MrsAndersen

Udfordringer med flasken

16 indlæg i dette emne

Ja, min Christine er jo blevet flaskebarn nu og hun får både min egen mælk og mme - selvfølgelig ikke i samme måltid. Vores standard er at hun får mme aften og nat og min mælk i løbet af dagen.

Vi overgik til flaske for nogle dage siden, og i starten gik det såmænd fint, men Christine er begyndt at blive mere og mere "besværlig" når hun skal spise nu - og dermed får hun heller ikke helt den anbefalede daglige mængde mm/mme (dvs 1/6 af kropsvægten). Efter at have spist i et stykke tid, nogle gange meget kort, begynder hun at brokke sig, hun virrer med hovedet, slår ud med arme og ben og undviger flasken. Efter at have forsøgt at få hende til at spise i en rum tid, må vi nogle gange opgive at give hende mere.

Det KAN selvfølgelig være et tigerspring - hun er 3 uger gammel men født næsten 2 uger efter termin - men jeg tænkte på, om andre havde oplevet lignende og havde nogle råd til, hvad vi kan gøre? Hun virker jo egentlig sulten, men det skal sørme heller ikke være en kamp for at få hende til at spise - vi ønsker ikke at tvinge flasken i munden på hende, når hun bare ikke ønsker det. Nogle gange "lukker hun bare ned" og falder i søvn efter at have brokket sig et stykke tid.

Vi bøvser hende jævnligt af under måltidet, så det burde ikke være bøvser, der gør, at hun ikke kan koncentrere sig. Vi tænker selvfølgelig lidt på om det kunne være mavekneb, men vi er ikke sikre.

Jeg bliver bare lidt bekymret, fordi det minder lidt om den samme opførsel hun havde da hun fik bryst men ikke kunne finde ud af det og derfor blev frustreret. Dengang fik hun ikke nok at spise og tabte sig. Man vil bare så gerne have at ens baby spiser nok og ikke må undvære pga frustrationer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tænker lidt om I har forsøgt med næste størrelse suttehoved?

Det hjalp i hvert fald på en lignende opførsel ved flasken hos os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om I har forsøgt med næste størrelse suttehoved?

Det hjalp i hvert fald på en lignende opførsel ved flasken hos os :)

Det var også min tanke! Camille brugte lynhurtigt str. 2 i suttehovede - Det gik simpelthen for langsomt med nr. 1, og hun blev utålmodig, og endte i en periode med kun "lige" at spise så hun ikke var sulten - for hun havde ikke tålmodighed til at spise så hun blev mæt.. Såprøv at suttehoved større. I øvrigt, spiste Camille aldrig "gennemsnittet" på 1/6 af vægten - hun lå altid under...! Og tog fint på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker mere om hun har ondt, når hun ligger i spisestilling? Det er en præcis beskrivelse af Anna, da hun var helt lille og vi nåede desværre at få alting ødelagt ved at prøve og 'tvinge' hende til at spise - det var så godt nok med brystet, men det er jo samme princip. Hun blev lagt til og spiste, men efter 3-4 min, trak hun sig væk og græd/skreg, hvis man ikke flyttede hende.

Det viste sig, at Anna havde mega ondt i nakken og ryggen og det gjorde ondt, når hun lå på siden og lavede det lille knæk i nakken når hun spiste. Når hun lå fladt på ryggen og fik min mælk i en flaske, så spiste og spiste hun, for hun VAR jo sulten! Det krævede 5 behandlinger hos kiropraktor over en måneds tid, før det var væk. Men sikke en forskel! Måske det er værd at få tjekket nakken/ryggen for spændinger?

Jeg kender alt til den afmægtige følelse af et barn man er overbevist om er sulten, men som nægter at spise, så du får lige et kæmpe :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske man lige skulle give baby en chance for at vende sig til flasken og den ændret mad

Når hun får MME spiser de ikke så hyppigt sim ved brystet.

Mine de 2 store har spist mere end den daglige mængde mme i perioder og mindre i andre.

Lille Tulle her hun spiser mindre end anbefalet. Men hun stor trives alligevel og har det dejligt.

Jeg ville ikke gå op i mængden sålænge hun trives.

Men ellers ville jeg også få tjekket hendes nakke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres input.

Vi er allerede på større suttehoved end til nyfødte - vi bruger dem fra Nuk på anbefaling fra barselshotellet fordi de heller ikke kræver så mange kræfter at spise fra. Jeg tror godt det kunne være fordi hun bliver utålmodig over at mælken ikke kommer hurtigt nok.

Mht nakke og ryg så har vi overvejet at køre forbi kiropraktoren for at tjekke - men sp mener ikke umiddelbart der er noget, hvis hun generelt ikke viser tegn på smerte når hun skal dreje hovedet osv.

Sidst men ikke mindst skal vi lige have tjekket hende tungebånd på mandag da det måske er for stramt.

Har faktisk lige givet hende flaske efter at have lavet et ekstra hul i suttetoppen - og der røg mere ned end sædvanligt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres input.

Vi er allerede på større suttehoved end til nyfødte - vi bruger dem fra Nuk på anbefaling fra barselshotellet fordi de heller ikke kræver så mange kræfter at spise fra. Jeg tror godt det kunne være fordi hun bliver utålmodig over at mælken ikke kommer hurtigt nok.

Mht nakke og ryg så har vi overvejet at køre forbi kiropraktoren for at tjekke - men sp mener ikke umiddelbart der er noget, hvis hun generelt ikke viser tegn på smerte når hun skal dreje hovedet osv.

Sidst men ikke mindst skal vi lige have tjekket hende tungebånd på mandag da det måske er for stramt.

Har faktisk lige givet hende flaske efter at have lavet et ekstra hul i suttetoppen - og der røg mere ned end sædvanligt :yay

Det gjorde Anna altså aldrig. Eneste tegn var, at hun ikke ville spise, var dårlig til at løfte hovedet, altid lå med hovedet til højre og kunne græde vældig højt og vældig længe :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres input.

Vi er allerede på større suttehoved end til nyfødte - vi bruger dem fra Nuk på anbefaling fra barselshotellet fordi de heller ikke kræver så mange kræfter at spise fra. Jeg tror godt det kunne være fordi hun bliver utålmodig over at mælken ikke kommer hurtigt nok.

Mht nakke og ryg så har vi overvejet at køre forbi kiropraktoren for at tjekke - men sp mener ikke umiddelbart der er noget, hvis hun generelt ikke viser tegn på smerte når hun skal dreje hovedet osv.

Sidst men ikke mindst skal vi lige have tjekket hende tungebånd på mandag da det måske er for stramt.

Har faktisk lige givet hende flaske efter at have lavet et ekstra hul i suttetoppen - og der røg mere ned end sædvanligt :yay

JustMe og jeg snakkede faktisk om kiropraktoren i dag, fordi vi snakkede om ting vi ville ønske vi havde vidst før vi fik børn - kiropraktor besøg med baby har ændret liv for MANGE herinde. Er der ikke noget så rører de ikke ved dem. Jeg er STOR fortaler og jo før jo bedre. Sygeplejersken på barselsgangen anbefalede det, min SP anbefalede og en masse herinde. Jeg tror Mie var lidt over en måned første gang og jeg fik en forklaring om at deres hjerner ikke modtager smerte signaler, lige i starten af deres liv, fra visse dele af kroppen, så selvom du kan dreje hovedet (det kunne Mie også i starten) betyder det ikke der ikke er noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De andre har allerede skrevet en masse gode forslag. Ville bare lige sige at det KAN godt være det første tigerspring.

Dengang ville Ayah ikke spise særlig meget, og gør det stadig ikke under tigerspring. (hun gør det så heller ikke nu, men det er en anden sag)

Ayah har aldrig været den store spiser, og har altid spist mindre en gennemsnitet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi tog tik Kranio med vores, og selvom hun spiste fint, så var der et let hold i nakken og jeg fødte 11 dage over termin. små babyer forveksler smerter med sult og vil spise og tit= med ondt i maven

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så har vi tid hos kiropraktor på mandag :) Hellere et tjek for meget end et tjek for lidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så har vi tid hos kiropraktor på mandag :) Hellere et tjek for meget end et tjek for lidt :)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så har vi tid hos kiropraktor på mandag :) Hellere et tjek for meget end et tjek for lidt :)

Sådan! Om ikke andet, så kan du strege det fra listen over mulige årsager og bare det at GØRE noget gjorde i hvert fald en forskel indeni mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan! Om ikke andet, så kan du strege det fra listen over mulige årsager og bare det at GØRE noget gjorde i hvert fald en forskel indeni mig :)

Ja, det er bare så forfærdelig at man ved at ens barn er sultent, men man kan ikke hjælpe :( Hørte også fra en veninde at baby, der er kommet ud ved ks ofte har ryg/nakkeproblemer, så det er forsøget værd :)

Vi har faktisk også prøvet at udvide hullet i suttetuden lidt, og hun ligger faktisk mere roligt og fik sidst spist hele 70ml :yay Men hun ormer stadig en del rundt til sidst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes der er givet nogle gode råd, så vil bare tilføje, at de behøver ikke nødvendigvis spise 1/6 af kropsvægten for at trives. Det kom Karla aldrig op på, og hun har fulgt kurven ufatteligt præcist.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi har fundet løsningen ved simpelthen at købe suttehoveder med større hul og så har vi udvidet hullerne i dem vi har. Hun må simpelthen være blevet frustreret over at mælken ikke kom hurtigt nok ud :)

Jeg vil så også sige, at det ser ud til at hun har taget på uden overhovedet at have nået at spise 1/6 af sin vægt. Og så er hun nok bare heller ikke grovæder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER