Oprettet March 22, 2013 Jeg er simpelthen så rystet over den sag Berlingske har kørt den sidste uges tid om Misoprostol-babyerne :( Det er det aktivstof man bruger til igangsættelse, selvom det ikke er godkendt til det og jo mere journalisterne borer i det, jo flere tilfælde dukker der op med fødsler der er 'gået galt' efter igangsættelse med Misoprostol og hvor børnene enten dør under fødslen eller bliver hjerneskadede eller hvor moren er i livsfare pga. kraftig blødning. Det er så grotesk, hvis der virkelig er en sammenhæng (hvilket alt jo tyder på nu!) og hvis lægerne aldrig har indberettet disse sager til Lægemiddelstyrelsen, så man kunne forske noget mere i stoffet og evt. ændre sin brug af det! Der er jo INGEN af de kvinder, der er blevet informeret om evt. bivirkninger ved en igangsættelse med det stof - hverken før eller efter fødslen! Man føler sig jo i trygge hender og tror på, at ingen i den situation udsætter en selv eller ens barn for fare :unsure Man skal sgu kunne stole på JM og læger i den situation! Det kommer så rigtig tæt på mig nu, hvor min søsters bedste veninde (hende der har skrevet bogen 'Din Mor-manual') står frem og fortæller, at hun jo faktisk også blev sat igang med det stof og det måske er derfor hun var millimeter fra at dø under fødslen og de var nødt til at fjerne hendes livmoder, så hun ikke kan få flere børn :boo Jeg synes det er så skræmmende! :( I kan læse om Tine HER og mere om sagen HER Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 PUHA, hvor er det altså forfærdeligt.. :( Det er bare ikke meningen at man skal sætte spørgsmålstegn ved om ens jm eller fødselslæge gør noget der er livsfarligt for en og ens barn.. Puha.. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 Jeg snakkede med JM om det under min fødsel, og hun siger at på Kolding er det mange år siden det er blevet brugt, men at de hele tiden har brugt 'det rigtige'. Hun fortalte at rigtig mange kvinder var begyndt at spørge og at hun forventede at rigtig mange flere vil spørge. Så det er skræmmende og jeg synes da klart at alle kvinder som skal sættes igang skal spørge til hvilket præperat der bruges på deres sygehus indtil alle sygehuse har skiftet Inden jeg havde læst din kommentar, havde jeg også lige været inde og læse i min e-journal og kan se at jeg blev sat igang med Miniprostin på Kolding Syghus. Godt nok var der ikke "komplikationer" med min igangsættelse (andet end at den ikke gik i gang), men jeg var blevet tosset hvis jeg havde fundet ud af de havde brugt noget der ikke er godkendt til formålet. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 Jeg snakkede med JM om det under min fødsel, og hun siger at på Kolding er det mange år siden det er blevet brugt, men at de hele tiden har brugt 'det rigtige'. Hun fortalte at rigtig mange kvinder var begyndt at spørge og at hun forventede at rigtig mange flere vil spørge. Så det er skræmmende og jeg synes da klart at alle kvinder som skal sættes igang skal spørge til hvilket præperat der bruges på deres sygehus indtil alle sygehuse har skiftet Jeg synes bare det er dybt forfærdeligt, at man som patient, skal spørge til om det der bliver anvendt, er lavet til formålet og så at man ikke bliver gjort opmærksom på bivirkningerne! Det kan bare ikke være rigtigt... Synes netop at man bør stole på at en læge informerer en, når man står og skal tage sådan en beslutning. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 Jeg synes bare det er dybt forfærdeligt, at man som patient, skal spørge til om det der bliver anvendt, er lavet til formålet og så at man ikke bliver gjort opmærksom på bivirkningerne! Det kan bare ikke være rigtigt... Synes netop at man bør stole på at en læge informerer en, når man står og skal tage sådan en beslutning. Enig! Og faktisk, så er det jo ofte ikke en beslutning kvinden aktivt tager - proceduren er, at hun bliver sat i gang og så er det da de færreste, der sætter spørgsmåltegn ved hvorvidt det er 'rigtig' og/eller farligt! Man er så ubeskriveligt sårbar og deraf autoritetstro i situationen og man bør ikke som fødende skulle tage stilling til sådan nogen ting! :( Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 Jeg synes selvfølgelig at det er nogle tragiske sager, men jeg er også nødt til at påpege at der også kan være gode fødsler i forbindelse med igangsættelser og det pågældende præparat, heriblandt min egen. Jeg fik det nævnte præparat og fik diverse Info om hvordan og hvorledes. Nogle steder nævnes det at det ikke er sikkert at det er pga præparatet at det går som det går i nogle af de tragiske sager. Dertil snakkes der om at der er tale om 12-13 sager på 10 år - det synes jeg måske er vigtigt at ha i baghovedet. Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 22, 2013 På Skejby sygehus har de en hjemmeside hvor der står om fremgangsmåden i tilfælde af igangsætning - iflg den bruger de stadig Misoprostol, så jeg går ud fra at det var det jeg også fik i august da jeg blev sat i gang med to piller, en morgen og en middag, hvor Lilly blev født om aftenen. Og jeg havde altså en rigtig god fødsel og havde ingen problemer ifbm medicinen, som kun gav mig "murren" og udvidede mig fra 0 til 2 cm i løbet af hele dagen. Jeg syns selvfølgelig den sag skal undersøges og måske det skal op til vurdering om de kan gøre noget bedre. Men jeg syns også det lyder som meget få tilfælde, som MÅSKE kan tilskrives medicinen. Men det er jo forfærdelige historier... Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 25, 2013 Jeg fik det der var godkendt men havde alligevel et ret så slemt forløb.. Tæker så snart man piller ved naturen må man kunne forvente visse bivirkninger... Men ja det er sq slemme bivirkninger Del dette indlæg Link to post Share on other sites
Besvaret March 25, 2013 Puh... bliver helt utilpas :unsure Da jeg blev sat i gang var det med misoprostol, hvor jeg i alt nåede at få 6 piller på hver 25 mikrogram, fordelt over 3 dage. Jeg havde under fødslen vestorm, og de måtte give mig vehæmmende medicin. Desuden dykkede Davids hjertelyd, så han skulle hurtigt ud. Han blev taget med kop og blev født med de 3 reelle presseveer jeg havde. David var slap i det ved fødslen, da han havde manglet lidt ilt, men har heldigvis ikke taget skade. Efter fødslen fik jeg fortsat vehæmmende medicin, og epiduralen blev først taget fra 3 timer efter, da jeg stadig havde mange veer. Er glad for at der ikke skete noget alvorligt. Del dette indlæg Link to post Share on other sites