Oprettet January 5, 2014 Hej alle sammen Jeg vil høre, om der er andre, der har erfaring med dette. Eller måske har nogle gode ideer til hvordan vi kan hjælpe vores datter. Vi er selvfølgelig blevet undersøgt med hende og vil ringe til egen læge igen mandag. Lidt om vores situation: Vores lille 3 uger gamle pige har mavepine. Hun skriger og presser rigtig meget. Hun spiser og skider i enorme mængder. I følge sp er det fordi hun får så meget mælk (eller fløde som hun kalder det) hos mig og samtidig har et umodent tarmsystem. Det skulle gerne regulere sig når hun er 6 uger gammel, så hun selv forstår når hun egentlig er mæt. Hun vejede helt almindelige 3422 g ved fødslen, men har taget ualmindeligt meget på i løbet af de første 14 dage, hele 600 g, hvilket i sp's øjne er imponerende flot. SP er slet ikke bekymret. Hun siger, hun stortrives og hun kan alle mulige ting som man slet ikke kan forvente af sådan en lille baby. (F.eks. holde øjenkontakt, følge personer på lang afstand, tage fat i og bide i sin syngende Lamaze måleorm, smile, grine, rulle fra mave til ryg m.m!) Vi kan da også se at hun er glad og har det godt. Men det er synd hun bøvler så meget med den mave og vi kan ikke lade være med at bekymre os om om der er noget galt. Vi har forsøgt at massere maven i urets retning, køre benene i urets retning, cykle med benene, holde hende på maven når hun ligger på vores arm, tage hende op på skulderen (hvilket hun elsker - så løfter hun hovedet og kigger rundt og glemmer som oftest sin mavepine), svøbe hende godt ind i dynen og gå rundt og vugge hende. Det hjælper alt sammen meget godt mens vi gør det, men når vi stopper begynder pressen og skrigeriet igen. Er det normalt? Er der andre, der har oplevet det samme? Hvad ville I gøre, hvis I stod i vores situation? På forhånd mange tak for enhver besvarelse, der måtte komme! :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 5, 2014 :kram Det er normalt - men også rigtig hårdt! Men det er jo også en kæmpe omvæltning for kroppen lige pludselig at skulle bearbejde al den mad, samtidig med at der også sker en masse andet nyt. Her har det hjulpet at massere maven i urets retning, massere fødderne (hjemme-zoneterapi), lave cyklenevægelser med benene, at hjælpe til med at presse ved at skubbe benene op mod maven og at gå rundt med baby i armen, så hovedet ligger ved albuebøjningen og maven hviler på arm og hånd. Men hvor er hun bare dygtig, jeres lille pige! Og kær - nyder billederne af hende på fb. :wub Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 5, 2014 Jeg tror, det er helt normalt, men derfor er det stadig ikke særlig sjovt, når de små pus har ondt :kram Jeg synes det lyder til, at I gør alt det rigtige :super Hvis det var mig, ville jeg måske også forsøge mig med sukkervand, der skulle være smertelindrende og så ville jeg få en tid ved en kiropraktor og/eller zoneterapeut, bare lige for at udelukke, at der ikke var en låsning eller spænding et sted, der gav mavepinen :) Valdemar nåede aldrig at have sådan rigtig mavepine, men vi havde ham til kiropraktor ret tidligt (af andre grunde) og der fik vi at vide, at hvis vi ikke var kommet, kunne han meget vel være blevet et kolikbarn. God bedring med lillepigens mavse i hvert fald :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 5, 2014 Vi oplevede det rigtig tit, og vi havde rigtig gode erfaringer med fennikelte med sukker. Fennikelteen slog luftboblerne i stykker, så de ikke fyldte så meget i maven og tarmene, og sukkeret har en smertestillende effekt - de bruger det gerne på hospitalerne til de små :) Når hun er så lille bør hun stadig kunne drikke det af et (snapse)glas. Og ja: Det er helt normalt. Min SP fortalte mig, at i virkeligheden burde de små blive inde i maven 3 måneder længere, så deres tarmsystemer ville være udviklede, når de blev født, men så ville der aldrig blive født børn, så de måtte klare resten af udviklingen uden for maven. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 5, 2014 Kort svar, er på fra mobilen. Har du prøvet biogaia dråber? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 5, 2014 her var det også rigtig slemt med maven de første 2 mdr. Det er bare rigtig øv, og Olivia skreg 45 min inden hun skulle puttes næsten hver aften. Jeg er sikker på det er helt normalt, deres tarmsystem er bare så følsomt, selv når de er 4-6 mdr. og starter fast føde er det følsomt. Vi gjorde alt det i allerede gør, men det eneste jeg syntes havde en effekt var the med sukker i. Der gik ikke mere end 3 min. så var hun rolig, kunne falde i søvn og få det hele ud. Vi brugte kamillethe, men det er der forskellige holdninger til. Fennikelthe skulle være rigtig godt, eller bare kogt vand med sukker. 1 tsk. til 100 ml. og så giv bare et par skefulde fx. i snapseglas. I kan også prøve bare at give kogt vand uden the, det skulle vist også hjælpe i nogle tilfælde. Hun lyder ellers til at trives godt, glæder mig til at se hende, forhåbentli d. 15 ;) knus herfra :kiss Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Tak alle sammen! Vi har fået en akut tid hos lægen i dag og vil tage alle jeres forslag med mig :) Den med teen, Påskesen. Hvor meget sukker? Hvor varm te, 37 grader? Kan babyen godt klare det i mavsen? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Og stephi-pigen.. Hvad er det for nogle dråber, du omtaler? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 De købes i Matas eller på apoteket, indeholder gavlige bakterier og var vores redning der i starten :) Og de var også gode i overgangen til mad og nu bruger vi dem igen for at booste imunforsvaret og for at hjælpe Williams tarme med at kapere maden og derved forhåbentligt begrænse hans eksem. Jeg tager et billede og smider i næste indlæg Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Du skal blot passe på med nogle typer the, da de indeholder stærke allergener (fx kamille) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Jeg kan varmt anbefale fennikelthe og biogaia dråber :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Du skal blot passe på med nogle typer the, da de indeholder stærke allergener (fx kamille) Det er derfor man i dag anbefaler fennikel-te. Hvis du kommer til BK-møde D. 15. Januar kan jeg godt tage fennikel-te med. Jeg har ikke brugt ret meget af det, og det står bare i skabet, så du kan lige så godt få det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Her kæmper vi også med maven, og vores dreng er 9 uger. Han har så også nogle andre medicinske problemer oveni, men maven driller meget (umoden tarm). Jeg kan se, at du har fået mange råd, og jeg vil ikke gentage dem. Biogaia/Semper-dråber med probiotica, som bl.a. Stephi nævner, vil jeg alligevel også anbefale. Da vi først fik det anbefalet troede jeg, at det var endnu et råd fuldstændig uden bevist effekt, men så viser det sig, at der er evidens for effekt af disse mælkesyrebakterier mod maveproblemer hos de små, gennem seriøs forskning. Fik det anbefalet af børnelægen på hospitalet! Her har vi også fået anbefalet kiropraktor og zoneterapeut, som vi har tænkt os at prøve, trods skepsis fra min side :) Hvis det er kolik og barnet ammes, så er der i nogle tilfælde gavnligt at moderen helt dropper alle mælkeprodukter. Dette tager dog lang tid 3-4 uger inden man evt. ser effekt, og det kræver jo meget. Vi overvejer at forsøge det, hvis vores lille fyr ikke snart får det bedre. Til sidst vil jeg sige, at jeg føler med dig, og ønsker jer alt godt og snarlig bedring! Det er bare megahårdt når de små pus ikke har det godt! Kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 ang theen, så er det 1 tsk. til 100 ml. og så skal i kun give hende ca. 2-3 tsk.'er med blandingen, evt. i et snapseglas. ;) Jeg blander theen mens vandet er kogende og lader den så køle af til drikketemp. ( hvilket er når du ikke brænder dig hvis du drypper det på håndleddet) Håber det bliver bedre snart ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Storm havde meget vrøvl med maven i starten, og probiotika var også vejen frem her.. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 6, 2014 Vores lille pige havde også ondt i maven og skreg inden hun skulle sove. Jeg synes det føltes som en evighed, men vi smiler lidt af det nu - alt i alt græd hun om aftenen i 14 dage og det varede aldrig over en time. Det føltes bare virkelig anderledes - som meeeget mere. Nærmest fra den ene dag til den anden havde hun ikke ondt mere. Jeg prøvede i øvrigt at lade være med at drikke kaffe (jeg ammede) og så var der en ting mere jeg ikke lige kan huske, men alt i alt var det uden effekt - det var tiden der var medicinen her indtil det lille tarmsystem var lidt mere udviklet. Håber det er det samme for jer og jeres lille pige ikke har ondt mere inden længe. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 7, 2014 Tak alle sammen. Status på vores situation: Vi har købt Semper dråberne. De er taget i brug i dag. Vi overvejer zoneterapi hvis ikke dråberne virker indenfor nogle dage. Lægen frarådede te med sukker, fordi sukker bliver brugt som smertestillende til babyer og ikke er noget man bør give hele tiden. Ellers anbefalede hun bare at lade tiden gå. Når hun er 3 måneder burde det gå over. Hun har kolik-lignende symptomer og det er ganske normalt, fordi spædbørn har et umodent tarmsystem. Ydermere vejer Maimari nu 4,5 kg og har altså taget mere end et kg på på 3 uger. Så det går virkelig stærkt for vores lille skat. Ikke noget at sige til, at kroppen er på overarbejde. Vi må godt prøve at lade hende vente lidt ekstra tid med måltiderne. Men det bliver svært! For hun er altså en virkelig bestemt dame! ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 13, 2014 Vil bare lige sige, at det er blevet væsentligt bedre efter Semper dråberne. Nu larmer hun kun når hun reelt presser noget ud i stedet for at hun hele tiden jamrer og forsøger at presse. Så det er klart et forsøg værd, hvis der er andre, der har samme problem :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 14, 2014 Ellers kan det godt give nogle babyer ekstra bøvl hvis mor indtager mange (ko)mælkeprodukter. Det hjalp i hvert fald Sophia, at jeg stoppede med at drikke mælk, men brugte smør på brødet og hvad der ellers var i madlavning som vanligt :) Men hvor er det dejligt at det går fremad, og super flot med vægten :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites