MBN1983

SU, barselsdagspenge...

8 indlæg i dette emne

Hejsa

Jeg har trævlet nettet for at finde svar på hvad jeg skal gøre, men synes ikke jeg er blevet ret meget klogere.

Jeg har termin d. 30/8 og studerer pt. på universitetet. Jeg har planer om (hvis baby ellers tillader det) at fortsætte mit studie og have baby med på uni til forelæsninger. Så jeg vil ikke afholde barsel. Derudover har jeg pt. et studiejob, hvor jeg arbejder 8 timer hver uge. Dette tager jeg barsel fra.

Jeg har så forstået det sådan, at jeg kan få dobbeltklip (altså 2 x SU) udbetalt, når jeg er studieaktiv. Er det i 6 eller 12 måneder? Og ligeledes har jeg opsnappet, at jeg samtidig med SU kan modtage barselsdagpenge, da jeg ikke er i stand til at varetage mit studiejob - altså er barselsdagpengene en erstatning for den løn jeg går glip af. Jeg er bekendt med reglerne omkring 130 timer i de sidste 3 måneder inden jeg går fra på barsel fra jobbet.

Okay, er der nogen, der er i lign. situation, der kan fortælle om hvis I har gjort? Er ovenstående rigtigt? Jeg skal vel også rette i mine skatteoplysninger, hvis jeg pludselig får mere SU udbetalt?

Håber nogen kan kaste lidt lys over min situation :-)

VH Maria

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Normalt får man dobbelt klip hvis man holder sin barsel i 6 måneder, og er på reel barsel. Jeg ved faktisk ikke om du kan bruge barselsklip hvis du er studieaktiv?

Barselsdagpengene skulle ikke være noget problem :)

Er det normalt på dit studie at have barn med? Jeg kan ikke forestille mig at det ville blive opfattet positivt på hverken mit gamle eller mit nuværende studie. Jeg holdte selv 6 måneders barsel med min datter, men jeg ville ønske jeg havde taget det dobbelte.

Bare lidt tanker :) Håber du finder ud af det, its a jungle! Ellers kan du altid ringe ind til udbetaling danmark og tage en snak med dem, de er søde til at hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand skal igang med kandidaten her pr. 1 sep. og jeg har termin 21/6 han tager ikke barselsorlov og er derfor berretiget til dobbelt su i 6 mdr. men ved ikke om der er samme regler for kvinder ? husk dog at de første 14 dage er lovpligtige for dig at holde. Jeg mener at man kan blande sine su klip på flere forskellige måder, så jeg ville tage en snak med jeres su vejleder om hvad der fungerer bedst for dig :)

Jeg tvivler på at du både kan få dobbelt su og barselsdagpenge fra arbejde. Mener at barslen tilhører et af stederne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde termin i august, og gjorde som du har tænk dig: Undlod at holde barsel.

Jeg fik 12 SU-klip, som jeg kunne bruge oveni min almindelige SU. Kravet er dog, at man er studieaktiv mens man får dobbelt SU. Du bruger så dine alm. uddannelsesklip OG dine fødselsklip samtidigt, hvor du kun ville bruge fødselsklip, hvis du gik på barsel, og så ville du have de alm. klip til gode bagefter.

Jeg havde studiejob ved siden af, og fik barselsdagpenge i 14 uger (den del af barslen der var øremærket mig), der svarede til at jeg fik det samme udbetalt, som hvis jeg arbejdede.

Den del med skat kan jeg desværre ikke hjælpe dig med ;)

Jeg vil dog råde dig til at tænke dig RIGTIG godt om. jeg havde samme ide som dig, og tænkte, at det da bare ville være hyggeligt, at jeg kunne smutte til forelæsninger, og så kunne far og baby trille rundt i københavn og hygge sig imens, og når så mine forelæsninger var slut, kunne vi gå tilbage til at være en stor lykkelig familie.

Realiteten var dog anderledes, og jeg endte med at udskyde mit studie med 6 måneder, og var i en periode ved at opgive det helt, fordi det føltes håbløst. Jeg fik hedigvis en nem baby, men det passede sjældent godt med hendes rytme at skulle ind til byen i tide og utide, og politisirener, råbende mennesker og gadens sædvanlige larm vækkede hende tit. Det var tydeligt, at hun var overstimuleret om aftenen efter at have været med inde.

Til sidst valgte jeg, at vi ikke skulle tage hende med, og det betød dels at jeg missede mange timer, fordi jeg hellere ville være hjemme og være familie, dels at der var rigtig mange timer, jeg ikke fik super meget ud af, fordi jeg var mega træt efter at have været oppe flere gange om natten, og så fyldte det rigtig meget i mit hovede, at jeg forlod hende flere gange om ugen for at tilgode se MIT behov for at studere - og dermed prioriterede studierne over hende. I November advarede min læge mig om, at hvis ikke jeg trak stikket 100 % i mindst en måned ville jeg gå ned med en fødselsdepression.

Så nu sidder jeg her, med udskudte fag, og en udskudt bachelor. Mit første halve skole år kunne jeg lige så godt have brugt på at være mor 100 %, i stedet for at prøve at komme igennem det, men ikke rigtig lykkes, og ende med alligevel at være et halvt år længere om uddannelsen.

Jeg siger ikke, at din historie vil være magen til min, men man kan altså ikke tage en baby med på universitetet, det er slet ikke i deres tarv!

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde termin i august, og gjorde som du har tænk dig: Undlod at holde barsel.

Jeg fik 12 SU-klip, som jeg kunne bruge oveni min almindelige SU. Kravet er dog, at man er studieaktiv mens man får dobbelt SU. Du bruger så dine alm. uddannelsesklip OG dine fødselsklip samtidigt, hvor du kun ville bruge fødselsklip, hvis du gik på barsel, og så ville du have de alm. klip til gode bagefter.

Jeg havde studiejob ved siden af, og fik barselsdagpenge i 14 uger (den del af barslen der var øremærket mig), der svarede til at jeg fik det samme udbetalt, som hvis jeg arbejdede.

Den del med skat kan jeg desværre ikke hjælpe dig med ;)

Jeg vil dog råde dig til at tænke dig RIGTIG godt om. jeg havde samme ide som dig, og tænkte, at det da bare ville være hyggeligt, at jeg kunne smutte til forelæsninger, og så kunne far og baby trille rundt i københavn og hygge sig imens, og når så mine forelæsninger var slut, kunne vi gå tilbage til at være en stor lykkelig familie.

Realiteten var dog anderledes, og jeg endte med at udskyde mit studie med 6 måneder, og var i en periode ved at opgive det helt, fordi det føltes håbløst. Jeg fik hedigvis en nem baby, men det passede sjældent godt med hendes rytme at skulle ind til byen i tide og utide, og politisirener, råbende mennesker og gadens sædvanlige larm vækkede hende tit. Det var tydeligt, at hun var overstimuleret om aftenen efter at have været med inde.

Til sidst valgte jeg, at vi ikke skulle tage hende med, og det betød dels at jeg missede mange timer, fordi jeg hellere ville være hjemme og være familie, dels at der var rigtig mange timer, jeg ikke fik super meget ud af, fordi jeg var mega træt efter at have været oppe flere gange om natten, og så fyldte det rigtig meget i mit hovede, at jeg forlod hende flere gange om ugen for at tilgode se MIT behov for at studere - og dermed prioriterede studierne over hende. I November advarede min læge mig om, at hvis ikke jeg trak stikket 100 % i mindst en måned ville jeg gå ned med en fødselsdepression.

Så nu sidder jeg her, med udskudte fag, og en udskudt bachelor. Mit første halve skole år kunne jeg lige så godt have brugt på at være mor 100 %, i stedet for at prøve at komme igennem det, men ikke rigtig lykkes, og ende med alligevel at være et halvt år længere om uddannelsen.

Jeg siger ikke, at din historie vil være magen til min, men man kan altså ikke tage en baby med på universitetet, det er slet ikke i deres tarv!

:)

Kloge ord! Jeg kunne have skrevet næsten det samme, og er også endt ud med at måtte udskyde mit studie, selvom det oprindeligt ikke var planlagt! Nu glæder jeg mig bare til at jeg får sommerferie fra studiet, og med god samvittighed kan være hjemme med min dreng frem til september, hvor han starter i vuggestue, og jeg igen starter skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til SU, du får 12 ekstra klip når du har født og dem kan du bruge på følgende måder:

- Holde barsel et helt år, dvs. lukke bøgerne og gå derhjemme og ikke være det mindste studieaktiv, så får du et klip i måneden.

- Holde barsel seks måneder, som ovenfor uden at være studieaktiv, hvor du får to klip i måneden (dvs. dobbelt op på su).

- Fortsætte på studiet uden nogen form for barsel fra det, så får du almindelig su og så et fødselsklip i 12 måneder (igen dobbelt op).

- Og så kan du selvfølgelig kombinere så du har fx tre måneders barsel med et klip, en med dobbelt klip og derefter studieaktiv med alm. klip og fødselsklip i syv måneder - eller hvordan det nu lige passer dig og jer.

Se evt. mere her:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/Sider/default.aspx

Og her:

http://www.su.dk/SaerligStoette/foraeldre/dufaarbarn/vu/udbetaling/Sider/default.aspx

Arbejdet aner jeg ikke en disse om, så der kan jeg ikke hjælpe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være en god ide at tjekke op på hvor mange almindelige klip du har tilbage. Har du eksempelvis skiftet studie kan det være du mangler et par klip og så har du chancen for at sikre dig ikke at stå helt uden klip senere.

Har du omvendt flere klip tilbage end du skal bruge (hvis du ikke har skiftet uddannelse, dumpet fag eller lign har du typisk 6-12 klip mere end du skal bruge) kan du tage dobbeltklip i mere end 6 måneder. Det forudsætter dog at du er registreret som studieaktiv. Reglerne for at være studieaktiv er oftest at du max må være et år bagud i forhold til nomineret tid (tjek evt din studieordning).

Hvis du vælger at bruge dine ekstra klip på at få dobbelt op i mere end 6 måneder skal du dog være opmærksom på at du kan komme til at mangle klip hvis du senere bliver forsinket i dit studie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studenterrådgivningen har en pjece om studie og barsel på deres hjemmeside som er ret informativ

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER