Oprettet March 28, 2014 Jeg har besluttet, at jeg gerne vil føde hjemme med barn nr. 2, bl.a fordi min første fødsel gik meget hurtigt, og jeg synes det blev alt for hektisk at skulle afsted til sygehuset, vente på fødestue, hilse på mange forskellige personer osv. alt imens, man havde meget kraftige veer. Jordemødrene anbefaler så, at man har en hjælper med til fødslen, udover sin mand, som kan tage sig af nogle af de praktiske ting. Det synes min mand er en god ide, så han ikke skal stå med det hele selv, og jeg vil jo også gerne have ham ved min side så meget som muligt.Hjælperen bliver højst sandsynligt min svigermor, fordi hun bor tættere på end min egen mor (og første fødsel gik meget hurtigt). Hun vil helst ikke køre selv, så hun tager min svigerfar med.Jeg har det ikke så godt med at min svigerfar skal være der, når jeg er i fødsel, men vi har aftalt, at jeg holder mig til soveværelse og badeværelse, når først fødslen er rigtigt i gang. Men alligevel synes jeg, det kommer lidt for tæt på, at han skal sidde lige uden for døren.Jeg synes også, det er lidt ærgerligt, at jeg ikke "har adgang" til hele huset, for det er jo netop en af fordelene ved at føde hjemme, at man kan gå frit rundt i huset og føle sig hjemme. Vi har franske døre mellem køkkenalrum og stue, så det er ikke muligt, at jeg kan gå ud i køkkenalrummet uden, at svigerforældrene kan se og høre det hele.Min mor tager fri nogle dage omkring terminsdatoen og kommer på besøg, så hun evt. kan klare hjælperrollen, men det er jo ikke sikkert, det sker lige i den periode.Jeg har ikke nogen veninder, der bor tæt på, som jeg synes, jeg kender godt nok til at have dem med til min fødsel.Hvad tænker I om det?Hvem ville I vælge som hjælper og hvorfor?Er der nogen erfaringer med at undvære en hjælper til en hjemmefødsel?PS. storesøster bliver nok passet hos en veninde, så hjælperen behøver ikke tage sig af hende. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 28, 2014 Hvor langt væk bor svigermor, er der ikke mulighed for at hun kan tage en taxa, så svigerfar slipper for at skulle køre. Eller han kan måske køre hjem igen ? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 28, 2014 Jeg ville vælge en hjælper der for nylig (indenfor 4-5 år) har været igennem en fødsel, dvs en der kender ve-smerter og ved hvad man har brug for. En der ikke bliver skræmt eller nervøs, en der er rolig af sind. En der ville syntes det er et privilegie og som vil syntes det er vildt spændende. En der forstår hvad man er igennem. Det skal også være en der er praktisk anlagt og kan smøre et par madder og brygge noget kaffe uden at blive bedt om det. Derudover skulle personen være en jeg havde lyst til var med. Afstanden (indenfor rimelighedens grænser 30-45 min hvis man er en hurtig føder) er underordnet, man kan jo give heads up når man mener der måske snart sker noget, så er de jo hurtigt klar når man er sikker. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 29, 2014 Jeg tænker at det først og fremmest skal være en person som du har det godt og trygt med, og som du har mulighed for at tale tingene igennem med inden fødslen, så der er forventningsafstemt. Hvis du ikke har det godt med at svigerfar er på besøg under fødslen så må du sige det, der er ikke andet for. Han kan vel køre hjem igen og komme på barselsbesøg senere når I er klar. Jeg har haft min mor med til tre af mine fødsler, og jeg var for så vidt glad for at have hende der, men når først jeg er i fødsel, og det går stærkt - det gør det nemli for mig - betyder det faktisk ikke alverden hvem der er til stede. Jeg skal bare føle mig så tryg at det ikke er noget jeg skal tænke over, så at sige. Held og lykke med din hjemmefødsel Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 29, 2014 Jeg har født de 2 yngste hjemme og er også hurtigføder. Har født på 5 timer, 1 time og 4 timer fra første ve. Ved nr 2 nåede Jordemoder ikke frem på trods af at det var planlagt hjemmefødsel :-) Vi har fravalgt hver gang at have en hjælper med. Vi har kun haft lyst til at skulle være os. Jeg har ikke haft lyst til at skulle forholde mig til andre personer under fødslen. Alt var jo forberedt inden fødslen og gjort klar i god tid så der var kun ganske lidt min mand skulle når fødslen gik igang. Og det hele var skrevet ned til ham. Mad og drikke kan man jo tage efter behov og en pose boller i fryseren som kan varmes til efter er skønt. Der behøver jo ikke være en der står og bager nybagte boller. Og bagefter har jeg lagt med baby mens min mand og Jordemoder gik og ryddede lidt op. Der er altså ikke voldsomt meget oprydning bagefter hvis man bruger afdækning og klude som kan smides ud og så smide en gang håndklæder i vaskemaskinen. Hvis i skal bruge fødekar er der selvfølgelig lidt arbejde ifm med det. Vil dog bare sige at selvom vi troede vi skulle bruge fødekar ved nr 2 nåede vi det slet slet ikke. Når i ikke skal have storesøster hjemme så synes jeg ikke det er nødvendigt med en hjælper, hvis i ikke har lyst. Men overvej det med jer selv :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 30, 2014 Har født hjemme - bare jordemoder, min mand og jeg. Jeg havde lyst til ro og var ikke tilpas med at familiemedlemmer var med ;-) Min mand havde da travlt (mest med at holde karret på den rigtige temperatur), men jeg manglede ikke noget og havde en fantastisk fødsel. Tror faktisk at min mand nød at det var ham der kunne "gøre noget": hente kolde klude, sørge for at jeg fik noget at drikke, lune håndklæder osv osv... Det bliver på samme måde næste gang.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 30, 2014 Tak for svarene. Nu hælder jeg mest til at undvære hjælper. Tror jeg skal sætte mig lidt mere ind i, hvad det egentlig er, de skal lave. Jeg kan heller ikke se, der bliver behov for så meget - hvis fødslen kun tager 3 timer, så er der jo ikke behov for mad undervejs, for eksempel. Hmm. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 8, 2014 Jeg fødte hjemme i 2011. Det var den mest fantastiske, rolige og "overskudsagtige" fødsel! Min kærestes moster er hjemmefødsels jordemoder i New York, så hun var tilstede og stod for fødslen. Vores veninde som er JM på Herlev var der også (hun ordnede parpirer osv) Udover det var min søster og svigermor der også! For mig var det helt det rigtige at have mennesker omkring mig. De hviskede og tog enormt hensyn og jeg kunne mærke en helt utrolig stemning af omsorg og spænding i lejligheden! Min kæreste havde udover at være ved mig, fået rolle som 'praktisk gris', hvilket passede ham rigtig godt! Så følte han ligesom at han havde noget håndgribeligt at foretage sig, når jeg bare ville havd fred Del dette indlæg Link to post Share on other sites