Oprettet July 6, 2013 J og jeg har snakket meget om at bytte lejligheden ud for en i stueetagen med have til. Dette vil først kunne ske om 2 år for vores vedkommende, hvis vi ikke skal betale depositum/indskud. Vi vil selvfølgeligt stadigt blive i samme boligforening og helst samme område, men skal vi betale nyt indskud ved lejligheds bytte? Vi vil jo regne stærkt med at vi vil få gjort denne i tip top stand inden osv. Er der nogen der ved noget som helst om dette? Vi regner stærkt med at snakke med boligforeningen om det, da vi rigtigt gerne vil ha' en lille have til børnene. Dette kan dog kun være en realitet, hvis vi ikke skal betale nyt indskud. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 6, 2013 Normalt vil det være sådan, at I skal have synet jeres nuværende lejlighed. Alt efter hvordan i har fået det lavet, får I depositum tilbage ved fraflytning. Man får næsten aldrig det fulde beløb tilbage, og I skal tjekke lejekontrakten. Der kan stå noget om specifikke ting, som de selv vil istandsætte og for jeres regning. I vil skulle betale depositum igen i en ny lejlighed. Også selvom det er i samme boligforening. Det handler jo ikke om foreningen, men regnskaberne for den enkelte lejlighed og boligblok. (Har lavet regnskaber for boligforeninger). Jeg har aldrig set, at man i en forening kan "slippe" for at betale indskud, selvom det er i samme forening, da det rent administrativt ville blive ret uoverskueligt. Men hvis I får penge tilbage, er det vil det samme i sidste ende? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 7, 2013 Jeg flyttede fra en afdeling til en anden i samme boligforening for 2½ år siden og blev simpelthen flået økonomisk, fordi jeg kun havde boet i den tidligere lejlighed i 3 år og der derfor ikke var sparet op via huslejen til den istandsættelse de laver hver gang nogen flytter (maler+gulvrens er standard i min boligforening). Det ville ha været næsten betalt hvis vi havde boet der mindst 8 år :wacko Jeg skulle betale depositium for ny lejlighed da jeg skrev kontrakt ca 1 md før flytningen, og fik meget lidt af mit tidligere depositum tilbage 2 uger efter jeg var flyttet ud, så jeg måtte låne i banken desværre. Mon ikke du bedst kan få svar på spørgsmålene ved at forhøre dig i boligforeningen, særlig mht hvad I kan forvente at der skal laves når I flytter ud og hvad I ville kunne lave selv Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 7, 2013 I vores boligforening (Aarhus bolig/Alboa) er det ligesom en almindelig flytning ved bytte lejligheder, dvs der skal betales det fulde depositum for den nye lejlighed, og derefter gøres det op med den gamle lejlighed. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret July 7, 2013 Som Saga skriver, så vær opmærksom på om der er normalistandsættelse (maling af loftet, vægge mm) der bliver foretaget af afdelingen selv. Der overgår en procent af udgiften til afdelingen hver måned, så når man har boet i lejligheden i 100 måneder dækker de den fulde udgift. Ellers skal I selv betale en procentdel af det. (null) Del dette indlæg Link to post Share on other sites