Guest

Sødestoffer vs. PB2 - dilemma

42 indlæg i dette emne

Jeg lykkes til dels i min kur pga light produkter, de var bandlyst i graviditet og under amning.

Nu står jeg så med det dilemma at jeg snart påbegynder PB2 men jeg VIL lykkes som sund og forholdsvis slank gravid!

Jeg drikker usigelige mængder light saftevand/sodavand/Icetea og så spiser jeg normalt cheesy yoghurt.

Yoghurt har jeg skiftet ud med yoggi stevia. Det er ganske få kalorier mere i men uden syntetiske sødestoffer.

Nogen gode forslag til kalorie lette søde drikke? Jeg er ikke den store vand drikker især ikke efter sidste graviditet hvor jeg syntes vand smagte som klorhexidin :rolleyes sidst drak jeg cola, men det er jo ikke ligefrem sundt :rolleyes og så drak jeg øko saft - kalorie mæssigt er det jo også bare dumt. Vand med ingefær drak jeg mod kvalme, men det er kedeligt i længden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du kan få fun sødet med stevia :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih jeg kender det alt for godt. Jeg er ALT for god til at drikke light produkter, fordi jeg er så elendig til vand. Jeg prøver at drikke: vand med smag (agurk i skiver, lime både, citron både, appelsinskiver, mynte osv) the, afkølet the. Men jeg synes det er monster svært.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan få fun sødet med stevia :)

Åh jeg syntes bare fun smager så dårligt :rolleyes - kemisk og træls. Men det kunne da være jeg skulle give det et forsøg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih jeg kender det alt for godt. Jeg er ALT for god til at drikke light produkter, fordi jeg er så elendig til vand. Jeg prøver at drikke: vand med smag (agurk i skiver, lime både, citron både, appelsinskiver, mynte osv) the, afkølet the. Men jeg synes det er monster svært.

Jeg syntes bare det er SÅÅÅÅÅ kedeligt med vand med alt det der frugt og grønt i :rolleyes :p (jeg ved jeg er besværlig).

Hvilken the drikker du afkølet? Jeg tænker at man måske kunne komme en smule stevia i og lave sin egen Ice tea?

Jeg har haft held med at blande saft med danskvand i stedet for sodavand, det er fx en fin sommerdrik når man blander hyldeblomst saft med dansk vand. Kan man lave sin egen saft med stevia eller kokos sukker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vender tilbage! Der er nogle drikke i "slip slikket" bogen, men har ik tid til at tjekke lige nu.! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fan af urtekrams "Licorice love" te serveret iskold :)

Ellers har jeg det kedelige svar, at jeg tror, der er meget vanesag i det. Mit bud ville nok være at tage en kold tyrker i én uge, og så mærke grundigt efter i kroppen, om jeg virkelig havde brug for det søde derefter.

Selvpresset grøntsagsjuice (f.eks. gulerod) kunne måske også være en mulighed? Men det kræver selvfølgelig, at man har en juicer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw kan stevia godt være syntetisk. Jeg har ikke overblik over, hvordan det (ikke) påvirker ved en graviditet, men som jeg har forstået det, laves det også kemisk og kommer derfor ikke nødvendigvis fra en plante. Ved ikke om det har nogen betydning for dig, ville bare nævne det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var rigtig glad for nikolines hyldeblomstsodavand blandet med danskvand. Der er ikke så meget sukker i, og når man blander det op med danskvand er det ret lidt sukker der er tilbage. Det lyder måske ret træls, men jeg synes det smagte ret fint og ikke tyndt og vandet. 

 

Jeg er heller ikke typen, der springer på "vand med agurk"-jublen - men danskvand med noget frugtsaft (gerne citrus) synes jeg kan være ret lækkert. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw kan stevia godt være syntetisk. Jeg har ikke overblik over, hvordan det (ikke) påvirker ved en graviditet, men som jeg har forstået det, laves det også kemisk og kommer derfor ikke nødvendigvis fra en plante. Ved ikke om det har nogen betydning for dig, ville bare nævne det :)

Jeg bliver lige nødt til at spørge af nysgerrighed - er du helt sikker på, at du har ret i det? Det er ikke for at lyde flabet på nogen måde, jeg blev bare ret overrasket og kan ikke finde noget om det på en - ok, ret overfladisk googlesøgning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver lige nødt til at spørge af nysgerrighed - er du helt sikker på, at du har ret i det? Det er ikke for at lyde flabet på nogen måde, jeg blev bare ret overrasket og kan ikke finde noget om det på en - ok, ret overfladisk googlesøgning...

Hehe det må du gerne spørge om, men nu bliver jeg da i tvivl. Mener bestemt at have læst det et sted, men må indrømme at min hurtige googlesøgning heller ikke gav pote :unsure :chin:

Jeg kan dog se på fødevarestyrelsens side, at stevioglycosider opnås ved en kemisk oprensning af planten, så ryger det naturlige da lidt. https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Stevia.aspx

Mener bare bestemt at jeg så et sted, at det også kunne fabrikeres :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg æææælsker også min cola light, men mens jeg var gravid valgte jeg som dig, at skære mit indtag af sødemidler ned til et minimum. Jeg vil give Barbamamma ret i, at en kold tyrker er vejen frem. Det med den søde smag er i den grad en vanesag. Jeg drak selv danskvand i rå mængder - ønskede mig og fik en sodastream i fødselsdagsgave, og så var det bare derudad! ;) Men altså, det kan være,at du er lige så "heldig" som mig, at mens jeg var gravid, så smagte cola light mv. bare virkelig, virkelig dårligt! Altså, vildt kunstigt, vildt sødt og med en underlig bismag af bittert. SÅ fælt! Så jeg var faktisk ikke fristet...

Bortset fra det, så mener jeg at sodastream har forskellige smage, der er sødet med stevia...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm det ser ud til, at jeg indtil videre må æde mine ord i mig igen :chin: Jeg forstår det ikke, jeg synes tydeligt at kunne huske at have læst det :unsure Men jeg må indrømme, at jeg kan ikke finde det nogle steder nu, så måske husker jeg forkert? :unsure

Beklager forvirringen :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg æææælsker også min cola light, men mens jeg var gravid valgte jeg som dig, at skære mit indtag af sødemidler ned til et minimum. Jeg vil give Barbamamma ret i, at en kold tyrker er vejen frem. Det med den søde smag er i den grad en vanesag. Jeg drak selv danskvand i rå mængder - ønskede mig og fik en sodastream i fødselsdagsgave, og så var det bare derudad! ;) Men altså, det kan være,at du er lige så "heldig" som mig, at mens jeg var gravid, så smagte cola light mv. bare virkelig, virkelig dårligt! Altså, vildt kunstigt, vildt sødt og med en underlig bismag af bittert. SÅ fælt! Så jeg var faktisk ikke fristet...

Bortset fra det, så mener jeg at sodastream har forskellige smage, der er sødet med stevia...

Uh det kunne da egentlig godt være man skulle undersøge det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er fan af urtekrams "Licorice love" te serveret iskold :)

Ellers har jeg det kedelige svar, at jeg tror, der er meget vanesag i det. Mit bud ville nok være at tage en kold tyrker i én uge, og så mærke grundigt efter i kroppen, om jeg virkelig havde brug for det søde derefter.

Selvpresset grøntsagsjuice (f.eks. gulerod) kunne måske også være en mulighed? Men det kræver selvfølgelig, at man har en juicer ;)

Ork jeg har levet i flere måneder på vand alene - det er super effektivt men et kompromis jeg har det rigtig rigtig svært med og hvor jeg ofte ikke får væske nok fordi jeg simpelthen glemmer at drikke fordi lysten til at drikke ikke er der. At arbejde med det under en graviditet (sådan som jeg har det under sådan en) ville være fiasko fra start - selv hvis jeg tog en kld tyrker nu.

Jeg tror der er noget "livskvalitet" i det for mig at drikke en pepsi max - så skide være med slik, pasta, sovs, chips, popcorn, chokolade mv. Bare jeg kan drikke et glas med de søde brune bobler.

For mig er pepsi max = alt der der positivt.

Siden jeg var teenager har jeg haft den opfattelse at Cola hjælper på alt - sygdom, kærestesorger, stress, træthed, surhed, kedafdethed, kvalme, en dårlig dag, tømmermænd - you name it, og skal jeg fejre noget er Cola fantastisk! jeg har så bare skiftet til den kalorie lette variant. (Coca cola Zero og light er i øvrigt ikke lige så godt).

Derfor er det ekstremt svært at give slip, jeg drikker oftest saftevand fra morgenen af, vand på arbejde og pepsi max når jeg kommer hjem - dagens højdepunkt! For mig er det ikke "bare" smag, der er så meget andet.

(I øvrigt er det den ene ting der IKKE bliver gået på kompromis med under min livsstilsændring, har prøvet, men så bliver det for træls for mig)

Nå det blev langt :p men jeg ER bare glad for min pepsi max :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv vaeret den, der havde Cocacola Light og Hanuta i mine aarer og jeg ved godt, at det kan blive en hel besaettelse/tryghed at drikke det stads :kram2

 

 

Hvad med at investere i en Brita og nogle filtre, saa vandet faar en god smag? Og saa en sodastream? Saa har du i hvert fald dejligt, rent vand fra koeleren og kan derudover vaelge pimpe det med en eller anden smag eller bare nogle bobler. Vi har en brita 8 liters tank i koeleren og det er naermest krisetid, hvis der ikke er fyldt vand paa eller vi har glemt at koebe nyt filter. Vandet smager saa meget bedre filtreret.

 

OG - find dit yndlingsglas at drikke vand af - mit er et stort IKEA glas, min mor elsker danskvand med citrus i et vinglas. Whatever makes it work... 

 

Og jeg kan heller ikke lide det der med agurker og critoner i mit vand - rent vand, tak, maaske med bobler ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork jeg har levet i flere måneder på vand alene - det er super effektivt men et kompromis jeg har det rigtig rigtig svært med og hvor jeg ofte ikke får væske nok fordi jeg simpelthen glemmer at drikke fordi lysten til at drikke ikke er der. At arbejde med det under en graviditet (sådan som jeg har det under sådan en) ville være fiasko fra start - selv hvis jeg tog en kld tyrker nu.

Jeg tror der er noget "livskvalitet" i det for mig at drikke en pepsi max - så skide være med slik, pasta, sovs, chips, popcorn, chokolade mv. Bare jeg kan drikke et glas med de søde brune bobler.

For mig er pepsi max = alt der der positivt.

Siden jeg var teenager har jeg haft den opfattelse at Cola hjælper på alt - sygdom, kærestesorger, stress, træthed, surhed, kedafdethed, kvalme, en dårlig dag, tømmermænd - you name it, og skal jeg fejre noget er Cola fantastisk! jeg har så bare skiftet til den kalorie lette variant. (Coca cola Zero og light er i øvrigt ikke lige så godt).

Derfor er det ekstremt svært at give slip, jeg drikker oftest saftevand fra morgenen af, vand på arbejde og pepsi max når jeg kommer hjem - dagens højdepunkt! For mig er det ikke "bare" smag, der er så meget andet.

(I øvrigt er det den ene ting der IKKE bliver gået på kompromis med under min livsstilsændring, har prøvet, men så bliver det for træls for mig)

Nå det blev langt :p men jeg ER bare glad for min pepsi max :D

Haha en hyldest til pepsi max :D Det er også fair nok, så ville jeg da bare holde fast i det, hvis det var mig :) Men kan godt forstå dit dilemma med graviditet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Køb en Sodastream og nogle af de naturlige smagstilsætninger! Danskvand med en dråbe hindbær, granatæble, citrus e.l. smager skønt. Eller du kan blande lidt juice med danskvand.

Når det så er sagt, så har jeg endnu ikke læst overbevisende forskning der dømmer alle sødestoffer nord og ned...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At google ASPARTAM ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At google ASPARTAM ;)

Selvsagt har jeg googlet og læst om dette når jeg skriver at jeg ikke mener der er overbevisende forskning vedr. sødestoffers farlighed... I denne type spørgsmål synes jeg nemlig ikke det er nok at "mene" eller "tro", men har brug for videnskabelig evidens.

 

Siden du så venligt opfordrer til at google aspartam, så har jeg nu gjort det igen. Jeg er stadig overhovedet ikke enig i at der er overbevisende evidens for skadevirkninger ved brug af aspartam hos mennesker, med mindre man altså er en af dem der har en sjælden genetisk tilstand der hedder PKU, (fenylketonuri), tidligere kaldt Føllings syndrom .1 ud af 13000 i Norge har denne genetiske tilstand, og jeg tvivler på at tallet er meget højere i DK. Hvis man har det, så ved man det.

 

Aspartam er et af de kunstigt fremstillede stoffer til brug i fødevarer som der er forsket allermest på, og aspartam er godkendt som sødestof i menneskeføde i 90 land. Der er gjort store, omfattende studier omkring virkningen af aspartam i tilladte doser, og der er IKKE evidens for skadevirkninger. Nogle forskere mener dog der mangler studier vedr. langtidseffekten, men der er ikke forskning der tyder på skadelige effekter.

 

Læs evt. artiklen på videnskab.dk fra d. 23.3. http://videnskab.dk/krop-sundhed/eu-derfor-er-sodestoffet-aspartam-nu-frikendt

 

Hvis man ikke "tror" på videnskabelig tilgang, evidens og forsking, ja så er sagen en ganske anden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvsagt har jeg googlet og læst om dette når jeg skriver at jeg ikke mener der er overbevisende forskning vedr. sødestoffers farlighed... I denne type spørgsmål synes jeg nemlig ikke det er nok at "mene" eller "tro", men har brug for videnskabelig evidens.

Siden du så venligt opfordrer til at google aspartam, så har jeg nu gjort det igen. Jeg er stadig overhovedet ikke enig i at der er overbevisende evidens for skadevirkninger ved brug af aspartam hos mennesker, med mindre man altså er en af dem der har en sjælden genetisk tilstand der hedder PKU, (fenylketonuri), tidligere kaldt Føllings syndrom .1 ud af 13000 i Norge har denne genetiske tilstand, og jeg tvivler på at tallet er meget højere i DK. Hvis man har det, så ved man det.

Aspartam er et af de kunstigt fremstillede stoffer til brug i fødevarer som der er forsket allermest på, og aspartam er godkendt som sødestof i menneskeføde i 90 land. Der er gjort store, omfattende studier omkring virkningen af aspartam i tilladte doser, og der er IKKE evidens for skadevirkninger. Nogle forskere mener dog der mangler studier vedr. langtidseffekten, men der er ikke forskning der tyder på skadelige effekter.

Læs evt. artiklen på videnskab.dk fra d. 23.3. http://videnskab.dk/krop-sundhed/eu-derfor-er-sodestoffet-aspartam-nu-frikendt

Hvis man ikke "tror" på videnskabelig tilgang, evidens og forsking, ja så er sagen en ganske anden.

Så fik jeg lidt bedre samvittighed ;)

Men jeg er stadig ikke HELT tryg ved det, har engang læst at man under graviditet skal passe på da det kan have indflydelse på babyens størrelse.

Derudover har jeg hørt at Coca cola har opkøbt rettighederne til aspartam og selv lavet de fleste undersøgelser, så undersøgelserne er ikke helt uvildige!

Men det var nu heller ikke noget vi behøver gå ind i for jeg har ikke Googlet eller undersøgt sagen, men man hører jo så meget ;)

Anyway - sodastream er på ønskelisten nu :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan påvirke barnets størrelse? Jeg har jo spist masser af sødestoffer gennem graviditeten og inden, men min baby ligger så flot på kurven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden at skulle gøre tråden til en sødestof-debat, så tænker jeg, at det er meget svært (og dyrt), hvis ikke nærmest umuligt at skabe videnskabelig evidens for at sødestof med sikkerhed skader mennesker. Vi kan jo ikke - som man gør med f.eks. rotter - tage en mængde børn og opfostre dem med ekstra doser aspartam og så se følgerne som voksen. Det ville være uetisk og enormt tidskrævende.

Men ingen evidens betyder jo ikke nødvendigvis at det er ufarligt, kun at ingen har dokumenteret, at det er farligt. Det er bestemt ikke det samme. Og evidens eller ej, så er der da NOGEN undersøgelser, der peger i retning af at f.eks. aspartam er skadeligt.

Man må tro, hvad man vil, men jeg tror personligt på, at kroppen har bedst af mad og ikke tilsætningsstoffer :)

Og undskyld for at dreje tråden, det skulle jo handle om søde drikke uden sødestoffer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan påvirke barnets størrelse? Jeg har jo spist masser af sødestoffer gennem graviditeten og inden, men min baby ligger så flot på kurven :)

Der skulle være undersøgelser, der tyder på, at det kan hæmme væksten. Men det betyder jo ikke nødvendigvis, at alle, der spiser sødestoffer får små babyer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan påvirke barnets størrelse? Jeg har jo spist masser af sødestoffer gennem graviditeten og inden, men min baby ligger så flot på kurven :)

Pas!!! De skulle kunne blive mindre. Men måske det kommer an på hvor meget man indtager. At undgå det helt er jo nærmest umuligt, men derfor kan jeg jo godt skære ned ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER