Nitzen1987

Hvornår stoppede I med at amme? og var det mor eller barn der bestemte?

19 indlæg i dette emne

Hvornår stoppede I med at amme? og hvem bestemte at det skulle slutte? Gjorde du dig nogle overvejelser inden amningen blev droppet?

Maja elsker at få en tår mælk inden sengetid og hun får også et par gange i løbet af natten, da hun falder til ro ved det...

Jeg påtænker at stoppe amningen i slutningen af juni måned, hvor manden påbegynder 3 ugers ferie så han er hjemme om aftenen til at hjælpe mig... Det er egentlig meget egoistiske grunde der gør, at jeg gerne vil stoppe amningen.

  1. Vi er inviteret til bryllup i august, hvor mine forældre skal passe Maja, men det kan jo ikke rigtig lade sig gøre hvis hun stadig bliver ammet til den tid.
  2. Jeg vil gerne genoptage mit trompet-spil hos politiorkestret efter sommerferien, det er hver mandag 19-21.30 - men det forudsætter jo at Maja kan falde i søvn uden at blive ammet først.

Jeg elsker hyggestunden som vi har med amningen om aftenen før sengetid. Og det samme gør Maja. Det er hyggeligt og giver tryghed. Det bedste ville jo være, hvis Maja selv bestemte og sagde fra i forhold til at blive ammet, men det tror jeg bare ikke at hun gør lige foreløbigt. Jeg har heller ikke noget problem med amningen andet end, at jeg begynder at savne lidt at kunne komme ud en sjælden gang imellem om aftenen. Der ville jo ikke være noget problem, hvis Maja ville tage en flaske den ene gang om ugen, men det vil hun altså ikke :(

Jeg er lidt ambivalent i forhold til at tage skridtet til at afslutte amningen :( På den ene side vil jeg gerne blive ved med at amme, så længe Maja ønsker det, men på den anden side vil jeg også bare gerne have lidt frihed igen... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror Leo var ml 10 og 11 måneder. Det var gået af sig selv, at han ikke havde brug for det i løbet af dagen længere, heller ikke til puttetid. Men natamningen ville han gerne fortsætte med. Netop som du skriver, var det en nem måde at få ham til at falde til ro og sove videre på. Vi tog beslutningen og jeg tog et par dage på sofaen, hvor min mand tog sig af Leo når han vågnede. Det var meget lettere end jeg havde frygtet :)

Jeg synes bestemt ikke du skal have dårlig samvittighed over at ville stoppe, du har jo ammet i næsten et år. Nogle børn siger bare aldrig fra, så må mor jo tage beslutningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også lidt der vi er nu... Lina er 13½ måned og har egentligt slet ikke brug for det, men hun bliver alligevel stadig hyggeammet en del gange i døgnet - senest har hun været meget syg, så der er det klart; men det skal jo stoppe på et tidspunkt ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har Tobias fået flaske, men han er faktisk først lige stoppet med sin aftenflaske for en uge siden. Han bliver snart 20 mdr. Han stoppede om natten da han var omkring et år, men ikke kunne slippe aftenflasken. Men nu har han selv sagt fra så har helt lade det være op til ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg er lige stoppet med at amme, og Gry er 15 mdr, og her er det mig der har måtte sige stop, hun kunne have blevet ved i en evighed tror jeg, hun får dog stadigvæk en flaske til natten, da hun er rigtig dårlig til at spise sig ordenligt mæt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva er 20 måneder og jeg stoppede amningen mandag morgen i sidste uge.

Maliva var dybt afhængig af brystet. Hun kunne dog sagtens passes uden at forvente det, men så snart jeg var i nærheden, så ville hun ha' bryst.

Hun trak selv ned i trøjen og sagde "bust" eller gik ind til os om natten og "tog for sig af retterne". J kunne ikke trøste hende, hvis hun slog sig, fordi hun straks forventede bryst og Maliva var generelt mere "hys", fordi hun vidste hun fik bryst på denne måde..

Efter amme-stoppet har vi en gladere pige som høre bedre efter. Hun sover igennem om natten, spiser hendes mad og tør smage nyt.

Hun har meget mere overskud. Hun spørger stadig engang imellem efter brys, hvis vi er i bad sammen eller bare sidder og slapper af, men jeg er konsekvent, for jeg kan se den fantastiske forandring det har givet hende og så har både J og jeg mine bryster i fred de næste 7-8 måneder ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede det da ronja var 1,4 år. Det var mig der sagde stop. På det tidspunkt blev hun kun ammet inden hun blev puttet.

Det var også mig der sagde stop med natamningen nogen måneder før.

Ronja kunne sagtens blive passet uden at mangle amningen ved putningen, så det var ikke derfor, men fordi jeg gerne ville have min krop igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her stoppede vi, da Lasse var 6,5 mdr. Det var mest mig der sagde stop, men han var også begyndt at sige fra selv og ville hellere tag en flaske. Det kom sig af at jeg gerne ville ha ham vænnet fra inden dagplejestart og mit jobstart -Han var knap 8 mdr ved dagplejestarten. Jeg gad på en måde heller ikke rigtig amningen mere for det der med at fungere som sut blev for træls i længden.

Men efter ammestop accepterede Lasse sutten og ind i mellem fik han også mme eller vælling. I dag er vi på en flaske vælling til godnat og lige pt. Stopper vi ikke med den.

Jeg tror at det er sådan at nogle gange siger børnene selv fra, mens andre gange så er det mor der må tage skridtet og sige fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede det da ronja var 1,4 år. Det var mig der sagde stop. På det tidspunkt blev hun kun ammet inden hun blev puttet.

Det var også mig der sagde stop med natamningen nogen måneder før.

Ronja kunne sagtens blive passet uden at mangle amningen ved putningen, så det var ikke derfor, men fordi jeg gerne ville have min krop igen ;)

Undskyld jeg lige hijacker tråden, men vil det sige at Ronja - da der kun var putteamning tilbage - godt kunne springe en aften over og så alligevel fortsætte dagen efter?

(Jeg kommer nemlig i samme dilemma med pasning som Nitzen, hvis Valdemar da ikke selv har sagt fra inden)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dicte stoppede næsten selv da hun var 8 måneder, der fik hun kun om natten. Men så fik hun interesse for det igen da hun blev syg og ikke ville have rigtig mad. Da hun var 9,5 måned stoppede vi om natten, det tog kun et par nætter hvor far gik ind så var det overstået, så ingen tvivl om hun var helt klar.

Derefter blev det nedtrappet mere og mere om dagen, til at hun kun fik når hun vågnede tidligt om morgenen, så hun kunne sove videre. Men da hun en morgen bed mig flere gang var det nok, og det tog lige en uges tid hvor hun blev lidt frustreret når jeg holdte hende og hvor hun hele tiden forsøgte at lægge sig ned i ammestilling. Hun var 1 år da vi stoppede helt, det gik overraskende nemt til trods for hendes frustration ind i mellem. Så jeg tror du skal tage beslutningen hvis du syntes det er tid, og især hvis far er hjemme over en længere periode og kan tage over. Her har det også haft den bonus at Dicte og far fik et rigtig tæt forhold ud af det :)

Idag har dicte glemt alt om det, istedet er hun begyndt at putte og kramme rigtig meget, så ingen tvivl om det var nærheden hun havde brug for istedet for mælken til sidst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg lige hijacker tråden, men vil det sige at Ronja - da der kun var putteamning tilbage - godt kunne springe en aften over og så alligevel fortsætte dagen efter?

(Jeg kommer nemlig i samme dilemma med pasning som Nitzen, hvis Valdemar da ikke selv har sagt fra inden)

Ja det kunne hun heldigvis :) Det gjorde det hele lidt nemmere. Det var ikke nået vi gjorde tit, men det hændte og hun blev også passet et par gange uden problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kunne hun heldigvis :) Det gjorde det hele lidt nemmere. Det var ikke nået vi gjorde tit, men det hændte og hun blev også passet et par gange uden problemer.

Okay det er godt at vide :tak Det er umiddelbart også kun én gang, jeg tænker at det bliver aktuelt for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede med at amme, da Theo var 8 mdr.

Vi havde selv stoppet natamningen (kan egentlig ikke lige huske hvornår) ved at det i 1 uge kun var far, der gik ind til ham om natten og gav vand. Det gik egentlig nemt nok.

Til sidst blev han kun ammet lige inden sengetid, men nogen gange faldt han i søvn før. Så da produktionen ikke rigtig blev stimuleret, begyndte mælken at forsvinde. Og da der ikke rigtig var noget at komme efter, ja så mistede han bare interessen endnu mere ;)

Jeg er glad for at det fasede ud af sig selv, så jeg ikke følte at jeg fratog ham noget. Til gengæld forstår jeg godt at du er ambivalent omkring det. Jeg savnede nærheden meget i starten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ang. det med nærheden så gjorde jeg meget ud af at skabe den på anden vis. Jeg begyndte at læse bøger for hende inden jeg stoppede så hun var vant til det, og da jeg stoppede amningen var hun vant til at putte på den måde mens jeg læste for hende. Nu "læser" hun nogen gange for mig :D Efter vi har læst synger jeg for hende. Det hele foregå mens hun sidder på skødet af mig med sin dyne, sutter og nusekanin :) Det har været en god erstatning for den nærhed som der er ved amningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg lige hijacker tråden, men vil det sige at Ronja - da der kun var putteamning tilbage - godt kunne springe en aften over og så alligevel fortsætte dagen efter?

(Jeg kommer nemlig i samme dilemma med pasning som Nitzen, hvis Valdemar da ikke selv har sagt fra inden)

Vi sprang også aftenamningen over indimellem og fortsatte dagen efter uden problemer. Jeg har 3 aftenvagter om måneden på arbejdet, så da jeg startede arbejde igen blev Lise puttet uden bryst af farmand på de 3 aftner hver måned og det gik helt fint.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede med at amme, da Lise var 11 måneder. Det var min beslutning. Både Lise og jegselv havde egentlig stadig lyst, men hendes tænder var begyndt at slide hul i huden på brysterne, så jeg fik store sår, så det gjorde simpelthen for ondt til sidst.

Jeg var meget overrasket over hvor nemt det gik. Lise har bare accepteret det og holdt hurtigt op med at spørge efter det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ammede til 13 mdr . og jeg rejste endda 3 dage hver 2. eller 3. uge fra han var 11 mdr til de der 13 mdr men vi genoptog blot når jeg kom hjem igen fra min arbejdsture

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede amningen efter ca. 10 mdr. Først dem om dagen og så dem om natten. Det gik egentlig ret hurtigt, da jeg først havde besluttet mig. Jeg fungerede som sut for ham og gad ikke mere. Han suttede også kun max 5 min, så det var ikke for mælkens skyld.

Det hang sammen med, at han blev ammet i søvn, så jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle lave dét om, men pludselig en aften ville han bare i seng og sove uden bryst og det benyttede jeg mig af og stoppede godnattåren dér. Han fik den en enkelt gang nogle dage senere fordi han var meget ked, men ellers ikke.

Den sidste faste amning, jeg fjernede, blev den kl. 5 om morgenen, hvor jeg bare tog ham op af sengen og lagde ham og puttede imellem os og så holdt han op med at vågne kl. 5 efter ca. 2 uger på denne måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia har selv valgt den fra nu som 10 måneder gammel :) er glad for vi ikke skulle igennem en kamp, men at hun selv sagde fra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER