Oprettet May 6, 2013 Jeg har brugt den bog fra sundhedsstyrelsen og de opskrifter deri, når jeg har lavet grød og nu er turen så kommet til havregrød. De øvrige grødopskrifter lyder: 1 dl. f.eks. majsmel - kan f.eks. erstattes af 30 g. hirseflager 2 dl. vand MME-pulver svarende til 1½ dl. vand (da lidt af vandet fordamper) Men havregrødsopskriften lyder: 35 g. havregryn 2 dl. vand 0,5 dl. MME (altså ikke pulver men færdigblandet). Jeg synes altså den havregrød bliver noget tyndt pjask! Der er jo også 0,5 dl. mere væske i end i de øvrige grød-varianter til ca. samme mængde gryn/flager Jeg hælder derfor til at bruge den 1. opskrift også til havregrød, men er det ikke noget med at det er vigtigt at bruge den rette mængde vand til MME af hensyn til nyrerne? Og der må jo ligesom være en grund til at mængden af væske er højere i havregrødsopskriften? :help En anden ting er at det jo også er en mindre mængde MME, man kommer i, men er det fordi havregrød først må bruges efter 6 mdr. og så behøver de ikke få så meget mælk/MME mere? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 6, 2013 Jeg har brugt den bog fra sundhedsstyrelsen og de opskrifter deri, når jeg har lavet grød og nu er turen så kommet til havregrød. De øvrige grødopskrifter lyder: 1 dl. f.eks. majsmel - kan f.eks. erstattes af 30 g. hirseflager 2 dl. vand MME-pulver svarende til 1½ dl. vand (da lidt af vandet fordamper) Men havregrødsopskriften lyder: 35 g. havregryn 2 dl. vand 0,5 dl. MME (altså ikke pulver men færdigblandet). Jeg synes altså den havregrød bliver noget tyndt pjask! Der er jo også 0,5 dl. mere væske i end i de øvrige grød-varianter til ca. samme mængde gryn/flager Jeg hælder derfor til at bruge den 1. opskrift også til havregrød, men er det ikke noget med at det er vigtigt at bruge den rette mængde vand til MME af hensyn til nyrerne? Og der må jo ligesom være en grund til at mængden af væske er højere i havregrødsopskriften? :help En anden ting er at det jo også er en mindre mængde MME, man kommer i, men er det fordi havregrød først må bruges efter 6 mdr. og så behøver de ikke få så meget mælk/MME mere? Jeg laver altid gavregrød af en del gryn og to dele vand, og rører så mme- pulver i når det er færdigt. Hvis barnet drikker vand ved siden af vil jeg ikke gå så meget op i mængden, barnet skal nok selv justere væskebalancen. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 jeg bruger også den opskrift med 1 del gryn og 2 dele vand... og så putter jeg en teske fedtstof i... jeg bruger ikke mme, da lucas får mælk ved siden af... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Her bruger jeg også opskriften 1del vand og 2 del havregryn og så i microovnen i 3-4 min for 1 dl havregryn og 2 dl vand - Mie vil godt nok ikke spise det, men jeg spiser det selv. Jeg tror de blander det så tyndt fordi det skal ligne MM så meget som muligt, men man kan også starte med at komme lidt flager i den grød de plejer for at vende dem til konsistensen og så lige så stille trappe op. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Her bruger jeg også opskriften 1del vand og 2 del havregryn og så i microovnen i 3-4 min for 1 dl havregryn og 2 dl vand - Mie vil godt nok ikke spise det, men jeg spiser det selv. Jeg tror de blander det så tyndt fordi det skal ligne MM så meget som muligt, men man kan også starte med at komme lidt flager i den grød de plejer for at vende dem til konsistensen og så lige så stille trappe op. 3-4 min? Der må være stor forskel på microovne, jeg giver det kun 1 min og 40 sek. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Den opskrift vi bruger på Havregrød er fra bogen "mad til spæd- og småbørn) Hvor vi bruger 1dl havregrød, 2dl kold vand og ½dl mælk/MM og så bliver det bare lavet på komfuret Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 3-4 min? Der må være stor forskel på microovne, jeg giver det kun 1 min og 40 sek. Hold da op, det ville bare være varm havregryn med vand herhjemme. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Når jeg laver det i mikroovnen er det på 1 dl gryn og 2 dl vand. Så kommer jeg mælk/ mme ovenpå Når jeg laver det på komfuret er det 1 dl gryn, 1 dl vand og 1 dl sødmælk. Kommer stadig mælk på toppen, men ikke lige så meget. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 3-4 min? Der må være stor forskel på microovne, jeg giver det kun 1 min og 40 sek. Præcis det samme her.... 1 min og 40 sek ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Herhjemme laver jeg havregrød af 1 dl gryn, 1 dl vand, og 1 dl sødmælk :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Jeg laver altid gavregrød af en del gryn og to dele vand, og rører så mme- pulver i når det er færdigt. Hvis barnet drikker vand ved siden af vil jeg ikke gå så meget op i mængden, barnet skal nok selv justere væskebalancen. Det gjorde jeg også her til morgen, og hun døde da ikke af det :P Og hun drikker masser af vand til. Mad er ok, men at drikke vand af kop er et HIT herhjemme, skøre baby :D Her bruger jeg også opskriften 1del vand og 2 del havregryn og så i microovnen i 3-4 min for 1 dl havregryn og 2 dl vand - Mie vil godt nok ikke spise det, men jeg spiser det selv. Jeg tror de blander det så tyndt fordi det skal ligne MM så meget som muligt, men man kan også starte med at komme lidt flager i den grød de plejer for at vende dem til konsistensen og så lige så stille trappe op. Det der bare er mærkeligt er, at det jo bliver tyndere end de opskrifter, man benytter før man begynder at give havregrød, så jeg forstår stadig ikke logikken i det. Den opskrift vi bruger på Havregrød er fra bogen "mad til spæd- og småbørn) Hvor vi bruger 1dl havregrød, 2dl kold vand og ½dl mælk/MM og så bliver det bare lavet på komfuret Det er samme mængde væske i forhold til gryn som i SST's opskrift, og så er det at det bliver så tyndt, synes jeg. Gør det ikke det ved dig, eller måske koger jeg det ikke nok ind Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 7, 2013 Vores bliver slet ikke tynd. Den er rigtig godt tyk i det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 10, 2013 Jeg laver alt grød på "slump" :-) jeg justere bare hen ad vejen med væske, til jeg får den konsistens jeg ønsker! Luna drikker fint med væske ved siden af, så tror ikke der er nogen ko på isen der ;-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 10, 2013 Er det "kun" pga. væskebalancen, at man siger, de kan få problemer med nyrerne, hvis man ikke giver MME i det rette forhold mellem vand og pulver? Del dette indlæg Link to post Share on other sites