Besvaret February 7, 2016 Jeg er også vokset op med at det er om mandagen. Men jeg tænker alligevel jeg må have nogle karameller på lager. Men hvorfor er det lige at jeg for det total elendigt med det? Altså det at der kommer nogen og ringer på døren? Det er jo helt uskadeligt og vel i princippet også hyggeligt? Jeg synes også det er frygteligt.. Er lidt skadet af, at jeg ikke måtte som barn fordi min mor netop syntes det var tiggeri (der blev kun raslet om penge der hvor jeg kommer fra), og har det skidt med det! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Jeg synes også det er frygteligt.. Er lidt skadet af, at jeg ikke måtte som barn fordi min mor netop syntes det var tiggeri (der blev kun raslet om penge der hvor jeg kommer fra), og har det skidt med det!Vi måtte heller ikke, så har slet ikke overvejet, at der kunne komme nogen, da det slet ikke er present i min bevidsthedNå, de må sgu få en kiks eller noget... Har ingen penge. De foreslår dog sikkert, at vi bare kan overføre til mobile pay :lol Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Vi måtte heller ikke, så har slet ikke overvejet, at der kunne komme nogen, da det slet ikke er present i min bevidsthed Nå, de må sgu få en kiks eller noget... Har ingen penge. De foreslår dog sikkert, at vi bare kan overføre til mobile pay :lol Præcis, jeg tænkte heller ikke tanken.. :lol Og den første det foreslår mobilepay, får en dør lige i ægget! :haha Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm synes det var sjovere med fastelavn i gamle dage.. Unger der bliver mugne over at "bare" få slik fx. Dem har jeg nu haft hele 4 runder af. En af gangene var der oveni købet en mor med, som lige skulle kommentere at man altså gav 2 kr eller mere :huh På hendes drengs bøtte/sparedåse med pengerevne i stod der ligefrem "2 kr" på. Der blev jeg altså pænt fornærmet og sagde at vi altså kun gav slik. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm synes det var sjovere med fastelavn i gamle dage.. Unger der bliver mugne over at "bare" få slik fx. Dem har jeg nu haft hele 4 runder af. En af gangene var der oveni købet en mor med, som lige skulle kommentere at man altså gav 2 kr eller mere :huh På hendes drengs bøtte/sparedåse med pengerevne i stod der ligefrem "2 kr" på. Der blev jeg altså pænt fornærmet og sagde at vi altså kun gav slik. What??!! Så havde jeg intet givet dem! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm synes det var sjovere med fastelavn i gamle dage.. Unger der bliver mugne over at "bare" få slik fx. Dem har jeg nu haft hele 4 runder af. En af gangene var der oveni købet en mor med, som lige skulle kommentere at man altså gav 2 kr eller mere :huh På hendes drengs bøtte/sparedåse med pengerevne i stod der ligefrem "2 kr" på. Der blev jeg altså pænt fornærmet og sagde at vi altså kun gav slik. Gud hvor uopdragent. Hvad er det lige den mor lærer sit barn Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm synes det var sjovere med fastelavn i gamle dage.. Unger der bliver mugne over at "bare" få slik fx. Dem har jeg nu haft hele 4 runder af. En af gangene var der oveni købet en mor med, som lige skulle kommentere at man altså gav 2 kr eller mere :huh På hendes drengs bøtte/sparedåse med pengerevne i stod der ligefrem "2 kr" på. Der blev jeg altså pænt fornærmet og sagde at vi altså kun gav slik. Stakkels unge med sådan en mor! :klap Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm synes det var sjovere med fastelavn i gamle dage.. Unger der bliver mugne over at "bare" få slik fx. Dem har jeg nu haft hele 4 runder af. En af gangene var der oveni købet en mor med, som lige skulle kommentere at man altså gav 2 kr eller mere :huh På hendes drengs bøtte/sparedåse med pengerevne i stod der ligefrem "2 kr" på. Der blev jeg altså pænt fornærmet og sagde at vi altså kun gav slik. Hold da kæft! Der kunne jeg godt være kommet til at sige noget meget lidt pædagogisk! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Fastelavn kom fuldstændig bag på mig sidste år, så jeg havde intet indkøbt (det har jeg faktisk heller ikke i år, kom jeg lige i tanke om, ups). Nå, men der kommer så de her tre unge drenge udklædt og synger for mig. Jeg takker for sangen og beder dem om at vente et øjeblik. Leder febrilsk efter noget slik, men vi har intet. Istedet finder jeg så nogle mønter frem, selvom jeg af princip er imod at give penge, men det er trods alt bedre end ingenting. Jeg rækker dem pengene, men dem vil de sgu ikke have!?! Meget meget høfligt siger de nej tak og at det ikke gør noget og går smilende deres vej. Jeg var SÅ overrasket. Dejligt at det trods alt ikke handler om penge for alle, når man hører diverse historier rundt omkring Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hold da kæft! Der kunne jeg godt være kommet til at sige noget meget lidt pædagogisk!Det var jeg også tæt på Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Fastelavn kom fuldstændig bag på mig sidste år, så jeg havde intet indkøbt (det har jeg faktisk heller ikke i år, kom jeg lige i tanke om, ups). Nå, men der kommer så de her tre unge drenge udklædt og synger for mig. Jeg takker for sangen og beder dem om at vente et øjeblik. Leder febrilsk efter noget slik, men vi har intet. Istedet finder jeg så nogle mønter frem, selvom jeg af princip er imod at give penge, men det er trods alt bedre end ingenting. Jeg rækker dem pengene, men dem vil de sgu ikke have!?! Meget meget høfligt siger de nej tak og at det ikke gør noget og går smilende deres vej. Jeg var SÅ overrasket. Dejligt at det trods alt ikke handler om penge for alle, når man hører diverse historier rundt omkring :) :) :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! Jeg synes det bliver tiggeri, når de siger at de hellere vil have penge. Det burde jo være tanken der tæller, uanset om det er boller, mønt eller slik. Den mor jeg skrev om, kom da også med en svada om at slik var jo åh så usundt og det burde man ikke give børn. Dertil tænkte jeg, at hvis man tænker sådan og kun rasler efter penge, så burde man lade være med at gå fastelavn. Man kan ikke bestemme hvad andre giver. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Gud hvor uopdragent. Hvad er det lige den mor lærer sit barnJa det barn bliver jo så til de større børn, som brokker sig over at kun få slik Heldigvis har jeg lige haft 3 meget skønne prinsesser forbi som jublede over at få karameller :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Fastelavn kom fuldstændig bag på mig sidste år, så jeg havde intet indkøbt (det har jeg faktisk heller ikke i år, kom jeg lige i tanke om, ups). Nå, men der kommer så de her tre unge drenge udklædt og synger for mig. Jeg takker for sangen og beder dem om at vente et øjeblik. Leder febrilsk efter noget slik, men vi har intet. Istedet finder jeg så nogle mønter frem, selvom jeg af princip er imod at give penge, men det er trods alt bedre end ingenting. Jeg rækker dem pengene, men dem vil de sgu ikke have!?! Meget meget høfligt siger de nej tak og at det ikke gør noget og går smilende deres vej. Jeg var SÅ overrasket. Dejligt at det trods alt ikke handler om penge for alle, når man hører diverse historier rundt omkring Sikke skønne børn :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! Hehe, jeg tror egentlig, at vi havde en nogenlunde enslydende samtale i forbindelse med halloween ;) hver sine traditioner og minder :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! :ditto Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! Fuldstændig :ditto Vi fik kun penge når jeg var rundt som barn. Og der var altså noget stort i at komme hjem og tælle hvor meget man havde fået og så finde ud af hvad man skulle bruge dem på. Og købe noget man HELT SELV bestemte for sine EGNE penge. Det var da fedt :) Men jeg kan da overhovedet ikke forestille mig at jeg var blevet skuffet hvis nogen gav slik (det var der bare ingen der gjorde). Jeg kan heller ikke se at det på nogen måder skulle være værre at rasle for penge end slik, jeg synes det er ret meget det samme :chin: Jeg tror vi kommer til at give penge Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 For mig er der væsensforskel på at bede om karameller og at bede om penge - jeg kan sagtens se argumenter om, at beder man om noget, så er det tiggeri uanset - men min mavefølelse (åh Gud, nu snakker jeg om følelelse - stram op frue :rolleyes ) er helt anderledes. Jeg tror umiddelbart, at jeg vil forbyde mine børn at rasle, hvis vi havner i et område, hvor det er normen med penge... :unsure Jeg havde såmænd aldrig hørt om, at det var noget almindeligt, før det dukkede op herinde :unsure Edit: Jeg tror egentlig, at jeg har alt for dårlig en dag til at kunne drøfte noget konstruktivt :rolleyes Hejhej fra den sure dame for nu :balloons Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Jeg er glad for vi hernede i det mørke Sønderjylland ikke rasler til fastelavn og ej heller til halloween... Her hvor vi bor... Til gengæld kommer der børn rundt med knaldperler, hundepropper og heksehyl og ønsker godt nytår, nytårsaftensdag, og det er super hyggeligt, og udløser slik:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Hmm jeg synes egentlig ikke, det er så slemt at rasle om penge. Måske er det bare fordi, jeg primært fik penge (selvom jeg sang om boller - sådan var sangen bare), da jeg var barn. Jeg husker, at jeg et år havde fået 73 kroner, og jeg syntes det var dødspændende at tælle alle mønterne og bagefter gå i BR og købe en bamse, som jeg i øvrigt stadig har varme minder om :biglove Jeg vil faktisk foretrække, at mine børn rasler om penge, hvor de kan lære noget om værdi, istedet for at de kom hjem med for 73 kr sukker og farvestoffer. I mine øjne bliver det hverken mindre børnet eller mindre tiggeri af den grund, og om jeg giver en to-krone eller en Haribo minipose til 2 kr er underordnet i min bog... Til gengæld ville jeg stå totalt af overfor utaknemlighed og krav om mængder (uanset om det var slik eller penge). Det er ubehøvlet, uanset om man er barn eller voksen, og ubehøvlede mennesker får nul og nix her! 100% :ditto Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Jeg er egentlig heller ikke forarget over det ene eller det andet. Jeg husker det simpelthen bare ikke! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Vi fik kun penge da jeg raslede som barn. Og det er også det vi plejer at give, hvis der en sjælden gang er nogle børn der forvildet sig helt herned ;) Jeg har nu ændring set det som tiggeri, men bare som en hyggelig tradition, hvor man hyggede et par timer end et par veninder og bagefter kunne tælle pengene og måske få lov til at gå op og købe lidt slik eller en legeting. Nogen sagde bare tak for sangen og lukkede døren, og så gik vi videre (og sprang dem over året efter...) Jeg har det faktisk værre med de børn der kommer og sælger postkort eller andre ting for at spare sammen til en fodboldtur eller andet i den retning... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Jeg forhørte mig i vores lokale Facebook-gruppe, og her giver man altså slik. Jeg fes i netto og købte blandet alt muligt, og har det stående klar, men her har ingen børn været. Øv! Da jeg var barn fik vi penge, og præcis som Aja husker jeg det som noget helt særligt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret February 7, 2016 Jeg synes det bliver tiggeri, når de siger at de hellere vil have penge. Det burde jo være tanken der tæller, uanset om det er boller, mønt eller slik. Den mor jeg skrev om, kom da også med en svada om at slik var jo åh så usundt og det burde man ikke give børn. Dertil tænkte jeg, at hvis man tænker sådan og kun rasler efter penge, så burde man lade være med at gå fastelavn. Man kan ikke bestemme hvad andre giver. Jamen jeg er HELT enig i, at den mor var forrykt og egentlig også i det, du skriver her. Det var mere sådan penge vs. slik, hvor jeg ikke syntes at det ene var bedre end andet. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites