Oprettet April 10, 2013 Hej tøser:). Jeg er ikke færdig med at læse endnu, men drømmer stadig om villa, volvo, vovse. Derfor kigger jeg tit på boliger til salg, og eftersom vi bor i København/Storkøbenhavn og det nok er der vi ender med at få job er det jo mest oplagt at købe hus der. Men i de områder jeg finder interessant, (Rødovre, Hvidovre, Glostrup, Brøndby, Herlev, Islev, Vanløse) skal man op omkring 3 mio. før det er et hus jeg kan acceptere. Hvis man så tager helt til f.eks. Ringsted og kigger kan man få noget til 1,8-2 mio. som er bedre end det til de 3 mio. i Storkøbenhavn. Så er spørgsmålet bare, hvor meget til er i villige på at bruge til arbejde, og hvordan i forhold til prisen for hvad I vil give for at bo? Jeg tænker bare at 1,5-2 mio. er rigtig mange penge, men vil man bruge noget længere tid til at komme til og fra arbejde hver dag, så om 1,5-2 mio. kr. = 50 min i bil (Udenfor myldretiden) kontra 30 min på cykel hver dag, frem og tilbage Hvad tænker I? Hvad mener I at jeres tid er værd? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Vi kiggede i de samme områder som jer og endte med at købe noget på Roskildeegnen. For mig var sådan ca. 30 km til København grænsen for, hvad jeg synes er ok. Jeg har lige kørt i går fra Århus til København og er jo så kommet forbi Ringsted og for mig ville det slet ikke komme på tale at bo der, og så arbejde i København - det er ALT for langt. For mit temperament. Oven i det skal man jo så også regne transportudgift, bliver man nødt til at have 2 biler og har man råd til det osv. Selvom vi har bil, har vi prioriteret, at det skal være nogenlunde nemt med offentlig transport. Vi har 8-10 km til diverse stationer - til gengæld har vi en s-bus hver 10. minut i myldretiden - det er ok for os. Vi følges ad på arbejde og hjem igen de fleste dage - jeg sætter min mand af i Brøndby og fortsætter til København, så jeg synes, vi bruger transporttiden fornuftigt, får snakket og hygget og sådan noget. Og det har også været med i overvejelserne. For mig er der ikke noget i verden, der kan gøre mig så hidsig som offentlig transport, så det vil jeg helst undgå! ;) Men det er jo alt sammen meget individuelt - det er bare sådan, vi har haft det. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Vi kiggede i de samme områder som jer og endte med at købe noget på Roskildeegnen. For mig var sådan ca. 30 km til København grænsen for, hvad jeg synes er ok. Jeg har lige kørt i går fra Århus til København og er jo så kommet forbi Ringsted og for mig ville det slet ikke komme på tale at bo der, og så arbejde i København - det er ALT for langt. For mit temperament. Oven i det skal man jo så også regne transportudgift, bliver man nødt til at have 2 biler og har man råd til det osv. Selvom vi har bil, har vi prioriteret, at det skal være nogenlunde nemt med offentlig transport. Vi har 8-10 km til diverse stationer - til gengæld har vi en s-bus hver 10. minut i myldretiden - det er ok for os. Vi følges ad på arbejde og hjem igen de fleste dage - jeg sætter min mand af i Brøndby og fortsætter til København, så jeg synes, vi bruger transporttiden fornuftigt, får snakket og hygget og sådan noget. Og det har også været med i overvejelserne. For mig er der ikke noget i verden, der kan gøre mig så hidsig som offentlig transport, så det vil jeg helst undgå! ;) Men det er jo alt sammen meget individuelt - det er bare sådan, vi har haft det. Lyder også meget fornuftigt :) Mere at man jo ikke aner hvor man får job henne endnu efter endt uddannelse.... Kan jo i teorien være jeg får i Køge og kæresten i Hørsholm, og så er det jo ikke helt nemt at følges (bare et eksempel for at blive i HT området).... Lige pt. arbejder jeg som studiejob i Fløng og tager mig knap 1 time at komme derud med det offentlige og en gåtur på 10-15 min fra busstoppestedet. Men jeg er i Slagelse 1 gang om ugen for at arbejde, og det tager mig kun 5 min længere at komme til Slagelse end Fløng(ihvertfald når vi taler det offentlige), og synes jo egentlig det er hyggeligere at sidde i et tog hele vejen/længere tid end at skulle skifte mellem tog/bus og gå et stykke..... Så længe jeg kun er i Slagelse en gang om ugen gør det mig ikke rigtig noget, men ved ikke hvis det nu var hver dag, så tænker lidt at det ihvertfald ville blive for langt ude, hvorimod ringsted jo er noget tættere på og både har IC og Regionaltog.... Men det offentlige er jo kun effektivt hvis man arbejder/bor tæt på ruterne. Dermed tænker jeg også at hvis man nu ku bo tæt på motorvej/togstation vil det ikke være så slemt at komme helt til Ringsted, men ved det ikke rigtig. Jeg synes bare at hvis jeg kan spare 1 mio. på bolig, så har jeg da ihvertfald råd til en ekstra mini-bil :) Er jo bare møg fristende når man ser husene omkring Ringsted til meget lavere priser :) Vil du evt. fortælle hvor stort hus i fik, og hvad I måtte give? og så lige om det er sådan fuldkommen nybygget stand, eller faldefærdigt eller hvad:) Bare for at få en idé om prisniveauet udenfor Roskilde:) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Vi bor i provinsen (Næstved) og arbejder begge i kbh. Så vi har et sted mellem 40 min. og halvanden time hver vej til og fra arbejde hver dag. Vi kommer til at købe hus dér velvidende at det involverer transport. MEN vi gør det fordi vi ØNSKER at bo der - ikke fordi priserne er lavere. Jeg ville ikke bo i Kbh om så jeg fik penge for det :) Du kan let skulle sidde i et hus i 30 år. I de 30 år kan der ske alle mulige ændringer; en af jer kan finde drømmejobbet et andet sted end forventet, priserne på brændstof, transportfradrag og offentlig transport kan ændre sig 300 gange, osv. osv. Det kan godt være, at du nu sidder og kigger på et hus, der er 1,5 mio. billigere uden for kbh og det virker som mange penge. Men hvis du ønsker at bo i kbh - hvad er det så værd? Som børnefamilie skal I garanteret ud i to biler hvis I skal pendle, og med så mange km til og fra arbejde kommer bilerne måske kun til at holde omkring 5 år. Dvs. at I skal ud og købe 12 biler i løbet af de 30 år. Det æder SNILDT besparelsen - og det er uden brændstof eller tidsbetragtninger. Husk - at I kan bygge til, I kan renovere, i kan rive ned og bygge nyt, hvis I ønsker. Du kan købe et "billigere" hus og 5 år efter er det ikke til at kende. Det ENESTE I ikke kan ændre er beliggenheden. Der er en grund til at ejendomsmæglere altid siger "location, location, location". Kig på hvor jeres omgangskreds er og hvor I ØNSKER at bo. Og husk at mange ting ændrer sig med små børn. Lige pludselig SKAL man nå vuggestuen inden kl. 17 - og lige pludselig betyder det alfa og omega at bedsteforældrene er i nærheden... Ligesom det kan komme til at betyde flere timer i daglig fleksibilitet, om børnene kommer til at være inden for cykelafstand af en skole... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Har I noget tilhørsforhold til kbh? For du skriver "eftersom vi bor i København/Storkøbenhavn og det nok er der vi ender med at få job er det jo mest oplagt at købe hus der" hvilket lyder lidt tilfældigt i mine ører :) Nu ved jeg ikke hvad I læser/uddanner jer til, men der findes faktisk jobs udenfor Kbh ;) Og hvis det ikke er fordi I har familie eller en stærk lyst til at bo i/tæt på kbh hvorfor så satse på det område? Jeg har en cand.scient i kemi og valgte bevist ikke at søge jobs på sjælland (selvom over 80% af jobbene var der) da jeg var nyuddannet da jeg ikke ville komme i det dilemma du snakker om. (Og så er jeg opvokset i østjylland og har en mand, der også kommer fra østjylland, så det talte jo også en del). Nu har vi et hus, som sidst på året vil være hel i nyistandsat og vi har brugt under 2,2 millioner på det. Jeg cykler eller går (3 km) til drømmejobbet og manden kan pendle 22 km på 25 min i myldretraffik til hans drømmejob. Der er sikkert mange, der er glade for at bo i eller omkring kbh óg bevist tilvælger det af den ene eller anden grund, jeg vil bare lige hejse et flag for at Danmark rent faktisk er større en Kbh og at i vores småbørnsfamilie vægter god økonomi og minimum af transporttid tungt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Har I noget tilhørsforhold til kbh? For du skriver "eftersom vi bor i København/Storkøbenhavn og det nok er der vi ender med at få job er det jo mest oplagt at købe hus der" hvilket lyder lidt tilfældigt i mine ører :) Nu ved jeg ikke hvad I læser/uddanner jer til, men der findes faktisk jobs udenfor Kbh ;) Og hvis det ikke er fordi I har familie eller en stærk lyst til at bo i/tæt på kbh hvorfor så satse på det område? Jeg har en cand.scient i kemi og valgte bevist ikke at søge jobs på sjælland (selvom over 80% af jobbene var der) da jeg var nyuddannet da jeg ikke ville komme i det dilemma du snakker om. (Og så er jeg opvokset i østjylland og har en mand, der også kommer fra østjylland, så det talte jo også en del). Nu har vi et hus, som sidst på året vil være hel i nyistandsat og vi har brugt under 2,2 millioner på det. Jeg cykler eller går (3 km) til drømmejobbet og manden kan pendle 22 km på 25 min i myldretraffik til hans drømmejob. Der er sikkert mange, der er glade for at bo i eller omkring kbh óg bevist tilvælger det af den ene eller anden grund, jeg vil bare lige hejse et flag for at Danmark rent faktisk er større en Kbh og at i vores småbørnsfamilie vægter god økonomi og minimum af transporttid tungt. Nej har vi ikke rigtig, men ville elske at kunne bo tæt på arbejds muligheder. Mine muligheder er nok også 80 % i kbh, men kæresten er problemet her Hans muligheder er nok 85 % KBH, 4-5 % Århus, 2-3 % Aalborg, og 1-2 % Odense, hvilket jo låser os ret godt fast desværre. Vi er begge fra små flækker, henholdsvis på Fyn og Sjælland, men jeg er personligt vokset op med at blive hentet som den sidste i børnehaven fordi min far skulle pendle til København, og det er altså ikke super fedt (han var så også enlig forsørger) og det som vi jo egentlig gerne vil undgå. Bedsteforældre bor i Nakskov og Midtfyn så ikke lige til at bo i nærheden af nogen af dem desværre, og derfor ville det jo også være lækkert med et hus som så var stort nok til at de kunne blive et par dage. Jeg vil gerne bestille et 200 kvm hus, som er energimærket A, på en 1500 kvm grund med 3 børneværelser, selvstændig indgang med et kontor, 2 badeværelser, og selvfølgelig nær de bedste skoler og indkøb, til 1 mio. kr. i Vanløse. :D But that is not gonna happen <_< selvom man da kan drømme :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Vi bor i provinsen (Næstved) og arbejder begge i kbh. Så vi har et sted mellem 40 min. og halvanden time hver vej til og fra arbejde hver dag. Vi kommer til at købe hus dér velvidende at det involverer transport. MEN vi gør det fordi vi ØNSKER at bo der - ikke fordi priserne er lavere. Jeg ville ikke bo i Kbh om så jeg fik penge for det :) Du kan let skulle sidde i et hus i 30 år. I de 30 år kan der ske alle mulige ændringer; en af jer kan finde drømmejobbet et andet sted end forventet, priserne på brændstof, transportfradrag og offentlig transport kan ændre sig 300 gange, osv. osv. Det kan godt være, at du nu sidder og kigger på et hus, der er 1,5 mio. billigere uden for kbh og det virker som mange penge. Men hvis du ønsker at bo i kbh - hvad er det så værd? Som børnefamilie skal I garanteret ud i to biler hvis I skal pendle, og med så mange km til og fra arbejde kommer bilerne måske kun til at holde omkring 5 år. Dvs. at I skal ud og købe 12 biler i løbet af de 30 år. Det æder SNILDT besparelsen - og det er uden brændstof eller tidsbetragtninger. Husk - at I kan bygge til, I kan renovere, i kan rive ned og bygge nyt, hvis I ønsker. Du kan købe et "billigere" hus og 5 år efter er det ikke til at kende. Det ENESTE I ikke kan ændre er beliggenheden. Der er en grund til at ejendomsmæglere altid siger "location, location, location". Kig på hvor jeres omgangskreds er og hvor I ØNSKER at bo. Og husk at mange ting ændrer sig med små børn. Lige pludselig SKAL man nå vuggestuen inden kl. 17 - og lige pludselig betyder det alfa og omega at bedsteforældrene er i nærheden... Ligesom det kan komme til at betyde flere timer i daglig fleksibilitet, om børnene kommer til at være inden for cykelafstand af en skole... Du har jo fuldstændig ret i at det måske ender med at blive dyre end lige forventet med biler, fordi de jo netop bliver slidt op, og ja benzinen bliver jo ved med at stige..... Jeg har intet imod at renoverer et hus(Tag, køkken, bad, gulve osv), idet man kan gøre meget selv, men jeg har hørt at det skulle være ekstremt dyrt at bygge til sammenlignet med at købe, og nogen tit bliver anbefalet at flytte i stedet for at bygge til. Men I synes ikke at det er et problem med transporttiden til København? Kan I få det til at gå op i en højere enhed med at hente og bringe børn osv? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Lyder også meget fornuftigt :) Mere at man jo ikke aner hvor man får job henne endnu efter endt uddannelse.... Kan jo i teorien være jeg får i Køge og kæresten i Hørsholm, og så er det jo ikke helt nemt at følges (bare et eksempel for at blive i HT området).... Lige pt. arbejder jeg som studiejob i Fløng og tager mig knap 1 time at komme derud med det offentlige og en gåtur på 10-15 min fra busstoppestedet. Men jeg er i Slagelse 1 gang om ugen for at arbejde, og det tager mig kun 5 min længere at komme til Slagelse end Fløng(ihvertfald når vi taler det offentlige), og synes jo egentlig det er hyggeligere at sidde i et tog hele vejen/længere tid end at skulle skifte mellem tog/bus og gå et stykke..... Så længe jeg kun er i Slagelse en gang om ugen gør det mig ikke rigtig noget, men ved ikke hvis det nu var hver dag, så tænker lidt at det ihvertfald ville blive for langt ude, hvorimod ringsted jo er noget tættere på og både har IC og Regionaltog.... Men det offentlige er jo kun effektivt hvis man arbejder/bor tæt på ruterne. Dermed tænker jeg også at hvis man nu ku bo tæt på motorvej/togstation vil det ikke være så slemt at komme helt til Ringsted, men ved det ikke rigtig. Jeg synes bare at hvis jeg kan spare 1 mio. på bolig, så har jeg da ihvertfald råd til en ekstra mini-bil :) Er jo bare møg fristende når man ser husene omkring Ringsted til meget lavere priser :) Vil du evt. fortælle hvor stort hus i fik, og hvad I måtte give? og så lige om det er sådan fuldkommen nybygget stand, eller faldefærdigt eller hvad:) Bare for at få en idé om prisniveauet udenfor Roskilde:) Jo, det vil jeg gerne fortælle. Vi har købt et ombygget og meget velholdt bondehus på 139 m2 i energiklasse C. Stråtaget skal skiftes om 6-8 år, så der er lagt ind i budgettet, at vi kan spare op til det - ellers er det meget velholdt. Vi gav 2.350.000 kr efter et afslag på 100.000 kr. Priserne kan sagtens være faldet lidt - indtil for 1 år siden i hvert fald havde vores holdt prisen (banken skulle vurdere det i forhold til, at vi gerne ville have mulighed for afdragsfrihed...) For os var det et godt kompromis. Vi havde fået lov til at købe uden problemer for 2.7, men ville jo helst ikke derop, og det vi havde råd til (endnu) tættere på Kbh, ville især jeg, ikke blive glad for. Vi har prioriteret at være væk fra alt for meget trafik - i forhold til sikkerhed for dyr og børn, og man skal 3 veje "ud" før der er en vej, hvor der godt kan være lidt vel rigelig gennemkørsel i myldretiden. Så har vi kigget på indkøbsmuligheder - og der er 2 rigtige supermarkeder 10 minutters gang fra hvor vi bor, og så er der en rigtig skole, så vores kommende barn ikke skal særlig langt, på trods af byen ikke er særlig stor. Vi er ganske godt tilfreds :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Jo, det vil jeg gerne fortælle. Vi har købt et ombygget og meget velholdt bondehus på 139 m2 i energiklasse C. Stråtaget skal skiftes om 6-8 år, så der er lagt ind i budgettet, at vi kan spare op til det - ellers er det meget velholdt. Vi gav 2.350.000 kr efter et afslag på 100.000 kr. Priserne kan sagtens være faldet lidt - indtil for 1 år siden i hvert fald havde vores holdt prisen (banken skulle vurdere det i forhold til, at vi gerne ville have mulighed for afdragsfrihed...) For os var det et godt kompromis. Vi havde fået lov til at købe uden problemer for 2.7, men ville jo helst ikke derop, og det vi havde råd til (endnu) tættere på Kbh, ville især jeg, ikke blive glad for. Vi har prioriteret at være væk fra alt for meget trafik - i forhold til sikkerhed for dyr og børn, og man skal 3 veje "ud" før der er en vej, hvor der godt kan være lidt vel rigelig gennemkørsel i myldretiden. Så har vi kigget på indkøbsmuligheder - og der er 2 rigtige supermarkeder 10 minutters gang fra hvor vi bor, og så er der en rigtig skole, så vores kommende barn ikke skal særlig langt, på trods af byen ikke er særlig stor. Vi er ganske godt tilfreds :) Lyder meget lig hvad jeg tror/håber vi ender med. :) Bortset lige fra bundehus/stråtags stilen :P Men lyder godt nok dejligt, og også ca. i den pris jeg håber at vi finder noget. :) og nok også ca. det beløb som i er godkendt til som vi vil få lov til. :) afhængig af hvilket job vi selvfølgelig får:) Jeg er selv omvokset i Viby Sjælland, så vil egentlig helst ikke bo præcis der ingen, men ellers en god mulighed fordi der jo også er togstation, hvilket jeg ser som et stort plus. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Hvad er det for en type jobs så man kun kan få i KBH? - Jeg spørger bare fordi jeg er nysgerrig :rolleyes Tror mange har en ide om at nogle jobs kun findes i KBH, men der findes ofte lignende jobs i resten af landet og så handler det selvfølgelig om I, er af den hårdnakkede type, der kun vil have "drømmejobs" eller job man specifikt er uddannet til. Jeg stod selv for 4 år siden som nyuddannet og ville en helt masse (og vil selvfølgelig ikke gå på kompromis med min uddannelse, nu havde jeg jo brugt 5½ år på den og så vil jeg sgu også bruge den :P ), men efter 1½ år som arbejdsløs (det er ikke nemt i krisetider), så endte jeg med at gå meget på kompromis og startede ud med et job som jeg var dybt overkvalificeret til. Men nu har jeg arbejdet mig op i virksomheden, så jeg faktisk kan bruge rigtig meget af det jeg lærte under min uddannelse. Tilbage til emnet: Nå men eftersom, at dette er et babysite, så vil jeg lige smide babykortet. Jeg har i dag et job, der ligger 55 km. væk, men her taler vi Jylland, så det tager 35-40 min. alt efter trafik (og op til 1½ time hvis der er uheld på motorvejen :gal ). Det har aldrig været et problem, indtil i sidste uge hvor jeg skulle starte på arbejde igen, efter min barsel. Aldrig har jeg følt at den tid på vejen har været så spildt, alt den tid kunne jeg bruge på min datter i stedet. Selvom jeg elsker mit job, har jeg allerede besluttet mig for, at senest når hun skal starte i børnehave, vil jeg finde mig et arbejde tættere på hjem, således at hun ikke bliver den første der bliver bragt og sidst hentet. Og bare for at kunne få lidt mere kvalitets tid med hende. Og inden man får børn tror man måske ikke det bliver et problem, men selv for mig, der ellers aldrig var den der har været baby-menneske inden jeg fik selv fik en, er det noget der betyder noget. Så hvis I virkelig kun kan få jobs i KBH, så vil jeg heller gå på kompromis med hvad boligen skal indeholde end at køre langt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Er netop lige flyttet i sidste uge. Pga job i Kbh er det bare nemmest for os ikke at bo for langt væk med børn der skal hentes og bringes hele tiden. Spildtid på transport er jo ikke bare penge men også dyrebare timer med familien. Mine veninder bor også i kbh og ved ikke hvor meget jeg ville få dem set hvis jeg kom for langtvæk. Vi endte med at købe i Rødovre til 2,8 for ja det bliver desværre vare ikke meget billigere end det når nan vil være tæt på Kbh Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Jeg vil gerne bestille et 200 kvm hus, som er energimærket A, på en 1500 kvm grund med 3 børneværelser, selvstændig indgang med et kontor, 2 badeværelser, og selvfølgelig nær de bedste skoler og indkøb, til 1 mio. kr. i Vanløse. :D But that is not gonna happen <_< selvom man da kan drømme :) Vi købte i sin tid 160 kvm hus på 1000kvm grund med 3 værelser, 2 badeværelser, tæt på indkøb og skole og med fjordudsigt til 1,6 mio. Man får bare så meget mere for pengene i Jylland :D :goodluck Men krydser fingre for at I en dag finde et hus, der opfylder nogle af jeres krav Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Vi bor lige udenfor Roskilde. Jeg arbejder i København (Amager) og manden i Brøndby. Jeg har en god time hver vej (bil, tog + metro), og manden har ca. ½ time hver vej i bil. Da vi købte huset var det vigtigt for os at have god plads, så der var plads til Ds børn hver anden weekend. Vi ville gerne bo omkring Roskilde, da det meste af min familie bor her, og det var midt i mellem de forskellige steder Ds familie bor. For at få nok plads, endte vi så 7 km. fra Roskilde station. Jeg må da indrømme, at jeg meget gerne ville have kortere til arbejdet. Men jeg elsker vores hus og mit arbejde, så det er svært at finde en løsning på det problem ;) Tidligere arbejdede jeg i Hvidovre, og der kørte vi ofte sammen i bilen. Jeg satte manden af, og fortsatte derefter til Hvidovre. Det var rigtig hyggeligt, og man fik snakket om en masse ting, som man ellers ikke altid får gjort. Hvordan ting kommer til at hænge sammen med baby og institution ved jeg ikke helt. D kommer til at aflevere om morgenen, og så håber jeg at jeg kan få lov at gå tidligt, og så arbejde lidt hjemme om aftenen eller noget i den dur. Det tror jeg nok er vores største udfordring ved at have lang transporttid... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Hvad er det for en type jobs så man kun kan få i KBH? - Jeg spørger bare fordi jeg er nysgerrig :rolleyes Tror mange har en ide om at nogle jobs kun findes i KBH, men der findes ofte lignende jobs i resten af landet og så handler det selvfølgelig om I, er af den hårdnakkede type, der kun vil have "drømmejobs" eller job man specifikt er uddannet til. Jeg stod selv for 4 år siden som nyuddannet og ville en helt masse (og vil selvfølgelig ikke gå på kompromis med min uddannelse, nu havde jeg jo brugt 5½ år på den og så vil jeg sgu også bruge den :P ), men efter 1½ år som arbejdsløs (det er ikke nemt i krisetider), så endte jeg med at gå meget på kompromis og startede ud med et job som jeg var dybt overkvalificeret til. Men nu har jeg arbejdet mig op i virksomheden, så jeg faktisk kan bruge rigtig meget af det jeg lærte under min uddannelse. Tilbage til emnet: Nå men eftersom, at dette er et babysite, så vil jeg lige smide babykortet. Jeg har i dag et job, der ligger 55 km. væk, men her taler vi Jylland, så det tager 35-40 min. alt efter trafik (og op til 1½ time hvis der er uheld på motorvejen :gal ). Det har aldrig været et problem, indtil i sidste uge hvor jeg skulle starte på arbejde igen, efter min barsel. Aldrig har jeg følt at den tid på vejen har været så spildt, alt den tid kunne jeg bruge på min datter i stedet. Selvom jeg elsker mit job, har jeg allerede besluttet mig for, at senest når hun skal starte i børnehave, vil jeg finde mig et arbejde tættere på hjem, således at hun ikke bliver den første der bliver bragt og sidst hentet. Og bare for at kunne få lidt mere kvalitets tid med hende. Og inden man får børn tror man måske ikke det bliver et problem, men selv for mig, der ellers aldrig var den der har været baby-menneske inden jeg fik selv fik en, er det noget der betyder noget. Så hvis I virkelig kun kan få jobs i KBH, så vil jeg heller gå på kompromis med hvad boligen skal indeholde end at køre langt. :ditto til det i rødt! Vi flyttede fra Amager til Virum for 1½ år siden. På Amager kunne vi begge cykle på arbejde på 15-20 min og de gjorde vi begge i alt slags vind og vejr. NUJ, hvor jeg savner det! I Virum, har vi begge ca. 15 km på arbejde. Søren cykler når han kan (dvs. når der ikke er -10 grader og sne på vejene om morgenen) og jeg tager bilen eller s-toget alt efter hvordan jeg skal hente/bringe Anna. Når jeg kører før 07:30 kan jeg være fremme på 20 min, men i myldretiden tager det 40 min - det samme som med det offentlige inkl. gåtur til/fra stationen i begge ender. Jeg vil helt sikkert ikke bo længere væk (tidsmæssigt) fra mit arbejde end jeg gør nu. Det første år Anna er i VS er jeg på 32 timer og alligevel synes jeg hun er der meget. Jeg håber jeg indenfor de næste 5 år kan få job tættere på. Så jeg ville også altid vælge mindre bolig og mere tid sammen med mine børn! Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Jeg har fået et råd igen og og igen og igen - belligenhed, belligenhed, belligenhed. Men dilemmaet med prisen er bare sur. Og priserne i og ved hovedstadene er bare meget meget højere end her hvor vi bor og kigger på hus. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 10, 2013 Jeg er sådan set enig med jer alle. Man skal vælge at bo et sted hvor man føler sig hjemme, altså et område man kan lide. Men så skal man også vælge at bo meget tæt på arbejde, så man ikke "spilder" tid på transport Og så selvfølgelig også et sted hvor man faktisk kan få opfyldt nogen af sine drømme mht. bolig. Problemet er bare at de tre ting modsiger hinanden, ihvertfald for os. 1. cykelafstand til kbh centrum (max 10-15 km) 2. Bo i en lille forstad/landsby (Ligger der ikke ligefrem meget af i en radius af 10-15 km fra kbh, any suggestions? ) 3. Få noget med en stor have, som er til at betale indenfor de andre kriterier. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 11, 2013 Jeg synes, at Maustiques indlæg er rigtigt godt. :) Jeg pendler selv omkring 45-60 min. hver vej med offentlig transport og gør det gerne for tiden, fordi jeg er glad for at bo, hvor jeg bor. Jeg ved dog også, at det kommer til at blive svært når/hvis, vi bliver forældre, men der har jeg så også dillemaet, at vi nu bor tæt på mine forældre, der gerne passer børn og ikke har bil, og hvis vi fandt hus i nærheden af mit arbejde, så ville jeg spare transporttid til arbejde, men det ville blive langt mere besværligt at få passet unger og vennerne var længere væk :unsure Jeg kan godt synes, at priserne langt fra kbh er fristende, men jeg ved også godt med mig selv, at det er de kun steder, hvor jeg ikke kan se mig selv bo. Jeg kigger en del på huse i forstæderne, og det er rigtigt - der er ikke meget under 3 millioner, der er virkelig interessant. MEN jeg vil lige indsparke, at rækkehuse kan være en mulighed for at få noget fornuftigt omkring 2,5, og jeg tror, det er dér, vi realistisk set nok ender med mindre vi går efter et billigt køb (evt. til renovering) på tvangsauktion. Realkreditforeningerne siger, at man som tommelfingerregel kan købe et hus, der svarer til 2,5-3 gange sin årsindtægt. Ud fra den tommelfingerregel, så forstår jeg ikke helt hvordan man på SU har råd til huskøb, men på sigt kommer man selvfølgelig til at tjene mere. Jeg synes dog, det er på kanten, om vi har råd til noget til omkring 3 millioner, selvom vi tjener fornuftigt og har friværdi i andelslejligheden, men vi er så også lidt forsigtigt anlagt (ok, mest min mand)... Nå, men forslag til landsby/forstad 10-15 km fra københavn - prøv at kigge på Dragør/kastrup. Der er selvfølgelig noget, der er meget dyrt, men når man kommer tilpas langt ud på amager, så er der huse, der er noget mere rimelige i prisniveauet. Og overvej evt. også tvangsauktioner... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 11, 2013 Altså, jeg kan kun anbefale Hedehusene! :D Vi købte vores hus for tre år siden til 1.250.000. Det var så også næsten billigste i byen, men primært, fordi det havde været på tvangsauktion og siden havde stået tomt i lang tid. Det er et ældre hus, som vi selvfølgelig har skullet lave noget ved, men det har faktisk været mindre end vi regnede med. Vi har skiftet gulve og malet, skiftet badeværelsesmøblerne ud, skiftet enkelte fliser ud og fået repareret fjernvarmerørene i kælderen. Det er et lille hus, men med en god have og fin plads til to børn. Vi bor 500 m fra stationen (hvor der kører tog hver halve time), og jeg har dermed ca. 35 min. transporttid til min arbejdsplads på Østerbro. Manden arbejder i Rødovre, og bruger nogenlunde det samme på at komme derind i bil, pga. myldretiden. Pt. er nabohuset til salg for 2,3 mil. Det er stort, med en fin have, og godt istandsat. :) Men ja, mest af alt kommer det jo an på, hvor i har lyst til at bo, dvs. hvor i ender med at få arbejde, hvor jeres venner bor, hvor meget by i vil have mm. Har i tænkt jer at købe hus nu, eller i venter i, til i er færdige med at læse? Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 11, 2013 Jeg synes, at Maustiques indlæg er rigtigt godt. :) Jeg pendler selv omkring 45-60 min. hver vej med offentlig transport og gør det gerne for tiden, fordi jeg er glad for at bo, hvor jeg bor. Jeg ved dog også, at det kommer til at blive svært når/hvis, vi bliver forældre, men der har jeg så også dillemaet, at vi nu bor tæt på mine forældre, der gerne passer børn og ikke har bil, og hvis vi fandt hus i nærheden af mit arbejde, så ville jeg spare transporttid til arbejde, men det ville blive langt mere besværligt at få passet unger og vennerne var længere væk :unsure Jeg kan godt synes, at priserne langt fra kbh er fristende, men jeg ved også godt med mig selv, at det er de kun steder, hvor jeg ikke kan se mig selv bo. Jeg kigger en del på huse i forstæderne, og det er rigtigt - der er ikke meget under 3 millioner, der er virkelig interessant. MEN jeg vil lige indsparke, at rækkehuse kan være en mulighed for at få noget fornuftigt omkring 2,5, og jeg tror, det er dér, vi realistisk set nok ender med mindre vi går efter et billigt køb (evt. til renovering) på tvangsauktion. Realkreditforeningerne siger, at man som tommelfingerregel kan købe et hus, der svarer til 2,5-3 gange sin årsindtægt. Ud fra den tommelfingerregel, så forstår jeg ikke helt hvordan man på SU har råd til huskøb, men på sigt kommer man selvfølgelig til at tjene mere. Jeg synes dog, det er på kanten, om vi har råd til noget til omkring 3 millioner, selvom vi tjener fornuftigt og har friværdi i andelslejligheden, men vi er så også lidt forsigtigt anlagt (ok, mest min mand)... Nå, men forslag til landsby/forstad 10-15 km fra københavn - prøv at kigge på Dragør/kastrup. Der er selvfølgelig noget, der er meget dyrt, men når man kommer tilpas langt ud på amager, så er der huse, der er noget mere rimelige i prisniveauet. Og overvej evt. også tvangsauktioner... Hehe vi har jo heller ikke råd til hus nu på SU :) Så jeg bliver bare inspireret til når vi er færdige med at læse næste sommer, og skal finde ud af hvor vi vil hen af. (Realistisk set ender vi jo nok i en lejebolig først, når vi bliver smidt ud af vores ungdomsbolig) Synes jeg også at have skrevet, at det først var efter endt uddannelse :). Vi har også kigget rækkehuse osv, men er egentlig noget mere tiltrukket af et hus ude i en lille by :) Jeg vil da kigge på Kastrup/Dragør (selvom jeg ikke vil mene Kastrup er lille), jeg er dog bekymret for lufthavnen, og larmen fra den :). Jeg kigger f.eks. også Hedehusene, som jo også har muligheder, men er bare for langt til at cykle, selvom området nok ku være noget for os :). Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 11, 2013 Vil gerne lige sige tak til alle end til videre :) Det er rigtig spændende med folks forskellige holdninger :). Og jeg tror da også jeg er kommet frem til lidt mere om hvad vi egentlig ønsker, selvom det så må være på bekostning af nogle ønsker :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret April 11, 2013 Hehe vi har jo heller ikke råd til hus nu på SU :) Så jeg bliver bare inspireret til når vi er færdige med at læse næste sommer, og skal finde ud af hvor vi vil hen af. (Realistisk set ender vi jo nok i en lejebolig først, når vi bliver smidt ud af vores ungdomsbolig) Synes jeg også at have skrevet, at det først var efter endt uddannelse :). Vi har også kigget rækkehuse osv, men er egentlig noget mere tiltrukket af et hus ude i en lille by :) Jeg vil da kigge på Kastrup/Dragør (selvom jeg ikke vil mene Kastrup er lille), jeg er dog bekymret for lufthavnen, og larmen fra den :). Jeg kigger f.eks. også Hedehusene, som jo også har muligheder, men er bare for langt til at cykle, selvom området nok ku være noget for os :). Sorry, jeg har måske læst lidt for hurtigt, hvad du skrev. Men det er nok også en fin idé at have holdt lidt øje med markedet og forberedt sig mentalt på, hvad man kigger efter og hvor, når man skal til at kigge for alvor :) Min mand bliver ved med at snakke om Dragør, og der ER altså super hyggeligt og landsbyagtigt. For mig er det bare lidt for landligt og i den forkerte retning i forhold til mit arbejde, som jeg i forvejen pendler til...men jeg tror, det kunne være et postnummer, der er interessant at holde øje med. Jeg nævnte Kastrup, fordi den kommune har bedre økonomi end Dragør, og der er huse, der ligger på grænsen af de to postnumre, og lugter af det landlige men har kastrup som postnummer :) Del dette indlæg Link to post Share on other sites