tazdiginez

Selvhjulpenhed

28 indlæg i dette emne

Hvad gør i for barnets selvhjulpenhed?

Lader i jeres barn selv tage tøj på? Deltage i forskellige ting eller hjælper i?

Jeg så denne video forleden;

Og så kom spørgsmålet op i mig; hvor selvhjulpen er Maliva og gør jeg det rigtige for hende?

Maliva har siden hun selv ville, forsøgt at tage tøj af og på selv. Jeg er dog istedet for at hjælpe, begyndt at guide. Hun tager overtøj af og på og jeg hjælper kun med jakkens eller flyverdragtens lynlås og vanterne.

Hun får lov til at deltage i madlavningen, hvis hun lyster. Hun hjælper med at dække bord til mad og får lov til at hjælpe os med at skærer hendes mad ud.

Hun tager selv hendes ble af og smider i skraldespanden og ja.. der er sikkert tonsvis mere hun gør - you get the point ;)

Vi er gået all-in på selvhjulpenhed her hjemme og jeg føler det booster Malivas selvtillid helt ekstremt. Hun har daglige sejr og virker mere harmonisk og balanceret led det.

Selvfølgeligt skal der afsættes mere tid i dagen til det, men vi gør det gladeligt for at Maliva får hendes personlige sejr :)

Hvad gør i for jeres børns selvhjulpenhed?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er en rigtig god ting at tænke over.

Med tøj spørger jeg altid om han vil selv, eller jeg skal. Når han selv vil prøver han og beder nogle gange om hjælp. Andre gange orker han det ikke, så gør jeg det bare.

Blev faktisk opmærksom på det, da jeg var på legeplads med Leo og mine forældre i sidste uge. Når der var noget han ikke lige kunne kravle op på, sagde han hjælp mig mor og jeg løftede ham op. Mine forældre derimod viste ham hvor han skulle træde og holde fast, og så kunne han sagtens. Det var jo absolut en bedre hjælp (dejligt med forældre der jo har prøvet det før ;)).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en SUPER video! Og virkelig vigtigt at tænke over, netop pga. alle de gevinster der bliver nævnt.

 

Vi tænker en del over det herhjemme, men også at der ikke nødvendigvis er for mange ting hun skal lære at gøre selv på én gang.

 

Men det er jo tydeligt at se hvor stolt hun bliver når noget lykkes :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig god video - tak for link.

 

Jeg synes vi gør det ok godt, men jeg fandt da lige et par forbedringsmuligheder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super video der sætter gang i tankerne. Vi prøver at lade ham gøre ting selv men kan da godt se at vi kan gøre meget mere. Så tak for du delte denne video

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg så den video for et par uger siden…. Og det gik pludselig op for mig hvor lidt jeg faktisk lader drengene gøre selv…. Den der vane fra de var helt små har jeg ikke fået lagt nok af mig, og videoen gav så meget inspiration! Og det har virkelig været en god ting for Marlon, han er blevet mere selvsikker, og det er tydeligt at han nyder at gøre tingene selv (også selv om der ind imellem skal motiveres en del ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så den for en lille måneds tid siden og er enig med jer andre!

Jeg syntes vi er gode til at lade Mie hjælpe men fik da også nye ideer efter jeg så videoen bl.a. At lade hende gå selv ind til DP, gå hen til bilen (med os i hånden, fordi der kommer mange biler der) og da vi skulle stemme tog vi ikke klapvognen med og hun gik hele vejen derover med os i hånden.

Ellers hjælper hun med de huslige ting, når vi har overskud, hun hjælper med at tage bukser af og strømper. Hun putter selv bleen i skraldespanden og tøjet i vasketøjskurven. Hun får lov at komme med ind og hente tøj i skabet og så bærer hun det selv ud til puslebordet. Hun går ofte selv op af trapperne og har vi tiden kravler hun selv ned. Når vi handler putter hun varer i vognen, har vi overskud må hun hjælpe med at finde tingene på hylderne, det er dog kun hvis vi er afsted alle 3. Hun kommer også varerne på kassebåndet. Hun tænder også selv lys m.m. Vi gør jo en hel masse.

Jeg er ikke perfekt og de ting jeg ville ønske vi var bedre til fx at lade hende dække bord, lave mad og tømme opvaskemaskine. Derudover drømmer jeg om en skammel/trappestige agtig stol så hun selv kan komme op og vaske hænder og børste tænder foran håndvasken som vi gør.

Men det hele kommer an på tiden og overskuddet. Hun elsker at hjælpe og hun gør som regel det vi vil have hende til med stolthed i øjnene og gåpåmod, men det kræver jo også at vi guider rigtig meget og effektiviteten daler. Ind imellem er det ok at springe over hvor gærdet er lavest, hvis bare det ikke er altid, og så sætte tiden af til det og være 100% engageret når man øver selvhjulpenheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alberts dp sendte et link til den i sidste uge.

Jeg syntes at vi lad ham gøre mange ting selv, men vi kan sagtens blive endnu bedre til det. Så for mig var den meget spændene at se.

Jeg elsker når Albert ansigt lyser op med et "yes jeg kunne" udtryk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe - det er ikke en mulighede at Anna IKKE gør tingene selv!  :P

Hun tager selv ble, underbukser og bukser på (hvis hun beslutter vi ikke må hjælpe - vi kan for det meste godt for lov at guide lidt). Sutsko tager hun både af og på. Flyverdragten lyner hun op og de nye vinterstøvler kan hun faktisk selv tage af. Hun går selv ovenpå og vasker hænder og hun vasker sig selv om munden. Hun elsker at komme med i kælderen og sætte vasketøj over.

 

De sidste to aftner har hun selv taget sin natdragt af efter hun er kommet i seng -> jævnt irriterende! :rolleyes

 

Hun råber 'SEEEELV' hele tiden og hvis man kommer til at hjælpe uden at spørge om man skal hjælpe, så kan hun brænde helt og aldeles sammen. Jeg tror relativt hurtigt hun kommer til at være selvkørende med mange ting, simpelthen fordi hun VIL det. Det er både godt og skidt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, vi lader slet ikke Lise gøre nok ting selv. Jeg troede egentlig vi var meget gode til det, men efter at have set denne video må jeg erkende at det er vi ikke!

Jeg tror særligt om morgenen det vil være et problem. Det er Per der afleverer i vs og han fortæller altid at han har meget travlt og fx ikke kan nå at snakke med pædagogerne, hvis han skal nå på arb til tiden. Så har han jo ihvertfald heller ikke tid til at Lise selv skal tage sit tøj af osv. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, vi lader slet ikke Lise gøre nok ting selv. Jeg troede egentlig vi var meget gode til det, men efter at have set denne video må jeg erkende at det er vi ikke!

Jeg tror særligt om morgenen det vil være et problem. Det er Per der afleverer i vs og han fortæller altid at han har meget travlt og fx ikke kan nå at snakke med pædagogerne, hvis han skal nå på arb til tiden. Så har han jo ihvertfald heller ikke tid til at Lise selv skal tage sit tøj af osv. :(

Ville det være en mulighed for ham at tage tidligere hjemmefra, så han har tid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu hvor David efterhånden går mere og mere er der en hel del han komme kan til at gøre selv, og være med til.

Men han har længe været med til at rydde op og ordne opvask (tømning, ifykdning og start af opvaskemaskinen). Når jeg laver mad laver han din egen mad - jeg tør simpelthen ikke have ham med, så han sidder ofte på gulvet med en skål og ske og laver sin egen mad :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for videoen. Syntes egentlig vi var ret gode til det, men kan da godt se nu, at det er endnu mere vi kan gøre.

Hun har altid fået lov til at gøre ting selv hvis hun vil, og i forbindelse med at spise, lege og trøste har hun altid været selvhjulpen, altså at vi har opfordret hende til at prøve selv først/ selv rejse sig, hvis hun falder, selv komme hen til os, hvis hun har slået sig (ikke hvis det er slemt selvfølgeligt). Men vil da klart tænke over det ved leg og overtøj :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville det være en mulighed for ham at tage tidligere hjemmefra, så han har tid?

Jeg tager hjemmefra lang tid før ham, så kan ikke hjælpe med at få ham ud af døren i god tid. Vil selvfølgelig prøve at snakke med ham om det, men som jeg kender ham vil han have svært ved at komme afsted før i sidste øjeblik ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja får og har altid fået lov til mange ting selv. Jeg så også videoen og der er helt klart nogen områder der kan forbedres men det er der vel altid ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager hjemmefra lang tid før ham, så kan ikke hjælpe med at få ham ud af døren i god tid. Vil selvfølgelig prøve at snakke med ham om det, men som jeg kender ham vil han have svært ved at komme afsted før i sidste øjeblik ;)

Tja... Typisk mænd :rolleyes ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja... Typisk mænd :rolleyes ;)

Lige præcis :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genial video. Men jeg har bare så svært ved at vurdere hvor meget jeg skal "forvente" at Milas på 16måneder? Specielt ift tøj hvor jeg næsten altid klarer det hele. Hvad gør jeres børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genial video. Men jeg har bare så svært ved at vurdere hvor meget jeg skal "forvente" at Milas på 16måneder? Specielt ift tøj hvor jeg næsten altid klarer det hele. Hvad gør jeres børn?

M. Er netop blevet 17. Mdr. Og Får også hjælp endnu, men hun henter selv hue, støvler og jakke- og forsøger også ihærdigt selv at få det på :) Dog er det fortrinsvis huen der lykkedes også hjælpes vi med jakken ;) Støvlerne får hun hjælp til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genial video. Men jeg har bare så svært ved at vurdere hvor meget jeg skal "forvente" at Milas på 16måneder? Specielt ift tøj hvor jeg næsten altid klarer det hele. Hvad gør jeres børn?

Min Anabella bliver snart 15 mdr og hun tager selv jakken af efter vi har lynet på. Skoen tager vi ned over hælen og så gør hun resten. Hue tager hun selv af. Hun prøver selv på at tage sko på, men kan dog ikke helt endnu..

Vi kan nøjes med at tage den ene arm ud af en trøje/body og resten tager hun selv af. Hun tager selv armen igennem ærmet, hvis vi holder det ud så hun kan ramme hullet. Strømper tager hun selv af, ligeledes med bukser, efter vi har taget dem ned om numsen.

Hmm.. Ellers hjælper hun med alt muligt herhjemme! Tømme sine egne ting fra opvaskeren, dække bord, sætte vasketøj over. Ja, hun hjælper faktisk med det meste, som ikke er farligt for hende. Noget så simpelt som at trykke på knappen til kaffekværnen og kaffemaskinen elsker hun! Og hver gang hun skal spise, henter hun selv sin hagesmæk og tørrer sig om munden, når hun er færdig.

Nå, det blev vist en længere smøre.. Men så er der da lidt input :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genial video. Men jeg har bare så svært ved at vurdere hvor meget jeg skal "forvente" at Milas på 16måneder? Specielt ift tøj hvor jeg næsten altid klarer det hele. Hvad gør jeres børn?

Det er også svært men hvis der er noget de selv giver udtryk for gerne at ville så er det bare at lade dem prøve :) f.eks. selv hente tingene. Støvlerne/skoene stiller vi f.eks foran Ronja (2,4 år) og så stikker hun selv fødderne i og så har vi lukket dem indtil for nyligt. I starten er det netop de små ting og så udvikles det stille og roligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Genial video. Men jeg har bare så svært ved at vurdere hvor meget jeg skal "forvente" at Milas på 16måneder? Specielt ift tøj hvor jeg næsten altid klarer det hele. Hvad gør jeres børn?

Jeg ville nok sige: forvent intet, men lad ham prøve alt, hvad han gider (og du har tid/tålmodighed) :)

Valdemar på 17 måneder kan ikke tage noget på HELT selv undtagen gummistøvler og nissehue (og det er langt fra altid det lykkedes), men han er "med" i det hele. Han tager selv skoene frem og så sidder han og sætter den ene på spidsen af foden, mens jeg langsomt sætter den anden på, og på den måde hjælpes vi ad. Ved jakken, der prøver han selv, men han får næsten altid armene omvendt i ærmerne, så det ender med at jeg holder jakken og så stikker han selv armene ind. Huen breder jeg ud, så han kan stikke hovedet ind. Ved bukser siger jeg "Hiv bukserne op" og så rykker han op foran, mens jeg hiver dem op over bagen. Det synes han er ret sjovt :) Ved en trøje guider jeg lige armene, hvis de er på afveje, men han finder nogenlunde selv ærmerne og stikker armene igennem.

Når det skal af igen holder jeg ved ærmet og beder ham trække armene ud. Trækker bukser ned og så får han lov at prøve at trække dem over fødderne (lykkedes dog sjældent). Sko, strømper og hue klarer han selv (nogle gange beder han om hjælp, hvis det driller) og jakken hjælpes vi også ad med, hvor jeg holder i ærmerne, mens han stækker. Når den ene arm er fri, holder han selv jakken og tager den anden ud.

Jeg ved, at dp også lader ham prøve kræfter med flyverdragten, men der er vist lang vej igen ;)

Det er jo meget forskelligt, hvad børn kan hvornår, og der skal nok være nogen, der kan mere, men Valdemar er ret interesseret i tøj af/på og jeg synes han er ret godt med. :) (Det trøster jeg mig med, når jeg hører om jævnaldrende, der taler i hele sætninger, mens Mar stadig primært siger Hej, tak og tørstig :lolhit)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok sige: forvent intet, men lad ham prøve alt, hvad han gider (og du har tid/tålmodighed) :)

Valdemar på 17 måneder kan ikke tage noget på HELT selv undtagen gummistøvler og nissehue (og det er langt fra altid det lykkedes), men han er "med" i det hele. Han tager selv skoene frem og så sidder han og sætter den ene på spidsen af foden, mens jeg langsomt sætter den anden på, og på den måde hjælpes vi ad. Ved jakken, der prøver han selv, men han får næsten altid armene omvendt i ærmerne, så det ender med at jeg holder jakken og så stikker han selv armene ind. Huen breder jeg ud, så han kan stikke hovedet ind. Ved bukser siger jeg "Hiv bukserne op" og så rykker han op foran, mens jeg hiver dem op over bagen. Det synes han er ret sjovt :) Ved en trøje guider jeg lige armene, hvis de er på afveje, men han finder nogenlunde selv ærmerne og stikker armene igennem.

Når det skal af igen holder jeg ved ærmet og beder ham trække armene ud. Trækker bukser ned og så får han lov at prøve at trække dem over fødderne (lykkedes dog sjældent). Sko, strømper og hue klarer han selv (nogle gange beder han om hjælp, hvis det driller) og jakken hjælpes vi også ad med, hvor jeg holder i ærmerne, mens han stækker. Når den ene arm er fri, holder han selv jakken og tager den anden ud.

Jeg ved, at dp også lader ham prøve kræfter med flyverdragten, men der er vist lang vej igen ;)

Det er jo meget forskelligt, hvad børn kan hvornår, og der skal nok være nogen, der kan mere, men Valdemar er ret interesseret i tøj af/på og jeg synes han er ret godt med. :) (Det trøster jeg mig med, når jeg hører om jævnaldrende, der taler i hele sætninger, mens Mar stadig primært siger Hej, tak og tørstig :lolhit)

Hele sætninger som 1,5 årig? :o så er de da godt nok også langt fremme skulle jeg mene!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hele sætninger som 1,5 årig? :o så er de da godt nok også langt fremme skulle jeg mene!

Ej ok, måske ikke hele sætninger, men sådan noget "mor spise" og "nisse hue på" og hvad ved jeg. I hvert fald større ordforråd end Marmusen og større evne til at sætte dem sammen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER