Oprettet January 17, 2014 Nogle der ved hvad der sker hvis man har herpes udbrud ved fødslen? Nogle med erfaringer herom? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 17, 2014 Jeg fik at vide at hvis min herpes var i udbrud skulle jeg have KS ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 18, 2014 Ok, var det ligemeget hvor stort udbruddet var? Og hvilket hospital var det? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 18, 2014 Ok, var det ligemeget hvor stort udbruddet var? Og hvilket hospital var det? Ja det var det. Der er nemlig stor risiko for afdet smitter baby. Jeg hørte til Hvidovre, men fik det at vide af både læger og jordemødre ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 20, 2014 Ok. tak for dit svar. :-) Må lige høre min JM om det samme gælder hvor jeg skal føde Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 20, 2014 Jeg tror det gælder sådan alle steder. Jeg har også kun hørt at det hedder KS hvis man har herpes i udbrud Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 20, 2014 Jeg tror det gælder sådan alle steder. Jeg har også kun hørt at det hedder KS hvis man har herpes i udbrud Ok, tak. Det er bare fordi jeg ringede til fødegangen og spurgte og der sagde en jm (jeg ikke kendte) at det kom an på hvor stort udbruddet var. Hvis det var lille kunne de holde en hånd over det ved fødslen, og hvis det var stort skulle man have kejsersnit. Er ikke helt tryg ved den tilgang! Har ikke talt med min egen jm om det endnu. Men vil sige til hende at jeg er utryg ved det og gerne vil have kejsersnit hvis jeg har udbrud, uanset størrelse. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Påskesen - hvornår var dit forløb på Hvidovre? Tænkte bare om det er længe siden og de har ændret procedure. Du har født nu ikk? Var ved jm i dag og hun sagde også at de ville vurdere det v fødslen og evt holde over det. Synes bare det lyder primitivt. Og undrer mig over der er forskellige procedurer hospitalerne imellem Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Jeg fødte for 7 mdr. siden ;) Jeg syntes nu også det virker lidt primitivt, en fødsel taget i betragtning. Man ved jo aldrig hvordan det kommer til at ske, det kan jo være der skal bruges sugekop eller andet. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Hmm, lyder til at din jordemoder trænger til at læse op på sagerne ;) Man skelner mellem primært udbrud, altså en nyerhvervet herpes, og recidiverende, altså genudbrud af en allerede kendt herpesinfektion. Og hvis der er tale om genudbrud af en allerede kendt herpes er der ingen grund til at få kejsersnit... At holde en hånd over hjælper vist ikke på noget, og lyder da som et noget hjemmelavet forslag. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Hmm, lyder til at din jordemoder trænger til at læse op på sagerne ;) Man skelner mellem primært udbrud, altså en nyerhvervet herpes, og recidiverende, altså genudbrud af en allerede kendt herpesinfektion. Og hvis der er tale om genudbrud af en allerede kendt herpes er der ingen grund til at få kejsersnit... At holde en hånd over hjælper vist ikke på noget, og lyder da som et noget hjemmelavet forslag. Mit er et gammelt fra da jeg var teenager haha og har været i bero i mange år. Men jeg fik alligevel at vide at det blev ks hvis der kom udbrud. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Hmm synes det er forvirrende! Har nærmest bare lyst til et planlagt kejsersnit for at være på den sikre side. Min jm får mig til at virke hysterisk, og hun forstår ikke at jeg bare er bekymret fordi j ikke får ordentlig information og føler mig tryg. Hun siger bare at man ser det an ved fødslen. Er bare ikke tryg ved deres procedure. Og det tror jeg ikke gavner en fødsel. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Noget andet er at jeg hele tiden ha overvejet at skifte jm - er så sent i forløbet nu men min jm gær mig ked af det for føler ikke hun forstår og ser mig. Overvejer om j skal skifte Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Jeg syntes da bare du skal skifte hvis hun gør dig ked af det :kram2 Det er da altid bedre med en du kan snakke åbent med, og som du stoler på ;) Jeg kan godt forstå det bekymrer dig, men hvor langt er du henne ? Jeg ville ikke begynde at lægge planer medmindre at jeg ramte 37+0 og havde udbrud. Hvis der er stilstand i det ville jeg ikke tænke så meget over det ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Jeg syntes da bare du skal skifte hvis hun gør dig ked af det :kram2 Det er da altid bedre med en du kan snakke åbent med, og som du stoler på ;) Jeg kan godt forstå det bekymrer dig, men hvor langt er du henne ? Jeg ville ikke begynde at lægge planer medmindre at jeg ramte 37+0 og havde udbrud. Hvis der er stilstand i det ville jeg ikke tænke så meget over det ;) Tak. Jeg er langt henne. Uge 37. Og har lige haft et udbrud igen, faktisk i tvivl om det er helt væk. Virkelig bange for at smitte barnet. Har haft mange udbrud på det sidste. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 21, 2014 Tak. Jeg er langt henne. Uge 37. Og har lige haft et udbrud igen, faktisk i tvivl om det er helt væk. Virkelig bange for at smitte barnet. Har haft mange udbrud på det sidste. Ja så ville jeg nok også prøve at snakke med en der vil lytte til dig. For det er da træls at gå i uvidenhed så tæt på. Håber du finder ud af det ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 24, 2014 Altså, når I taler herpes, er det så alle former for herpes? Eller kun som kønssygdom? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2014 Jeg fik at vide at hvis min herpes var i udbrud skulle jeg have KS ;) Må jeg lige høre om du havde herpes før graviditeten? Eller fik det i graviditeten? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2014 Altså, når I taler herpes, er det så alle former for herpes? Eller kun som kønssygdom? Der er sådan set ikke forskel på herpes som forkølelsessår (ved munden) eller herpes ved kønsdelene, det er den samme virus og det kan smitte fra det ene sted til det andet. Problemet ifht fødsel er dog kun når udbruds stedet er ved kønsdelene da man ved aktivt udbrud har en lille risiko for at smitte barnet, hvilket så vidt jeg ved i meget sjældne tilfælde har ført til blindhed ol. Der er jo desværre ikke alverden man kan gøre ved det, ud over at få kejsersnit, da man ikke rigtig er herre over hvornår de her udbrud viser sig når man først har fået den forbandede virus. Til TS jeg håber du kan få lov at tale med en JM som kan gøre dig tryg omkring hvad der skal ske hvis og hvis ikke der er udbrud når du skal føde. Det er bestemt et rimeligt ønske at få talt det igennem. Held og lykke! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2014 Der er sådan set ikke forskel på herpes som forkølelsessår (ved munden) eller herpes ved kønsdelene, det er den samme virus og det kan smitte fra det ene sted til det andet. Problemet ifht fødsel er dog kun når udbruds stedet er ved kønsdelene da man ved aktivt udbrud har en lille risiko for at smitte barnet, hvilket så vidt jeg ved i meget sjældne tilfælde har ført til blindhed ol. Der er jo desværre ikke alverden man kan gøre ved det, ud over at få kejsersnit, da man ikke rigtig er herre over hvornår de her udbrud viser sig når man først har fået den forbandede virus. Til TS jeg håber du kan få lov at tale med en JM som kan gøre dig tryg omkring hvad der skal ske hvis og hvis ikke der er udbrud når du skal føde. Det er bestemt et rimeligt ønske at få talt det igennem. Held og lykke! Nej, jeg ved godt, at det er samme virus - men jeg håbede nemlig, at det kun gjaldt, når det var ved kønsdelene. Jeg har nemlig selv herpes, men får kun udbrud ved munden - jeg havde bare aldrig overvejet, at jeg ville kunne komme til at skulle have KS af den grund, men det skal jeg jo så heller ikke (den tid engang kommer igen) ;) Og det er jeg da glad for :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2014 Må jeg lige høre om du havde herpes før graviditeten? Eller fik det i graviditeten? Jeg fik det mange år før ca. 10 år, og det har ikke været i udbrud i de 10 år. Del dette indlæg Link to post Share on other sites