Betty87

Mos, grød, kød - har brug for lidt vejledning!!

6 indlæg i dette emne

Lige nu får Liam fast 2-3 måltider om dagen! Det ene er grød kl 7, det næste er frugtbåde/agurkestænger til at sutte på sammen med frugtmos om eftermiddagen og grøntsagsmos til aften!! Liam har fået fast føde siden han var 5 mdr!

Lige nu laver jeg grøden på modermælk, men hvor længe gjorde i andre det? Og hvad var jeres begrundelse for det? Det er lidt noget bøvl at malke ud til det, men jeg ser bare ingen grund til at bruge modermælkserstatning, når jeg har masser af mælk selv!! Men tænker da at det hele bliver noget nemmere når jeg kan lave grøden på vand og med fedtstof!

Hvordan startede i op med at introducere kød/fisk? Hvilket kød valgte i og hvorfor? Jeg tænker selv at det bedste måske er at starte med en lys hvid fisk og kyllinge-kødboller, som kan blive most med i grøntsagsmosen.. Men vil gerne høre jeres erfaringer?!

Jeg vil gerne starte op på nogle grovere grødtyper - lige nu er det fintmalede hirse og ris han har fået!! Hvilke kan i anbefale, som næste skridt til en lidt grovere konsistens og evt som er god når den laves på vand?

Hvor tit putter i frugtmos ovenpå grøden - og hvorfor?

Jeg vil gerne begynde at give Liam noget han kan gnave i til måltiderne, så han så småt vænner sig til det!! Hvad kan i anbefale jeg giver ham udover blød pære, banan og avocado??

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej med mine mange spørgsmål!!

Del dette indlæg

Lige nu får Liam fast 2-3 måltider om dagen! Det ene er grød kl 7, det næste er frugtbåde/agurkestænger til at sutte på sammen med frugtmos om eftermiddagen og grøntsagsmos til aften!! Liam har fået fast føde siden han var 5 mdr!

Lige nu laver jeg grøden på modermælk, men hvor længe gjorde i andre det? Og hvad var jeres begrundelse for det? Det er lidt noget bøvl at malke ud til det, men jeg ser bare ingen grund til at bruge modermælkserstatning, når jeg har masser af mælk selv!! Men tænker da at det hele bliver noget nemmere når jeg kan lave grøden på vand og med fedtstof!

Jeg startede ret hurtigt med at bruge vand og fedtstog. Tror det var efter 24 dage -3 uger. Brugte det kun i starten for at give lidt smag af noget hun kendte. Jeg syntes at grøden bliver fin ved at bruge vand i stedet ;)

Hvordan startede i op med at introducere kød/fisk? Hvilket kød valgte i og hvorfor? Jeg tænker selv at det bedste måske er at starte med en lys hvid fisk og kyllinge-kødboller, som kan blive most med i grøntsagsmosen.. Men vil gerne høre jeres erfaringer?!

Jeg startede med kyllingekødboller som jeg kogte, og laks i små stykker :) Laksen vil jeg sige er super nem og lækker til at starte med, da den har en rigtig god konsistens. Da jeg begyndte at give kød blendede jeg det ikke, men moste med en gaffel, og der gik da lige lidt tid før O ikke gaggede når hun spiste kødboller. Men det kom hurtigt, hun skulle bare lige lære det der med at synke større stykke. 

Jeg vil gerne starte op på nogle grovere grødtyper - lige nu er det fintmalede hirse og ris han har fået!! Hvilke kan i anbefale, som næste skridt til en lidt grovere konsistens og evt som er god når den laves på vand?

Havregrød! Helt klar et hit herhjemme :) Jeg laver den plain eller med små æblestykker jeg koger med og kanel. Jeg prøvede med flerkornsgrød mange gange, men kunne ikke få det i O, hun syntes det var for ubehageligt at sluge. Generelt tror jeg at flager er godt, hirseflager mm. De første mange gange kan du evt. sætte det i blød dagen før i køleskabet i koldt vand, så er det ikke helt så hårdt. 

Jeg stoppede da O var næsten 6 mdr. Der var simpelthen ingen grund til det, hun spiste ligeså fint uden ;) 

Jeg vil gerne begynde at give Liam noget han kan gnave i til måltiderne, så han så småt vænner sig til det!! Hvad kan i anbefale jeg giver ham udover blød pære, banan og avocado??

Broccoli, æblestykker der er varmet i mikroovn (så de er godt bløde), blomkål, asparges, bønner, melon og nu begynder der efterhånden også at komme bær og majskolber :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar!! Jeg er nu gået igang med at lave kyllingekødboller og planen er at lave nogle mini fiskefrikadeller, så snart jeg har været ved fiskemanden! Men han får den første kødbolle i aften - er meget spændt..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har brugt mme fra begyndelsen - jeg hader at malke ud... Men inden jeg opdagede, at jeg hader det, så havde jeg da tænkt at modermælk var bedst.

Vi begyndte med kød ved 6 måneder - primært kødboller af kylling, eller fisk. Han vil hellere have tingene i bidder end most, men ellers har lidt lasagne o.l. også været ok populært.

Havregrød giver manden gerne, og junior spiser det pænt. Jeg laver gerne øllebrød, hvilket han også spiser.

Jeg giver ham gerne frugtmos - både på grød og ved siden af (nu hvor han er godt i gang med maden), både fordi han godt kan lide det og for at holde gang i maven:-).

Han får lov at sidde og gratte med majspandekager, ostehapser, brødskorpe o.l.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har overhovede ikke brugt mos de første 2 måneder af fast føde indtaget, Min Gro fik frikadeller og advokado som sit første måltid, da hun var 6 måneder.

Den første uge smagte hun på maden og legede med det, men allerede der efter begyndte hun at få mad ned selv. Hun spiser det samme som vi gør -bare ikke "forbudte ting" så hun får ikke honning, sukker, groftrugbrød, nødder, og ting med for meget salt. Babyer kan sagtens spise selv, hvis de får lov.

Da hun var 8 måneder holdt hun op med at die, jeg kunne ikke få hende til at tage imod, og så konkluderede vi at hun fik formentligt fik mad nok, ved det hun selv kunne spise. Men, for at være helt sikker får hun nu en aftensgrød - så sover hun også lidt bedre.

Nogle af hendes ynglings hapse alla dem du efterlyser er; broccoli (jeg koger borccolien lidt længere til hende, end jeg ellers selv fortrækker), krappe kød (det kan hun spise helt uden at spilde), advokado, laks, pasta skruer, majs, leverpølse, ostehapser, kylling... hmmm

Hvis jeg laver kødsovs til pastaen, sørge jeg for at der er nogle kødklumper som hænger lidt sammen - men hun er ikke så vild med okse kød. Vi fik lammekølle hos nogle venner, det røg også rimeligt hurtigt ned hun fik bare en skive, skåret så det ikke klumpede for meget. Hvis du ellers er til hjemmelavet pulled-pork (eller andet kød end gris) så er det garenteret også et mega hit. :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hov forresten - kogt eller fløde'bagt' broccoli og blomkål ryger i øvrigt ned ved egen hjælp i rekordtempo:-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER