lhk

Stor baby og glucosebelastning

8 indlæg i dette emne

Hej alle!

Jeg har fået målt mit SF-mål 2 gange efterhånden (er 33+4) og begge gange har det været temmelig stort i forhold til gennemsnittet.

Jeg har helt normalt BMI (23, - men det var selvfølgelig før graviditeten), ingen former for sukkersyge i familien, ingen sukker i urinen, ingen indikationer på noget overhovedet, - udover at min mave er lidt stor og der er lidt meget fostervand.

Babyens estimerede fødselsvægt er 4000 gram.

Jeg har indtil nu taget ca. 7 kg på.

Er det ikke lidt vildt at jeg skal have lavet glucosebelastningstest? Eller er de bare meget grundige?

Håber at nogle af jer har lidt erfaringer I vil dele ud af. Jeg frygter lidt den lange fasteperiode, da jeg har lavt blodtryk og kan blive ret svimmel og utilpas hvis jeg ikke får en masse vand og gerne frugt også.

Mange hilsner fra Louise

Del dette indlæg

Umiddelbart tænker jeg at det er rart at de gerne vil være sikre. Testen er ikke så slem, synes jeg ikke. Jeg kan også godt blive dårlig hvis jeg ikke får noget at spise, men det gik faktisk overraskende godt. Tag evt. din mand/en veninde eller lignende med, så du har nogen at fordrive tiden sammen med.

Jeg har selv fået graviditetssukkersyge, og jeg gør alt hvad jeg kan, for at vores søn ikke skal blive for stor og få problemer med sit blodsukker efter fødslen. Hvis ikke vi havde opdaget sukkersygen ville det jo gå helt galt :blink Derudover er der jo øget risiko for svangerskabsforgiftning, så det er rart at være under lidt ekstra kontrol.

Jeg krydser fingre for at du klarer testen fint og ikke har sukkersyge :goodluck

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skal have lavet min 3 glukosebelastning i morgen. Og jeg bliver ekstrem dårlig. Men gør det gerne. Vil da hellere at de sikre sig at hun har det godt derinde :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tjah. Min før graviditets-BMI var 25, jeg tog 25 kg på (meget vand i kroppen), jeg har ingen sukkersyge i familien, og min søn var en stor dejlig basse på 4630. Og der blev på intet tidspunkt talt glucosebelastning eller noget i den stil. Jeg er blevet tjekket for sukkersyge vha. en blodprøve lang tid efter fødslen (8 måneder efter, tror jeg?) and that's it! Så i sammenligning med mig, så er de meget grundige ved dig. Men min umiddelbare tanke er, at det er en god ting. Det kan selvfølgelig være irriterende, at skulle igennem diverse test, men tænk hvis der VAR noget. Så er det jo bedst, at de finder det hurtigt, så de kan hjælpe :kram2

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, selvfølgelig kommer babyens ve og vel i første række, - og hvis der er noget skal det selvfølgelig findes. Men jeg synes måske ikke helt de har forklaret ordentligt hvorfor testen skal laves, andet end at babyen er "lidt stor". Kan der være noget de fortier? Måske omkring den øgede mængde fostervand, som jeg har hørt, ikke altid er et godt tegn...?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som jeg forstår det, er stor baby og øget mængde fostervand symptomer på graviditetssukkersyge???

:ditto

Så er der alligevel et par symptomer, der giver anledning til mistanken.

Jeg har/havde ingen symptomer på sukkersyge, men fik lavet testen pga for højt BMI - det er jeg egentlig meget glad for nu ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Åh, nu forstår jeg!! Havde googlet mig frem til, at øget fostervæske kunne være tegn på misdannelser i babyens mave-tarm-system! Godt at få hjælp fra jer graviditetskyndige kvinder:-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Så er jeg blevet testet for graviditetsdiabetes, og der var heldigvis ingenting! Vi venter "bare" et stort barn:-)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER