Oprettet October 24, 2013 Hej Jeg er lidt i tvivl om, hvad anbefalingerne er i forhold til diverse træningsøvelser, mens man er gravid. Jeg synes, at jeg finder lidt modstridende oplysninger om, hvad man skal passe på med… Så jeg håber, at nogle af jer andre vil dele lidt ud af jeres viden :) Jeg er kun 6+4, så jeg går ud fra, at jeg ikke behøver ændre rutinerne endnu – men hvornår skal man begynde at være opmærksom og på hvad? Jeg træner primært på hold som fx Stram Op/Puls & Styrke/Stationstræning og Step i Fitnessworld. Så gode råd modtages gerne :) Jeg er bl.a. I tvivl om: * Maveøvelser? Så vidt jeg har forstået skal man helst ikke træne de lige mavemuskler? Men hvornår skal man holde op med det? Og hvilke øvelser er ok derefter? * Hvad med planken? * Er squats ok? Hvad med lunges? Og er det fint at sætte så meget vægt på, som man synes man kan klare? * Er der problemer med at træne arme over hovedet, fx triceps? Sikke mange spørgsmål - håber nogle af jer andre er lidt klogere på det end jeg :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2013 Hej Jeg er lidt i tvivl om, hvad anbefalingerne er i forhold til diverse træningsøvelser, mens man er gravid. Jeg synes, at jeg finder lidt modstridende oplysninger om, hvad man skal passe på med… Så jeg håber, at nogle af jer andre vil dele lidt ud af jeres viden :) Jeg er kun 6+4, så jeg går ud fra, at jeg ikke behøver ændre rutinerne endnu – men hvornår skal man begynde at være opmærksom og på hvad? Jeg træner primært på hold som fx Stram Op/Puls & Styrke/Stationstræning og Step i Fitnessworld. Så gode råd modtages gerne :) Jeg er bl.a. I tvivl om: * Maveøvelser? Så vidt jeg har forstået skal man helst ikke træne de lige mavemuskler? Men hvornår skal man holde op med det? Og hvilke øvelser er ok derefter? * Hvad med planken? * Er squats ok? Hvad med lunges? Og er det fint at sætte så meget vægt på, som man synes man kan klare? * Er der problemer med at træne arme over hovedet, fx triceps? Sikke mange spørgsmål - håber nogle af jer andre er lidt klogere på det end jeg :) Som hovedregel kan du træne alt det, du gjorde før du blev gravid og det er godt for både dig og baby. De lige mavemuskler skal du dog ikke træne dynamisk (dvs. via en øvelse, der er i bevægelse, som f.eks. mavebøjninger) den sidste halvdel af graviditeten. Dette skyldes at mavemusklerne skal kunne dele sig på midten. Planken og andre typer statiske maveøvelser kan du fint fortsætte med. Er du vant til at træne løfteøvelser som squat, lunges, dødløft m.m. kan du fortsætte så længe du er i stand til at holde din bækkenbund, mens du laver øvelsen. Det bedste råd må være at lytte til din krop og stoppe hvis du føler smerte/ubehag. Tillykke med graviditeten og god fornøjelse med træningen! ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 24, 2013 Som hovedregel kan du fortsætte som du plejer... du skal dog ikke begynde på noget helt nyt, fx. skal man passe på med at opstarte løb hvis ikke kroppen er klar til det :) Men det lyder til på dine spørgsmål at du normalt er rimelig aktiv :) Det vigtigste er at du skal lytte til din krop! Hvis du ikke har det godt mentalt med at lave øvelserne så prøv at finde et alternativ :) Selv er jeg glad for svømning, da det meste andet giver mig plukkeveer... og mavebøjninger har været en by i rusland længe :P Så det er meget indvididuelt hvad man kan og hvor længe :) Fortsæt som du plejer og så spørg din læge til råds når du skal derhen :) Der sker i hvert fald ikke noget før du er længere henne og forbi 1. læge samtale :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 26, 2013 Mit svar: mærk efter! Jeg løb til uge 24 hvorefter jeg skiftede over til at træne i fitnesscenter og påbegyndte styrketræning. Jeg træner helst med frie vægte, men laver dog benpres i maskine med 1 ben af gangen pga presset på bækkenbunden. Det gavner dog også en gammel løbe-knæskade, jeg har. Mavebøjninger stoppede jeg med i uge 30. I dag er jeg 36+1 og på vej til træning. Og jeg agter at fortsætte så længe jeg kan fordi jeg får det godt psykisk og fysisk. Så keep on darling! Træning som gravid er det nye sort! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 26, 2013 Tak for svarene, piger! Jeg fortsætter trygt som hidtil :) Jeg tror, jeg er god til at lytte til min krop - så min plan er at fortsætte så længe som muligt! Del dette indlæg Link to post Share on other sites