Susanne

2-5-'kur'

48 indlæg i dette emne

Søren og jeg har besluttet at prøve den nye 2-5 'kur' som alle snakker så meget om for tiden :o

Til dem der ikke har hørt om det, så går det i al sin enkelthed ud på, at man 'faster' i 2 dage om ugen - på de to dage må man indtage 500 kcal (600 for mænd). De resterende 5 dage må man spise fuldstændig som man har lyst til.

Vi prøver det, fordi vi begge to er virkelig glade for mad og har svært ved det der med at spise små portioner og undvære en lille snack :rolleyes Så måske er det nemmere, hvis man to dage om ugen INTET må spise og ellers ikke skal tænke over det.

Alle eksperter siger, at det ikke er usundt, da det jo var sådan vi spiste, da vi var jægere. Jeg ved endnu ikke hvad jeg synes, men nu må det komme an på en prøve! Hvis det kan få mig til at smide de sidste 2 kg der sidder på maven som jeg altid har haft og som jeg er så træt af, så er det fjong! Hvis jeg ikke kan holde det ud, må jeg jo stoppe igen. Jeg har jo altid været sart med mit blodsukker, men ved ikke hvordan kroppen reagerer hvis den stort set intet får i 36 timer. Hvis det går helt galt eller omkostningen er for stor (ift. hovedpine, træthed og manglende overskud), så stopper jeg som sagt.

Så i dag har jeg kun spist halvt så meget morgenmad som jeg plejer og må ikke spise igen før til aften, hvor vi skal have kyllingebryst og salat med blomkål og ærter og en smule fuldkornspasta og broccoli til at fylde maven. Og så må jeg spise normalt i morgen. Indtil videre går det okay - jeg har lige drukket en kop kaffe og det hjalp. Men jeg tror det bliver hårdt i eftermiddag :blink

Er der andre der har prøvet denne måde at leve på? Og hvad tænker I om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville doe... kort og godt :blink Mit blodsukker kan slet ikke klare den slags kure. Jeg kan gaa paa raw food kur, men det er heller ikke uden omkostninger paa energi og udrensningskontoen.

Men giv det da en chance, aededolke, I kan jo altid stoppe igen ;)

Hvad med 30 day shred for at faa mavendellen vaek? Det er skisme effektivt og jeg viser mig gerne i bikini nu, skulle jeg hilse og sige :8:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville doe... kort og godt :blink

:ditto

Jeg tænker, at det måske kan forvirre kroppen lidt, at i dag skal den vænne sig til (næsten) ingen mad og så i morgen en "masse" mad. Jeg tror, at jeg ville blive skidt af det. Jeg hørte lidt om det i TV den anden dag, hvor der også blev talt om det sociale aspekt af måltider. Og der tænkte jeg, at det ville være svært at gennemføre den kur, når man har børn - at skulle få dem til at spise og at skulle sidde og kigge på, hvis man er monster sulten :o Jeg vidste ikke, at man gerne måtte spise lidt på faste-dagene, så går det nok lidt nemmere. At springe frokosten over på arbejdet er til at håndtere, for man kan jo blive på sin plads, og så spiser I jo sammen som familie til aften.

Men :respekt for at I prøver!

Hep, hep herfra :) fra hende, der lige måtte gnaske to knækbrød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha, jeg blev ogsaa helt sulten af at laese om den kur :D

Taenker, at man kan trigge kroppen til at forbraende mere og helt anderledes rigtigt ved at presse den fysisk paa den rigtige maade, og saa ellers give den de rette raavarer i de rette maengder for at faa den krop, man gerne vil have. Jeg kan goere det ved at motionere(yoga og 30-day shred) og at indfoere proteinrig morgenmad, og ellers saa meget groent/raw som muligt til de to oevrige maaltider. Jeg udelukker ikke pasta hver dag, men maaske hver anden og begraenser indtaget af broed. piser dog gerne havregryn osv og knaekbroed, som er 100 % grov eller hjemmebag ogsaa 100 % grov.

Og en halv grapefrugt hver morgen - slim fast, som svigermor kalder det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vælger netop at lægge vores kalorier på fastedage til morgen og aften, hvor vi spiser sammen med Anna.

Jeg tror som sådan ikke kroppen bliver forvirret. Spørgsmålet er hvor påvirkelig man er overfor lavt blodsukker - det er jo forskelligt, men min statistik siger mig, at jeg er sart og det er jo derfor jeg er lidt bekymret :unsure Lige nu er jeg godt nok sulten, men må kun gå ned og tage lidt gulerod/peberfrugt/blomkål jeg kan gnaske i. Og der er ellers lækker kylling til frokost :ba

Det ville helt sikkert være ligeså godt at shredde i 30 dage, men jeg KAN ikke tage mig sammen! :prik Jeg har prøvet, men jeg har (åbenbart) ikke selvdisciplinen til det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og pssst Camilla - skal du ikke have ændret Noahs ticker, så han må blive mere end 1 år? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt rigtig godt om kuren, men den er slet ikke noget for mig. Jeg er nødt til at holde mig mæt for at holde mig fra fristelser.

LCHF er det eneste, der rigtigt har virket for mig. Ideen er simpel: Skær kulhydrater ud af din kost (sukker, brød, pasta, korn etc) og skru op for fedtet. Jeg har tabt 2,5 kg den sidste uge, og må spise lige så meget og så tit jeg har lyst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig faktisk fristet til at hoppe med på den :D Må man selv bestemme, hvilke to dage, det skal være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig faktisk fristet til at hoppe med på den :D Må man selv bestemme, hvilke to dage, det skal være?

Ja, man bestemmer selv hvordan dagene skal fordeles :)

Nu har jeg snart spist en tallerken-fuld med gulerod, blomkål, rød peber, radise og ærter og det hjalp overraskende meget for kun 25 kcal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle på den kur, ville jeg være bange for at jeg ville "gå amok" de dage, hvor jeg så må spise.. For ligesom at kompensere, fordi det var synd for mig at faste... og så går det jo lige op! Men hvis man kan holde til det, så er det da sikkert vældig effektivt.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle på den kur, ville jeg være bange for at jeg ville "gå amok" de dage, hvor jeg så må spise.. For ligesom at kompensere, fordi det var synd for mig at faste... og så går det jo lige op! Men hvis man kan holde til det, så er det da sikkert vældig effektivt.. :)

:ditto + Jeg ville være sur, pylret, forvirret og lige så hjælpeløs som en baby på fastedagene. Men jeg kan godt se det "smarte" i kuren. Hold ud to hårde dage og spis og vær glad resten af ugen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor jeg hader den slags kure og argumenter såsom at det gjorde vi da vi var stenalderfolk og jægere :rolleyes

Hvor mange har lige den slags vilkår nu til dags?

Kroppen vil da blive forvirret og oplagre fedtdepoter. Tror ikke på den slags virker på at tabe sig mere end alm slankekure.

Motion og sund kost er vist den eneste vej frem.

Jeg glæder mig til den dag hvor de opfinder chokolade som ikke feder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg skulle på den kur, ville jeg være bange for at jeg ville "gå amok" de dage, hvor jeg så må spise.. For ligesom at kompensere, fordi det var synd for mig at faste... og så går det jo lige op! Men hvis man kan holde til det, så er det da sikkert vældig effektivt.. :)

Efter sigende, så skulle kroppen ikke efterspørge mere mad på ikke faste-dage end normalt. Men jeg har jo ikke prøvet det endnu, så ved det ikke ;)

Ej hvor jeg hader den slags kure og argumenter såsom at det gjorde vi da vi var stenalderfolk og jægere :rolleyes

Hvor mange har lige den slags vilkår nu til dags?

Kroppen vil da blive forvirret og oplagre fedtdepoter. Tror ikke på den slags virker på at tabe sig mere end alm slankekure.

Motion og sund kost er vist den eneste vej frem.

Jeg glæder mig til den dag hvor de opfinder chokolade som ikke feder ;)

Jeg vil lige slå fast, at det ikke er en kur for mig! Jeg er jo på ingen måde overvægtig, men jeg tænker altså også virkelig meget over hvad jeg spiser, for hvis ikke jeg gør det, så tager jeg lynhurtigt på og det sætter sig alt sammen på maven! <_< Så det er et forsøg på, at finde en måde hvorpå jeg kan holde vægten uden ALTID at skulle føle jeg giver afkald på noget og have dårlig samvittighed når jeg spiser en is!

Jeg tænker jeg holder strukturen som nu og håber jeg så lige taber et enkelt kilo eller to, men derefter tænker jeg at skrue lidt op for morgen- og aftensmaden, så jeg f.eks. spiser 800 kcal i stedet, men stadig springer frokosten over. Det vil jo skære mit kalorieforbrug med 2000-2500 kcal om ugen og det er jo lige præcis det frirum jeg mangler til at spise det jeg har lyst til de andre dage. Og det tror jeg oprigtigt godt kunne fungere for mig.

Mht. det med jægere, så er det jo ikke derfor jeg gør det. Det er ikke sådan vi lever mere, nej, men vores genetik er jo altså den samme som dengang og kroppen tager ikke skade af det - alle eksperter siger det er en fornuftig måde at skære i sit kalorieindtag på, for det er jo reelt det det handler om -> færre kalorier ind end man forbrænder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter sigende, så skulle kroppen ikke efterspørge mere mad på ikke faste-dage end normalt. Men jeg har jo ikke prøvet det endnu, så ved det ikke ;)

Det tror jeg heller ikke den gør - men det ville min psyke gøre ;) Regnorms-rygraden ville føle at det var fair at spise en plade marabou eller to, når nu man var så dygtig at faste et par dage :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg heller ikke den gør - men det ville min psyke gøre ;) Regnorms-rygraden ville føle at det var fair at spise en plade marabou eller to, når nu man var så dygtig at faste et par dage :blush

:ditto :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg heller ikke den gør - men det ville min psyke gøre ;) Regnorms-rygraden ville føle at det var fair at spise en plade marabou eller to, når nu man var så dygtig at faste et par dage :blush

Haha - ja, så kan jeg godt se det ikke batter noget :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne også hurtigt være så dum at planlægge efter det :whistling

"Næh, har jeg virkelig sparet 2000 kalorier? Det svarer jo LIGE til en tur på Burger King og en liter chokoladeis" :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og pssst Camilla - skal du ikke have ændret Noahs ticker, så han må blive mere end 1 år? ;)

Naa jo... det havde jeg slet ikke set :rolleyes

Det tager ca. 21 dage at faa en vane koert ind, saa har du proevet at kloe paa med shred i 21 dage og saa se, om det kan holdes ved lige derefter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså -Hvis det i princippet "bare" handler om at man i 2 dage om ugen, spiser færre kcal, så er den jo "bare" en slankekur, to dage om ugen. Også tænker jeg at det da er meget smart, lige netop til at "vedligeholde".. Jeg kører ikke på den måde: MEN.. Jeg tæller kcal, og så snart min vægt "hopper" et kg op, så kører jeg på max 1000kcal om dagen, til jeg er nede igen - også stopper jeg med at tælle. Altså, som du selv siger kan man altså faktisk spise en del grøntsager på bare 25 kcal.. ;) Men jeg ved ikke om den virkelig handler om at FASTE, eller den går mere på kcal, og bare handler om at man spiser færre kcal de dage :) Hvis det er det sidste, så synes jeg ideen er god :D Men jeg ville ALDRIG "sulte" min krop: Det er ikke sundt.. Men hvis det i princippet "bare" handler om man to dage om ugen, spiser enorme mængder agurker og gulerødder - så er det i princippet det jeg gør jo ;) Bare ikke to dage om ugen, "kun" når jeg tager på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg heller ikke den gør - men det ville min psyke gøre ;) Regnorms-rygraden ville føle at det var fair at spise en plade marabou eller to, når nu man var så dygtig at faste et par dage :blush

:ditto x 2! :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i gang sidste uge. Det virker fint for mig og jeg glæder mig til at se om det holder. Det var faktisk ikke ret svært. Måske ska vi ha en tråd et sted?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik i gang sidste uge. Det virker fint for mig og jeg glæder mig til at se om det holder. Det var faktisk ikke ret svært. Måske ska vi ha en tråd et sted?

Uh, spændende! Dejligt med en fælle :yay

Jeg synes faktisk det er gået overraskende godt. Er sulten og glæder mig til aftensmad, men jeg er ikke fysisk utilpas eller sur :D

Synes du det er blevet nemmere?

God idé med en tråd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne også hurtigt være så dum at planlægge efter det :whistling

"Næh, har jeg virkelig sparet 2000 kalorier? Det svarer jo LIGE til en tur på Burger King og en liter chokoladeis" :D

Ha ha, også mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men udover det, så kan jeg sagtens forstå logikken. Jeg spiser efter en plan fra min diætist, og har også opskriften på en 'heste kur' som en en enkelt dag med minimum indtag hvis nu man lige har haft det lidt for godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan en kur kunne jeg sagtens gå på. Når jeg har travlt sker det tit at jeg ikke får spist andet end morgenmad og aftensmad alligevel.

Glæder mig til at høre hvordan det går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER