SaraLK

Dårligt nyt til Fædre!

11 indlæg i dette emne

Hehe de stakkels mænd :P

Men sådan helt seriøst: Måske er det værd at bemærke at undersøgelsen er lavet af en sydafrikansk læge og dermed med en vis sandsynlighed i Sydafrika, dvs. trods alt en anden kultur end den vi lever i. Det betyder ikke nødvendigvis, at man ikke kunne finde samme resultat med danske børn, men det er en mulighed at der er forskel. F.eks. ved jeg ikke om man i Sydafrika bruger vs og dp på samme måde som i Danmark?

Og den med adfærden er ud fra dyreforsøg, såvidt jeg kan læse. Det kan da indikere noget, men der er jo forskel på dyr og mennesker ;)

Jeg tror på, at børn har godt af at sove med deres mor (og far!) lige så længe, som at alle synes at det er rart. Jeg havde gerne beholdt Valdemar hos os, men vi flyttede ham netop på eget værelse, fordi ingen af os fik sovet, når vi delte seng. Så det tror jeg oprigtigt har været det sundeste for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der vil Altid være delte meninger.., og undersøgelser der viser det modsatte!

og Ja, der er helt sikkert kulturforskelle at tage højde for!

vi kører 50/50 her hjemme. Luna bliver puttet i egen seng. Og når hun så vågner om natten og ikke sover igen efter kort tids genputning.., så kommer hun med ned til os! :) - det har jeg det fint med, så længe vi er os 3... Når der en gang kommer en lillebrøster, så må der andre boller på suppen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe så er jeg glad for, at jeg har en mand, der som jeg elsker, at have begge børn sovende i sengen :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der vil Altid være delte meninger.., og undersøgelser der viser det modsatte!

og Ja, der er helt sikkert kulturforskelle at tage højde for!

vi kører 50/50 her hjemme. Luna bliver puttet i egen seng. Og når hun så vågner om natten og ikke sover igen efter kort tids genputning.., så kommer hun med ned til os! :) - det har jeg det fint med, så længe vi er os 3... Når der en gang kommer en lillebrøster, så må der andre boller på suppen!

:ditto sådan kører det også hos os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke der er noget overraskende i undersøgelsen, men jeg studser godt nok over sætningen "Forskere mener, at børn, der sover alene, vil få adfærdsproblemer senere i livet" Det er godt nok en drastisk konklusion. Så skulle nærmest alle børn i vesten have adfærdsproblemer. 

 

Jeg tror helt sikkert at spædbørn har behov for at være tæt på deres forældre når de sover, men det handler i min verden mere om at møde barnets behov end det handler om at følge en forsker, i hvert fald lige på det her område. Hvis barnet har et behov for at sove alene, måske fordi barnet og forældrene vækker hinanden unødigt eller forældrene har behov for privatliv og barnet er helt trygt ved at sove på eget værelse, ser jeg intet problem i at barnet sover alene. 

 

Hos os sover Karla nu i vores soveværelse efter at have været på eget værelse i godt et år. Hun sov mere i vores seng end vores egen, og hun var svær at putte og ikke rigtig tryg ved at sove alene. Så vi rykkede hende, og nu sover hun bedre end nogen sinde. Hun kan godt vågne en del i den første den af aftenen/natten, men hvor hun før skulle puttes på ny, virker det nu i 95% af tilfældene at hun kan høre os, så vi behøver sjældent andet end at shh'e eller hvis hun har tabt sutten, så lige give hende den. Men det har helt sikkert været det rigtige for os, at hun nu sover i samme rum som os, og selv om det kun er 3-4 uger siden hun blev flyttet, kan jeg ikke forestille mig at hun skal have eget værelse igen lige foreløbigt. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjah hvis Mie skulle sove i vores seng så skulle vi vist i gang med et større projekt :p hun NÆGTER pure at ligge sig til at sove der, vi HAR ellers forsøgt. Men jeg tror nu også det hele handler om hvad der fungerer bedst for familien! Mie har altid sovet i egen seng, men i soveværelset til hun blev 8-9 mdr og kom på eget værelse, og så oplevede vi som andre at hun sov bedre. Vores seng er bestemt ikke lige så god som hendes egen. Så Mie har nok bare ikke det behov, hun er nu heller ikke en der rigtig gider putte, kramme og kysse til morens store fortrydelse :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe så er jeg glad for, at jeg har en mand, der som jeg elsker, at have begge børn sovende i sengen :p

Må jeg spørge dig hvordan det foregik da Bella Gry kom til verden? Efter mislykket forsøg er William flyttet ind til os igen, det har hele tiden været et ønske fra mig at han blev, men J ville gerne have ham på eget værelse. Nu er vi dog enige om at han sover hos os, i tremmesengen uden side i, så han ligger lige ved siden af mig.

Det kan jo godt tænkes at han er på eget værelse til den tid når nr 2 kommer, men hvad hvis han er hos os? Vækker de så ikke hinanden? Og mig der skal amme og sådan i løbet af natten?

Håber det er ok at jeg stiller spørgsmål i tråden :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge dig hvordan det foregik da Bella Gry kom til verden? Efter mislykket forsøg er William flyttet ind til os igen, det har hele tiden været et ønske fra mig at han blev, men J ville gerne have ham på eget værelse. Nu er vi dog enige om at han sover hos os, i tremmesengen uden side i, så han ligger lige ved siden af mig.

Det kan jo godt tænkes at han er på eget værelse til den tid når nr 2 kommer, men hvad hvis han er hos os? Vækker de så ikke hinanden? Og mig der skal amme og sådan i løbet af natten?

Håber det er ok at jeg stiller spørgsmål i tråden :kram2

Det må du i hvertfald :) altså Johan bliver puttet i egen seng på eget værelse. Hvis han så vågner i løbet af natten henter L ham ind til os. Han ligger i mellem os helst i fars arme :loveshower vi henter han også nogen gange ind når vi går i seng :blush Bella Gry bliver de fleste dage puttet i slyngevuggen og kommer over i vores seng yderst i min side, når hun vågner omkring kl 12.. Vi har sat plastlåg fra IKEA i spænd, som sengerand og dyne og pude, så hun ikke falder ned :) Jeg ammer liggende og Johan sover så tungt, at han ikke vågner når hun græder (ligesom sin far ) :)

Edit. Det skal så lige siges, at vi har en 180 cm bred seng :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja, hvis det er korrekt, så er Filippa ødelagt for livet. Det 'stakkels' barn har sovet på eget værelse siden hun var 10 dage!

;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm....

Jeg kan tilslutte mig at spædbarnet vågner og har behov for tryghed, fx i form af at kunne dufte sin mor eller far, eller høre sin mors og fars åndedræt.

Men jeg tror ikke på, at danske børn bliver skadet ved at sove på eget værelse, når de ikke længere skal spise om natten, og kan sove igennem. De bliver jo da trøstet og taget op, hvis de har behov for det. Og hvad der er lige så vigtigt for et godt familieliv, som barnet trives i og som udvikler det bedst muligt, er jo også en mor og far, der lever godt sammen som par. Det ville jeg ikke gøre, hvis dobbeltsengen skulle være en tripleseng i 2-3 år hver eneste nat.

Jeg medgiver gerne trygheden i at putte i forældrenes seng efter mareridt osv. Min datter på 10 år hygger sig helt afgjort med at sove i min mands side af sengen en gang imellem, når han ikke er hjemme. Vi har begrænset det til weekender, ferie og sygdom. Og ikke konsekvent. Men som sådan en ekstra hyggefaktor, når der er skærpet behov, eller når hun har været længe væk fra mig. Da hun var mindre, og jeg kunne bære hende, fik hun somme tider lov at falde i søvn i sengen, og så båret ind i sin egen seng da vi skulle sove.

Da jeg selv var barn elskede jeg at få lov at falde i Søvn på sofaen, for så sad mor og far lige ved siden af. Så bar de mig ind i min seng når de havde drukket kaffe, og siddet i hjørnet af sofaen og sikkert holdt i hånd under en eller anden film mens jeg lå ved siden af og boblede.

Men jeg tror vi skal huske på, at afrikanske børn har en noget større tradition for at bo under kummerlige forhold, hvor man netop sover mange i samme seng, både voksne og børn. Måske undersøgelsen er foretaget på baggrund af sydafrikas økonomiske optur, hvor familierne dermed har fået råd til bedre boliger og hvor der er tale om en helt anden kultur og en helt anden måde at være familie på.

Jeg tror der mangler en skelnen imellem altid, ofte og aldrig i den pågældende undersøgelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER