Oprettet April 30, 2013 Jeg tænker lidt, om vi ikke skal samle alle vores gode råd, man kan tage med sig til en jobsamtale? Jeg skal selv til samtale ang. praktikplads i næste uge og er helt nervøs ved tanken! Nogen mennesker "flyver" bare igennem sådan en samtale og andre gør jo slet ikke. Hvad er jeres bedste råd til en samtale? Udstråling? Tøj? Hvordan forbereder I jer? Osv. osv.... :) Kom gerne med guldkorn - tror, vi er flere herinde, der på et eller andet tidspunkt, skal til en jobsamtale :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 1, 2013 Jeg taget min ansøgning frem og ser hvad jeg har skrevet og så tager jeg det jeg syntes er vigtigst og skriver stikord ned til uddybning. Så tænker jeg igennem "hvad er mine stærke sider" og "hvad er mine svage sider" det sidste skal helst være positivt i forhold til stillingen så fx siger jeg "jeg arbejder på at slippe arbejdet når jeg tager hjem, jeg kan godt have svær ved ikke at tænke alt igennem på kryds og tværs når jeg ligger i min seng om aftenen, men det eneste man får ud af det er ondt i maven og for lidt søvn" (jeg er pædagog så det kan fx være en konflikt der skal løses) på den måde fortæller jeg samtidig at jeg er engageret. Derudover siger jeg at jeg har lært ikke at tage noget for personligt, det kan også være svært i mit fag. Jeg siger oftest nej tak til drikkevarer, jeg når ikke at drikke det alligevel :P Jeg kommer altid i god tid og bliver siddene i bilen til det er ved at være tid. Jeg er SÅ bange for at komme for sent, men man skal bare heller ikke komme mere end 5 min før tid. Jeg bruger tiden på lige at læse mine noter igennem og måske deres job opslag så det er helt frisk. Small talk - især hvos der er rundvisning, det der "ja" "ej hvor godt", "spændende" det lyder så fesent så jeg forsøger at stille spørgsmål der er relevante fx til rummene, hvor mange ansatte, hvordan de er fordelt, eller bare til det de fortæller. Se folk i øjnene, smil, vær den du er, ikke den du gerne vil være - what you see is what you get. Tøjet skal være klassisk, ikke kedeligt men gerne lidt farve. Du kan sikkert finde sider på nettet om hvilke farver der udstråler hvad hvis du vil gøre lidt ekstra ud af det ;) Brug parfume men ikke en hel Matas. Tag et stykke tyggegummi når du kører hjemmefra (det er en del af mit ritual, men det ville være så PINLIGT at dukke op med dårlig ånde) og undgå hvidløg dagen før :P Hmmm.... Tror vist lige det var det... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 1, 2013 Enig i ovenstående - blot husk at spytte tyggegummiet ud inden samtalen... ;-) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 1, 2013 Enig i ovenstående - blot husk at spytte tyggegummiet ud inden samtalen... ;-) Ha ha ja, jeg har måtte sluge det, glemte jeg havde det og gik ind og så stod jeg der overfor lederen :blush Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 1, 2013 jeg læser min ansøgning igennem igen, og så går jeg ind og googler arbejdspladsen, og finder evt. deres hjemmeside og læser om arbejdsstedet. Forbereder nogle relevante spørgsmål. Finder noget pænt men også behageligt tøj frem. Jeg arbejder som Social og sundhedsassistent på et bosted, og til jobsamtalen spurgte jeg bl.a. ind til påklædningen, om vi brugte eget tøj, eller om der var firmatøj, og om de havde regler i forhold til, hvad tøj man havde på. - altså jeg vidste godt, at man ikke kommer nedringet og total lårkort. Men mere omkring regler om halskæder/halstørklæder i forhold til egen sikkerhed. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 2, 2013 Hvor er I gode piger, tak :) Skal helt sikkert huske den med stærke og svage sider, det er vel et klassisk spørgsmål.!? Hader bare, at jeg er så nervøs! Det er næsten det værste af det.. For jeg vil jo helst ikke udstråle nervøsitet ;) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 2, 2013 Hvor er I gode piger, tak :) Skal helt sikkert huske den med stærke og svage sider, det er vel et klassisk spørgsmål.!? Hader bare, at jeg er så nervøs! Det er næsten det værste af det.. For jeg vil jo helst ikke udstråle nervøsitet ;) Det kan faktisk i nogle tilfælde være fint at sige at man er nervøs, men man "vil jo bare gøre sit bedste" det har i hvert fald fået smil frem nogen steder og så er isen jo brudt. Kan i øvrigt fortælle at jeg havde et uheld på en tank hvor jeg af uransagelige årsager fik plasket mig selv ind i benzin og stod der søbet ind i benzin fra mine sko til mit hår og jeg havde ingen mulighed for at køre hjem og skifte. Anede ikke om jeg skulle tude og bare køre hjem, eller grine. men valgte at køre til samtalen alligevel - hvis jeg ikke fik det havde jeg da erfaringen derfra. Jeg fik gjort et indtryk på dem "kæft du stinker" og blev dagens samtale emne og sikke en fin isbryder. Jeg nåede lige ind af døren herhjemme og så ringede de og spurgte om jeg havde noget benzin jeg kunne undvære og om jeg i øvrigt kunne starte om en måned :P så nogle gange er det altså lige meget at man er vildt uperfekt, det kan ligefrem være en fordel. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 2, 2013 Det kan faktisk i nogle tilfælde være fint at sige at man er nervøs, men man "vil jo bare gøre sit bedste" det har i hvert fald fået smil frem nogen steder og så er isen jo brudt. Kan i øvrigt fortælle at jeg havde et uheld på en tank hvor jeg af uransagelige årsager fik plasket mig selv ind i benzin og stod der søbet ind i benzin fra mine sko til mit hår og jeg havde ingen mulighed for at køre hjem og skifte. Anede ikke om jeg skulle tude og bare køre hjem, eller grine. men valgte at køre til samtalen alligevel - hvis jeg ikke fik det havde jeg da erfaringen derfra. Jeg fik gjort et indtryk på dem "kæft du stinker" og blev dagens samtale emne og sikke en fin isbryder. Jeg nåede lige ind af døren herhjemme og så ringede de og spurgte om jeg havde noget benzin jeg kunne undvære og om jeg i øvrigt kunne starte om en måned :P så nogle gange er det altså lige meget at man er vildt uperfekt, det kan ligefrem være en fordel. Haha!!! Hvor godt at du fik jobbet trods alt :D Jeg tænker også, at de jo nok godt ved, at man er nervøs.. Og jeg plejer da at kunne styre min nervøsitet nogenlunde til eksaminer og sådan, det kan vel sammenlignes lidt :) Har ik været til samtale siden 2007 og det er da nogle år siden - også rent udviklingsmæssigt personligt osv.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 2, 2013 Det kan faktisk i nogle tilfælde være fint at sige at man er nervøs, men man "vil jo bare gøre sit bedste" det har i hvert fald fået smil frem nogen steder og så er isen jo brudt. Kan i øvrigt fortælle at jeg havde et uheld på en tank hvor jeg af uransagelige årsager fik plasket mig selv ind i benzin og stod der søbet ind i benzin fra mine sko til mit hår og jeg havde ingen mulighed for at køre hjem og skifte. Anede ikke om jeg skulle tude og bare køre hjem, eller grine. men valgte at køre til samtalen alligevel - hvis jeg ikke fik det havde jeg da erfaringen derfra. Jeg fik gjort et indtryk på dem "kæft du stinker" og blev dagens samtale emne og sikke en fin isbryder. Jeg nåede lige ind af døren herhjemme og så ringede de og spurgte om jeg havde noget benzin jeg kunne undvære og om jeg i øvrigt kunne starte om en måned :P så nogle gange er det altså lige meget at man er vildt uperfekt, det kan ligefrem være en fordel. Haha har lavet noget lignende :) Gjorde på et tidspunkt rent i hjemmeplejen og skulle så til samtale vdr en elevplads på et apotek lige efter arbejde.. Var desværre ude hos en virkelig rar ældre herre, der var STOR-ryger af cigarer.. Så jeg troppede op og stank af cigar og det gav også et par gode grin (og jeg fik pladsen med det samme :) ) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 2, 2013 Haha har lavet noget lignende :) Gjorde på et tidspunkt rent i hjemmeplejen og skulle så til samtale vdr en elevplads på et apotek lige efter arbejde.. Var desværre ude hos en virkelig rar ældre herre, der var STOR-ryger af cigarer.. Så jeg troppede op og stank af cigar og det gav også et par gode grin (og jeg fik pladsen med det samme :) ) Vi Lan hermed konkludere at man skal stinke underligt :P Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 3, 2013 Jeg kan da lige tilføje, at jeg i dag er blevet indkaldt til endnu en samtale et andet sted også :yay Så nu er jeg dobbeltnervøs og alligevel en anelse mere rolig, da der er dobbel chance nu :D Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 3, 2013 Jeg vil også mene det kan være en fordel at starte med at sige at "Hvis jeg virker nervøs, er det bare fordi det virkelig ville betyde meget for mig at få jobbet".. Så har man ligesom fortalt at man er nervøs fordi det betyder noget - ikke fordi man er bange for man ikke slår til ;) Udover det, er der rigtig mange steder som spørger til hvad man forventer af dem - der kan det også være en fordel lige at være forberedt, så man ligesom ved hvad man kan forvente :P Den med stærke og svage sider, kommer bare ALTID.. Og det kan være smart at især de svage sider, er nogle som egentlig er en fordel, og at man får sagt at man arbejder på det. :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 3, 2013 Synes det der allerede er nævnt lyder fornuftigt, men et par ting. Husk at hold hænderne i ro, hvis du er sådan en ligesom mig, der piller i alting, når du er nervøs så er det en god ide at sige ja til noget at drikke. Så kan du holde om koppen/glasset i stedet for pille i alt muligt andet! Det der med parfume, kommer enormt meget an på arbejdspladsen, f.eks. er det en god ide ikke at have dufte på, hvis du søger på et hospital. Der er ofte ingen parfume politikker. Så bare duft ren ;) Husk at have taget stilling til løn/pension/ferie osv, en del steder spørger de også hvad du selv har tænkt dig (Nu ved jeg godt det er en praktikplads, så lønnen er nok fastlagt, men til andre samtaler).. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 3, 2013 Jeg vil også mene det kan være en fordel at starte med at sige at "Hvis jeg virker nervøs, er det bare fordi det virkelig ville betyde meget for mig at få jobbet".. Så har man ligesom fortalt at man er nervøs fordi det betyder noget - ikke fordi man er bange for man ikke slår til ;) Udover det, er der rigtig mange steder som spørger til hvad man forventer af dem - der kan det også være en fordel lige at være forberedt, så man ligesom ved hvad man kan forvente :P Den med stærke og svage sider, kommer bare ALTID.. Og det kan være smart at især de svage sider, er nogle som egentlig er en fordel, og at man får sagt at man arbejder på det. :) Åh ja, god ide den med, hvad man forventer af dem!! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 3, 2013 Synes det der allerede er nævnt lyder fornuftigt, men et par ting. Husk at hold hænderne i ro, hvis du er sådan en ligesom mig, der piller i alting, når du er nervøs så er det en god ide at sige ja til noget at drikke. Så kan du holde om koppen/glasset i stedet for pille i alt muligt andet! Det der med parfume, kommer enormt meget an på arbejdspladsen, f.eks. er det en god ide ikke at have dufte på, hvis du søger på et hospital. Der er ofte ingen parfume politikker. Så bare duft ren ;) Husk at have taget stilling til løn/pension/ferie osv, en del steder spørger de også hvad du selv har tænkt dig (Nu ved jeg godt det er en praktikplads, så lønnen er nok fastlagt, men til andre samtaler).. Jeg piller generelt ved alt - nervøs eller ej! Så ja, jeg ska nok have noget at drikke :) Haha, den med lønnen er nem, jeg får SU under praktik :D Men ja, ellers vil den nok være god at være forberedt på! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret May 11, 2013 Jeg kan da lige slutte af med at fortælle, at jeg har fået praktikplads hos SKAT :) De tilbød det med det samme efter samtalen :) Tak for alle jeres input! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret June 21, 2013 Jeg kunne også godt bruge inputs til den gode jobsamtale :) :help Del dette indlæg Link to post Share on other sites