Oprettet June 10, 2013 Hej, Jeg har fået lavet en IVF behandling for første gang og har lige fået to æg op for to dage siden. Har masser af spørgsmåle til de erfarne: 1) Jeg føler stadig oppustet og har mindre smerter i underlivet pga ægudtagning processen for 4 dage siden. Er det normalt? Må jeg tage panodiler for det? 2) Mine bedste forældre råder mig stærkt om at sidde der hjemme og ikke bevæge mig meget i løbet af disse to uger for at hjælpe æggene i at side fast! Er det rigtigt eller er det bedst hvis jeg går ud og bevæge mig normalt? 3) Jeg kan føle nogle orme ved endetarmen som klør af helvedes til om natten. Jeg tror det er børneorme for dem har jeg haft tit i de sidste to år. Er det ok at tage veromox medicinen mens man venter på at blive gravid af IVF eller er det bedst at lade være til efter de to uger er gået forbi? Tak for hjælpen ☺ Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 10, 2013 Hej, Jeg har fået lavet en IVF behandling for første gang og har lige fået to æg op for to dage siden. Har masser af spørgsmåle til de erfarne: 1) Jeg føler stadig oppustet og har mindre smerter i underlivet pga ægudtagning processen for 4 dage siden. Er det normalt? Må jeg tage panodiler for det? 2) Mine bedste forældre råder mig stærkt om at sidde der hjemme og ikke bevæge mig meget i løbet af disse to uger for at hjælpe æggene i at side fast! Er det rigtigt eller er det bedst hvis jeg går ud og bevæge mig normalt? 3) Jeg kan føle nogle orme ved endetarmen som klør af helvedes til om natten. Jeg tror det er børneorme for dem har jeg haft tit i de sidste to år. Er det ok at tage veromox medicinen mens man venter på at blive gravid af IVF eller er det bedst at lade være til efter de to uger er gået forbi? Tak for hjælpen ☺ Hej :) De første to spørgsmål kan jeg da godt prøve at kloge mig lidt på ;) Det tredje ved jeg ikke så meget om, men jeg ville opføre mig som om, jeg var gravid og så gå på apoteket og spørge efter noget, som fostret/fostrene ikke tager skade af. 1) Jeg havde også sådan relativt meget ondt i starten og tog panodil, det sagde de på Riget, at jeg gerne måtte. Dog er jeg, efter jeg fandt ud af, at jeg er gravid stoppet med at tage Panodil, fordi min jordemoder frarådede det. Men der står nu på indlægssedlen, at man gerne må, så det ville jeg nu ikke være bange for der helt i starten. 2) Jeg holdt mig rimelig meget i ro, mest fordi jeg havde for ondt til andet der i starten. Men man må gerne lave almindelige ting og gå/cykle en tur. Jeg plejer at svømme og det stoppede jeg med, fordi lægerne frarådede det lige efter, at jeg så ikke er kommet igang igen pga. den evige graviditetskvalme er en helt anden sag. Kontaktsport og hård træning samt løb ville jeg nok holde mig fra, bare for en sikkerheds skyld. Og til sidst - rigtig meget held og lykke! Den 25. marts fik jeg sat to æg op i første ivf forsøg, og nu er jeg lykkelig gravid med tvillinger :) Håber I er ligeså heldige og det går stærkt :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 10, 2013 Hej :) De første to spørgsmål kan jeg da godt prøve at kloge mig lidt på ;) Det tredje ved jeg ikke så meget om, men jeg ville opføre mig som om, jeg var gravid og så gå på apoteket og spørge efter noget, som fostret/fostrene ikke tager skade af. 1) Jeg havde også sådan relativt meget ondt i starten og tog panodil, det sagde de på Riget, at jeg gerne måtte. Dog er jeg, efter jeg fandt ud af, at jeg er gravid stoppet med at tage Panodil, fordi min jordemoder frarådede det. Men der står nu på indlægssedlen, at man gerne må, så det ville jeg nu ikke være bange for der helt i starten. 2) Jeg holdt mig rimelig meget i ro, mest fordi jeg havde for ondt til andet der i starten. Men man må gerne lave almindelige ting og gå/cykle en tur. Jeg plejer at svømme og det stoppede jeg med, fordi lægerne frarådede det lige efter, at jeg så ikke er kommet igang igen pga. den evige graviditetskvalme er en helt anden sag. Kontaktsport og hård træning samt løb ville jeg nok holde mig fra, bare for en sikkerheds skyld. Og til sidst - rigtig meget held og lykke! Den 25. marts fik jeg sat to æg op i første ivf forsøg, og nu er jeg lykkelig gravid med tvillinger :) Håber I er ligeså heldige og det går stærkt :) Jeg er meget enig i disse svar! 1) Jeg fik at vide man gerne måtte tage panodil, men jeg besluttede mig denne gang for ingen smertestillende hele graviditeten, inkl. de to uger hvor man ikke ved om man er købt eller solgt. Det er dog bare en beslutning jeg har taget helt på egen hånd, ifølge fagfolk må man gerne - men helst undgå Ipren hvis jeg husker rigtigt. Jeg havde ondt optil en uge efter ægudtagning. 2) Altså ifølge eksperterne så skal man jo gå og cykle som normalt, men ellers ikke så meget - det er i hvert fald hvad jeg har fået at vide på mit behandlingssted. Svømning er også godt, men det skal man helst undgå mens man får crinone, så hvis du også får det dur det ikke. Min erfaring har været at en gåtur om dagen er rigtigt godt, da det øger blodstrømningen i underlivet, men ellers sætte tempoet rigtigt meget ned. Stress er ikke godt! På den anden side så hjælper det på tankerne at også lave andet, f.eks. gå i biografen og ting der får tankerne væk. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 10, 2013 Tusind tak for jeres svar. Det hjælper at høre fra andre der har gået igennem det. Jeg må indrømme dog at jeg ikke kunne modstå smerten idag og tog altså 2 stk. panodiler men håber sandeligt at det går over snart. Forresten jeg er begyndt med at tage de der stik-piller der hedder Lutinus 3 gange dagligt. Kunne smerterne stamme fra dem? Har nogen erfaringer med Lutinus pillerne? Tak :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 11, 2013 Tusind tak for jeres svar. Det hjælper at høre fra andre der har gået igennem det. Jeg må indrømme dog at jeg ikke kunne modstå smerten idag og tog altså 2 stk. panodiler men håber sandeligt at det går over snart. Forresten jeg er begyndt med at tage de der stik-piller der hedder Lutinus 3 gange dagligt. Kunne smerterne stamme fra dem? Har nogen erfaringer med Lutinus pillerne? Tak :rolleyes Jeg fik også lutinus i to uger efter ægoplægning. Jeg husker ikke at de gjorde ondt at tage, kun at de gav uanede mængder udflåd :/ Jeg tog Panodil i starten flere gange dagligt, og der er masser liv i de to små vildbasser inde i maven, så det tror jeg ikke du skal være så bange for, så tidligt har de jo slet ikke moderkage, så de optager det jo ikke, tænker jeg. Jeg havde 13 follikler, som blev tømt for 12 æg, ved ikke, hvor mange du har haft. Men de fylder sig jo med blod og væske efter ægudtagning, og det giver en voldsom tyngde effekt og ømhed i området. Så mon ikke det "bare" er det, der driller? Vi endte med at tage et smut på gynækologisk afdeling en lørdag (fik lagt øg op mandag, så det var 5-6 dage efter), fordi det gjorde så pokkers ondt og fordi jeg havde taget lidt på af det. Jeg havde en smule væske, hvor det ikke skulle være, men ikke nok til at kalde det overstimulering, måske er det sådan noget, det driller? Tag da og ring og tjek op på det, det er der ingen skam i! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 11, 2013 Panodiler må du gerne tage, bare du følger anvisningen med max antal og antal timer imellem indtag :) Du skal dog holde dig fra Ipren, pamol osv... kun panodil er okay ;) Ang. smerten så havde jeg det også efter sidste ÆU! Det var grundet en overstimmulering, som kan ske hvis der har været mange ægblærer... Jeg syntes du skal ringe til klinikken og spørge dem til råds... Jeg fik en scanning der viste væske omkring livmoderen... det gjorde frygtelig ondt, så jeg blev sygemeldt i en uge og skulle holde mig i ro samt Vigtigt!! drikke 2-3 liter vand om dagen... mit gik først væk da jeg virkelig kom igang med at drikke vand... Og måtte så igen begynde at gå en daglig tur som så har taget det sidste... :) Men mht. aktiviteten.. de anbefaler bare at man ikke kaster sig ud i noget man ikke er vandt til... f.eks. hvis du aldrig cykler så vent lige med at starte op på det osv ;) Ellers opfør dig så normalt som muligt.... :) Dog med visse forbehold hvis du har en overstimmulering :) Så ring og hør dem ad :) Overstimmulering kan nemlig tage til ved graviditet :) Umiddelbart hedder hovedregelen vist at de kun vil sætte et æg op hvis der er en overstimmulering, så tror ikke de har vurderet det hos dig men det skader ikke at ringe :) Ang. dit sidste spørgsmål må jeg melde pas... jeg syntes du skal spørge din læge :) Hvis den medicin type du vælger kan have en skadelig virkning på fosteret kan lægen sikkert udskrive et andet alternativ.. :) Pøj pøj med det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2013 Hej alle og tusind tak for jeres detaljeret svar og råd. Mirakuløst er smerterne fildstændig væk siden igår!! Nu ved jeg ikke om jeg skal bekymre mig eller være glad :wacko Men dog er der dukket noget fuldstændigt nyt op. Jeg fik en utrolig kløe og hævelse i skeden,skamlæberne, klioritsen - ja det hele! Jeg vågnede 5 gange op pga det voldsomme kløe. Mon det er svampe infektion jeg nu har fået pga lutinus! Jeg ved det ikke. Jeg skal til at ringe til fertilitets klinikken nu om lidt for at høre mig ad. Har nogen haft lignende erfaring? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2013 Hej igen. Jeg har fået at vide at jeg har fået svampe infektion og derfor tog jeg en tur på apoteket og købte Canesten. Håber det hjælper. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2013 Hej igen. Jeg har fået at vide at jeg har fået svampe infektion og derfor tog jeg en tur på apoteket og købte Canesten. Håber det hjælper. Dejligt smerterne er ved at være væk, og heldigt det bare er en svampeinfektion, det er da til at gøre noget ved. Hvornår skal du teste for graviditet? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 12, 2013 Dejligt smerterne er ved at være væk, og heldigt det bare er en svampeinfektion, det er da til at gøre noget ved. Hvornår skal du teste for graviditet? Tak :) den 24. og det føles som evighed :boo Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 13, 2013 Ja ventetiden er alt for lang! Krydser fingre for jer! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 14, 2013 Ja ventetiden er alt for lang! Krydser fingre for jer! Tak :rolleyes Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2013 Så er det lige om lidt, I får svar. Hvordan går det med dig? Del dette indlæg Link to post Share on other sites