Barbamama

Er uddannelse et 37 timers job?

18 indlæg i dette emne

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad I andre (både studerende og ikke studerende) tænker om, hvor lang tid man "bør" bruge på sin uddannelse.

Der hvor der er klasseundervisning, praktik osv giver det selvfølgelig i høj grad sig selv, men hvad med dem, der har forelæsninger og ellers selvstudie?

Jeg bruger pt IKKE 37 timer på min uddannelse. Og arbejder nok efter, at jeg bruger den tid, der er "nødvendigt", hvilket kan være både langt over og langt under 37 timer. Og det fungerer jo sådan set fint, jeg lærer da i hvert fald noget og får ok resultater. Men alligevel kan jeg godt få dårlig samvittighed, når jeg ikke bruger de 37 timer, eller bare hvis jeg tager en (hver)dag, hvor jeg ikke laver noget.

Hvad gør/tænker I andre? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Under min uddannelse var jeg på skolen (DTU) ca fra 8-17 hver dag med undervisning. Derudover sad jeg mange aftener med projekter derude og weekenden blev brugt på afleveringer, så brugte meget mere end 37 timer, nok mere 50-60! Men der er andre retninger derude der måske kun brugte halvdelen så det er ret afhængigt at hvad nan læste. Derudover kan nogen jo lave en opgave på 5 minutter hvor andre bruger en time - så længe man bruger den tid der er behov for for at man kommer igennem synes jeg det er fint, og det behøver slet ikk være 37 timer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg havde ca en 25-30 timers uge, og så noget mere i eksamensperioderne.

Hvis du er tilfreds med dine karakterer er der vel ikke grund til at lave mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg havde ca en 25-30 timers uge, og så noget mere i eksamensperioderne.

Hvis du er tilfreds med dine karakterer er der vel ikke grund til at lave mere.

:ditto :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det som dig Barbamama. Jeg bruger SLET ikke 37 timer om ugen på mit studie og jeg synes der er fin med tid til at have studiejob ved siden af.

 

Sådan har jeg det nu, hvor jeg læser på lærerseminariet og sådan havde jeg det også da jeg læste jura på KU (her brugte jeg dog en del mere tid på læsning).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ca 40 timer om ugen og meget mere i eksamensperioden, der er jeg tit afsted fra 8-20 hver dag :) men jeg bliver desværre også ramt af mit piskesmæld, så skal bruge lang tid på at læse for at huske :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, det bruger 37 timer og at det er "okay" :blush

Jeg frygter dog stadig lidt at jeg så får et mindre chok, når jeg skal ud i "den virkelige verden" og reelt have 37 timer :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt nysgerrig på, hvad I andre (både studerende og ikke studerende) tænker om, hvor lang tid man "bør" bruge på sin uddannelse.

Der hvor der er klasseundervisning, praktik osv giver det selvfølgelig i høj grad sig selv, men hvad med dem, der har forelæsninger og ellers selvstudie?

Jeg bruger pt IKKE 37 timer på min uddannelse. Og arbejder nok efter, at jeg bruger den tid, der er "nødvendigt", hvilket kan være både langt over og langt under 37 timer. Og det fungerer jo sådan set fint, jeg lærer da i hvert fald noget og får ok resultater. Men alligevel kan jeg godt få dårlig samvittighed, når jeg ikke bruger de 37 timer, eller bare hvis jeg tager en (hver)dag, hvor jeg ikke laver noget.

Hvad gør/tænker I andre? :)

Jeg bruger bestemt heller ikke 37 timer, men nu går vi selvfølgelig også på samme uddannelse, samme sted, bare forskellige årgange :). Men i slutfasen af projekter arbejder vi nok tættere på 70 timer, så det ændrer sig jo efter behov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo gået den modsatte vej, og kommer fra 10 års fuldtidsarbejde til uni, og mit studie kan på ingen måde sammenlignes med et fuldtidsarbejde. Jeg har ikke indtryk af at mine medstuderende bruger 37 timer eller noget der ligner. Jeg tænker, at hvis man deltager i timerne og bidrager til gruppearbejde og er forberedt til eksamen, så er det vel ok, uanset hvor mange timer man bruger.

En ting er i øvrigt arbejdstiden, noget andet er, at jeg oplever også at studielivet er ret "ineffektivt" i forhold til et fuldtidsarbejde (og jeg nyder det til en hvis grænse).

Jeg er rigtigt, rigtigt glad for mit studie, og oplever en langt mere nuanceret verden end jeg kom fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, overgangen synes jeg faktisk var rigtig rar... Okay, jeg arbejdede så også de er 70 timer om ugen de sidste 6 mdr og havde ingen familie, men det var FANTASTISK at man kunne lukke døren bag sig og gå hjem når man havde fri - og så har man fri! Ingen lektier og dermed dårlig samvittighed over ikke at lave dem osv.

Og så fungerer det bare rigtig godt for mig det der med at have en fast rytme for hvornår jeg skal op, hvornår jeg skal køre osv.

Ja okay, den faste rytme glæder jeg mig nu også til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger bestemt heller ikke 37 timer, men nu går vi selvfølgelig også på samme uddannelse, samme sted, bare forskellige årgange :). Men i slutfasen af projekter arbejder vi nok tættere på 70 timer, så det ændrer sig jo efter behov :)

Der kan man bare se, det var da sjovt :) Hvilken årgang er du da på? :) (Vi brugte dæleme også mange timer i slutfaserne på 2. og 4. semester. Hold da op! Men det var faktisk hyggeligt at være på uni om natten, synes jeg :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6. :) så vi er lige begyndt på bacheloren :).. Ja der bliver ret hyggeligt om natten :) vi burde vide det, da vi afleverede 4. Semesterprojekt havde vi arbejde 26 timer i streg XD

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

6. :) så vi er lige begyndt på bacheloren :).. Ja der bliver ret hyggeligt om natten :) vi burde vide det, da vi afleverede 4. Semesterprojekt havde vi arbejde 26 timer i streg XD

Det lyder bekendt :D (At det så var totalt unødvendigt fordi vi afleverede et par dage før, det var krævet, er en anden sag :blush)

Spændende med bacheloren :) Har du så valgt kandidatretning? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ønske jeg kunne læse videre på højere niveau.. Jeg har ikke gået på gymnasie.. Så det kræver jo at jeg starter på en HF.. For at komme videre..

Drømme drømme drømme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ønske jeg kunne læse videre på højere niveau.. Jeg har ikke gået på gymnasie.. Så det kræver jo at jeg starter på en HF.. For at komme videre..

Drømme drømme drømme ;)

Jeg har godt nok allerede en studentereksamen, så det er kun supplering jeg selv tager, men jeg er på fjernstudie på VUC lige nu. Man kan godt tage en hel HF på fjernstudie. Jeg har taget 3 fag (Kemi C halvårligt, Matematik B halvårligt og Fysik B helårligt), i efteråret, hvor jeg havde Clare hjemme stadigvæk. Nu er jeg igang med Spansk B halvårligt og Kemi B helårligt og så er jeg ikke færdig med Fysik B helårligt endnu. Jeg skulle egentlig have haft Matematik A her efter nytår, men pga Bodil i december kunne jeg ikke kom til eksamen i skriftlig matematik, og sygeeksamen er først til sommer, så det bliver først derefter. Så jeg har taget spansk for at kunne blive ved med at få SU. Og som en lille belønning til mig selv for mit hårde arbejde i efteråret :P  Og bla bla bla om mig selv, men bottom line er at det er rigtig fint på fjernstudie, det burde du kunne gøre selv med arbejde ved siden af hvis du eks kun tager et enkelt fag ad gangen :)

 

Jeg bruger i øvrigt heller ikke 37 timer på mit studie. Det har jeg slet ikke tid til :blush Det er normeret til ca 25 timer iflg min vejleder, men jeg bruger egentlig lidt mindre tid på det. Nok omkring 20 timer tror jeg. Mit spansk B er normeret til 16 timer om ugen, og tager mig nærmere 4, inkl både lektielæsning og aflevering. Til gengæld bruger jeg noget længere end de ca. 4-5 timer fysik og kemi B er normeret til. I fysik og kemi er jeg meget grundig og skriver meget omhyggelige noter, da det ikke falder mig ligeså let som spansk. I spansk er det ikke nødvendigt for mig at notere noget som helst. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder bekendt :D (At det så var totalt unødvendigt fordi vi afleverede et par dage før, det var krævet, er en anden sag :blush)

Spændende med bacheloren :) Har du så valgt kandidatretning? :)

 

Altså vi har ikke valgt endnu, men satser på stressklinikken :) ved bare ikke helt hvordan det fungerer endnu, skal nok lige have snakket med studievejledningen, for går jo nok på barsel her efter sommerferien når jeg skal føde til oktober, så ved bare ikke om jeg skal vælge før barsel, eller om jeg skal vælge næste år midt i min barsel :S.. Så det skal jeg lige have undersøgt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brugte langt over 37 timer on ugen på studie, samt studierelevante ting.. Jeg lavede en del studiepolitik, som jeg ofte brugte weekenderne på.

Det kan jo så diskuteres om det tæller som "studie"..

Hvis de var selve undervisning, samt lektier, ville det slet ikke løbe op i 37 timer! Langt fra!

Havde jeg haft barn dengang, havde jeg bare nydt at jeg havde det mere fritid og frihed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes de tre største forskelle på studieliv og arbejdsliv er:

Hvis du ikke laver noget/nok på et arbejde, så er det ikke kun dig selv det går ud over (jeg havde meget lidt gruppearbejde.)

Du har FRI når du tager hjem. Ingen lektier!

Du tjener dejligt med penge sammenlignet med SU.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER