Oprettet May 24, 2013 Vi skal have købt os en cykelstol - men hvilken en? Hvilke erfaringer har i gjort jer, hvilke tanker osv.? Det eneste jeg ved er at Hamax ikke skulle være så sikker, den har dumpet i flere test. Prismæssigt skal den heller ikke være for dyr! :) Del gerne hvad i har købt og hvilke tanker i har gjort jer osv. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Tog lige et tjek på tænk.dk Yepp Maxi God stabil stol med detaljer God 5-punktssele, smart bærehåndtag, lås på stolen og en tydelig indikator for hvornår stolen sidder ordentlig i beslaget hører til Yepp stolens gode detaljer. Pris: 969 kr. Samlet bedømmelse: 75% Se detaljeret beskrivelse Polisport Bilby (Mustang) Billig Bedst i Test En god billig stol, der dog udfra et ergonomisk synspunkt egner sig bedst til kortere ture. Pris: 400 kr. Samlet bedømmelse: 72% Se detaljeret beskrivelse Vi har testet fem cykelstole til børn fra ni måneder og op til 22 kilo. Tre stole er af ”lænestolstypen”, der ligner øreklaplænestole. To minder i den terminologi mere om ”pindestole.” Testresultater Polisport Bilby og Ok Baby Bodyguard Nero, der begge er af lænestols-typen, har så høje armlæn, at et lille barn vil komme til at sidde med hævede skuldre. Polisport forhandles i Coop under navnet Cycletrack. På grund af stolenes facon og høje armlæn kan ergonomen derfor ikke anbefale dem til ture på mere end 15 minutters varighed. De to stole har også så brede sæder, at barnet kommer til at sidde med meget spredt ben i dem. Derudover har de to stole samt Hamax Kiss – også af lænestolstypen – en så en høj ryg, at små børns cykelhjelme kommer i karambolage med sædet, trods forsøg på skabe plads til hjelmen. Med alderen kan barnet komme til at sidde klemt i de tre stole, fordi siderne svøber sig for tæt rundt om barnet. Beslaget holdt ikke på Hamax-stolen Modsat Hamax Kiss har de to førstnævnte ikke problemer med sikkerhed og holdbarhed. Hamax Kiss derimod dumper testen, fordi beslaget, som holder stolen fast på cyklen, ikke klarer stor belastning i længere tid. Under vores test knækkede en bolt bag beslaget, og under en gentest af yderligere en stol knækkede spændremmen bag beslaget. Da Tænk testede cykelstole tilbage i 2003, fandt vi også problemer med beslaget på Hamax Kiss. Dengang lovede firmaet at forstærke beslaget. Hamax fastholder i dag, at beslaget blev styrket efter testen som lovet. Hamax oplyser efter testen, at deres 2012-model har fået nyt beslag med andet design og forstærket bolte. Derfor har producenten udskiftet beslaget på alle cykelstole hos den danske importør og Hamax tilbyder forhandlere, der har nogle liggende, og nervøse forbrugere samme ombytningsmulighed. Vælg stol efter behov, penge og temperament Bortset fra Hamax har resten af cykelstolene ikke alvorlige sikkerhedsmæssige problemer. Hvorvidt du skal købe den ene frem for den anden af de fire modeller, må afhænge af behov, pengepung og dit eget temperament. Efter laboratorietesten lod vi to brugere afprøve stolene med deres barn på henholdsvis et og to år. Og de fandt fordele og ulemper ved samtlige modeller. En stol var måske nem at montere, men så oplevede de den som mere usikker at køre med. Under kørslen synes de bedst om stolene fra Bobike Maxi+ og Yepp Maxi. Da den sidste klarer test af sikkerhed, holdbarhed og har en justerbar fem-punktsele ligger Yepp i top. Stolen kan låses fast til cyklen og kan også nemt flyttes fra cykel til cykel. Bobike er svær at skifte fra stol til stol På Bobike skal stol og beskyttere løsnes flere steder, hvis du skal flytte stolen til en anden cykel. Og du skal have værktøj i hænderne, når fodstøtten skal op eller ned. Skal du kun bruge én stol og ikke har planer om at flytte den rundt mellem flere cykler, fungerer Bobike. Den er sikker, så længe du husker at sætte fodbeskyttelsen på plads og spænde fodstropperne. Ifølge ergonomen har Bobike Maxi+ testens bedste sæde og armlæn. Dog er stolen mest velegnet til større børn, da det dybe sæde vil kunne klemme et lille barn under låret. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Tak Louise :D (fjollet egentlig, svigermor har også et TÆNK abonnement ;) ) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Ingen årsag :D Glemmer det også ofte, men det er nu ofte man er heldig at kunne finde svar derinde. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Vi har en Yepp Maxi begge to og vi er rigtig glade for dem! Hvis du overvejer den, kan jeg anbefale at købe den på nettet - Vi fandt den 400,- billigere end i butikker :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Vi har en Bobike som vi har været rigtig tilfredse med :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Vi har Polisport Bilby, da vi aldrig kommer til at køre lange ture (maks 15-20 min), og vi derfor ikke ville spendere en formue. Den er dejlig nem at skifte fra cykel til cykel og armlænets størrelse er ikke et problem, men vi købte den selvfølgelig også først da Anna var 15 mdr., så måske det er derfor det ikke har generet os. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Jeg tror også, at vi vælger Polisport Bilby, cykelturen vil max tage ti min. så det er ikke de lange ture vi er ude på heller :) Derfor vi vil heller ikke, som du/i Susanne spendere en formue.. Nu skal der så findes en cykelhjelm ;) Og jeg magter ikke de der med bier osv. Den skal være sej ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Jeg tror også, at vi vælger Polisport Bilby, cykelturen vil max tage ti min. så det er ikke de lange ture vi er ude på heller :) Derfor vi vil heller ikke, som du/i Susanne spendere en formue.. Nu skal der så findes en cykelhjelm ;) Og jeg magter ikke de der med bier osv. Den skal være sej ;) Annas er sej! Jeg ville bare IKKE have sådan en fesen lyserød med prinsesser på (og de er vældig svære at undgå <_<) men endte med at finde den sejeste grønne cykelhjelm med fjollede zebraer på :D Det er den her Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Den er sej! Men den type cykelhjelm vil jeg gerne undgå ;) Jeg har selv en nutcase og det er den slags jeg gerne vil finde til Charlie.. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Den er sej! Men den type cykelhjelm vil jeg gerne undgå ;) Jeg har selv en nutcase og det er den slags jeg gerne vil finde til Charlie.. :) Ikke fordi jeg vil bestemme noget som helst, men alle test siger, at nutcase er de mindst sikre :unsure Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Vi har den fra Coop og er super tilfreds i forhold til vores behov. Han sidder pt super godt i den og elsker at sidde det :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 24, 2013 Ikke fordi jeg vil bestemme noget som helst, men alle test siger, at nutcase er de mindst sikre :unsure Good to know!! :) Men der er jo også nogen der ligner nutcase - hvordan med dem? Ikke at jeg tror du er altvidende indenfor cykelhjelme ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Overvejer den her: http://www.cykelhjelm.com/shop/haj-boerne-cykelhjelm-1116p.html Men har lige læst at dem fra Toys R Us faktisk vinder i test, den her: http://www.toysrus.dk/Serier/BIKE%20KIDZ/Cykelhjelm%20med%20dyremotiv.aspx?id=624859&vid=591285B Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Igen med cykelhjelm kommer tænk.dk ind i billedet ;) Met Super Buddy Til de mindste Denne hjelm går helt ned til 46 cm i omkreds og er dermed den bedste testede hjelm til de helt små børn. Pris: 375 kr. Samlet bedømmelse: 75% Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Tror faktisk det er sådan en, Susannes Anna har :) Den her er nu ret sej til en dreng, hvis det er Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Problemet er bare, at jeg ikke bryder mig om udseendet på selve hjelmen ;) Altså ikke farverne og mønster osv. Men selve hjelm formen.. Må lige have fat i svigermors kode til TÆNK og kigge lidt ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Nej det har jeg godt forstået. Men mon ikke sikkerhed kommer før alt trods alt. Men ja, tjek lige tænk ud :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 25, 2013 Nej det har jeg godt forstået. Men mon ikke sikkerhed kommer før alt trods alt. Men ja, tjek lige tænk ud :) Helt sikkert og helt enig! :) Havde bare ikke tjekket tænk ud.. Men det er lidt sjovt fordi en af dem der ligger i top på tænks test, var en af dem der dumpede den test jeg læste.. Hmmm :) Men tror jeg har fundet den Charlie skal have! Del dette indlæg Link to post Share on other sites