Lovely Lady

Lovgivning - insemination ved 2. barn???

26 indlæg i dette emne

Hej!

Man hører altid, at barn nummer 2 skal man selv betale - slut. Herinde kan man læse, at hvis man har en henvisning, så er insemination gratis - også ved barn nummer 2. Når jeg kigger på fertilitetsklinikkers hjemmesider, så skriver nogle det ene og andre det andet...

Jeg stoler ikke på, at min læge har styr på det...

Altså vil jeg gerne have fat på kilden... De må sq da være noget lovgivning. Min ammehjernen er dog kommet til kort lige nu, så hvad siger panelet: Hvor f***** findes reglerne om betaling for fertilitetsbehandling?????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er fra mobil, men al lovgivning kan du finde på retsinformation.dk, hvor det er muligt at søge på love.

Men med en henvisning fra lægen skulle det være gratis med IUI trods barn i forvejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg kan finde frem til er "Bekendtgørelse af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med lægelig behandling, diagnostik og forskning m.v." fra 2006 stadig gældende, dog med senere ændringer, der dog ikke vedrører tilskuddet. (Hvis du finder den på retsinformation.dk kan du også se ændringerne)

 

§ 1 a. Regionsrådene må på deres sygehuse kun yde behandling med kunstig befrugtning til enlige kvinder, der ikke har børn, og par, der ikke har fælles børn

 

Så loven siger altså, at du ikke kan få tilskud til 2. barn. De 2 undtagelser er hvis du har nedfrossede æg fra tidligere behandling, eller kunstig befrugtning er nødvendig for at sortere alvorlige genetiske sygdomme fra. 

 

Det omfatter inseminationsbehandling (IUI) og reagensglasbehandling/ægtransplantationsbehandling (IVF og ICSI).

 

Hvis ikke du allerede ved det, så  godkendes Ufrivillig barnløshed som kronisk sygdom, og derfor kan du søges om kronikertilskud, så din egenudgift til medicinen ikke overstiger 3.600 kr om året

 

 

 

Men hvordan det fungerer i praksis ved jeg ikke noget om. Jeg kan kun fortælle om lovgivningen ;) Håber da i kan få tilskud!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Private klinikker tilbyder ihvertfald insemination til par med fælles barn uden beregning, så længe der er henvisning fra egen læge og overenskomst. Du skal dog naturligvis selv betale for medicin, men selve undersøgelser og skanninger samt inseminationen er gratis.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, forvirringen fortsætter:-)

Jeg kender skam godt retsinfo, jeg har endda hjemmeadgang til det noget mere brugervenlige karnov.dk - jeg er såmænd jurist... Endda med endog nogen år på bagen... Og ALLIGEVEL kan jeg ikke finde ud af det:-s Pinligt!

Jeg fandt også det, Pumpkins skriver om - men hvor hulen kommer det så fra med dem, der skriver, at man godt kan blive henvist til betalt insemination med nummer to....? Suk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, forvirringen fortsætter:-)

Jeg kender skam godt retsinfo, jeg har endda hjemmeadgang til det noget mere brugervenlige karnov.dk - jeg er såmænd jurist... Endda med endog nogen år på bagen... Og ALLIGEVEL kan jeg ikke finde ud af det:-s Pinligt!

Jeg fandt også det, Pumpkins skriver om - men hvor hulen kommer det så fra med dem, der skriver, at man godt kan blive henvist til betalt insemination med nummer to....? Suk...

Den tekst, som er kopieret vedrører jo kun de offentlige sygehuse?

Hvis du beder om en henvisning til en privatpraktiserende gynækolog, som behandler barnløse, så er det altså muligt at få insemination foretaget her, hvor eneste betaling er medicinen. Også selvom I har fælles børn I forvejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forslag: Ring til hospitalet og spørg? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forslag: Ring til hospitalet og spørg? :)

Bestemt en idé:-) Pt er jeg dog mere ud i en mail til Sundhedsstyrelsen e.l. Når der kan står forskellig besked på forskellige klinikkers hjemmesider, så er jeg ikke sikker på, at den der passer telefonen på hospitalet eller min egen læge nødvendigvis har det rigtige svar (jeg har været ansat i SKAT og hørt mange pudsige besvarelser på telefoniske forespørgsler:-/)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at min læge har fortalt mig at hvis man bliver henvist til privatklinik så er barn nr. 2 også gratis - man skal selvfølgelig stadig selv betale for medicin mm. - mener at han sagde at det var et fint lille smuthul man skulle være opmærksom på er der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja er også ret sikker på det er en privatklinik du skal henvises til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev og spurgte Sundhedsstyrelsen - og fik som svar dette link http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sygehusvaesen/2011/November/orientering.aspx

Det bliver jeg umiddelbart ikke spor klogere af - tværtimod kan jeg blive lidt mistænksom ift hvorfor de ikke bare besvarer mit spørgsmål med et simpelt ja eller nej... Men det kan selvfølgelig også bare være informationsmedarbejderen, der ikke ved mere...

Jer, der skriver, at man godt kan henvises - er det personlig erfaring, eller noget I har hørt?

Udover at det selvfølgelig betyder noget økonomisk, så er jeg også blevet noget nysgerrig nu...0:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se se.. Efter en lidt skarp mail tilbage til Sundhedsstyrelsen modtog jeg det bekræftende svar, at der kan henvises til inseminationsbehandling hos en privatklinik med overenskomst med det offentlige:-)

Så skal jeg jo bare have undersøgt, om min yndlingsgynækolog har det og i modsat fald have fundet en anden:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved at der hvor jeg går at de har det er super glad for at gå hos dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved at der hvor jeg går at de har det er super glad for at gå hos dem :)

Og hvor er så det, om man må spørge?:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skrev og spurgte Sundhedsstyrelsen - og fik som svar dette link http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sygehusvaesen/2011/November/orientering.aspx

Det bliver jeg umiddelbart ikke spor klogere af - tværtimod kan jeg blive lidt mistænksom ift hvorfor de ikke bare besvarer mit spørgsmål med et simpelt ja eller nej... Men det kan selvfølgelig også bare være informationsmedarbejderen, der ikke ved mere...

Jer, der skriver, at man godt kan henvises - er det personlig erfaring, eller noget I har hørt?

Udover at det selvfølgelig betyder noget økonomisk, så er jeg også blevet noget nysgerrig nu...0:-)

Det var for mit vedkommende personlig erfaring. Så jeg var helt sikker i min sag, og det var absolut ikke bare noget, som jeg havde hørt.

Men ærligt, så var jeg faktisk lidt i tvivl om du ville høre flere svar. Det virkede ikke rigtig til, at du tog nogen svar for gode varer eller stolede på, at folk vidste hvad de talte om. Hverken egen læge, hospital osv - og heller ikke rigtig ift folks indlæg her i tråden. Men det kan godt være, at jeg har misforstået dig :)

Som jeg skrev tidligere, så vedrører den citerede tekst de regionale sygehuse. Jf. overskriften til kapitel 1a "Tilbud om behandling med kunstig befrugtning på de regionale sygehuse".

Så nej, de offentlige sygehuse må ikke hjælpe med mere end 1 fælles barn, med mindre der er tale om specielle sygdomstilfælde, hvor fx ægsortering er i spil, eller ved brug af fryseæg.

Kapitel 2, som vedrører forbud - gælder derimod for "alle behandlinger foretaget af læge, eller under en læges ansvar" (som det fremgår af kapital 1 - i en senere ændring er ordet læge dog omformuleret til sundhedsperson) og gælder dermed for behandlinger på såvel offentlige sygehuse, speciallæger som private klinikker.

Og der er i dette kapitel ikke nævnt noget om forbud mod behandling af par med fælles barn. Der er andre forbud, bl.a. kvindens alder - men ikke fælles barn.

At behandlingen tilmed er gratis ved henvisning fra egen læge, HVIS speciallægen/klinikken er tilsluttet overenskomsten, fremgår af bekendtgørelse om behandling hos læge i praksissektoren, paragraf 5 :)

Privatklinikker uden overenskomst kræver ikke henvisning, men der er til gengæld egenbetaling for stort set alt. De er dog stadig underlagt loven ift fx forbudene.

Men netop fordi privatklinikker ikke alle er tilsluttet overenskomsten, så vil du også kunne læse forskelligt om betaling på deres hjemmesider :)

Men dejligt for dig, at du har fået et brugbart svar fra Sundhedsstyrelsen :) - og håber din gynækolog kan hjælpe dig. Held og lykke med behandlingen, når du kommer så langt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var for mit vedkommende personlig erfaring. Så jeg var helt sikker i min sag, og det var absolut ikke bare noget, som jeg havde hørt.

Men ærligt, så var jeg faktisk lidt i tvivl om du ville høre flere svar. Det virkede ikke rigtig til, at du tog nogen svar for gode varer eller stolede på, at folk vidste hvad de talte om. Hverken egen læge, hospital osv - og heller ikke rigtig ift folks indlæg her i tråden. Men det kan godt være, at jeg har misforstået dig :)

Som jeg skrev tidligere, så vedrører den citerede tekst de regionale sygehuse. Jf. overskriften til kapitel 1a "Tilbud om behandling med kunstig befrugtning på de regionale sygehuse".

Så nej, de offentlige sygehuse må ikke hjælpe med mere end 1 fælles barn, med mindre der er tale om specielle sygdomstilfælde, hvor fx ægsortering er i spil, eller ved brug af fryseæg.

Kapitel 2, som vedrører forbud - gælder derimod for "alle behandlinger foretaget af læge, eller under en læges ansvar" (som det fremgår af kapital 1 - i en senere ændring er ordet læge dog omformuleret til sundhedsperson) og gælder dermed for behandlinger på såvel offentlige sygehuse, speciallæger som private klinikker.

Og der er i dette kapitel ikke nævnt noget om forbud mod behandling af par med fælles barn. Der er andre forbud, bl.a. kvindens alder - men ikke fælles barn.

At behandlingen tilmed er gratis ved henvisning fra egen læge, HVIS speciallægen/klinikken er tilsluttet overenskomsten, fremgår af bekendtgørelse om behandling hos læge i praksissektoren, paragraf 5 :)

Privatklinikker uden overenskomst kræver ikke henvisning, men der er til gengæld egenbetaling for stort set alt. De er dog stadig underlagt loven ift fx forbudene.

Men netop fordi privatklinikker ikke alle er tilsluttet overenskomsten, så vil du også kunne læse forskelligt om betaling på deres hjemmesider :)

Men dejligt for dig, at du har fået et brugbart svar fra Sundhedsstyrelsen :) - og håber din gynækolog kan hjælpe dig. Held og lykke med behandlingen, når du kommer så langt :)

Ork, jeg ville skam gerne høre det - og navnlig paragraf-henvisninger er jo rent guf:-).

Det med at det kun er offentlige sygehuse, der ikke må behandle par med fælles børn, sagde jo ikke så meget om, hvorvidt behandlingen i privat regi blev betalt:-).

Min skepsis over for egen læge er relativt personlig;-) Min modvilje mod hospitalet gik på at ringe dertil - jeg synes sjældent, man ender hos nogen, der kan svare - ligesom det første svar jeg fik fra Sundhedsstyrelsen altså heller ikke besvarede spørgsmålet.

Da der både på netdoktor.dk og sundhed.dk står, at man selv skal betale, så havde jeg brug for noget rimeligt sikkert at gå videre med:-) Så det var ikke for at være gammel og sur, at jeg spurgte til personlig erfaring, men det gør det da ulige mere sikkert - og det er da ikke alle svar, man får herinde, der stammer fra personlig erfaring.

Jeg går i mødregruppe med en, der blev insemineret ved fællesbørn nummer 2 - og som svarede mig, at hun havde skulle betale ca halvdelen, fordi hendes mands sæd skulle renses op (?), så det kan altså være nødvendigt nok at bore lidt, selvom det kan virke utaknemmeligt overfor dem, der svarer.

Mest af alt ville jeg gerne have noget, jeg kunne vise min læge, hvis han ikke ville spille bold:-)

Anyway, MANGE tak - jeg sætter faktisk pris på det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min søgen faldt jeg i øvrigt over en tredje variant - et sted var det anført, at barn nummer 2 var for egen regning som udgangspunkt, men at enkelte regioner valgte at betale alligevel. Det er da utroligt, at det skal være et detektivarbejde at slå svaret op...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du, hvordan det er, hvis første barn er tvillinger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du, hvordan det er, hvis første barn er tvillinger?

Det er vel stadig for egen regning selvom man får tvillinger første gang!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ork, jeg ville skam gerne høre det - og navnlig paragraf-henvisninger er jo rent guf:-).

Det med at det kun er offentlige sygehuse, der ikke må behandle par med fælles børn, sagde jo ikke så meget om, hvorvidt behandlingen i privat regi blev betalt:-).

Min skepsis over for egen læge er relativt personlig;-) Min modvilje mod hospitalet gik på at ringe dertil - jeg synes sjældent, man ender hos nogen, der kan svare - ligesom det første svar jeg fik fra Sundhedsstyrelsen altså heller ikke besvarede spørgsmålet.

Da der både på netdoktor.dk og sundhed.dk står, at man selv skal betale, så havde jeg brug for noget rimeligt sikkert at gå videre med:-) Så det var ikke for at være gammel og sur, at jeg spurgte til personlig erfaring, men det gør det da ulige mere sikkert - og det er da ikke alle svar, man får herinde, der stammer fra personlig erfaring.

Jeg går i mødregruppe med en, der blev insemineret ved fællesbørn nummer 2 - og som svarede mig, at hun havde skulle betale ca halvdelen, fordi hendes mands sæd skulle renses op (?), så det kan altså være nødvendigt nok at bore lidt, selvom det kan virke utaknemmeligt overfor dem, der svarer.

Mest af alt ville jeg gerne have noget, jeg kunne vise min læge, hvis han ikke ville spille bold:-)

Anyway, MANGE tak - jeg sætter faktisk pris på det!

Jamen, selv tak - hvis du kunne bruge noget af det :)

Du skrev:

"Det med at det kun er offentlige sygehuse, der ikke må behandle par med fælles børn, sagde jo ikke så meget om, hvorvidt behandlingen i privat regi blev betalt:-)"

Og nej :) - ikke isoleret set. Det er rigtig nok. Men sammenholdt - de to lovtekster sammen - så fremgår det dog alligevel.

Men du har helt ret - det er virkelig en jungle at bevæge sig rundt i.

Held og lykke med projektet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel stadig for egen regning selvom man får tvillinger første gang!

Nå ja, jeg forstod så, at det var muligt med gratis iui til andet barn. Men måske jeg bare ikke læser rigtigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, selv tak - hvis du kunne bruge noget af det :)

Du skrev:

"Det med at det kun er offentlige sygehuse, der ikke må behandle par med fælles børn, sagde jo ikke så meget om, hvorvidt behandlingen i privat regi blev betalt:-)"

Og nej :) - ikke isoleret set. Det er rigtig nok. Men sammenholdt - de to lovtekster sammen - så fremgår det dog alligevel.

Men du har helt ret - det er virkelig en jungle at bevæge sig rundt i.

Held og lykke med projektet :)

Den bestemmelse du nævnte, havde jeg ikke selv fundet (og har ikke fået slået op endnu), men det har du sikkert ret i. Jeg havde bare ikke kunnet udlede det af det materiale, det var lykkedes mig at finde - og jeg holder ellers sådan af at få fat på primærkilden:-D

Jeg er faktisk en smule forarget over, at det er så svært - herunder at det er forkert oplyst på offentlige hjemmesider...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du, hvordan det er, hvis første barn er tvillinger?

  

Det er vel stadig for egen regning selvom man får tvillinger første gang!

Konklusionen blev, at man KAN få det betalt også anden gang (IUI vel at mærke - ikke ivf). Sundhedsstyrelsen endte med at bekræfte det, og "Nummer4" leverede endda en bestemmelse:-)

Uden at have tjekket så tror jeg ikke, at det gør nogen forskel, om man har ét eller flere (herunder tvillinger) fællesbørn i forvejen. Måske Nummer4 også har forstand her?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Konklusionen blev, at man KAN få det betalt også anden gang (IUI vel at mærke - ikke ivf). Sundhedsstyrelsen endte med at bekræfte det, og "Nummer4" leverede endda en bestemmelse:-)

Uden at have tjekket så tror jeg ikke, at det gør nogen forskel, om man har ét eller flere (herunder tvillinger) fællesbørn i forvejen. Måske Nummer4 også har forstand her?

Der er ingen øvre grænse for antallet af fællesbørn :) - så længe, at speciallægen/klinikken har indgået overenskomst, og der er henvisning fra egen læge - og undtagelserne i kapitel 2 i loven om kunstig befrugtning ikke finder anvendelse.

Så nej, der er ingen hindring i forhold til antallet af fællesbørn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den bestemmelse du nævnte, havde jeg ikke selv fundet (og har ikke fået slået op endnu), men det har du sikkert ret i. Jeg havde bare ikke kunnet udlede det af det materiale, det var lykkedes mig at finde - og jeg holder ellers sådan af at få fat på primærkilden:-D

Jeg er faktisk en smule forarget over, at det er så svært - herunder at det er forkert oplyst på offentlige hjemmesider...

Ja, som om at folk, der kæmper med barnløshed ikke har spekulationer nok ellers. Men det ER en jungle.

De hjemmesider, som du nævner - hvilke er det?

Jeg troede egl du mente, at det var de forskellige klinikkers hjemmesider, som gav divergerende oplysninger. Og der mente jeg, at det ihvertfald ofte må skyldes forskelle ift tilslutning til overenskomst eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER