Oprettet December 18, 2013 Er der andre end mig der oplever at jeres livmoder er helt spændt når I vågner om natten? Er bekymret for hvad det er og om det kan afklemme blodforsyningen til barnet. Det er langvarige sammentrækninger, og det tager noget tid før livmoderen er blødt op igen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 18, 2013 Det lyder som plukveer - du skal ikke være bekymret medmindre de bliver regelmæssige og begynder at gøre ondt :) :kram Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 18, 2013 Ok - synes bare plukveer beskrives som kortvarige sammentrækninger...? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 18, 2013 De kan også være lange - især hvis man er flergangs gravid. I min 4. graviditet var plukveer ofte med helt hård livmoder i ½-1 time ad gangen, jeg fik at vide at det også er normalt. Det er en god ide at du blir tjekket for blærebetændelse, da man som gravid godt kan være symptomfri men ha blærebetændelse som giver plukveer. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 19, 2013 De kan også være lange - især hvis man er flergangs gravid. I min 4. graviditet var plukveer ofte med helt hård livmoder i ½-1 time ad gangen, jeg fik at vide at det også er normalt. Det er en god ide at du blir tjekket for blærebetændelse, da man som gravid godt kan være symptomfri men ha blærebetændelse som giver plukveer. Tak for dit svar, Saga, rart at vide du også har oplevet det og har fået normalt barn. Kan bare ikke forstå hvordan blodforsyningen gennem livmoderen til moderkagen kan opretholdes når livmoderen er helt spændt. Synes det er lidt problematisk at plukveer alle steder beskrives som værende af en varighed på sekunder - nogle minutter når det også kan forekomme de er meget længere. For så bliver man jo bekymret over hvad det er man oplever og om det er normalt :-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret December 19, 2013 Der er ikke noget der tyder på at plukveer er farlige for barnet, de kan være lidt ubehagelige for moderen det er alt. Jeg var i hvert fald ret øm i min graviditet, men kan fortælle at til trods for rigtig rigtig rigtig mange plukveer fra tidligt i graviditeten så var jeg ikke modnet eller åbnet spor da jeg kom til igangsættelse uge 40+5. Plukveerne er livmodermusklen som "træner" men de er ikke farlige eller betyder nødvendigvis at fødslen nærmer sig. Som en JM beskrev det for mig, så får plukveer livmoderen til at trække sig sammen sådan lidt på kryds og tværs, mens fødselsveer får livmoderen til at trække sig sammen fra toppen så man åbner sig. Og ja jeg fik en lækker sund baby, jeg tror ikke der er grund til at bekymre sig om blodgennemstrømningen. Men jeg vil sige at selvfølgelig skal du bare ringe til JM eller fødested hvis du er bekymret og høre hvad de mener, det er jo det de er der til. Hvis "plukveerne" blir regelmæssige og tiltager i styrke og længde skal man kontakte fødestedet, hvis man er før uge 37. Jeg oplevede flere gange i de sidste graviditetsuger nogenlunde regelmæssige plukveer med 3-4 min interval i 1-2 timer, hvorefter de aftog, som sagt uden at de havde "gjort noget" da jeg nåede over termin. Del dette indlæg Link to post Share on other sites