Guest

Hvad "hjælper" de små med? Har brug for inspiration

25 indlæg i dette emne

Mie er kun 1 år, men jeg er sikker på at hun kan hjælpe med lid, og dermed få opbygget gode vaner. Fx rydder hun op når hun ikke kan spise mere og kommer alle rester på tallerkenen, hun får kluden når vi er færdige med at tørre fingre og mund og så tørrer hun bordet af foran sig (jeg eftertørrer selvfølgelig, pointen er at hun skal føle at hun hjælper)

Hun hiver vasketøj ud af vaskemaskinen og samler det derefter op og giver mig så jeg kan putte det i tørretumbleren. Hun ligger nussedyret i sengen når vi står op. Hvis hun er i humør til det, rydder vi legesager og tandbørste op i de små kasser efter pusling og hun kan hjælpe med at rydde op. Hun elsker de aktiviteter fordi de jo rammer de ting hun elsker lige nu: "give og tage" og "putte ting i kasser" og så er det noget vi gør sammen. Jeg ser det som en aktivitet og ikke en pligt og bruger oceaner af tid på det.

Hvad kan en tumling ellers hjælpe med for at få opbygget gode vaner? Der er mange ting der er for svære endnu men hvad hjælper jeres små med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Valdemar ELSKER at hjælpe med at tømme opvaskeren! :D Enten giver han mig tingene en for en, eller også lægger han dem selv på plads (og nogle gange endda den rigtige plads, men det er sjældent :D) Jeg starter bare lige hurtigt med at tage evt skarpe ting og så er vi klar :) Når vi er færdige lukker han maskinen, og hvis jeg fylder den, så får han lov at trykke på startknappen ;)

Han "hjælper" også gerne med at sortere vasketøj i bunker og med at "lægge sammen" når det er rent.

Igår hjulpes (hedder det det? :unsure) ad med at sørge for kaffe til far: jeg bar kanden, han bar kruset ;) Stort hit og han forstod udemærket "Giv kruset til far" :)

Fedt at du inddrager Mie så meget i pligterne, btw :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste af de ting du nævner gør Lise også (og har gjort siden hun var på Mies alder). Hun får dog også lov til selv at tørre sig om munden og fingrene først, inden vi lige gør det efter.

Derudover smider hun ting i skraldespanden, når jeg beder hende om det. Hun hjælper med at tømme opvaskemaskinen og rækker tingene til mig. Når køkkenlågerne trænger til at blive tørret af får hun også en klud og hjælper med at tørre rundt på lågerne. Hun vasker selv hænder (jeg løfter hende op til vasken og så tænder hun selv vandet, stikker hænderne ind i strålen og trykker på sæbepumpen - derefter gør jeg det efter) og tørrer også selv hænder i håndklædet. Hun får lov at børste tænder selv efter jeg har gjort det og hun sætter selv tandbørsten på plads. I det hele taget har vi øvet meget det med at sætte ting på plads, hvor de hører hjemme. Særligt når hun tager noget hun ikke må får hun besked om at sætte det på plads. Så synes hun det er sjovt at finde ud af hvor det rigtigt skal være og sætter det som regel på plads igen.

Det var hvad jeg lige kunne komme på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja kan godt lide at hjælpe med at dække bord. Hun får en eller to ting af gangen som hun så sætter over og hun er god til at sætte det på de rigtige pladser så alle kun får en af hver :)

Hun hjælper også med opvaskemaskinen.

Jeg overvejer at starte på hun skal bare tallerken ud når hun er færdig med at spise og også være med at rydde af bordet.

Ellers hjælper hun også med at rydde op og lave hvad vi nu lige er i gang med. I går hjælp hun f.eks ude i haven med søn egen lille trillebør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey hjælper også med de ovennævnte. Udover det henter hun gerne ting. Sin flaske, kop, sko mm. I starten sagde jeg "Zoey vil du hente koppen" og hvis hun ikke gjorde det ( nok fordi hun ikke vidste hvad eller hvor ) så tog jeg hende i hånden. Gik hen og tog koppen, gav hende den og fulgte hende hen til hvor jeg bad om den. Nu gør hun det så snart jeg beder om det.

Skubben stolen ind når man har siddet på den

Skubbe barnevogn, klapvogn, indkøbsvogn

Bære vare ( som oftest køkkenrulle hehe ) fra bilen op i lejligheden.

Bære sin dagplejetaske.

Det var lige de ting jeg kunne komme i tanke om der ikke var nævnt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak i er gode. Opvaskemaskinen har vi forsøgt, det kunne vi ikke rigtig styre, hun begyndte at spise det hele :P og så vil hun kravle ind i maskinen, så det er noget farligt noget. men det kan da få et forsøg mere om en måneds tid. At bære ting og hente ting, kræver hun kan gå selv, så det venter også. Men at putte ting i skraldespanden vil jeg prøve. Jeg kan jo hjælpe hende derhen. Hun åbner forøvrigt også døre for mig, når bare jeg trykker ned i håndtaget og så lukker hun efter os igen.

Hmm... Hun redder også hår, børster tænder (dog før mig) og stikker fødderne frem når hun skal have strømper på m.m. Og kravler selv op af trappen i opgangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna gør også det meste af det ovennævnte og så elsker hun at få lov til at skubbe klapvognen rundt inde i Super Best :D

Hun kan også selv tage sutsko/sandaler/gummistøvler af og på og kan med lidt hjælp til at ramme 'det andet' bukseben selv tage bukseble og bukser på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsuge!!

Erica elsker det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsuge!!

Erica elsker det!

Uh ja det er også et kæmpe hit her. Dog træls fordi hun tænder og slukker støvsugeren :-P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse hjælper mig med vasketøjet. Putter det i vaskemaskinen eller gir mig tøjet, når det ska hænges op.

Han rydder ind imellem også lidt op. Henter selv sine sko, når vi ska ud. Gir dem til mig og sætter sig ned, så jeg kan gi ham dem på. Når han så er færdig, så henter han mine sko og prøver at gi mig dem på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsuge!!

Erica elsker det!

Uh ja det er også et kæmpe hit her. Dog træls fordi hun tænder og slukker støvsugeren :-P

Anna er stadig bange for støvsugeren :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo elsker at hjælpe til :)

- Oprydning af legetøj

- Borddækning

- Vasketøj ud og ind af maskinen

- Støvsugning (han har sin egen lille støvsuger ^_^)

Hmm... Kan ikke lige komme i tanke om mere lige nu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er stadig bange for støvsugeren :D

Det var Theo også engang. Men så fik han sin egen lille støvsuger fra Fætter Br og nu drøner han ind efter den, når han ser at vi tager den rigtige frem. Så går han og støvsuger samtidig med os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var Theo også engang. Men så fik han sin egen lille støvsuger fra Fætter Br og nu drøner han ind efter den, når han ser at vi tager den rigtige frem. Så går han og støvsuger samtidig med os :)

Jeg satser på det kun er et issue mens hun er i den der skide irriterende 'bange for alting'-periode (som for pokker snart på være slut!) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er stadig bange for støvsugeren :D

:ditto med Valdemar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er stadig bange for støvsugeren :D

:ditto med Valdemar

:ditto med Lise :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvsugning bliver et hit det er jeg ikke i tvivl om, hun kravler rundt efter den når jeg støvsuger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah tager selv sine stroemper af, naar jeg har taget sandalerne af. Han raekker mig til, tager vasketoej ud af vaskemaskinen, taender den, hjaelper med at laegge ting paa plads, toerrer bordet af med kluden, bum, bum... Holder tandpastaen, mens jeg boerster hans taender,

Anna er stadig bange for støvsugeren :D

Noah er ambivalent overfor larmen, men ledningen, den er skisme spaendende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva hjælper med at dække bord til aftensmaden, tømme opvasker og rydde op på sit værelse. Hun hjælper også med at smide skrald i skraldespanden og tørre borde af :)

Hun ELSKER det og det er bare så hyggeligt :wub

Det eneste som er et "det vil vi meget gerne ha' du hjælper med hver gang" er oprydningen på hendes værelse.

Vi rydder op hver fredag inden spisetid, skifter sengetøj osv. :) Hun behøver ikke, men vi vil allerhelst at hun lære det fra start, at det bare er sådan. Efter oprydningen får hun en lille belønning i form af et glas sodavand eller en 1 kr. Pose slik til disney sjov :)

Vi er der altid til at hjælpe hende og guide hende igennem oprydningen. Selv i dagplejen hjælper børnene med at rydde op efter dagens strabadser og jeg synes det er en rigtig god egenskab at få ind fra starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud over de overnævnte hjælper Silje gerne med at hente ting i køkkenhaven fx salat. Så holder hun skålen og plukker også lidt + bærer skålen ind til vasken. Hun hjælper også med at luge ukrudt, når jeg har samlet det op kommer hun og henter det og putter det i havespanden.. Hun elsker også at hjælpe med at vande krukker i haven, hvilket kan resulterw i at moderen også får en tur ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud over de overnævnte hjælper Silje gerne med at hente ting i køkkenhaven fx salat. Så holder hun skålen og plukker også lidt + bærer skålen ind til vasken. Hun hjælper også med at luge ukrudt, når jeg har samlet det op kommer hun og henter det og putter det i havespanden.. Hun elsker også at hjælpe med at vande krukker i haven, hvilket kan resulterw i at moderen også får en tur ;)

Åh hvor hyggeligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna er også ret stor fan af at hjælpe med ukrudtet, men hun skal have instruktioner i hvor hun må hive ting op, for ellers ryger urtehaven :D Hun hjælper også gerne med at vande krydderurtepotterne med sin lille vandkande :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise vil også godt hjælpe med ukrudtet og da vi KUN har ukrudt i haven (ud over græsplænen) bliver hun bare sluppet løs :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline vil rigtig gerne hjælpe til, hun hjælper med

- lægger sit beskidte tøj i vasketøjskurven.

- fylde og tømme vaskemaskinen.

- dække bord.

- sætte varer på plads i skabe og køleskabet.

- ting i skaldespanden.

- tørre borde af.

- oprydning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva får lov til at hjælpe med alt det hun ønsker. Sågar at vaske tøj (sætte tøjet i vaskemaskinen, doserer sæbe og starte). Det er en god måde at beskæftige hende på og det tager ikke meget længere tid end normalt. De minutter gøres op i kærlighed i stedet :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER