Brumbassen

Gæld og bryllup

11 indlæg i dette emne

Vi står i den situation at den ene af os har en nogenlunde stor gæld fra tidligere forhold som der ikke bliver betalt af på endnu pga. uoverensstemmelser med X. Hvis vi vælger at gifte os hvordan står vi så? Både med gælden, men også mht. arv hvis den ene af os dør? Kan vi på nogen måde sikre hinaden ved dødsfald på trods af den store gæld?

Del dette indlæg

Vi står i den situation at den ene af os har en nogenlunde stor gæld fra tidligere forhold som der ikke bliver betalt af på endnu pga. uoverensstemmelser med X. Hvis vi vælger at gifte os hvordan står vi så? Både med gælden, men også mht. arv hvis den ene af os dør? Kan vi på nogen måde sikre hinaden ved dødsfald på trods af den store gæld?

altså jeg mener at gælden tilhører den, som har skaffet den. Jeg har eksempelvis et stort sulån, som det kun er mig som hæfter for, og den gæld kommer min mand aldrig til at hæfte for...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helt enig med Vanni :)

Det er kun gæld man stifter efter ægteskabet er indgået, at begge hæfter for.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Som de andre siger, så hæfter man ikke for hinandens gæld :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Helt enig med Vanni :)

Det er kun gæld man stifter efter ægteskabet er indgået, at begge hæfter for.

det er så ikke helt korrekt, da man stadig bliver "splittet" op i gælden.... dvs. hvis den ene studere og tager su lån mens de er gift og så bagefter bliver skilt.. ja så står den der har studeret alene med studiegælden.... <_<

Del dette indlæg

Annonce ♥

det er så ikke helt korrekt, da man stadig bliver "splittet" op i gælden.... dvs. hvis den ene studere og tager su lån mens de er gift og så bagefter bliver skilt.. ja så står den der har studeret alene med studiegælden.... <_<

Okay, jeg tænkte også mere på bil- og bank lån.. :) Men ja, jeg tror da måske mere det er generelt hvis man har skrevet under på begge hæfter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja det er rigtig nok, men hun spurgte jo om nuværende gæld ;)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Ja, når man indgår ægteskab er personlig gæld stadig personlig.

Men når man er gift kan personlig gæld godt risikeres at blive trukket hos ægtefællens overskydende skat f.eks. hvis gælden er sat til inddrivelse hos SKAT.

Del dette indlæg

Annonce ♥

ÅÅåh det er så bøvlet sådan noget.. ;) Inden vi blev gift sørgede jeg for at betale mandens gæld af fra tidligere forhold.. gad ikke det skulle hænge over os.. det har i ikke mulighed for?

Del dette indlæg

Annonce ♥

ÅÅåh det er så bøvlet sådan noget.. ;) Inden vi blev gift sørgede jeg for at betale mandens gæld af fra tidligere forhold.. gad ikke det skulle hænge over os.. det har i ikke mulighed for?

Det var det samme her... Vi boede hos mine forældre en vinter inden vi byggede hus, så vi kunne betale gammel forbrugsgæld af...

Og vi var derfor "gammel-gæld" fri da vi blev gift :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Man hæfter ikke for hinandens gæld - eneste undtagelse er skattegæld (så snedige er de nemlig <_< )

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER