Nitzen1987

Hver fjerde graviditet er en ups’er

24 indlæg i dette emne

Tillader mig lige at indsætte en artikel fra www.minmave.dk da jeg synes, at det kunne være sjovt at høre, hvor planlagt jeres børn er :)

Hver fjerde graviditet er en ups’er

En ny undersøgelse, som BT har fået foretaget, viser, at hver fjerde graviditet er en såkaldt ups’er. For 20 år siden, i 1993, var det blot 15 % af graviditeterne, der var ikke-planlagte.

Planlagt graviditet eller ej

Formanden for landets sundhedsplejersker, Susanne Hede, peger på, at det relativt store antal ikke-planlagte graviditeter kan have noget at gøre med, at vores hverdag er så kontrolleret og målrettet.

Hun forklarer; ”De unge har fuld adgang til prævention og vi ser faktisk også, at brugen af fortrydelsespiller er steget. De unge er utroligt målrettede og kontrollerede i forhold til uddannelse og karriere. Derfor tror jeg, at det store antal kan handle om, at når barnet ikke var positivt planlagt, så oplever de det som ‘ikke planlagt’, når de bliver gravide”.

Skrøne om graviditet og amning

Seniorforsker Mogens Christoffersen fra Socialforsknings Instituttet har et lidt andet bud på en forklaring. Han gætter på, at det ofte er etablerede par, der oplever en uventet graviditet – måske fordi de ikke troede, de kunne få flere børn og derfor er begyndt at tage lidt lettere på brug af præventionen.

Han peger desuden på, at nogen måske fortsat ikke er klar over, at det er en gammel skrøne, at man ikke kan blive gravid, mens man ammer.

Ønskebarn på trods

Familievejleder Lola Jensen minder om, at selvom graviditeten måske var uventet, er der tale om et ønskebarn, da forældrene jo ellers havde valgt en abort.

Til BT fortæller hun, at man ikke behøver forklare en 4-årig, hvorvidt det var planlagt eller ej, men hendes holdning er samtidig, at man skal være ærlig, hvis man bliver spurgt direkte.

I følge undersøgelsen er 26 % af graviditeterne i Sydjylland ikke-planlagte, mens tallet for Sjælland er 21 %

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har da i hvert fald fået eet barn med vilje :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi, hvor sjovt.

Karla er planlagt - dog ret impulsivt. Vi havde længe snakket om, hvornår tiden var rigtig, og en dag vi snakkede om det, kunne vi ikke finde nogen undskyldning for at vente - så vi sprang ud i det og havde gevinst i første omgang.

Men kigger man på min familie, er ups'erne i stærkt overtal. Min mor og onkel var upsere, jeg selv, min søster og min bror var upsere, min far var det vidst også, og min onkels ene barn ud af 2 er også en upser. Så Karla og min kusine er de eneste planlagte børn i godt 40 år i min familie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv en UPS'er :D Min mor blev gravid med mig, da hun var 36 år tilbage i 1986. Og det var altså en gammel mor dengang ;) Mine søstre er 10 og 15 år ældre end mig, så jeg var helt bestemt en smutter.

Maja er et planlagt ønskebarn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv en UPS'er :D Min mor blev gravid med mig, da hun var 36 år tilbage i 1986. Og det var altså en gammel mor dengang ;) Mine søstre er 10 og 15 år ældre end mig, så jeg var helt bestemt en smutter.

Maja er et planlagt ønskebarn :)

Min mor var 17, da hun blev gravid med mig. Det er vist stadig anset for at være ungt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var :gravid planlagt.

Min lillebror som er 14 år yngre end mig er en Ups'er, eller d.v.s. min mor troede ikke hun kunne få flere børn efter mig.

- Og med 14 år imellem os må man da også sige at det tog sin tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores er planlagte.

Min søster er en ups'er, eller som min far plejer, at sige et ønskebarn der kom senere end planlagt.

Mine forældre prøvede on/off efter de fik mig, men uden gevinst. Min søster blev født i 1996, da havde mine forældre opgivet håbet om en til. Da var min mor 42 år min far 46 år og jeg 18 år. Så lidt af en efternøler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var nr 1 helt planlagt!

Nr 2 (er 15 uger henne nu) er aldeles uplanlagt..

Der kommer til at være ca 18 mdr imellem vores børn

Er selv en "ups'er"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min nye graiditet var planlagt

Min første var sådan set også, i det omfang at vi ikke brugte beskyttelse og sagde: hvis det sker så er det velkomment. Men vi gik ikke og talte om det, eller tog tests, og vi havde heller ikke travlt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix er et kærlighedsbarn og et ønskebarn men vi snakkede altid om at vi først skulle have børn efter vi var blevet gift. Felix kom 6 mdr. før :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores to drenge er yderst planlagte, pigen i maven er en upser, lavet på prævention :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge vores er planlagte ønskebørn.. Bella kom bare hurtigere end vi havde regnet med.. :loveshower :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Junior er ivf-barn - så mildest talt ønsket og planlagt;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyh, det spørgsmål har vi fået ca 1000 gange...... :P

Første gang, fordi omverdenen jo ligesom troede at vi ikke skulle have nogen børn :D Og anden gang, fordi jeg blev gravid da Marlon var 6 måneder ;)

Men begge vores drenge er yderst planlagte :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille er planlagt :) vi gik i gang så hun tidligst kunne komme d. 26 juni.. jeg havde termin 29. juni.. Min mor fik mig og min søster da hun var 18 - vi var ikke direkte planlagte, men "hvis der sker så sker det"... Min lillebror som er 12 år yngre, var et "uheld". Min mor og min lillebrors far havde forsøgt i 10 år, og min mor havde sagt at når hun blev 30, skulle hun ikke have flere børn. Hun fyldte 30 i april, hvor hun gik til lægen for at blive steriliseret. Det fortalte lægen så, at hun da kunne blive i forbindelse med fødslen ;) Min lillebror er født i starten af juli... :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Valdemar er særdeles planlagt, vi joker faktisk lidt med at han kom på bestilling :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga var planlagt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna var aldeles planlagt og længe ventet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa er et planlagt ønskebarn :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse var længe ventet og 100 % planlagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var forresten også selv planlagt. Og det samme var min storebror :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Melissa er et ønskebarn :wub Jeg selv og min søster var planlagte :) Til gengæld har M. 2 søster (ikke mine) som er upsere - men stadig nogle dejlige tøser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var en upser, men mine 3 søskene var planlagte, så her passer den!

Simon var ønsket, men vi havde dog opgivet, så det kom lidt som en rar overraskelse, da jeg så alligevel pludselig var gravid. Og da det var midt i bryllupsplanlægningen lidt et ups, da ngen af planerne så måtte ændres, men et dejligt ups

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyh, det spørgsmål har vi fået ca 1000 gange...... :P

Første gang, fordi omverdenen jo ligesom troede at vi ikke skulle have nogen børn :D Og anden gang, fordi jeg blev gravid da Marlon var 6 måneder ;)

Men begge vores drenge er yderst planlagte :loveshower

Hvorfor var der ikke nogen, der troede i skulle have børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER