Oprettet January 26, 2011 Jeg sidder jo også på bryllupsklar, og herinde og nu kommer min tanke så lidt, når man skal giftes, så skal man vælge om man vi giftes i kirken eller på rådhuset eller i haven eller lignende, men der skal man jo netop tage stilling til, hvad man egentlig tror på, om det er den kristne gud, den jødiske, muslimske, buddiske eller om man overhovedet tror på gud. Det samme skal man gøre op med sig selv og faren til barnet, når man bliver forældre og står og skal tage beslutning om, om barnet skal døbes, og i såfald hvordan eller om barnet skal navngives. Det får mig til at tænke på, hvilken tro folk egentlig har herinde. Jeg har en mor, som er medlem af folkekirken, og jeg tror at hun er kristen til husbehov. Min far derimod er atiest, han er ikke medlem af folkekirken, han meldte sig ud, da han kunne, da han ikke tror på det, og sige, at han aldrig melder sig ind igen. Derfor blev min søster og jeg ikke døbt som spæde, men vi blev navngivet. Og da vi kom i 7. klasse skulle vi gå til konfirmationsforberedelse fra 7.klasses skolestart og frem til juleferien, derefter kunne vi få lov til at vælge, om vi ville konfirmeres og døbes, eller om vi ikke ville. Min søster, som er 4 år ældre end mig, hun fravalgte dette, hvor jeg tilvalgte det. Derfor kan jeg sige, at jeg er kristen, og jeg faktisk tror på gud. Jeg går som sådan ikke i kirke, men jeg er troende, og oplevde faktisk, at jeg var mere troende end jeg forstillede mig, da jeg havde religion på HF. Derfor var valget om kirkelig vielse, da vi skulle det meget nemt for os (min mand og jeg), og vi er klart enige om, at vores børn skal døbes. Men hvad med jer andre, hvad er i? og går i meget op i det? eller mener i at det er tabubelagt og derfor ikke ønsker at fortælle, hvad i er? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er kristen. Men jeg synes faktisk det pinligt for føler jeg slet ikke ved nok. Jeg går ikke i kirke af den årsag at jeg simpelthen ikk har tid (vælger at bruge min tid på familien derhjemme) Jeg har altid et kors på mig af smykke (meget snart tatto) læser ofte i biblen (dagligt lidt af børnebiblen for Nadja) elsker min samlebog da man kun kan blive godt humør af at læse i den og synge salmerne. Vi er jo derfor også viet i kirken. Manden er også troende men ikke som mig. Men stadig ville han også i kirke. NAdja er døbt og det bliver næste barn også. Når de bliver konfirmations alder og de siger nej vil det ikke gøre mig noget, jeg mener man skal kun sige ja hvis man står inde for det. og vælger mine børn at være ikke troende så er det helt fint. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er hverken eller. Vi er gift i haven da jeg ikke er til alt det som i min verden høre til et kirke bryllup såsom stor kjole og en masse så jeg slet ikke syntes høre til i en kirke. Men vi er gift fordi vi vil hinanden og for mig er det ligemeget hvor man bliver det. Jeg har sagt ja til min mand og ikke andre. Men jeg er derimod medlem af folkekirken, da jeg mener det har en meget stor værdi/kultur for DK at bevsre folkekirken og den giver så meget til mine medborgere i dette land. Og jeg kan utrolig godt li traditioner og kultur. August er døbt men det bar fordi min svigermor er kristen og kunne ikke bære at kan ikke skulle døbes. Min mor kunne ikke bære at han ikke skulle døbes i hendes dåbskjole som er hendes gamle brudekjole og alle hendes børnebørn samt børn er døbt i den. Min svigerindes mor var på det tidspunkt præst og hun var stadig meget ked af at hun ikke fik lov til at vie os. Så det er grunden til at vi valgte at han skulle døbes selvom det faktisk raver mig en høstblomst (håber jeg træder nogen over tæerne) Men jeg syntes man skal respektere at den holdning og religion forskellige folk har sålænge de ikke prøver at være mere end os andre :-)))))))))) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Både manden og jeg er kristne :) Vores tro er ikke særlig synlig - det er vel også mest til husbehov - men synes det er rart at have én og tro på... Vi blev gift i kirke er begge døbt og konfirmeret - for mit vedkommende har der aldrig været stillet spørgsmål ved min tro - men den er ikke særlig synlig... Udover til bryllup, barnedåb og begravelse er det sjældent at vi er i kirke - som regel er jeg også i kirke til jul... og nogen gange til kyndelmisse gudstjeneste.... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er hverken eller. Vi er gift i haven da jeg ikke er til alt det som i min verden høre til et kirke bryllup såsom stor kjole og en masse så jeg slet ikke syntes høre til i en kirke. Men vi er gift fordi vi vil hinanden og for mig er det ligemeget hvor man bliver det. Jeg har sagt ja til min mand og ikke andre. Men jeg er derimod medlem af folkekirken, da jeg mener det har en meget stor værdi/kultur for DK at bevsre folkekirken og den giver så meget til mine medborgere i dette land. Og jeg kan utrolig godt li traditioner og kultur. August er døbt men det bar fordi min svigermor er kristen og kunne ikke bære at kan ikke skulle døbes. Min mor kunne ikke bære at han ikke skulle døbes i hendes dåbskjole som er hendes gamle brudekjole og alle hendes børnebørn samt børn er døbt i den. Min svigerindes mor var på det tidspunkt præst og hun var stadig meget ked af at hun ikke fik lov til at vie os. Så det er grunden til at vi valgte at han skulle døbes selvom det faktisk raver mig en høstblomst (håber jeg træder nogen over tæerne) Men jeg syntes man skal respektere at den holdning og religion forskellige folk har sålænge de ikke prøver at være mere end os andre :-)))))))))) jeg synes du siger det så godt, jeg synes nemlig også, at der skal være plads til os alle, men at man ikke skal begynde at proppe ens tro ned over hovedet på andre. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 jeg synes du siger det så godt, jeg synes nemlig også, at der skal være plads til os alle, men at man ikke skal begynde at proppe ens tro ned over hovedet på andre. Nej og jeg kan bare heller ikke klare at folk syntes de er bedre mennesker fordi de tror på en eller anden form af religion. Som jeg plejer at sige så tror jeg på mig selv og jeg forsøger at gøre noget godt eller vise respekt for andre mennesker og det betyder mere for mig end hvilken bog man har liggende under hovepuden Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg ved faktisk ik rigtig hvad jeg er. Egentlig er jeg vel en slags skabs kristen :) Jeg går ikke i kirke med mindre vi skal til dåb, bryllup eller begravelse. Jeg beder ikke til Gud hvis der er noget jeg har behov for at be om. Jeg beder til de afdøde, især min fætter, da jeg tror de bedre hører mig og har bedre tid til at afhjælpe mig med de problemer/ønsker jeg har :blush Er det noget VIRKELIGT stort, kan Gud os komme med i bønnen :) Jeg respekterer kirken, og bander, så vidt muligt, ikke på hellig jord, smider ikke tyggegummi, affald, cigaretskoder mv. når jeg er ved kirker. Jeg tror ikke på at alt i biblen er sandt. Det er en hyggelig fortælling, og ikke mere end det i mine øjne. Hvad andre tror på, kommer egentlig ik mig ved, så længe det ik bliver påduttet mig. Nu er vi ikke gift (endnu.. Skal jo liiige ha en ring på fingeren først ;) ) Men jeg vil gerne vies på stranden i Løkken. Der har jeg stor tilknytning til, og det passer bedst til mig :) Jeg regner med at mine kommende børn skal døbes, da det der er tradition for dette i vores familie, og jeg ik kan se hvorfor de ikke skulle dette :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg ved faktisk ik rigtig hvad jeg er. Egentlig er jeg vel en slags skabs kristen :) Jeg går ikke i kirke med mindre vi skal til dåb, bryllup eller begravelse. Jeg beder ikke til Gud hvis der er noget jeg har behov for at be om. Jeg beder til de afdøde, især min fætter, da jeg tror de bedre hører mig og har bedre tid til at afhjælpe mig med de problemer/ønsker jeg har :blush Er det noget VIRKELIGT stort, kan Gud os komme med i bønnen :) Jeg respekterer kirken, og bander, så vidt muligt, ikke på hellig jord, smider ikke tyggegummi, affald, cigaretskoder mv. når jeg er ved kirker. Jeg tror ikke på at alt i biblen er sandt. Det er en hyggelig fortælling, og ikke mere end det i mine øjne. Hvad andre tror på, kommer egentlig ik mig ved, så længe det ik bliver påduttet mig. Nu er vi ikke gift (endnu.. Skal jo liiige ha en ring på fingeren først ;) ) Men jeg vil gerne vies på stranden i Løkken. Der har jeg stor tilknytning til, og det passer bedst til mig :) Jeg regner med at mine kommende børn skal døbes, da det der er tradition for dette i vores familie, og jeg ik kan se hvorfor de ikke skulle dette :) Jeg er simpelthen nød til at kommentere det, som jeg har markeret. Da vi skulle giftes og havde møde med præsten, der var hun bare så jordnær og forklarende, nemlig at man ikke skal tage biblen alt for bogstavlig. Hun brugte selvfølgelig eksemplerne som er i vielsesritualet, nemlig det med skabelsen af Adam og Eva og den historie, hvor hun fortalte at det handler om, at vi som menneske altid vil søge efter viden om, hvordan vi er kommet til, osv i den dur. Det er bestemt også den præst, som jeg gerne vil have skal døbe mine kommende børn... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er simpelthen nød til at kommentere det, som jeg har markeret. Da vi skulle giftes og havde møde med præsten, der var hun bare så jordnær og forklarende, nemlig at man ikke skal tage biblen alt for bogstavlig. Hun brugte selvfølgelig eksemplerne som er i vielsesritualet, nemlig det med skabelsen af Adam og Eva og den historie, hvor hun fortalte at det handler om, at vi som menneske altid vil søge efter viden om, hvordan vi er kommet til, osv i den dur. Det er bestemt også den præst, som jeg gerne vil have skal døbe mine kommende børn... Jeg tror skam også at man kan bruge meget fra biblen, men ikke ta det ordret det der står :) Og jeres præst har jo ret :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er døbt, konfirmeret og stadig medlem af folkekirken, det er manden ikke. Jeg overvejer at melde mig ud af folkekirken, for jeg tror egentlig ikke rigtig på det. Da vi blev viet var det i haven af borgmesteren i Brøndby. Det var lige os. Stille og roligt og ikke en masse snakken. Jeg insisterede på et tidspunkt at vores børn skulle dåbes pga. tradition i min familie, men nu jeg er blevet ældre og har tænkt mere over det, kan jeg ikke rigtig se hvorfor. Når børnene når konfirmationsalderen kan de så selv få lov til at vælge. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er kristen og tror på den levende Gud.. Kommer i en frikirke og meget sjældent i folkekirken Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg ved ikke hvad jeg er, og valgte derfor at blive døbt i 2008 og vi blev også gift i kirken i 2010 - det skade vel ikke at helgardere sig? ;) Min mand, hans børn og alle vores børn er døbt og da Linus skulle døbes gik jeg i panik over 'hvis der nu findes et Himmerige og alle mine kære kommer ind - hvor skal jeg så hen?'. Fik nogle gode samtaler med præsten og fandt ud af at jeg gerne ville døbes - så jeg kan komme samme sted hen som dem... hvor det så end er :) Jeg tror ikke på akupunktur - men glemte mine krykker efter en behandling for bækkenløsning da mine smerter var væk. Jeg tror ikke på zoneterapi - men efter 3 mdr i helvede med Xanders kolik fik han 3 behadlinger og så var han en glad og smertefri dreng. Jeg tror ikke på healing - men har prøvet flere ting som ikke kan forklares med andet Jeg tror ikke på overnaturlige ting - selvom jeg har set og oplevet ting som burde få mig til det. Det samme med Kristendommen... jeg tror ikke på det - og gør alligevel :) Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at være ekstremt troende. At kunne forklare alle de uforklarlige ting med at det er Guds vilje må da være en lettelse ind imellem. At have en at skyde skylden på når det er allermest sort gør det måske lettere at komme videre...? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Vi er begge ateister, min mand og jeg. Begge udmeldt af folkekirken og mener begge at alle de kirker der står tomme søndag efter søndag burde rives ned, så vi kan spare nogle skattekroner på den konto, og det skuer i vores øre når vi høre at diverse menigheder kun bruger designermøbler på kirkekontorene :s Vores børn er heller ikke døbt, da vi mener de selv skal vælge hvad de vil tro på. Vi vil ikke sige ja til at de tror på "jesus den almægtige" og derved lade dem døbe, når vi ikke ved om det er det de vil tro på her i livet. Vi er gift på rådhuset men vi ville gerne ha været gift ude i vores have, men Vejle kommune vier ikke folk andre steder end på rådhuset medmindre man er syg og ikke kan komme derind. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 ateist ;) Er du ikke gift i en kirke?! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Er du ikke gift i en kirke?! det kan man jo godt blive, hvis manden er kristen :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er kristen, men ikke ikke nødvendigvis i den traditionelle forstand. Jeg tror ikke på Gud, men jeg tror på noget... Jeg er døbt, konfirmeret og gift i kirke - kunne slet ikke forestille mig det var foregået på rådhuset. Ifm. dødsfald i min nærmeste familie, har jeg kunne mærke jeg tror på et eller andet - kan bare ikke helt definere hvad det er. Jeg beder ikke, men elsker at komme i en kirke - der falder en ro og varme over mig, når jeg træder ind i en kirke - både danske og udenlandske. Jeg synes kirker er smukke og emmer af tradition og historie og jeg synes vi skal gøre en indsats for at bevare dem. Folk må tro hvad de vil. Det eneste jeg har et problem med, er folk der prædiker og prøver at pådutte andre deres tro, som om der kun findes en sand tro eller måde at tro på. Og så må jeg indrømme, at jeg har det lidt svært med f.eks. Jehovas vidner. Både fordi de missionerer, men også fordi jeg simpelthen ikke kan forstå, at man kan tro så meget på noget. At man kan tro så meget, at man f.eks. er villig til at opgive sine børn. Det er mig en gåde :o Jeg kunne ikke finde på at ville prøve at omvende dem, men jeg kan blive vældig trist til mode ved tanken om nogen af de - især børn - der lider under det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 det kan man jo godt blive, hvis manden er kristen :-) Ja, det ved jeg godt :P Det undrer mig bare, at man ønsker det, hvis man ligefrem er erklæret ateist. Jeg er ligeglad med hvad folk gør - jeg undrer mig bare og synes det kunne være spændende at høre hvorfor hun vil stå i kirken og love for Gud og mennesker, når hun ikke tror på en dyt af det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Ja, det ved jeg godt :P Det undrer mig bare, at man ønsker det, hvis man ligefrem er erklæret ateist. Jeg er ligeglad med hvad folk gør - jeg undrer mig bare og synes det kunne være spændende at høre hvorfor hun vil stå i kirken og love for Gud og mennesker, når hun ikke tror på en dyt af det :) Nu kan jeg ikke svare for Kejzer, men tænker at hendes mand nok har ønsket en kirkelig vielse, og så at rammerne i kirken er jo ufattelig smukke. Jeg tror, at rigtig mange bliver viet i kirken pga rammerne og ikke pga troen... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Er du ikke gift i en kirke?! Jo det er jeg. Jeg er hverken døbt eller konfirmeret, men jeg måtte godt fordi Martin var medlem :) Jeg siger jo ikke JA til gud, men til Martin :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er døbt og knofirmeret, ungerne er døbt. Jeg er ikke bundtroende, men melder mig nu ikke ud af kirken fordi jeg ikke går der. Ungerne blev døtbt, af den grund, traditioner og så skal de ikke stå med valget om både dåb og konfirmation når de når den tid, så nu hedder det kun valget om konfirmation eller ej. Hvad de selv vælger er mig ligemeget, bare de selv er glade for deres valg. Ingen skal pådutte mig noget som helst og heller ikke mine unger. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 ved ikke om jeg som sådan tror på noget. mistede meget af troen da min mor,døde af kræft kun 56 år gammel. men er da både døbt,konfirmeret og viet i kirken. mine børn er også døbt men det er mere af tradition. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er kirsten! :haha (hentyder til den lidt sjove tastefejl i titlen, hehe :badgirl ) Ej, jeg er vel det man kalder kulturkristen... Jeg er døbt, konfirmeret og skal giftes i kirke. Men tror ikke på gud. Jeg VILLE gerne tro på et efterliv af en art, men jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen i mit hoved. Så jeg tror faktisk ikke på at der er "noget mellem himmel og jord". :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg er kirsten! :haha (hentyder til den lidt sjove tastefejl i titlen, hehe :badgirl ) Ej, jeg er vel det man kalder kulturkristen... Jeg er døbt, konfirmeret og skal giftes i kirke. Men tror ikke på gud. Jeg VILLE gerne tro på et efterliv af en art, men jeg kan ikke rigtig få det til at hænge sammen i mit hoved. Så jeg tror faktisk ikke på at der er "noget mellem himmel og jord". :) fejlen er rettet :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 fejlen er rettet :D Øv, den var ellers sjov :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites