Oprettet September 30, 2013 Jeg kunne læse mig frem til at det anbefales at hvis man planlægger og eller er gravid er det en god idé at tage folinsyre. Nu jeg så forvirret, på bøtten står der følgende: "Bør kun efter aftale med læge eller sundhedsplejerske anvende af gravide eller børn under 1 år." På den anden side af bøtten står der så: "Alle gravide anbefales et dagligt tilskud på 400(underlig tegn) folsyre fra planlagt graviditet til 12. Graviditetsuge." Købte et par alm vitaminpiller også, og på dem står der det samme som den øverste i forbindelse med kosttilskud, lige som på denne bøtte folinsyre. Men det er da forvirrende! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 30, 2013 Du kan roligt tage dem, du skal blot være opmærksom på at der ikke også er folinsyre i vitaminerne. Du må nemlig ikke overskride de 0,4 mg. Jeg tager dem også, men kan faktisk ikke lige huske hvad de gør. ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 30, 2013 Folinsyre tager man for at nedsætte risikoen for neuralrørs-defekter/rygmarvsbrok hos fosteret. Advarslen står der fordi den skal stå der jf dansk lovgivning :) Men ja kvinder anbefales at tage tilskud på min/ca 400 microgram dagligt af folinsyre når de planlægger at blive gravide + tilogmed uge 12. Husk at medregne mængden i dine vitaminpiller :) Held og lykke :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 30, 2013 På alt står der at gravide og børn under to år er kun efter aftale med læge, det skal de skrive. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 30, 2013 Folinsyre er med i B-vitamingruppen og er dermed vandopløselig. Dvs. kroppen skiller sig selv på naturlig vis af med det, den ikke har brug for. Du behøver altså ikke at være ræd for at få for meget. Der er jo også folinsyre i kosten, som man supplerer sit vitamintilskud med ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret September 30, 2013 Tak for svar alle sammen :) Efteråret gør at jeg hopper på alm vitamin piller, det plejer jeg at kunne holde energien lidt oppe på :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites