Misse23

Graviditet og ferie.

22 indlæg i dette emne

Hej damer :-) Jeg står egentlig til at skulle smide mine p piller om to pakker, hvilket jeg simpelthen har glædet mig til SÅ mange måneder. Nu har min kære mor inviteret hele familien til Thailand (Hua Hin) næste år , sidst i juli i 14 dage. Hvor langt henne i en graviditet ville I turde rejse? ikke bare fly rejsen, for det selskab vi skal flyve med skriver man må være 34 uger henne, hvilket jeg synes at være for langt henne. Men hvad er jer mening og hvad ville I selv gøre? Jeg vil selvfølgelig gerne med på ferie, og specielt når det er hele min familie, men jeg er bare lidt øv over at skulle trække tiden endnu mere :-/

Del dette indlæg

Det er jo meget forskelligt, hvor meget eller lidt besværet man er i sin graviditet. Men jeg vil lige nævne, at jeg i midten af marts var på studietur med en gravid kollega, der skal føde om en uges tid, hvis jeg husker rigtigt, og hun var altså ret besværet. Vi fik drengene til at bære hendes kuffert (og jeg gik også tit og bar for hende), og hun kunne ikke klare at gå så meget, som hun gerne ville. Vi tog hensyn og tog oftere end ellers metroen, men hun var selv ret overrasket over, at hun så tidligt var begyndt at have gener - med ondt i bækkenet og behov for at hvile, når der var mulighed for det. Jeg kender andre, der først senere er blevet besværet, men jeg tror, jeg ville undgå at planlægge rejser senere end omkring 28 uger. Jeg tror derfor, at jeg ville overveje meget kraftigt at vente lidt længere med graviditetsprojektet...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nogen får jo bækkenløsning meget tidligt hvor andre jo går en hel graviditet igennem nærmest uden at mærke de er gravide. Hvis det udelukkende er afslapningsferie kan man jo holde til at være senere afsted men er der ture involveret så ville jeg i min graviditet ikke rigtig kunne holde til det efter uge 30 tror jeg, der begyndte jeg at synes det var hårdt at gå langt...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lige været i London i to dage hvor jeg var i 32. uge. Jeg synes det var ok, men også kun fordi hotellet lå tæt på undergrund og koncertstedet. De andre var ude og shoppe og kigge på området, mens jeg slappede af, ellers havde jeg ikke kunne holde til koncerten om aftenen.

Så hvis du skal have andet ud af ferien end bare ligge ved poolen, så ville jeg nok satse på max at være i uge 24. Men det er jo meget forskelligt hvordan man har det! Nogen kan alt lige indtil de skal føde, andre bliver sygemeldt den dag ægget bliver befrugtet.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var ude og rejse 6 gange mens jeg var gravid (livet bliver lidt anderledes når der kommer børn, kan jeg hilse og sige ;)) og det var hårdt alle gangene. Sidste rejse var i uge 23, og det var selvfølgelig den hårdeste, men nu havde jeg også en rigtig dårlig graviditet.

Jeg fødte 35+4, så jeg ville ikke turde at rejse senere end uge 25-26 - men det er jo kun min erfaring ud fra en dårlig graviditet og en for tidlig fødsel.

Held og lykke, kan godt forstå du glæder dig :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var ude at rejse flere gange under min graviditet. Den sidste var 3 uger i Indonesien, da jeg var uge 30-33. Det var hårdt, særligt på grund af varmen og vand i benene på flyveturen, men alt i alt en skøn ferie, som jeg for alt i verden ikke ville undvære.

Jeg synes, at de 10 dage vi var i Thailand i uge 10-11 var værre pga. kvalme og madlede.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi var i Thailand paa bryllupsrejse, hvor jeg var 4 maaneder henne. Det gik saa fint :) Vi var 2 dage i Bangkok og 10 dage paa Koh Samui, saa ved ikke, om det kan sammenlignes med Hua Hin...

Vi var en tur i England til min soester bryllup, da jeg var 34 uger henne, hvilket gik fint, men det var vaesentligt(!) haardede at sidde i flyet og i det hele taget foelte jeg mig noget mere besvaerdet.

Jeg ville gerne rejse paa ferie laengere vaek igen som gravid, men det vil helt sikkert vaere i andet trimester igen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ps. jeg fik lidt vand i benene, men fik noget salt(de der salttabletter til formaalet) og gik hver anden dag en tur rundt i poolen paa ca. 40 min ad gangen med en bog i haanden. Det hjalp vildt meget at gaa rundt der :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville personligt undgå at rejse som gravid, jeg syns det er hårdt. Men som du kan læse er der mange som gerne ville. Jeg ville nu også sige at 2. trimester nok er bedste tidspunkt (ca uge 12-28), hvor kvalmen er mindre og besværet ikke stort endnu, for de fleste. Umiddelbart tænker jeg at I skal sørge for at ha en solid afbudsforsikring, det er jo ikke til at vide hvor hurtige I er til at få dig gravid og hvordan du har det.

:balloons

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg ville personligt undgå at rejse som gravid, jeg syns det er hårdt. Men som du kan læse er der mange som gerne ville. Jeg ville nu også sige at 2. trimester nok er bedste tidspunkt (ca uge 12-28), hvor kvalmen er mindre og besværet ikke stort endnu, for de fleste. Umiddelbart tænker jeg at I skal sørge for at ha en solid afbudsforsikring, det er jo ikke til at vide hvor hurtige I er til at få dig gravid og hvordan du har det.

:balloons

Ja, afbudsforsikring er vigtig! Saadan en tegnede vi ogsaa, da vi bestemte os for at ville afsted. Saa vi ville have kunnet afbestilleindtil dagen foer uden at miste mere end en lille slat og det gav ro.

Det er nok ogsaa rart ikke at forvente, at man kan helt det samme som en ikke-gravid. F.eks.4 timers sejltur i speedbaad med snorkling... Der valgte vi en rolig dagstur i baad istedet ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Hvis jeg ikke regner helt forkert ... så er der jo en mulighed for at du vil være mor og ikke gravid i Juli næste år hvis du smidder pillerne om 2 mdr? :) Du kan jo blive gravid allerede i første cyklus, altså inden du overhovedet får mens første gang ;)

Det sker ikke for alle, langt fra, men det kan jo lade sig gøre ;)

Jeg tænker også at hvis i har en afbudsforsikring, så går det ikke helt galt.. men det er aldrig til at vide på forhånd hvordan graviditeten bliver og om du er i stand til at rejse... og du kan jo risikere at være mor/høj gravid eller ikke være blevet gravid endnu... det er det svære vært at time det 100 %...

Tror du skal gøre op med dig selv hvad der ville være vigtigst for dig? :) og om du så vil vente? evt. vente så du ikke vil være længere end 2. trimester just in case... :) Og ellers tage en snak med din mor hvis det er? :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tusind tak for jeres gode svar :)

Ja Robinson, i princippet kunne jeg godt nå allerede at have født inden ferien, hvis alt gik som smurt .. men jeg starter på nyt job 1 august, og min samvittighed har det bedst med at min prøve tid på 3 måneder er overstået inden jeg prøver at blive gravid.. :)

Men tænker også lidt på , synes I det er dumt at rejse i 3 trimester?, nu er jeg bange/bekymret for at komme til at føde for tidligt... og så har jeg læst nogle steder hvor læger skriver man som gravid skal have blodfortyndende indsprøjtning før afrejse derned og hjem pga. øget risiko for en blodprop i benet , det bekymre mig også helt vildt.. hmm hmm hmm :-):-) sikke en masse tanker, altså..

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja Robinson, i princippet kunne jeg godt nå allerede at have født inden ferien, hvis alt gik som smurt .. men jeg starter på nyt job 1 august, og min samvittighed har det bedst med at min prøve tid på 3 måneder er overstået inden jeg prøver at blive gravid.. :)

Men tænker også lidt på , synes I det er dumt at rejse i 3 trimester?, nu er jeg bange/bekymret for at komme til at føde for tidligt... og så har jeg læst nogle steder hvor læger skriver man som gravid skal have blodfortyndende indsprøjtning før afrejse derned og hjem pga. øget risiko for en blodprop i benet , det bekymre mig også helt vildt.. hmm hmm hmm :-):-) sikke en masse tanker, altså..

Hvis det er din mor der betaler ferien så syntes jeg måske i skal tale med hende om evt. afbestilling osv? det kan jo være at det sagtens kan lykkedes.. :) Og så er det jo også surt at sætte på stand by :)

Man har jo let tendens til at få hævede ben/fødder i en flyveri forvejen.. når man så er gravid og har øget tendens til væske i kroppen sammen med at maven trykker på bækkenet og derved besværliggør blodgennemstrømning til/fra benene så er det rigtigt at det kan forøge risikoen for en blodprop.. men det kommer jo igen meget an på hvordan du har det :) Og det hjælper som nogle siger med vand/pool og så gode venepumpe øvelser eller evt. støttestrømpe på flyve turen :)

Håber i finder den løsning der er bedst for jer :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Paa vores resort var der ogsaa en australsk mor til en pige paa 2, som var gravid i 8. maaned. Saa det kan man altsaa ogsaa godt. Det kommer helt an paa ens tilstand, energi og lyst.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan så slet ikke forstå at nogen ville udsætte sig selv for det. At være højgravid kan ikke sammenlignes med ret meget andet, kroppen er på hårdt arbejde med ekstra blod, ekstra vægt som forskyder ens balancepunkt og for de fleste gir ømhed i ryg og bækken og ikke mindst en masse ekstra hormoner og træthed. Bare at skulle sidde i et transportmiddel i en time kan være udmattende og give ondt i ryggen, krampe i benene osv. Som gravid syns jeg virkelig man skal tage hensyn til sig selv først og fremmest. Jeg husker et besøg hos min læge 2 mdr før termin hvor jeg nærmest sad og græd og fortalte om hvor ondt jeg havde og hvor træt jeg var og hvor forfærdeligt jeg sov pga kramper i benene, vand i kroppen og smerter i bækkenet, kvalme osv hvortil min læge skrev i min vandrejournal: "almindelige graviditetsgener". Og jeg var altså 23 dengang og ellers frisk. Jeg har hørt om mange som har haft lettere graviditeter, men jeg tror faktisk det er ret almindeligt at ha det ret hårdt de sidste mdr.

Men selvfølgelig skal du gøre som du føler for, og overveje hvor meget man kan planlægge og vide på forhånd, de fleste bliver fx gravide indenfor et år, men om det er efter 1, 6 eller 12 mdr er jo umuligt at vide. Men ønsker dig held og lykke med PB og med jeres evt rejse.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en tanke, Thailand er jo et dejligt varmt sted det meste af året, måske din mor kunne overtales til at bestille rejsen tidligere på året?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kan så slet ikke forstå at nogen ville udsætte sig selv for det. At være højgravid kan ikke sammenlignes med ret meget andet, kroppen er på hårdt arbejde med ekstra blod, ekstra vægt som forskyder ens balancepunkt og for de fleste gir ømhed i ryg og bækken og ikke mindst en masse ekstra hormoner og træthed. Bare at skulle sidde i et transportmiddel i en time kan være udmattende og give ondt i ryggen, krampe i benene osv. Som gravid syns jeg virkelig man skal tage hensyn til sig selv først og fremmest. Jeg husker et besøg hos min læge 2 mdr før termin hvor jeg nærmest sad og græd og fortalte om hvor ondt jeg havde og hvor træt jeg var og hvor forfærdeligt jeg sov pga kramper i benene, vand i kroppen og smerter i bækkenet, kvalme osv hvortil min læge skrev i min vandrejournal: "almindelige graviditetsgener". Og jeg var altså 23 dengang og ellers frisk. Jeg har hørt om mange som har haft lettere graviditeter, men jeg tror faktisk det er ret almindeligt at ha det ret hårdt de sidste mdr.

Men selvfølgelig skal du gøre som du føler for, og overveje hvor meget man kan planlægge og vide på forhånd, de fleste bliver fx gravide indenfor et år, men om det er efter 1, 6 eller 12 mdr er jo umuligt at vide. Men ønsker dig held og lykke med PB og med jeres evt rejse.

Problemet er vel, at det er så svært at forudse... Jeg er 33 år gammel og har to dage til termin... Jeg har det aldeles glimrende, og var både til almindelig træning og på en times gåtur i går;-) Jeg har ikke selv turdet lægge en udlandsrejse alt for sent, men set i bakspejlet kunne jeg sagtens have rejst.

Det bliver sq nok et spørgsmål om, hvad din mavefornemmelse siger:)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Lige en tanke, Thailand er jo et dejligt varmt sted det meste af året, måske din mor kunne overtales til at bestille rejsen tidligere på året?

Vi var afsted i januar og det var fab! Selvom vi blev fraraadet Koh Samui, fordi det skulle vaere regntid. Det regnede da ogsaa lidt nogle gange, men regntid ligefrem... :huh

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg skulle have været af sted til Paris med jobbet et par dage i uge 35/36, men min chef syntes, at det var en skidt ide.

Ellers havde jeg afgjort været frisk på det - men igen...jeg har en enormt nem graviditet (foreløbig).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg var sydpå, da jeg var 12 uger henne (og jeg kastede op i flyet hele vejen derned og hele vejen hjem igen :) ) dog var selve ferien skøn!

Var på storbyweekend, da jeg var 25 uger henne, og det var dejligt, fordi vi tog det i mit tempo (kun min mand og mig). Normalt går vi altid rundt, men denne gang brugte vi offentlig transport utrolig meget.

Jeg er 35+4 nu, og jeg har haft en rimelig alm graviditet. Jeg har haft ondt i bækkenet, men kun når jeg har overanstrengt mig. Jeg er gået på barsel nu, og jeg ville ikke kunne overskue at skulle rejse. Jeg har dyrket motion 3-4 gange om ugen indtil 32+0 samt et aktivt arbejde, så er normalt rimelig aktiv, men nu har jeg altså ikke det overskud. En rejse til Thailand ville ikke tiltrække mig nu.. Ikke engang en kort flyvetur.. Så jeg ville enten få en afbestillingsforsikring på, rykke rejsen eller rykke PB.

Herinde er der vidt forskellige graviditeter, og synes selv, min har været rimelig normal og ukompliceret, men altså jeg ville ikke have lyst til at rejse nu (eller da jeg var 32+).

Del dette indlæg

Annonce ♥

Nu har jeg ikke været gravid selv, men som de andre skriver så er alle graviditeter forskellige og det er forskelligt hvor meget man kan/ har overskud til.

Jeg ville nok følge det råd med ikke at rejse efter man er gået ind i 3. trimester, så jeg ville nok udsætte PB eller spørge efter at få rejsen rykket frem til tidligere på året :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg syntes du skal se tiden an. Det kan jo være du bliver gravid lige med det samme det kan også være det trækker ud.

Men din mor skal vel ikke bestille rejsen endnu. Kender nogle der havde planlagt Thailand i november et år forinden, men bestilte først rejsen nogle måneder før.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER