bebsen

NF- shit jeg er i udlandet der (what to do!)

9 indlæg i dette emne

Har lige set to streger på graviditetstesten i dag, og jeg er selvfølgelig rigtig glad (selvom jeg ikke rigtig fatter det endnu).

Nu bliver jeg så bare lidt nervøs, for jeg skal 3 uger til udlandet, og det passer med, at uge 11 starter kun 3 dage før, jeg skal rejse. Er der ikke noget med, at man kun kan tage nakkefoldsscanning på et bestemt tidspunkt?

Er det for tidligt at udføre scanningen der? Og hvad hvis man får at vide, at der er stor risiko for mongolisme?? Skal man så have foretaget abort med det samme (for det er det, jeg vil vælge, hvis det er tilfældet).

Åh hvor er det bare "dårlig timing". Havde sådan glædet mig til den tur, men vil heller ikke gå glip af NF.

Del dette indlæg

Tillykke med strengere :)

Nakkefoldsscanning kan laves fra 11+2 til 13+6. Og mht. en eventuel dårlig vurdering, vil I blive tilbudt yderligere undersøgelser, før der skal tages en beslutning. Det er jo kun risikovurderinger, ikke endelige bestemmelser.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvilket udland vil du befinde dig i?

Jeg bor i Italien og fik foretaget dobbelttest/NF i Danmark, fordi jeg var i Danmark i den periode. Saa har man ret til samme behandling som vaertslandets borgere, hvis man bare har det blaa EU-sygesikringskort.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er USA, så der gælder der vist ikke rigtig noget sygesikring... Men man kan vel også få det lavet derovre, hvis man betaler selv? Det er dog lidt en høstak synes jeg at finde rundt i.

Ved I, om man kan se down syndom ved den senere scanning? Er det ikke 18-20?. Der vil det vel være for sent at få foretaget abort? (og sikkert også rigtig rigtig ubehageligt både fysisk og psykisk)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er USA, så der gælder der vist ikke rigtig noget sygesikring... Men man kan vel også få det lavet derovre, hvis man betaler selv? Det er dog lidt en høstak synes jeg at finde rundt i.

Ved I, om man kan se down syndom ved den senere scanning? Er det ikke 18-20?. Der vil det vel være for sent at få foretaget abort? (og sikkert også rigtig rigtig ubehageligt både fysisk og psykisk)

Det er jeg ret sikker på man ikke kan vurdere en risiko for på det tidspunkt. Risikovurderingen for de tre kromosomfejl er baseret på en blodprøve, informationer om kvinden og måling af nakkefolden og den kan vist kun måles korrekt i 11+2 til 13+6.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er jeg ret sikker på man ikke kan vurdere en risiko for på det tidspunkt. Risikovurderingen for de tre kromosomfejl er baseret på en blodprøve, informationer om kvinden og måling af nakkefolden og den kan vist kun måles korrekt i 11+2 til 13+6.

Både og - det er som udgangspunkt "for sent" at vurdere for Downs til misdannelsesskanningen i uge 18-20, hvis man tænker på nakkefolden.

Man kan dog godt vurdere på en række Downs stigmata ved en tidlig misdannelsesskanning i uge 15-16, eller ved skanningen i uge 18-20. Her er det så bare ikke nakkefolden, som man kigger på - men istedet en række andre ting, såsom hjertefejl (fx "snebolde"), knoglelængde (Downs børn har ofte korte lårbensknogler), densitet i tarme (ved Downs "lyser" tarmene ofte op på en anden måde end ellers) og flere andre "tegn".

Dette gør man fx ved en semidårlig risikovurdering til nakkefoldsskanningen (sm alternativ til fostervandsprøve/biopsi) eller hvis graviditeten opdages så sent, at man ikke kan nå en nakkefoldsskanning.

Det vil dog være et langt mere "sikkert" svar, hvis man også har haft nakkefoldsmålingen med. Og evt. kigget efter næseben, som 75% af Downs fostre mangler.

MEN uanset hvor meget man skanner og vurderer, så er det jo i den sidste ende kun indikatorer, og ingen skanning vil give dig sikkerhed 100%. Desuden kan der jo være andre og mere alvorlige ting med fosteret end Downs. Man kigger jo også efter svære misdannelser allerede ved nakkefoldsskanningen. Det er ikke kun Downs, som det går ud på at udelukke.

Finder man flere tegn/stigmata, som tyder på Downs ved skanninger så sent som 15-20. uge, så vil man anbefale en fostervandsprøve til endelig afklaring. Den kan tages fra uge 16.

Jeg har vist aldrig hørt om, at man foretager abort alene baseret på en dårlig risikovurdering for Downs. Så skal den ihvertfald være virkelig ekstrem dårlig - men det normale er, at man tilbydes en biopsi eller fostervandsprøve til endelig afklaring, inden evt. abort - som hvis man er forbi 12. uge desuden skal forbi samrådet, før der gives tilladelse. Så det er ikke bare klaret "med det samme", som du spørger til.

Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor der direkte gives abort uden yderligere, hvis man ved skanning kan konstatere, at fosteret er så sygt, at det er uforeneligt med liv.

Alternativt kan du jo bede om en moderkagebiopsi. Den kan tages tidligt - allerede fra 9-10. uge og den giver jo en sikker vurdering af kromosomfejl, som fx Downs. Husk dog igen, at der jo som sagt kan være andre ting med fosteret end kromosomfejl. Og dette afsløres jo ikke ved en biopsi.

Det er heller ikke sikkert, at du kan få lov til at få lavet en biopsi - men spørge kan man jo altid. Der er også en risiko for abort ved indgrebet, ca. 0,5-1%. Det lyder ikke af meget, men med mindre du er godt oppe i årene, så er det jo en langt højere risiko for at abortere et formentlig rask foster, end risikoen for at barnet har Downs. Det er jo også værd at huske på.

Der er ikke mulighed for at flytte rejsen? Det ville jeg nok forsøge.

Held og lykke med det hele :) - og tillykke med spiren.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville undersoege muligheden for at faa dte foretaget derovre. Det er stensikkert muligt - man kan faa den foretaget hernede for 200 euro, saa det kan man vel ogsaa i USA.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tillykke med de to streger :)

Jeg ville også prøve at tage en snak med lægen her i dk, måske de kender til situationen og kan sige noget klogt :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Er meget åbent over for at få det lavet i USA. Skal til bryllup derover med et nært familiemedlem, så at rykke rejsen er desværre ikke en mulighed. Jeg har startet ny tråd, da jeg er totalt lost ift. hvor man kan få det gjort. har søgt i timevis på Google efter steder i Californien

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER