Besvaret October 5, 2013 Jeg tror altså lige vi skal huske på at det er ok at ha forskellige holdninger til epiduralblokaden - selv om det for mange er et følsomt emne. Jeg hører altså ikke nogen fordømmelse overfor dem som vælger eller har brug for epiduralblokade - men jeg syns virkelig det skal være lige så ok at man har valgt den som "sidste udvej". Der er flere der utroligt rigtigt har sagt at det er vigtigt at kunne være åben for at tage tingene som de nu kommer, fordi man ikke kan vide hvordan man vil reagere eller hvilken slags fødsel man kommer til at få. Og derfor syns jeg netop det er vigtigt at man har sat sig lidt ind i hvad de forskellige typer smertelindring kan indebære, og hvad man i øvrigt kan komme ud for under en fødsel, så man er forberedt. Enig. Jeg er glad for jeg fødte uden, men skrev også at jeg ville have taget den, hvis JM havde anbefalet den, og jeg fordømmer på ingen måde, dem som har fået epi, eller tænker, at de som har fået epi'en har haft en nem fødsel mv.. Men i forhold til mit personlige ønske om at føde aktivt, var jeg glad for, at jeg kunne undvære den :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 5, 2013 Jeg skal nok lige tilføje, at jeg efter fødslen fik en epidural, da jeg skulle syes.. Og jeg fik rigtig slem spinal hovedpine af det. De første to dage på sygehuset mærkede jeg ikke rigtig så meget til det. Men på tredje dagen blev det rigtigt slemt. På 4 dagen var det så slemt, at jeg ikke kunne stå oprejst eller holde ud af have mine øjne åbne når jeg stod op. Jeg fik tilbudt at komme op på sygehuse og få "lappet" hullet der var i min ryg, men jeg klarede det heldigvis hjemmefra med litervis af koffein holdige drikke - selvom jeg HADER kaffe, så drak jeg spandevis for at slippe for indlæggelse. Det kunne jeg slet ikke overskue med en lille nyfødt. Cola kan også bruges! :) Da jeg var indlagt sidste sommer og fik foretaget lumbalpunkter, var der en SOSU-assistent som rendt i pendulfart efter colaer til mig efter ordre fra lægen ;) Koffeinen kan forebygge hovedpinen, så hvis man frygter hovedpine i forbindelse med epidural, så kan det være en god idé at have cola med til fødslen! :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Ingen TUSIND TAK fordi I deler jeres oplevelser - og også koffein tips. Det er simpelthen så dejligt med inputs. Tvillingerne har dog igen vendt sig, så nu er det kejsersnit. Har tidligere fået til på torsdag til, at de kan vende sig, men måske jeg får lidt længere tid igen. Så rådene kan absolut bruges og tages imod med kyshånd! :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Jeg havde trænet dagligt (!!) op til fødslen i 3 mdr og var klar parat på at gøre det uden smertelindring overhovedet. Inden jeg blev gravid havde jeg sagt at jeg fra starten skulle dopes så meget at jeg ikke ville opdage jeg fødte, men skiftede så mening da jeg blev gravid. Da fødslen så gik i gang fik jeg de ondeste koblede veer og og overgav mig og bad efter epi. Nåede aldrig at få den og fik derfor den fødsel jeg havde forestillet mig. Klarede det KUN fordi jeg havde trænet så meget ellers ville jeg da både have skreget og opgivet fuldstændig - for nøj hvor gør det ondt og er hårdt hvis man er uheldig og oplever koblede veer, lang fødsel, forkert stilling på barnet eller andet - alle der har haft en hård fødsel ved at det ikke et nogen skam at sige ja tak til smertelindring! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Koblede veer er onde!!! De burde forbydes efter min mening... Det gør jo bare NADA andet end at gøre nas... Ja!! Mine hang sammen 2-3 af gangen og så lige kort pause på få sekunder og så kom der igen 2-3 veer osv, det havde jeg slet ikke forberedt mig på altså Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Ja!! Mine hang sammen 2-3 af gangen og så lige kort pause på få sekunder og så kom der igen 2-3 veer osv, det havde jeg slet ikke forberedt mig på altså Det lyder voldsomt, det havde jeg faktisk ikke hørt om før! Av for den! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Det lyder voldsomt, det havde jeg faktisk ikke hørt om før! Av for den! Nej først forstod jeg ikke at jeg havde så ondt i "pausen" mellem veerne inden jeg så på den der ctg strimmel og kunne se at veerne ikke dykkede ordentlig ned mellem hver ve som normalt. Ku så læse i min journal bagefter at det kaldes koblede veer Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret October 7, 2013 Nej først forstod jeg ikke at jeg havde så ondt i "pausen" mellem veerne inden jeg så på den der ctg strimmel og kunne se at veerne ikke dykkede ordentlig ned mellem hver ve som normalt. Ku så læse i min journal bagefter at det kaldes koblede veer Det er vel også det man kalder ve storm? Jeg oplevede det ved min 3. fødsel, da jeg gik i den aktive fase (fra 4 cm) og det er enormt stressende når der ikke er pause imellem hvor man lige kan forberede sig bare lidt på at klare næste ve. Del dette indlæg Link to post Share on other sites