Pumpkins

Hvad har I købt til foråret?

120 indlæg i dette emne

Her kan vi jo "risikere" at skulle bruge sandaler til og med oktober. Saadan var det ikke sidste aar, men det var det aarene foer. Sidste aar koebte jeg sandaler som Noahs begyndersko, og de blev selvfoelgelig koebt, saa de passede helt praecist. Vi endte med at koebe et par mere sidst paa sommeren og dem koebte svigermor i Le Marche regionen, fordi der er megabilligt og godt skindfodtoej direkte fra fabrikkerne - men de var muuuligvis en anelse for store, faktisk, dog kun den sidste lille sommermaaned  :oops Jeg gaar efter et tillaeg paa maks 1,3 cm, naar det ikke er vinterstoevler med pels, og saa som Susanne, at de kan reguleres godt ved baade ankel og fod. 

 

Jeg tror, desuden at jeg koeber nogle halvsko/sandaler til at starte paa foraar/sommer og saa et par dejlige sandaler til sommer/sommer. Og saa et par gummistoevler i naeste str. Saa er der lidt at vaelge imellem. Jeg taenker, at jeg nok skal finde et par sandaler sidst paa saesonen, hvis ikke de holder saesonen ud og selv, hvis vi skal ud i 3 par, saa er det altsaa bedre i mine oejne, end at Noah skal gaa i for smaa eller for store. Jeg synes ikke, han ville gaa, da han havde 1,7 i de Primigi vinterstoevler, jeg koebte, men da han kom i RAP, som passede mere praecist, saa gik det upaaklageligt... Saadan maa det vaere :)

Ja og sådan har jeg det også. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja der må noget forskel så. Annas fødder er ca. 13-13,5 også, og hun har fået 14,2 og 14,6 :)

 

Ja måske vokser de, men jeg tror ikke på de vokser halvanden cm. på een sæson. :) Det er da iøvrigt super smart at i kan bytte dem uanset hvor længe i har haft dem - hvor er det?

Ja, det er ret vildt! Især fordi det er samme mærke..

Nej, det ville vær vildt, hvis de skulle vokse så meget. Skal lige have målt Silke Elia fødder igen nu her inden vi tager skoene i brug. Nu kan den vidst ikke trækkes mere, når temperaturen stiger om eftermiddagen.

Ja vildt smart. Derfor køber jeg også der, selvom de ikke har alle modeller. Det er hos Elle-Belle i Viborg (elle-belle.dk). De er så søde dernede, men det er farligt at gå forbi :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når i måler fødderne, gør i det så med foden stående eller ej???

Jeg fandt en smart video på bykiers side og har målt pigernes fødder efter den.

Men ja det er når de står op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Forstår ikke hvad du mener?

Sakset fra pawskos hjemmeside

" Gå ikke i "små sko"...

Børnefødder vokser hurtigt, og børnesko skal derfor have en overskudslængde på op til 15 mm af følgende 3 grunde:

• Når man tager et skridt, glider foden ca. 5 mm frem i skoen. • Skonæsens runding tager ca. 3 mm. • Ca. 7 mm i voksetillæg."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra pawskos hjemmeside

" Gå ikke i "små sko"...

Børnefødder vokser hurtigt, og børnesko skal derfor have en overskudslængde på op til 15 mm af følgende 3 grunde:

• Når man tager et skridt, glider foden ca. 5 mm frem i skoen. • Skonæsens runding tager ca. 3 mm. • Ca. 7 mm i voksetillæg."

 

Jamen, sandaler maa ikke have 1,5 cm... og det maa gummistoevler heller ikke, ifoelge flere forskellige steder, jeg har luret. De stoetter ingenlunde nok, siger "man". Og saa er der nogle boern, som skal have 1 cm og ikke 15 mm, fordi de har behov for mere stoette end andre. Men interessant :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra pawskos hjemmeside

" Gå ikke i "små sko"...

Børnefødder vokser hurtigt, og børnesko skal derfor have en overskudslængde på op til 15 mm af følgende 3 grunde:

• Når man tager et skridt, glider foden ca. 5 mm frem i skoen. • Skonæsens runding tager ca. 3 mm. • Ca. 7 mm i voksetillæg."

Nej men der er jo forskel på at gå i små sko, og på at gå i sko der passer. :)

 

Skonæsens runding bør ikke være noget man skal tage højde for hvis skoén er målt indvendigt, som den bør.

 

Generelt anbefales det ikke større voksetillæg til nybegyndere end 1 cm! Det er ikke noget nyt, at små poder ikke har tilstrækkelig med kontrol til at styre en "fod" der er halvanden cm længere end normalt.

 

Men (undskyld jeg siger det), så er der nogle der køber en sko så stor, at man er sikker på barnet kan passe den uanset hvor meget foden måtte vokse, og i mine øjne er det ikke optimalt. Så bør man købe en sko tættest på det optimale, og hvis man skulle være så uheldig at barnets fod vokser ud af den, så må man købe et par nye med et nyt mål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, sandaler maa ikke have 1,5 cm... og det maa gummistoevler heller ikke, ifoelge flere forskellige steder, jeg har luret. De stoetter ingenlunde nok, siger "man". Og saa er der nogle boern, som skal have 1 cm og ikke 15 mm, fordi de har behov for mere stoette end andre. Men interessant :)

Nemlig. Silke Elia gummistøvler er faktisk købt et nummer mindre end skoene, for ellers kan hun jo slet ikke gå i dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej men der er jo forskel på at gå i små sko, og på at gå i sko der passer. :)

Skonæsens runding bør ikke være noget man skal tage højde for hvis skoén er målt indvendigt, som den bør.

Generelt anbefales det ikke større voksetillæg til nybegyndere end 1 cm! Det er ikke noget nyt, at små poder ikke har tilstrækkelig med kontrol til at styre en "fod" der er halvanden cm længere end normalt.

Men (undskyld jeg siger det), så er der nogle der køber en sko så stor, at man er sikker på barnet kan passe den uanset hvor meget foden måtte vokse, og i mine øjne er det ikke optimalt. Så bør man købe en sko tættest på det optimale, og hvis man skulle være så uheldig at barnets fod vokser ud af den, så må man købe et par nye med et nyt mål.

Skoens mål indvendigt har ikke taget højde for snudens runding. Jeg har forhørt mig og i samtlige butikker siger de det samme.

Hvor finder du din anbefaling på højest 1 cm?

Det er jo til nybegyndere, og det går jeg udfra er de første par mdr efter de er begyndt og ikke det første år efter.

Jeg har aldrig købt "for store" sko bare for at spare! Og tror det er de færreste forældre som tænker sådan. Nu har jeg trods alt to børn i forvejen så jeg har set hvor meget og hvor lidt de små fødder kan vokse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nemlig. Silke Elia gummistøvler er faktisk købt et nummer mindre end skoene, for ellers kan hun jo slet ikke gå i dem.

Gummistøvler anbefales også at købe uden voksetillæg :) mine piger har altid haft et nr mindre. Liva har i øjeblikket to nr mindre pga modellen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skoens mål indvendigt har ikke taget højde for snudens runding. Jeg har forhørt mig og i samtlige butikker siger de det samme.

Hvor finder du din anbefaling på højest 1 cm?

Det er jo til nybegyndere, og det går jeg udfra er de første par mdr efter de er begyndt og ikke det første år efter.

Jeg har aldrig købt "for store" sko bare for at spare! Og tror det er de færreste forældre som tænker sådan. Nu har jeg trods alt to børn i forvejen så jeg har set hvor meget og hvor lidt de små fødder kan vokse.

Jamen hvorfor skal du lægge 3 mm til pga af skoens runding? Dine tæer har jo også runding.

 

Det står alle steder at begyndere højst bør have 1 cm. Og når de bliver ældre 1-1,5 cm. Vinterstøvler kan man købe lidt større hvis der skal være plads til en tyk sok.

 

http://www.faksefodterapi.dk/Skalpellen/sunde_boernefoedder.pdf

 

 

 

Voksetillæg

Børn vokser:   ca. 2 cm pr år fra 0-2 år   ca. 1,5 cm. Fra 2-3 år   ca. 1cm fra 3 år og opefter.     I sandaler anbefaler vi et voksetillæg på ca 1-1,2cm. 

I alm. sko og vinterstøvler ca 1,5 cm.

 

Sakset herfra: http://polkadotten.com/pages/hjaelp

 

 

 

Og hertil vil jeg konkludere at hvis en børnefod fra 2-3 år vokser 1,5 cm på eet år, så kan den jo umuligt nå at vokse 1,7 cm på een sæson!

 

 

 

Og her:

 

http://www.ladymarmalade.dk/info_pages.php?pages_id=8

 

Og her:

 

http://www.bykier.dk/shop/cms-bornefodder.html

 

Og jeg kunne faktisk fortsætte noget endnu. Pointen er at der stort set alle steder står at børnene ikke bør have for store sko - selvfølgelig heller ikke for små, men det synes jeg giver sig selv hvis man køber med 1- 1,5 cm voksetillæg. Og nu talte vi jo 1,7 cm. Det bliver en stor sko, og det holder jeg fast ved, uanset runding, glidetillæg ect. Det burde der jo være taget højde for, og ser også sådan ud i forhold til de steder jeg kigger og køber.

 

 

 

For mig er nybegynder ikke kun de første sko. Det handler om barnets motorik og hvordan barnet går i de pågældende sko. Jeg fandt f.eks ud af at Anna stadig behøver nybegynder kappe og velcro, da en junior/børnesko ikke støtter optimalt.

 

 

 

 

 

Jeg siger ikke at, du køber for små sko. Jeg siger at, jeg har oplevet at nogen skriver de gør, eller har sagt til mig at de gør det, for at undgå at skulle købe en ny sko senere på sæsonen.

 

Jeg kan da godt forstå man gør sit bedste for at undgå dette, men en sko kan altså også blive for stor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa min forstaaelse af voksetillaeg og glidetillaeg i en begyndersko er, at en begyndersko skal passe praecist uden andet end det glidetillaeg og at det er vildt vigtigt, at den passer perfekt til den paagaeldende fod.

 

Min forstaaelse af voksetillaeg+glidetillaeg i en efter-begyndersko er ikke meget uaendret udfra den betragning, at Noah har haft stort behov for, at hans fodtoej passer temmelig praecist. Det har betydning for, om han vil gaa meget selv, eller insisterer paa at blive baaret... Siden har jeg laest flere steder om tillaeg og jeg tror, det er ret individuelt, om man har et "fodsensibelt barn"(ved ikke lige hvordan jeg ellers skal udtrykke det) eller et barn, der uden problemer gaar fint i sko med 1,5 cm voksetillaeg - eller ligefrem 1,7 cm. Men naar jeg tager tegningen af Noahs foedder og laegger 1,5 cm til med en lineal, saa bliver de jo VIRKELIG store, synes jeg. Saa jeg kan godt forstaa, hvis Noah ikke vil gaa i dem...

 

Til ham er anbefalingerne om 1-1,2 cm bedst, og ved gummistoevler 0,5-1 cm, faktisk - dem, jeg skal til at koebe nu, er noedt til at vaere med 1 cm og jeg koeber en indlaegssaal til dem. 

 

Saa min forstaaelse af det, der er anbefalingerne, er ret lig Pandamorens, men som skrevet mest ud fra den betragtning, at det passer praecist paa mit barn og maaske endda mere end praecist :)

 

Jeg tror da ioevrigt ogsaa, at der er foraeldre, der koeber 1,7 fremfor 1,3, hvis de lige staar mellem de to maal... Og det kan jeg da ogsaa godt forstaa, men den gaar bare ikke hos os.

 

EDIT: Og hensyntagen til skoens runding.... booernesko er da forhaabentlig tilstraekkeligt fodformede til at give plads uden at skulle koebe ekstra store sko af den grund... ?  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa min forstaaelse af voksetillaeg og glidetillaeg i en begyndersko er, at en begyndersko skal passe praecist uden andet end det glidetillaeg og at det er vildt vigtigt, at den passer perfekt til den paagaeldende fod.

 

Min forstaaelse af voksetillaeg+glidetillaeg i en efter-begyndersko er ikke meget uaendret udfra den betragning, at Noah har haft stort behov for, at hans fodtoej passer temmelig praecist. Det har betydning for, om han vil gaa meget selv, eller insisterer paa at blive baaret... Siden har jeg laest flere steder om tillaeg og jeg tror, det er ret individuelt, om man har et "fodsensibelt barn"(ved ikke lige hvordan jeg ellers skal udtrykke det) eller et barn, der uden problemer gaar fint i sko med 1,5 cm voksetillaeg - eller ligefrem 1,7 cm. Men naar jeg tager tegningen af Noahs foedder og laegger 1,5 cm til med en lineal, saa bliver de jo VIRKELIG store, synes jeg. Saa jeg kan godt forstaa, hvis Noah ikke vil gaa i dem...

 

Til ham er anbefalingerne om 1-1,2 cm bedst, og ved gummistoevler 0,5-1 cm, faktisk - dem, jeg skal til at koebe nu, er noedt til at vaere med 1 cm og jeg koeber en indlaegssaal til dem. 

 

Saa min forstaaelse af det, der er anbefalingerne, er ret lig Pandamorens, men som skrevet mest ud fra den betragtning, at det passer praecist paa mit barn og maaske endda mere end praecist :)

 

Jeg tror da ioevrigt ogsaa, at der er foraeldre, der koeber 1,7 fremfor 1,3, hvis de lige staar mellem de to maal... Og det kan jeg da ogsaa godt forstaa, men den gaar bare ikke hos os.

 

EDIT: Og hensyntagen til skoens runding.... booernesko er da forhaabentlig tilstraekkeligt fodformede til at give plads uden at skulle koebe ekstra store sko af den grund... ?  :unsure

Meget enig. Jeg har også kun købt med 1,7cm i sandaler fordi de ikke skal bruges nu, at Silke Elia' fødder ikke er vokset en milimeter siden oktober og jeg tænker de snart må tage et spring, og jeg har købt et sted de kan byttes. Ellers havde jeg slet ikke turdet købe endnu.

 

Men som Pandamor og Susanne er indepå, er det vigtigt de sidder godt til omkring anklen. Derfor har Silke Elia også fået begyndersko igen samt begynder sandaler med høj hælkappe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig. Jeg har også kun købt med 1,7cm i sandaler fordi de ikke skal bruges nu, at Silke Elia' fødder ikke er vokset en milimeter siden oktober og jeg tænker de snart må tage et spring, og jeg har købt et sted de kan byttes. Ellers havde jeg slet ikke turdet købe endnu.

 

Men som Pandamor og Susanne er indepå, er det vigtigt de sidder godt til omkring anklen. Derfor har Silke Elia også fået begyndersko igen samt begynder sandaler med høj hælkappe.

 

Hvis jeg skulle koebe allerede nu og Noahs foedder stadig stod stille, saa var det ogsaa blevet 1,7 og meget gerne med option paa en bytning. 

 

Noahs foedder er blevet smallere igen, saa overvejer faktisk ogsaa at koebe Kavat begyndersko til ham igen....Sandaler bliver ogsaa begynder igen. Enten primigi eller Angulus eller Rap. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IS29cgf.jpg

Er de her for tøsede?

Er den blå bedre til en dreng end den hvide? Den hvide er jo lysere og måske mindre varm, og kan du til mere tøj. Men er den for tøset?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IS29cgf.jpg

Er de her for tøsede?

Er den blå bedre til en dreng end den hvide? Den hvide er jo lysere og måske mindre varm, og kan du til mere tøj. Men er den for tøset?

Synes ikke de er for tøsede, Valdemar havde en hvid sidste år :) (Dog MEGET billigere :P - 30 kr i h&m ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kig paa de samme... Synes den hvide er toeset, men den blaa er ikke, synes jeg. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og den blaa har stensikkert mere UV-beskyttelse :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og den blaa har stensikkert mere UV-beskyttelse :)

 

Den er så fin den blå. William havde den på i dag, og den er ikke varm , stoffet er helt tyndt og fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har igaar koebt en til Noah i to lag, lyst stof udenpaa og moerkeblaa indeni. Saa er der i hvert fald UV nok i den og ikke det moerke udenpaa til at indfange mere varme end hoejst noedvendigt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER