tazdiginez

SU klip og alt det.

15 indlæg i dette emne

Hej piger.

Jeg skal søge "barsel" nu jo, eftersom jeg gerne skulle føde inden juleferien slutter.

Men hvordan?

Jeg er blevet bedt om at møde op i vejledningen eller prøve selv på mit su, men jeg fatter virkeligt hat af de forklaringer der er på mit su..

Jeg skal søge barselsklip, men hvordan foregår det? Jeg regner med at starte i skolen igen i decemver 2014, enten på flex eller på et turbo 10. Klasses forløb.

Har det relevans?

Hjæææælp :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der slet ingen der kan hjælpe?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville ringe til su. og snakke med dem om det. Det kan godt være, at de siger i den der telefonbesked, at man skal kontakte en studievejleder inden man kommer til en personligt i telefonen. Men det siger de jo kun for, at undgå for lange telefonkøer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nu altså rigtig nok at man skal tale med SU-kontoret på sin uddannelse :)

Taz kan du skrive lidt mere tydeligt hvornår du går på barsel og hvornår du er i skole igen?

Jeg holdt 1 års barsel og fik fødselsklip i 12 mdr. (Svarende til almindelig su-takst)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nu altså rigtig nok at man skal tale med SU-kontoret på sin uddannelse :)

Taz kan du skrive lidt mere tydeligt hvornår du går på barsel og hvornår du er i skole igen?

Jeg holdt 1 års barsel og fik fødselsklip i 12 mdr. (Svarende til almindelig su-takst)

 

Jeg har termin d. 2. januar, så vel 2 uger før der? 15-16 december, men der er jo juleferie fra d. 6. december og frem til januar engang (har ikke undersøgt det, da jeg jo under alle omstændigheder ville ha' barsel der)

 

Jeg ANER ikke om jeg starter på flex-hold i august 2014 eller på et turbo-team i december måned, men jeg kunne forestille mig den 1. løsning. 

 

Det er mere det med HVORDAN jeg søger det?

Skal jeg søge forsørger-tillæg og lån på ny? 

KAN jeg få forsørger-tillæg og lån imens? 

 

Er der flere forskellige måder at få udbetalt de 12 klip på?

 

Jeg er virkeligt snot forvirret over alt det her og når jeg læser om det på su.dk, så er det bare rent volapyk for mig <_<

 

Studievejledningen på skolen har tosset meget ventetid og man skal møde op og trække nummer :rolleyes 

Du kan ikke bestille tid og det irriterer mig en del, for jeg har jo ligesom også et liv ved siden af skolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Utroligt, at jeg allerede har glemt meget af det, for jeg har jo næsten lige været i det :P

Hmm, jeg mener, at jeg sendte en mail til su-kontoret på min uddannelse, og spurgte, hvad jeg skulle have med til dem, hvor jeg fik at vide, at jeg skulle møde op med min vandrejournal (og måske en blanket af en art? Det er jeg usikker på). Samtidig skrev jeg til sekretæren på min uddannelse, at jeg holdt barsel og hvad jeg så skulle gøre der. Hun fik vistnok en kopi af vandrejournalen.

Jeg kunne godt have su-lån ved siden af min barsels-su, men det ekstra forsøgerlån kunne jeg først få, da mine barselsklip var brugt. Forsørgertillæg har jeg ikke kunnet få. Men du har jo allerede et barn, så måske er det anderledes :unsure

Hvis det var mig, ville jeg henvende mig personligt, selvom det er mega irriterende med kø :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så var jeg inde på skolens su kontor og fik bare en folder udleveret, med beskeden om at læse den og gå hjem og søge selv på mit su :unsure

Eh... tak?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk også det man skal.

Minsu og så skal du søge barselsklip, 12 stk. Så skal du sende kvitteringen til su-kontoret på din uddannelse.

Du bestemmer selv hvordan du vil bruge klippene. Du kan studere og få alm. su og barselsklip samtidig f.eks.

Men hvis du skal have barsel et år, så giver det ligesom sig selv. Så bruger du de 12 klip over 12 mdr og tager så hul på alm. SU bagefter igen.

De burde nu kunne hjælpe dig med dine spørgsmål på din uddannelsesinstitution. Det er for dårligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forsørgertillæget er kun, hvis i begge er på SU eller du er enlig. 

 

Hvordan du studerer er ikke relevant, bare at du får SU. 

Du skal (vidst nok) søge om lån igen, men det er ret nemt og hurtigt at gøre på su.dk (under låneplan)

 

Du kan godt ændre løsning undervejs, det gjorde jeg i hvert fald. 

Det er jo sådan, at du får 12 klip, som du kan strække over et år. Men du kan også vælge at få 2 klip udbetalt på en måned, sådan at hvis du fx kun skal være på barsel i 10 måneder, kan du få 2 måneder med dobbelt SU. Du kan også vælge at få dine klip udbetalt mens du læser, men så skal du være studieaktiv imens. Jeg startede skole op ret tidligt efter Karla kom til, og havde derfor 1 måned, hvor jeg brugte 2 klip og ikke fik SU, og så almindelig SU + SUklip i 10 måneder. 

 

Jeg fik det første endeligt på plads efter Karla var født, og der skulle jeg aflevere en kopi af fødselsattesten. 

 

Du kan (vist nok) tidligst få klip fra en måned før du skal føde. 

 

 

 

Du kan få dine klip udbetalt på 3 måder: 

- En hvor du ikke får SU, men et klip hver måned - hvilket svarer til at du kan gå hjemme i 12 måneder og ikke studerer i mellemtiden

- En hvor du ikke får SU men 2 klip hver måned - hvor du så kan gå hjemme i 6 måneder. (du får altså dobbelt udbetaling)

- En hvor du får SU og 1 klip hver måned - men der skal du studere imens. (du får også dobbelt udbetaling her)

 

Du kan blande klippene som du vil - ligesom jeg har skrevet ovenover - så du får den ene løsning i en måned, og en anden løsning i en anden måned. Det skal bare give 12 klip i sidste ende, og hvis du får almindelig SU skal du samtidigt være studieaktiv (altså gå op til eksamnerne)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan se at du allerede har fået en masse svar på dit spørgsmål :)

Undrer mig dog over hvordan du har kunnet få forsørgertillæg? Du er jo hverken enlig eller bor med en su-modtager :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan søge forhøjet SU lån, når man er forælder på SU.... Sådan har jeg læst mig til, mon det er det, Taz har?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt rigtigt at jeg får ekstra lån - jeg kalder det bare forsørgertillæg :P

- Jeg fik søgt det i dag og fik ringet til su kontoret imens. Så nu er det ordnet og vi har bestemt os for at få dobbelt-klip fra januar til maj måned og derefter enkeltrate fra maj til juli og så over på almindelig su i august, hvor jeg starter på flex - jeg håber dog at kunne komme på hold senere, men kun hvis der er plads. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men tak for hjælpen forresten!:D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super at su har fundet ud af det :)

Holder du slet ikke barsel med lillebror?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super at su har fundet ud af det :)

Holder du slet ikke barsel med lillebror?

Jo, jeg holder barsel fra januar til august og så starter jeg på 10. klasses flex, hvor man læser hjemmefra :)

Det er nemmest på denne måde istedet for at starte på noget turbo eller komme midt ind i noget i december - så vil jeg hellere være med fra start. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER