Krebsen

"Stumme" bogstaver i navne?

23 indlæg i dette emne

Hej piger

Hvad mener i generelt om stavning af navne, når der kan indgå "stumme" bogstaver?

Vi står og skal vælge om vi skal kalde vores datter for Sara eller Sarah - og jeg er bare så meget i tvivl om det H skal med. Jeg synes det ser pænest ud, men er jo så også sværere at stave /forklare hvorfor det er med ;-)

Så - hvad siger i? Med eller uden H ?

:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi prøvede selv at vælge et navn, der (almindeligvis) kun staves på én måde, men hvis I har forelsket jer i navnet Sara/Sarah så ville jeg bare vælge den stavemåde, som I synes er flottest. I Danmark har vi generelt så mange stumme bogstaver og andet "forvirrende" i vores måde at stave på, så jeg tror I vil møde ca. lige mange stavefejl uanset hvilken version I vælger.

Personligt, har jeg tendens til at antage at Sara/Sarah er MED h, hvis jeg ikke har fået andet at vide. På samme måde har jeg tendens til at antage at Christina er med ch og ét n, at Karoline er med K at Victor og Jacob er med C, at Kristine er med K, at Noah er med h osv... Men der er ingen logik i det med stumme bogstaver, eller andet, det er bare sådan, navnene først falder mig ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden h. Men tror hun kommer til at fortælle mange gange, at det er Sara uden h...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uden H

Men lige meget om det bliver med eller uden vil i skulle forklare det mange gange. Jeg tror bare flere går ud fra at det er uden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes i skal vælge det i bedst kan lide.... Det vil blive stavet forkert mange gange både med og uden H :)

Jeg hedder Christina, og det er bare en vane for mig at sige Christina med Ch, hver gang nogen skal skrive mit navn ;) Det er ikke noget problem for mig hvert fald.... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes i skal vælge det i bedst kan lide.... Det vil blive stavet forkert mange gange både med og uden H :)

Jeg hedder Christina, og det er bare en vane for mig at sige Christina med Ch, hver gang nogen skal skrive mit navn ;) Det er ikke noget problem for mig hvert fald.... :)

Helt det samme. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange navne skal staves, så vælg det i synes bedst om.

Jeg har altid skulle stave mit navn selvom mine forældre mente det var lige ud af landevejen ;)

Vinni, thats it. Men nøj hvor kan det staves på mange måder :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange navne skal staves, så vælg det i synes bedst om.

Jeg har altid skulle stave mit navn selvom mine forældre mente det var lige ud af landevejen ;)

Vinni, thats it. Men nøj hvor kan det staves på mange måder :D

Ja det kan godt komme bag på en, hvor forskelligt navne kan staves. Jeg har også oplevet at skulle stave Valdemars navn og det synes jeg ellers var ret lige ud :huh :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal også altid sige Kristine med K, og det er jo ikke et problem.. En fra min MG har en dreng, der hedder Noa, og jeg skulle lige vænne med til at stave det uden H, men vælg det I synes er pænest.

Igen, som Barbamama siger, så er det danske sprog ikke særlig lydret, så om det er Sara eller Sarah er ikke det store problem, synes jeg :) et smukt navn, btw :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender ikke nogen der hedder Sara med h ;) kan faktisk heller ikke se logikken med et h du hverken bruger eller udtaler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender flest Sara(h)'er med H :)

Jeg synes helt sikkert at I skal vælge det I synes er pænest. Jeg hedder Kamilla, og har ALTID skulle sige "med K", og det er altså ikke et problem :) ligeledes hedder vores datter Sophia, med ph istedet for f, fordi det synes VI er pænest :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt den mest almindelige stavemåde til mine børn, altså simpelthen den som flest i Danmark hedder. Det kan man slå op på nogle af navnesiderne. Altså hvis der er 200 i Danmark som hedder Sarah men 2000 som hedder Sara så ville Sara være mit valg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde valgt med h! :)

Men jeg elsker også pigenavne, der slutter på h, Sarah, Susannah, Leah osv. ;)

Jeg ville ikke bekymre mig om at skulle stave det, det er vist ikke meget nemmere at sige "Sarah med h" end "Sara uden h" :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde valgt med h! :)

Men jeg elsker også pigenavne, der slutter på h, Sarah, Susannah, Leah osv. ;)

Jeg ville ikke bekymre mig om at skulle stave det, det er vist ikke meget nemmere at sige "Sarah med h" end "Sara uden h" :p

:ditto

Min allersødeste værelseskammerat på efterskolen hed Sarah og det har vi faktisk også snakket om.

Og ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender ingen der hedder Sara med h, men synes nu begge stavemåder er flotte.. 

Jeg hedder selv noget så simpelt som Maria - og alligevel spørger folk mig altid om det er med a eller e.., 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg synes jo personligt at det er flottest med H (når jeg nu selv hedder Sarah ;) ) Synes at Sara ser sådan lidt "bart" ud, men det er jo en smagssag. Jeg har en veninde der hedder Sahra, det har hun så også skullet stave mange gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er mest til Sarah og kender flere der hedder det (med H), men ingen uden H. Ligesom Sarahb_dk synes jeg det ser lidt for "bart" ud uden H. Men vælg det som I synes er flottest. Tror heller ikke det vil være til kæmpe besvær for jeres datter at skulle sige "med eller uden h" til folk. Det er værre for dem med lange navne, hvor de skal stave hele navnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid skulle stave mit navn. Jeg hedder Theresa Maria, og har altid som minimum været nødt til at sige, at det var med h, ofte er det også nødvendigt at bemærke at det er med a til sidst, der er kun et r, et s, det er to e'er i midten - basically, det er ikke unormalt at jeg har været nødt til at stave hele moletjavsen :p Og det har ikke genereret mig. Jeg har tit overvejet at fjerne h'et fordi jeg synes det ser pænere ud uden, men egentlig ikke fordi det generer mig at skulle stave mit navn. Det bliver jo bare til en vane og jeg kommer jo nok bare til at sige Teresa uden h i stedet for med ;) Min datter hedder Clare, hvor Claire jo er den mest almindelige stavemåde, det kommer hun jo nok også til at stave, men vi synes det så pænest ud sådan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes H'et hører på! Jeg staver altid mit navn, jeg hedder Stephanie, og at sige at det staves med ph og e til slut er åbenbart ikke nok ;) Jeg stavede også mit gamle efternavn og nu også mit nye.

Min dreng hedder William hvilket jeg ikke troede der var flere måder at skrive på, men jeg er blevet spurgt om det var med V og om det var 1 eller 2 L. Ej men se det lige Viliam, det jo noget HELT andet ;)

Selv min mand Jon må stave sit, for mange tror at det er med H.

Men sådan er det jo bare, vi staver bare derudaf!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender faktisk også en Zara.... Så der er nok at vælge imellem :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender faktisk også en Zara.... Så der er nok at vælge imellem :P

 

 

Og jeg kender en Zahra ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Egentlig er h'et ikke overflødigt. Hvis du indtaler navnet Sara(h) og afspiller det bagfra, så lyder det: "haras" ;)

Jeg synes det er pænest med h :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER