TakForDenneGang

Hvilke år skal Johan starte i skole?

15 indlæg i dette emne

Ja, hvilke år skal han det? :) han er født januar 2012..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man starter (som regel) det år man fylder 6. Så det må jo være 2018 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene han skal starte i 2018, når han er 6. Han kan nok også starte året før, det er jo jeres valg som forældre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede i skole som 5-aarig og var laenge den yngste - det kan I jo ogsaa vaelge, alt efter hvor klar han er til at begynde i skole. For mig ville det have vaeret kedeligt at vente  :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle skoler har løbende indskoling så han starter den måned han bliver 6 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogle skoler har løbende indskoling så han starter den måned han bliver 6 år.

 

Ej, det har jeg godt nok aldrig hørt om før... Starter alle børnene så den måned, de fylder 6 år?

Normalt starter man jo sammen i fritidshjem i maj og så sammen i skole i august. Der er jo info, forældremøder osv. Hvordan får man formidlet det, når alle starter på forskellige tidspunkter? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fødselsdag i november, og har altid været den yngste. Det har aldrig generet mig :)

Men vil sige det kommer an på om han er klar :) synes jeg kender mange januarbørn, der tyvstartede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det har jeg godt nok aldrig hørt om før... Starter alle børnene så den måned, de fylder 6 år?

Normalt starter man jo sammen i fritidshjem i maj og så sammen i skole i august. Der er jo info, forældremøder osv. Hvordan får man formidlet det, når alle starter på forskellige tidspunkter? :help

Mener at bl.a. Lisbjerg skole ved Aarhus kører rullende skolestart, de havde i hvert fald en forsøgsordning med det, men lige hvordan det fungerer ved jeg ikke :unsure for så skulle man jo umiddelbart tro, at nogle kom til at gå i 0. Klasse i noget længere tid end andre :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fødselsdag i november, og har altid været den yngste. Det har aldrig generet mig :)

Men vil sige det kommer an på om han er klar :) synes jeg kender mange januarbørn, der tyvstartede :)

Det kommer nemlig an på om han er klar :) for omvendt kender jeg også en del november/december børn der ventede et år med at komme i skole, eller gik et år om I BH. klasse. Men det er vel noget pædagogerne i børnehaven vil rådgive omkring også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, det har jeg godt nok aldrig hørt om før... Starter alle børnene så den måned, de fylder 6 år?

Normalt starter man jo sammen i fritidshjem i maj og så sammen i skole i august. Der er jo info, forældremøder osv. Hvordan får man formidlet det, når alle starter på forskellige tidspunkter? :help

Jeg ved ikke så meget om det, men min nevø havde rullende skolestart på højen skole ved Vejle, så han startede først i november måned. (Hvilket var ret øv for ham, for alle hans venner i bh startede på andre skoler i august, så han havde nogle meget kedelige måneder i bh sov den eneste store)

Hvornår de rykker videre har jeg ikke styr på, men mener ikke det er traditionelt opdelt i klassetrin som vi normalt kender det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger :) sad nemlig og kiggede på skoler i området og den skole vi har i baghaven er en privat skole, som har lukket for tilgang til og med 2017 og var i tvivl om hvordan det nu lige var med skolestart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han skal starte det år han fylder 6, altså 2018. Hvis I ønsker han skal starte året før, altså når han er ca 5,5, skal søge om det og så vil der være nogen samtaler med pædagogerne og så bestemmer de om han må.

Det samme gælder for børn fra november-december. Der fik min tidligere chef lov til at lade sit decemberbarn vente et år og først starte da han var 6,5.

Sådan er det i hvert fald i folkeskolen. Ved ikke om det er anderledes i privatskole :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rullende skolestart kan der siges meget om.

Der er forakellige modeller hvad det angår, men pyyyyh for en logistik på skolerne. Det tager godt nok tid (nogle gange fra ndre vigtige opgaver)

Altså. Der foretages en vurdering med børnehaven når barnet om nærmer sig førskole.

Førskole starter 1. April i det år man fylder 6. Hvis man er født i sidste halvdel af året vil man derfor være 5 ved skolestart. Førskole er en blanding imellem børnehaveklasse og børnehave. Det primære er at blive tryg ved de voksne og skolens fysiske rammer.

Der kan være fast mødetid som i en skole, da der vil være daglig træning i skoleparathed, fx at kunne modtage kollektiv besked, kunne sidde og lytte eller deltage i samtale om bestemt emne, kunne klippe med saks, holde på en blyant, den slags.

Min oplevelse som indskolingslærer er, at rigtigt mange børn, ISÆR drenge,der mentalt modnes senere end piger i den alder, ofte og ISÆR hvis de er født efter 1. August burde have ventet et år. Vi serdet hvert eneste år i næsten hver eneste klasse, at der sidder en eller to, som det simpelthen er synd for, fordi de ikke kan honorere de krav der stilles, og som vi skal stille ifølge vores regelsæt fra undervisningsministeriet.

Jeg arbejder p.t med det her tæt på kroppen, da jeg sidder i en tænketank for lokale skoler i esbjerg kommune. Vi udarbejder nye ideer og tanker om hvordan disse overgange for børnene kan gøres bedre, netop med henblik på specielt de børn der har det svært.

Vi støder ofte på det problem, at der har været udtrykt bekymring for skolestart i børnehaveregi, men forældrene har tænkt at det er synd, deres barn ikke skal følges med kammeraterne. Og her er det jer som forældre der får det sidste ord. (Oftest med konsekvenser for jeres barn)

Men i skolen ser vi det jo hver dag, at langt de fleste børn skaber nye venner og kontakter på få dage.

Det eneste tidspunkt, børnene ikke vil opleve nederlag hvis de skal omplaceres i forhold til det skolesystem vi har, der presser børn igennem i voldsom hastighed, det er altså i børnehaven. Hvis de først er kommet i førskole, vil det være et nederlag at blive sendt tilbage, lige så vel som 2 år i børnehaveklassen kunne være undgået. Det Har vi hvert år et barn eller to der oplever.

Så hvis børnehavepædagogerne tøver med at sende jeres barn afsted, vil jeg håbe, i for jeres barns skyld vil lytte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rullende skolestart kan der siges meget om.

Der er forakellige modeller hvad det angår, men pyyyyh for en logistik på skolerne. Det tager godt nok tid (nogle gange fra ndre vigtige opgaver)

Altså. Der foretages en vurdering med børnehaven når barnet om nærmer sig førskole.

Førskole starter 1. April i det år man fylder 6. Hvis man er født i sidste halvdel af året vil man derfor være 5 ved skolestart. Førskole er en blanding imellem børnehaveklasse og børnehave. Det primære er at blive tryg ved de voksne og skolens fysiske rammer.

Der kan være fast mødetid som i en skole, da der vil være daglig træning i skoleparathed, fx at kunne modtage kollektiv besked, kunne sidde og lytte eller deltage i samtale om bestemt emne, kunne klippe med saks, holde på en blyant, den slags.

Min oplevelse som indskolingslærer er, at rigtigt mange børn, ISÆR drenge,der mentalt modnes senere end piger i den alder, ofte og ISÆR hvis de er født efter 1. August burde have ventet et år. Vi serdet hvert eneste år i næsten hver eneste klasse, at der sidder en eller to, som det simpelthen er synd for, fordi de ikke kan honorere de krav der stilles, og som vi skal stille ifølge vores regelsæt fra undervisningsministeriet.

Jeg arbejder p.t med det her tæt på kroppen, da jeg sidder i en tænketank for lokale skoler i esbjerg kommune. Vi udarbejder nye ideer og tanker om hvordan disse overgange for børnene kan gøres bedre, netop med henblik på specielt de børn der har det svært.

Vi støder ofte på det problem, at der har været udtrykt bekymring for skolestart i børnehaveregi, men forældrene har tænkt at det er synd, deres barn ikke skal følges med kammeraterne. Og her er det jer som forældre der får det sidste ord. (Oftest med konsekvenser for jeres barn)

Men i skolen ser vi det jo hver dag, at langt de fleste børn skaber nye venner og kontakter på få dage.

Det eneste tidspunkt, børnene ikke vil opleve nederlag hvis de skal omplaceres i forhold til det skolesystem vi har, der presser børn igennem i voldsom hastighed, det er altså i børnehaven. Hvis de først er kommet i førskole, vil det være et nederlag at blive sendt tilbage, lige så vel som 2 år i børnehaveklassen kunne være undgået. Det Har vi hvert år et barn eller to der oplever.

Så hvis børnehavepædagogerne tøver med at sende jeres barn afsted, vil jeg håbe, i for jeres barns skyld vil lytte.

Tak for dit indlæg :) dejligt at høre om det :) Vi har heldigvis ingen ambitioner om, at Johan skal i skole før end han er klar til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mathilde er januarbarn og var 6½ da hun startede i bh klasse. Hun er præcis et år ældre end den yngste, og ca ½ år yngre end den ældste i klassen, så der er en god spredning, og nogenlunde sådan har det også været i mine store børns klasser.

 

Jeg er selv januarbarn og startede som 5½ årig, det var ikke noget problem de første år og jeg har altid haft let ved at følge med fagligt, men omkring 5.-6. klasse kom jeg simpelthen bagud følelsesmæssigt så at sige, der skete en masse udvikling med flere af de andre som ikke rigtig var begyndt hos mig og jeg fattede ingenting, så følte mig socialt hægtet af omkring det tidspunkt og det fik jeg aldrig indhentet igen i min skoletid. Så jeg tror jeg havde været bedre tjent med at "kede mig" et år i børnehaven. Jeg gik så direkte fra 9. kl til gymnasiet og blev derfor student allerede som 18 årig, og startede på universitetet som 19 årig. Jeg ser bare absolut intet vundet ved at være det år yngre, altid følte jeg mig yngre og lidt bagud og meget mere uerfaren. Så jeg syns man skal prøve at tænke fremad og ikke bare på om børnehave vennerne også skal i skole eller om barnet fagligt er klar til at lære og er dygtig til at sidde på en stol og binde sine snørebånd osv, for at starte tidligt i skole rækker mange år frem og der er mange former for modenhed hvor det efter min mening er vigtigt at børn i samme klasse følges så nogenlunde. Og udfra min egen erfaring vil jeg sige at et barn som kan vente et år med at komme i skole også helst skal vente det år.

 

Lilly blir så det eneste af mine børn som kommer til at starte i bh klasse som 5 årig, hvis altså skoleåret starter før 10. august hvor hun fylder 6.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER