tazdiginez

Når i ringer til lægen.

18 indlæg i dette emne

Jeg sidder i kø ved lægens telefonsystem. Det har jeg gjort hele ugen og jeg har opdaget at jeg faktisk kan sidde i kø i op til 45 minutter nogen gange.

F.eks. nu har jeg siddet som nummer 2 i køen i 20 minutter ( <_< ) . Igår da jeg skulle ha' fat i min læge, trykkede jeg hendes nummer ind og kom i kø. Jeg sad i kø i over 30 minutter som nummer 1, før jeg lagde på og prøvede igen. Herefter fik jeg telefonsvarer besked om at lægen ikke var der :rolleyes - og jeg ringede med vilje fem minutter "for sent" for at være sikker på at systemet var opdateret.

Når i kommer igennem til lægen eller en sygeplejerske, hvor lang tid er i så om, at få jeres besked igennem?

Personligt tager det mig 2 minutter at få min besked ud og derefter kan der være 3-5 minutters chit-chat eller lign.

Jeg finder det virkeligt mærkeligt, at nogen kan tage op til 45 minutter om en samtale med en sygeplejerske eller læge?!

Er det bare mig der er sippet eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes også jeg kan sidde i kø LÆNGE til lægen, det er helt vildt!! Opgiver næsten altid :( men når jeg er nr1 i køen plejer det at tage 5 minutter ca...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg endte med at ligge på efter 35 minutters venten, hvor af jeg først var blevet nummer 1 i køen efter 30 minutter...

Jeg gider virkeligt ikke vente 45 minutter på noget der tager 5 minutter at fortælle. Plus det tager mig 10 minutter at GÅ derned...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg plejer at bruge deres mail service, og så få dem til at ringe til mig.

Men vores læge har fortæller ikke, hvad nummer man er i køen, og når jeg ringer plejer der højst at gå en kvarter inden jeg kommer til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes også jeg kan sidde i kø LÆNGE til lægen, det er helt vildt!! Opgiver næsten altid :( men når jeg er nr1 i køen plejer det at tage 5 minutter ca...

Det har det godt nok ikke gjort ved mig :P

Det er mærkeligt for det er kun sidste uge, igår og i dag jeg har oplevet det. Jeg har ringet på forskellige tidspunkter og det var ligegyldigt.

Jeg har ALDRIG haft problemer med at komme igennem før nu og det kan gøre mig direkte hidsig, for det tager altså ikke 30 minutter at bestille en tid eller få fyldt en ny recept op. Det KAN altså ikke tage mere end 10 minutter sådan et lægekald. Mit længste varede 12 minutter tror jeg og det var sq ikke engang mig der snakkede mest der :blink

Det undre mig virkeligt bare.. jeg VED at der kan være lidt noteringsarbejde bagefter, men er der meget af det, så kan man da lave viderestilling til 2. Sygeplejersken eller sådan noget.

Det er sq mine dyrebare kroner på mobilen, der ryger i lokummet af at vente sådan.

Ja undskyld, men det gør mig lidt arrig :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer ALDRIG igennem til at snakke med lægen. Vores læge har telefon tid 8-9 men kl 9 har de akutte tider hvor man bare kommer. Så hvis det er akut tager jeg derned kl 9. hvis det bare er receptfornyelse eller et sp mailer jeg til min læge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg plejer at bruge deres mail service, og så få dem til at ringe til mig.

Men vores læge har fortæller ikke, hvad nummer man er i køen, og når jeg ringer plejer der højst at gå en kvarter inden jeg kommer til

Min læges mails service er strikket SÅ skidt sammen. Der kan gå EN UGE før lægen rent faktisk ser mailen, så det er nare ikke holdbart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer ALDRIG igennem til at snakke med lægen. Vores læge har telefon tid 8-9 men kl 9 har de akutte tider hvor man bare kommer. Så hvis det er akut tager jeg derned kl 9. hvis det bare er receptfornyelse eller et sp mailer jeg til min læge :)

Vores læge har også telefontid 8 til 9, men hvad nytter det når systemet fortæller at hun ikke er der?

Vi har ikke akuttid her, det havde vi på mors, men ikke her. Her er der 10-15 minutters tider om formiddagen du kan være rigtig heldig at få, hvis du da først og fremmest kommer igennem til sygeplejerske eller læge..

I sag skulle jeg bare bestille en tid og gerne akut, mem jeg gider virkeligt ikke vente så længe på at komme igennem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SÅ kom jeg ENDELIGT igennem og fik en tid!

Og så bliver sygeplejersken sur over at jeg nævner at jeg altså har ringet hver dag i sidste uge, samt denne, hvor at jeg kunne vente i op til 45 minutter af gangen...

Det kunne hun ikke få til at passe, da lægerne har siddet ledige meget af deres telefontid igennem både i sidste uge og denne...

Sagde også bare at det måtte være min telefon så, for gad ikke diskuterer det... men hold nu op altså.. Jeg prøver at ringe i min læges telefon-tid i morgen og det er det SIDSTE forsøg på at komme i kontakt med hende ellers har jeg fået en tid den 18. klokken 11.45

Gider ikke alt det venten længere :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gab, set ville jeg virkelig blive irriteret over..hvordan passer man lige sit job imens?

Vores læge har telefontid mellem 8-12, kun til snak med sekretær som vurdere om man skal snakke med en læge, som så ringer tilbage i løbet af formiddagen. Men det er godt nok længe siden jeg har ringet, da vores lægehus har åben konsultation hvor de anbefaler alt ikke planlagt (børneundersøgelser, graviditet, mv) ligger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger primært mail-funktionen. Men de gange jeg har måtte ringe akut, der har jeg maks ventet 5 min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig oplevet at måtte vente mere end MAKS 5 minutter - det der med 45 minutter lyder jo helt absurd! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bestiller altid tid på nettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forskelligt hos os, men der er telefontid mellem 8 og 9. Synes ikke det plejer at være det store problem, sidste gang ventede jeg 20 minutter, og det er det længste.

De har en funktion, hvor man kan bestille tid over nettet, men det fungerer slet ikke optimalt. 3 ud af 3 bookede tider derigennem er forsvundet, så det gidder jeg ikke bruge igen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter kun 10 min i snit vil jeg tro. Ringer kun hvis det er akut ellers snakker jeg bare med sekretæren og fornyer recepter over nettet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hos min læge er det et lægefællesskab og klinikken er lukket for tilgang, så de har nok at lave. Mellem kl.8-9 kan man ringe, hvis man vil snakke personligt med en af lægerne, og der kan det være svært at komme igennem. Herefter kommer man igennem til en af de to sygeplejersker, der passer skranken og klare diverse småopgaver, og her kan der også være kø, men det er sjældent mere end 10-15 min., og man bliver oplyst om, hvor lang tid, der går. Hvis jeg skal bestille tid, så gør jeg det altid elektronisk med mindre, det skal være en længere konsultation, eller hvis det er akut - når jeg selv bestiller tid, så er det ofte et par uger ud i fremtiden, før jeg kan få tid, men det er også i orden med mig, hvis ikke det er akut. Jeg kan ikke huske nogensinde at have brugt mere end 2 minutter på at tale med en læge/sygeplejerske, men lur mig om ikke typer som min egen farmor (der ikke har computer) formår at knævre løs ustandseligt i 30 minutter, når hun ringer - hun får sikkert også dobbelttider. Hun kan snakke fanden et øre af, og lur mig om ikke, der er andre som hende. Måske især den ældre generation...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig ventet mere end 3 min tror jeg!

Når man ringer til min læge, skal man enten trykke 1 for sekretæren eller 2 for "akut" og uanset hvilken én man trykker, så går det hurtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har det godt nok ikke gjort ved mig :P

Det er mærkeligt for det er kun sidste uge, igår og i dag jeg har oplevet det. Jeg har ringet på forskellige tidspunkter og det var ligegyldigt.

Jeg har ALDRIG haft problemer med at komme igennem før nu og det kan gøre mig direkte hidsig, for det tager altså ikke 30 minutter at bestille en tid eller få fyldt en ny recept op. Det KAN altså ikke tage mere end 10 minutter sådan et lægekald. Mit længste varede 12 minutter tror jeg og det var sq ikke engang mig der snakkede mest der :blink

Det undre mig virkeligt bare.. jeg VED at der kan være lidt noteringsarbejde bagefter, men er der meget af det, så kan man da lave viderestilling til 2. Sygeplejersken eller sådan noget.

Det er sq mine dyrebare kroner på mobilen, der ryger i lokummet af at vente sådan.

Ja undskyld, men det gør mig lidt arrig :blush

Bare for lige at nuancere det lidt:

Jo - der er faktisk rigtig mange, hvor der er behov for en længere snak. Måske skal der bestilles en 6-7 slags medicin, nogle af disse er måske udgået af taksten og skal søges frem påny - og det er langt fra altid, at især ældre patienter kan huske, hvad de skal bestille - "det er den der gule pille for blodet" "jo, fru Hansen, men nu får du jo 23 forskellige slags piller - hvilken af dem er den gule?" ... og måske skal der også lige fornyes en henvisning til fys, eller en henvisning til en hudlæge (nu hvor man omsider ER kommet igennem). For mange især ældre patienter (som jo naturligt udgør en stor del af "kundekredsen"), er denne kontakt måske lige præcis den snak, som holder dem oppe og i gang den dag (lidt trist måske - men fakta).

Psykiske problemstillinger, eller misbrugere, der plederer for at få mere medicin tager f.eks. også rigtig lang tid i telefonen. Og folk, der vil have sygemeldinger af den ene eller anden grund. Mange af dem, der ringer til os er f.eks. også bekymrede mødre til små feberbørn, og der skal der måske konfereres med lægen (hvis det er sygeplejersken eller sekretæren) - og nogle gange skal hjemmeplejen kontaktes og sendes akut ud til en ældre patient, eller Falck skal rekvireres, mens vi har patient eller hjemmepleje i røret.

Der er tusind ting, som der kan tage tid - f.eks. bruges der også meget tid på at forklare og undskylde ventetiden :) og på at sige til den samme patient igen og igen, at det skam ikke gør noget, at vedkommende udeblev i går - og vi finder da bare en ny tid (igen). Velvidende, at hun formentlig heller ikke dukker op næste gang.

Og når samtalen er afsluttet skal det hele skrives i journalen. Alt skal dokumenteres og kodes.

Og ind i mellem bliver man også nødt til at gå fra telefonen og tage imod en patient, eller forny en recept eller booke en tid om til en patient, som henvender sig personligt. Eller tage sig af akut dårlige patienter, som pludselig står i døren. Og så smutter der altså nemt 20 minutter. Og det er da vildt træls for den, som hænger i røret - men desværre er tiden bare ikke sådan mere, at personalet kun udfylder een funktion. Og der er ikke altid bare en anden, som kan tage over.

Og er det virkelig akut, så har vi ihvertfald hos os et specielt nummer til den slags, hvor der aldrig er kø. Den mobil SKAL tages, og det er ikke tilladt at sige "et øjeblik".

For tiden (indenfor især den seneste måned) oplever vi også ekstremt meget travlhed. Det skyldes for en stor dels vedkommende bekymring og usikkerhed omkring den kommende konflikt. Folk er utrygge og bange. De hamstrer medicin (og fornyer gerne alle 23 slags piller med recept til 10 gange, hvis de kan få lov), så de er sikrede, når konflikten rammer og pengepungen skal frem.

De fremrykker kontroller, som ellers var planlagt til efteråret - og alle de små skavanker, som de har døjet med i årevis skal nu pludselig tjekkes og de vil henvises til røntgen/udredning osv osv - mens det er gratis at gå til familielægen.

Så vi har travlt som aldrig før - og det kan bestemt mærkes på ventetiden. Både i telefonen, men også ventetid på tider. Og mailkonsultationerne er også eksploderet i antal.

Men jeg kan da godt forstå, at det er træls at hænge i røret - men jeg forsøger bare at vise det fra den anden side også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER