Guest

Basis garderoben

15 indlæg i dette emne

Nu har jeg snart tabt 20 kg og trænger derfor seriøst til. En ny garderobe! Men jeg vil gerne først og fremmest have en ordentlig basis garderobe - men hvad består den af?

Hvad er basis underware?

(Har en masse sorte "den tid på måneden" trusser efterhånden - det sker automatisk når de trusser man har er lige til den store side :P )

Hvad er basis overtøj?

(Pænt - har til arbejde, jeg er pædagog så her går jeg som oftest efter noget ser er funktionelt og noget jeg ikke græder snot over at der får pletter, går hul i, og lugter lidt af bål :P)

Hvad er basis sko?

har en milliard, men aldrig lige dem jeg mangler - bortset fra stiletter.

Hvad er basis garderoben?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mit basis undertøj består af blondetrusser. Jeg ELSKER dem, og køber dem til en billig pris i gina tricot. Dejlig bløde og flotte.

Ellers består min basis garderobe af sorte leggings (som jeg går MEGET i) og sorte, hvide og grå lang ærmede bluser som går ned over numsen - køber dem i vila og de har dem altid.

Det kan mikses med alle mulige farver og er samtidig behageligt og ikke noget jeg græder over hvis det går i stykker fordi man kan købe det alle vegne til god pris.

Af jakke har jeg en alm sort trenchcoat i sort som er god til lidt af hvert. Jeg har dog flere jakker, og generelt meget tøj for jeg er ikke specielt god til at begrænse mig :oops

Hmm tænker lige videre over det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov forresten med sko der har jeg flere kasser fuld :D men bruger tit og ofte mine converse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I h&m har de en hel serie der hedder Basis :D Der har jeg ret meget fra..

Mit basistøj:

Sorte leggins

Sorte stroptrøjer (Elsker dem fra Gina tricot, da de ligesom "strammer op!" )

Cowboy leggins/bukser

Sort kjole

De korte nederdele fra h&m (De koster vist 50 kr!)

En sort habbitjakke/blazer ting.

Jeg bruger især tørklæder og smykker til at pifte op med.. Og har altid en trøje uden over stroptrøjerne(som vel egentlig er en tanktop??) :)

Undertøj, er jeg lidt speciel med.. hehe :D Eller.. Ikke speciel, på den mærkelige måde ;)

MEN - Jeg går 80% af tiden, med en "stram op" trusser - og der har jeg kedelige stinnatrusser under - eftersom den er SÅ usexet, så det kan være ligegyldigt, og de er bare mega behagelige :P

Ellers har jeg også blondetrusser fra gina - har en del med glimmer :wub

Af BH bruger jeg sådan en "Mine bryster bliver løftet og ser lidt større ud" - altid i sort eller hudfarvet :)

Basis overtøj.. Bom bom! Jeg har hurtig regnet 4 overgangsjakker, 5 frakker og 3 sommerjakker.. Så kender ikke til kun at have basis overtøj :P MEN.. Min Carma Coma vinterfrakke i sort - I LOVE IT :D Den passer til alt..

Af sko.. OHm.. Mangler ALTID sko, selvom jeg har næsten 50 par :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gaar lidt efter ham der Tim Gunn

http://fashionunder20.wordpress.com/2013/05/15/fashion-under-20-challenge-tim-gunns-10-essential-wardrobe-items/

Google "Tim Gunns 10 basic items", saa kommer der flere variatoner og tolkninger.

Saa gaar jeg nu lidt efter trend og min kropstype i kombi... Jeg har senest koebt en jersey pencilskirt i sort, et par leopardleggins, basistoppe i sort og hvid til at have under(lange og korte) og en uldstriksweater i fuchsia. Et par gule lakballerinaer og et par i leopard(faaet af svigermor). En ny god BH og to par blondetrusser, som ikke laver 4 baller eller lotteoerer paa hoften ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at Tim Gunn-listen er meget god..

Jeg er en sucker for over-knæet figursyede kjoler, som jeg ejer +10 af (jeg har så også et kontorjob... Mange af dem variationer over skjortekjole. Men ellers:

Gode jeans (vigtigt) - gerne mørke fordi de så også kan anvendes til semi-pænt/formelt brug.

Sorte bukser.

Skjorter - blå, hvid og sort.

Enkle ensfarvede bluser/t-shirts

Evt en polo shirt.

Nederdel - jeg er til kontoragtige pencil skirts, men vurder pasform efter kropstype, det varierer også, hvilken længde der er mest flatterende.

Blazer eller cardigan (jeg er til blazere - jeg ligner tante Oda i cardigans).

Pæne tynde (sorte, eller evt grå) strømper - intet spolererer fremtoningen som forvanskede hullede strømper eller (gys) tykke tennissokker :-s. Evt hudfarvede nyloner. Hvide strømper er bandlyst - de er sq aldrig hvide ret længe og lyser op på den ufedt måde til stort set alt.

T-shirt bh'er (altså enkle glatte bh'er, der ikke ses for meget gennem tøjet - gå i en butik og bliv målt og prøv en bunke forskelligt - den gode bh gør fandens til forskel for fremtoningen) og microfibertrusser, der ikke deler balderne... Man skal selvfølgelig også eje noget betydeligt sjovere undertøj, men nu snakker vi basis;-). Jeg synes personligt, at undertøj gær sig bedst matchende...:-)

Evt en shapewear underkjole til at glatte folierne under tætsiddende kjoler - selvom jeg ret hurtigt kom ned på før-vægt, så folder det hele sq lige lidt mere, end det gjorde præ-baby...

Et par pumps, et par langskaftede støvler og et par sneakers. Relativt neutrale så de kan bruges til det meste - så kan man altid shine op med fancy nylonstrømper eller lignende.

Trenchcoat / uldfrakke. Ensfarvet, og hvis det er andet end sort, grå eller camel, så overvej lige kompatibilitet med resten af garderoben.

Yay - shopping - jeg er helt misundelig:-)))))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at Tim Gunn-listen er meget god..

Jeg er en sucker for over-knæet figursyede kjoler, som jeg ejer +10 af (jeg har så også et kontorjob... Mange af dem variationer over skjortekjole. Men ellers:

Gode jeans (vigtigt) - gerne mørke fordi de så også kan anvendes til semi-pænt/formelt brug.

Sorte bukser.

Skjorter - blå, hvid og sort.

Enkle ensfarvede bluser/t-shirts

Evt en polo shirt.

Nederdel - jeg er til kontoragtige pencil skirts, men vurder pasform efter kropstype, det varierer også, hvilken længde der er mest flatterende.

Blazer eller cardigan (jeg er til blazere - jeg ligner tante Oda i cardigans).

Pæne tynde (sorte, eller evt grå) strømper - intet spolererer fremtoningen som forvanskede hullede strømper eller (gys) tykke tennissokker :-s. Evt hudfarvede nyloner. Hvide strømper er bandlyst - de er sq aldrig hvide ret længe og lyser op på den ufedt måde til stort set alt.

T-shirt bh'er (altså enkle glatte bh'er, der ikke ses for meget gennem tøjet - gå i en butik og bliv målt og prøv en bunke forskelligt - den gode bh gør fandens til forskel for fremtoningen) og microfibertrusser, der ikke deler balderne... Man skal selvfølgelig også eje noget betydeligt sjovere undertøj, men nu snakker vi basis;-). Jeg synes personligt, at undertøj gær sig bedst matchende...:-)

Evt en shapewear underkjole til at glatte folierne under tætsiddende kjoler - selvom jeg ret hurtigt kom ned på før-vægt, så folder det hele sq lige lidt mere, end det gjorde præ-baby...

Et par pumps, et par langskaftede støvler og et par sneakers. Relativt neutrale så de kan bruges til det meste - så kan man altid shine op med fancy nylonstrømper eller lignende.

Trenchcoat / uldfrakke. Ensfarvet, og hvis det er andet end sort, grå eller camel, så overvej lige kompatibilitet med resten af garderoben.

Yay - shopping - jeg er helt misundelig:-)))))

Det er lige præcis sådan en liste jeg ledte efter :)

Jeg fandt en liste på denne blog:

http://emmamartiny.dk/2013/08/shoppeliste-basisgarderobe/

Der er dog nogle ting på listen som jeg aldrig vil få brugt, så jeg redigerer den til:

SKO:

Klip klapper

sorte stiletter (tjek)

sorte støvler

sorte ballerinaer (tjek)

sorte støvletter

sorte converse/sneackers/hverdags sko

TASKER:

en stor hverdags taske (tjek - min er "curry" og ikke sort)

en Clutch (tjek - også "Curry")

kortholder

KJOLER:

Langærmet sort stram kjole (tjek)

Sort kjole med stropper (tjek)

Sort kjole uden stropper (tjek)

(jeg har nok 7 sorte kjoler så det mangler jeg ikke :P)

TOPPE:

sort top (tjek)

hvid top (tjek)

Ensfarvede toppe i neutrale farver

T-SHIRTS

Hvid T-shirt (tjek)

Sort T-shirt (tjek)

grå T-shirt

OVERTØJ:

Trenchcoat/overgangsjakke (tjek - min er dog blå og vandtæt)

Sort lang uldfrakke (Tjek)

Vinterfrakke til arbejde (tjek og dobbelt tjek)

vinterfrakke

hue (tjek)

handsker (tjek)

halstørklæde (tjek)

BLUSER:

Sort Tjek

Simple ensfarvede basis T-shirt (tjek gange 8 )

Ensfarvet skjorte

UNDERDELE:

Mørke denim Jeans

Lyse denim Jeans

Sorte Jeans tjek

Sorte shorts tjek

Sort Pencil skirt

sort alm nederdele

sorte nylon strømpebukser (Tjek)

alm nylon strømpebuker (tjek)

Sorte leggins (tjek)

TRØJER:

Sort Cardigan (tjek)

Sort Blazer

og så vil jeg ud fra Lise1974´s liste tilføje:

STRØMPER:

Sorte strømper (har en del, men de fleste trænger til en udskiftning)

Nylon strømpe-strømper (Tjek jeg har lige købt 6 par, 3 ankel og 3 knæ)

UNDERTØJ:

Sorte T-shirt BHer

Sorte microfiber trusser/hipsters

Shapewear (tjek)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors - det hele er jo naermset sort??? :blink "Den Sorte Basisgarderobe" :lol

Jeg vil ikke have en sort basisgarderobe, men nu har jeg jo ogsaa baade gule, roede og leopard ballerinaer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg da helt lost. Ejer nærmest ikke noget sort tøj! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kors - det hele er jo naermset sort??? :blink "Den Sorte Basisgarderobe" :lol

Jeg vil ikke have en sort basisgarderobe, men nu har jeg jo ogsaa baade gule, roede og leopard ballerinaer ;)

Altså basis garderoben er vel netop kendetegnet ved at det skal kunne sættes sammen med alt det smarte og sæson bestemte og være tidsløs. Så kan man jo pifte op med stort set alt fx smarte ballerinaer, fede tørklæder og bukser der er alt andet end ensfarvede.

Jeg er villig til at bruge mange penge på basis garderoben da det er tøj der skal holde i flere år, jeg har kjoler der er 7 år gamle uden at være slidt eller "so last decade".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg da helt lost. Ejer nærmest ikke noget sort tøj! :blink

Jeg tvivler på at der er nogen regler der foreskriver at man SKAL have en basis garderobe og at den skal bestå af sort tøj ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ofte, at det bedste resultat (for mig i hvert fald) er at have et par neutrale bukser (eller nederdel) og en farvet bluse. Stroptoppe er for mig nok mest i undertøjskategorien - det er ikke noget, jeg ville have på, uden at have noget over.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså basis garderoben er vel netop kendetegnet ved at det skal kunne sættes sammen med alt det smarte og sæson bestemte og være tidsløs. Så kan man jo pifte op med stort set alt fx smarte ballerinaer, fede tørklæder og bukser der er alt andet end ensfarvede.

Jeg er villig til at bruge mange penge på basis garderoben da det er tøj der skal holde i flere år, jeg har kjoler der er 7 år gamle uden at være slidt eller "so last decade".

Naa ja, men en blaa blazer er vel ogsaa basis, ligesom en kjole kan have en roed farve og vaere basis ;)

Det var mere den tanke, der strejfede mig, for hun har jo valgt stort set alt i sort. Sko, stoevler, toej... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, men en blaa blazer er vel ogsaa basis, ligesom en kjole kan have en roed farve og vaere basis ;)

Det var mere den tanke, der strejfede mig, for hun har jo valgt stort set alt i sort. Sko, stoevler, toej... :unsure

Jeg vil også sige at et par brune støvler er lige så basis som et par sorte, og ja en blå cardigan kan gå til det meste. Men en blå cardigan kan også begrænse udvalget af toppe/kjoler man kan have under, hvor en sort praktisk talt går til alt. Der er dog ingen der siger at man SKAL have en basis garderobe ;) Det er bare et koncept der fungerer for mig. Ærlig talt så er jeg ikke så opfindsom og egentlig lidt konservativ i min tøjstil :rolleyes så jeg skal have noget der fungerer.

Jeg har jo OGSÅ tøj i andre farver - men jeg syntes sort er så elegant og allround anvendelig. Jeg vil fx ikke bruge curry og blå sammen, eller rød og army grøn, mens sort går til det hele - og i en hurtig vending kl 6 om morgenen så er det nærmest bare at gribe sort fra den ene hylde og noget med farve på fra den anden og så er jeg præsentabel ;) (må hellere uddybe at underdele og overdele ligger på hver sin hylde :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er kommet nogle gode lister, synes jeg, så har ikke så meget at tilføje. Men cardigans, og meget gerne lange, og af så god kvalitet som muligt (mest muligt uld!) mangler måske lidt? De går til alting, over jeans, korte kjoler, nederdele etc. Jeg synes det er flot at kombinere forskellige længder tøj, og lag på lag. Flade ankelstøvletter i neutral farve er også et must, synes jeg, og en kort, sort (eller anden farve) læderjakke ligeså. Derudover ville jeg også investere i silkebluser, gerne lange, og helst en off white og en sort. De må gerne være lidt lange og "luftige" i pasformen, så de kan hænge udenpå stramme jeans/bukser, eller stoppes ned i en stram nederdel.

Generelt behøver basistøj absolut ikke være sort eller neutralt, men det gør det jo nemmere at kombinere med andre ting. Nogle ting, som stroppetoppe, t-shirts, leggins etc. kan købes i billigste variant, og andre ting mener jeg betaler sig at investere i god kvalitet (f.eks. uldcardigans, uldsweater, silkebluser). Man kan altids ønske sig disse ting hen ad vejen, og konstant "be on the look out" for gode tilbud på kvalitetsvarer, eksempelvis på designersandfriends.dk

Når du har en god basisgarderobe, så er det også nemmere at "skeje ud" med de sjove tøjstykker, som farverige tørklæder, røde sko, en fantastisk, pangfarvet blazer e.l.

Just my two cents :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER