Oprettet January 26, 2011 Vi står i den situation at vi har 2 efternavne som minder ret meget om hinanden: Lützen og Lübker og vores Lille My skal jo hedde et eller andet.. vi er dog ikke helt enige om hvordan vi skal kombinere dem. Jeg vil derfor gerne høre jeres meninger.. og argumenter for det ene og det andet :) Begge navne er slægstnavne og derfor betyder de en del for os begge :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt 4. mulighed.. Det lyder bedst i mine øre Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt: Lübker Lützen af den grund at jeg synes når navnene betyder noget for jer begge at jeres barn/børn skal hedde begge navne..også selvom de minder om hinanden... Og Lübker Lützen lyder bedre en omvendt (i mit hoved) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt Lübker Lützen for det lyder bedst. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt på nr 4 som alle de andre. Det lyder bedst i mine ører :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt: Lübker Lützen af den grund at jeg synes når navnene betyder noget for jer begge at jeres barn/børn skal hedde begge navne..også selvom de minder om hinanden... Og Lübker Lützen lyder bedre en omvendt (i mit hoved) :ditto Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Det er da et vildt sammentræf at have 2 så ens og så specielle efternavne :) Men jeg stemmer også for nummer 4.... Var ved at forsøge med at sætte et kort efternavn mellem de 2... Fx. Dam, Dahl, Skov, Lund, Toft eller lignende... Men så bliver det jo mindst 4 navne <_< Men synes nu ikke at Lübker Skov Lützen eller Lübker Dam Lützen lyder heeelt tosset... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 jeg synes det lyder bedst med svar nr. 3 Lützen Lübker, og så kan jeg også godt lide, at morens efternavn kommer først og farens til sidst... Når i så skal giftes (hvis i skal det) vil i også komme til at hedde det... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 jeg synes det lyder bedst med svar nr. 3 Lützen Lübker, og så kan jeg også godt lide, at morens efternavn kommer først og farens til sidst... Når i så skal giftes (hvis i skal det) vil i også komme til at hedde det... Her hedder vi nu "farens" efternavn først og "morens" til sidst ;) :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt 4. mulighed.. Det lyder bedst i mine øre Det synes jeg også. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg synes nr. 3. Jeg synes både nr. 3 og 4 lyder ens i mine ører, men jeg synes nr. 3 fordi det virker mest "naturligt" for mig at morens navn kommer først og derefter farens :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Lützen Lübker Synes det lyder bedst og langt de fleste bruger kun deres efternavn (det midterste bliver jo 'kun' mellemnavn) og der er kun en ting der skal forklares (ü) og ikke to (ü + z) når andre skal stave ens navn. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Der er godt nok stor enighed om at barnet skal hedde jeres begge efternavne! Og det synes jeg nu også. Har stemt Lützen Lübker, da jeg snublede over den anden rækkefølge - der synes jeg det bliver mere til ét langt navn, hvor Lützen Lübker lyder mere som to navne, hvilket jeg synes det skal. Og kan også godt lide argumentet med at Lübker er nemmere at stave/forklare end Lützen, og det ofte (i mit eget tilfælde i hvert fald) er det sidste navn man vælger at opgive. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg holder også på nummer 4 Her hedder vi nu "farens" efternavn først og "morens" til sidst ;) :P Herhjemme hedder vi farens mellemnavn og morens efternavn :P Jeg nægtede at være en "Nielsen" det passede ikke til mig,, Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Herhjemme er det et kompromis af begge navne Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 26, 2011 Jeg har stemt Lübker Lützen, men som Troldemor siger kunne det også være en mulighed at smække noget imellem, så de ikke lyder så ens ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2011 Jeg har stemt Lübker Lützen, men som Troldemor siger kunne det også være en mulighed at smække noget imellem, så de ikke lyder så ens ;) Jeg tænker lidt at hvis i så en dag bliver gift, kunne i jo også selv tage det ekstra navn, så alle kommer til at hedde det samme.... Det er da også lidt hyggeligt at starte en hel ny tradition :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 27, 2011 Tak for jeres svar piger :) Rigtig rart at i faktisk rokker ved min overbevisning og fortæller mig at jeg ikke nødvendigvis har ret eller skal bestemme :) Et ekstra navn imellem er en rigtig god idé .. MEN, planen er at barnet skal opkaldes efter en oldeforælder til mellemnavn (Mathias eller Kirstine) og så vil det bliver 5 navne i alt.. det er liiiige rigeligt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 28, 2011 Jeg synes nr. 3. Jeg synes både nr. 3 og 4 lyder ens i mine ører, men jeg synes nr. 3 fordi det virker mest "naturligt" for mig at morens navn kommer først og derefter farens :) :ditto Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret January 28, 2011 jeg har stemt nr 3 fordi det for mig er helt naturligt at barnet har faderens navn til efternavn, herhjemme hedder børnene mit efternavn til mellemnavn Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 15, 2011 Jeg har altid været lidt af den der "det skal være mandens efternavn til børnene" Ved ikke hvorfor overhovedet.. Jeg tog mandens efternavne ved begge ægteskabe (børnene kom før ægteskab), og det har i min familie bare været sån man gjorde.. Så de har mit mellemnavn, og deres fædres efternavne. Men mht mit mellemnavn, så er det fordi det er så specielt og vi ikke er mange der hedder det. Og med min nuværende mand er det, det samme med hans efternavn.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 16, 2011 jeg svare nr. 4, fordi jeg syntes jeres barn skal have begge navne og fordi jeg syntes det lyder bedst i den rækkefølge. Man behøver jo ikke have mandens navn til sidst, jeg hedder Horup og min kæreste hedder Blak. Alma er døbt Alma Blak Horup fordi vi ikke syntes man kunne sige Horup Blak uden at knække tungen, og vores er også begge navne vi nødigt vil af med. Når vi bliver gift kommer vi alle til at hedde Blak Horup eventuelt med bindestreg Blak-Horup Del dette indlæg Link to post Share on other sites