Forunderligt

Bedre nattesøvn tak - hvordan?

9 indlæg i dette emne

Lilly på 7 mdr har i perioder sovet bedre igennem end nu og jeg syns bare ikke det er sjovt at sku op midt om natten og lave flaske - men jeg kan ikke rigtig få øje på hvad jeg kan gøre bedre/anderledes, måske kan I? Hun spiser 3 ske måltider om dagen som er enten grød af havre/majs med en smule frugtmos i, eller mos af fx kartoffel-broccoli-kylling eller sød kartoffel-gulerod-pastinak osv. tilsat tidselolie og mme pulver. For tiden spiser hun godt, syns jeg. I flasken får hun mme og drikker 140-180 ml hver gang. Om aftenen får hun 220 ml vælling i flasken. Hendes lure om dagen er ret korte og det hænder hun vågner så hurtigt hun må ha en 3. powernap. Om natten syns jeg ofte hun vækker mig ved at klynke og skal ha sut og pakket dynen om sig, som hun sparker af. Og ved 4 tiden er det skrig og skrål indtil hun får flasken som hun tømmer helt.

Døgnet ser ca sådan her ud:

7.00 står op

7.30 ske mad

9.30 flaske

10.00 - 11.00 lur

11.30 ske mad

13.30 flaske

14.00 - 15.30 lur

16.00 lidt frugt + flaske

18.00 ske mad

19.30 vælling

20.00 i seng

22.30 flaske (hun sover men hun drikker det hele når jeg tar hende op)

4.00 flaske

Håber der er nogen som kan sige noget klogt - er det bare en fase, for jeg syns altså hun burde kunne sove igennem når hun spiser så godt i løbet af dagen. Hjælp :bed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jamen hvor meget spiser hun til måltiderne? Er det en dl. - to dl. eller hvordan?

Umiddelbart vil jeg mene hun skal have tilbudt flere måltider i løbet af dagen. Gerne to mere. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dag ser sådan her ud.

7.00 står vi op

7.30 får madison øllebrød

Kl 9.00 får hun en flaske, men den er vi ved at fjerne så det er meget tynd mælk

Kl. 11-1130 får hun rugbrød med Leverpostej hun spiser ca en halv rugbrød.

Kl13-1330 får hun en flaske på 235 ml, men hun spiser sjældent det hele.

I løbet af eftermiddagen tilbydes hun enten en halv rugbrød, en bolle eller hvad vi nu har. Det er efter hendes lur. Men hun er lidt kræsen så det er sjældent hun spiser ret meget.

Kl. 17 spiser vi aftensmad

Kl. 1845-19 tilbydes hun hendes godnat flaske på 265 ml, sjældent hun spiser det hele.

Nogen dage vågner hun en gang om natten, og andre dage gør hun ikke. I nat vågnede hun og jeg lavede 180 ml men hun spise kun 60 ml. Så jeg tænker at det ved hende er for hyggens skyld.

Har fundet ud af at hvis hun spiser godt om dagen så sover hun altså bedre om natten.

Vil jeres ikke spise mere alm mad? For madison har aldrig gidet grød, kun øllebrød, og hun fik ret hurtigt alm mad. Hun elsker rugbrød og hun elsker pasta med kødsovs. Og selv om det r meget ens mad så får hun det lige for tiden for så er jeg sikker på hun spiser. Så skifter jeg en gang i mellem. Får vi noget hun gerne må få så bliver hun tilbudt det også.

Jeg har læst nogen steder at de ikke behøver sove igennem der. Da madison var 7 mdr så var jeg oppe to gange hver nat. Det er kun den sidste måned eller halvanden det er blevet til en gang eller slet ikke nogen gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at børn på 7 mdr skal have mm/mme ca kl 23 og ca kl 5 ifølge SP Helen Lyng Hansen (hende der også har skrevet bogen om søvn), så umiddelbart synes jeg ikke at Lunas rytme lyder "forkert" (at jeg så godt kan forstå, at dy synes er hårdt, det er en anden ting) :) Dog er jeg enig med pandamor i at to måltider mere om dagen ville være godt - Helen anbefaler også 5 :) Valdemar får morgenmad, formiddagsmad, middagsmad, mælk inden eftermiddsgslur, eftermiddagsmad, aftensmad og så mælk inden aftenputning. Men han vågner stadig og skal have mælk ca to gange hver nat. Så mit bud er nok desværre, at du må hænge i med den lidt afbrudte søvn lidt endnu :kram2

(Beklager evt fejl + kortfattethed, jeg er på fra mobilen :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tilbyde lidt fast føde om formiddagen og evt. supplere med flaske inden formiddagslur.

Og så ville jeg droppe flasken kl. 16, så hun har mere appetit til aftensmaden og i stedet supplere frugten med lidt brød/yoghurt i stedet. Hvor meget spiser hun normalt til aftensmad?

Kan da lige tilføje, at Anna spiste om natten til hun var 12 mdr. og hun spiste også okay om dagen. Ikke meget, men okay. Jeg synes slet ikke det er unormalt, at hun ikke sover igennem, når hun er 7 måneder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh skønt med nogle inputs. Ja måske er det bare sådan indtil hun blir lidt ældre, jeg har lige været til skøn mødregruppe møde og kan høre at de fleste andre mødre også nat ammer/ gir flaske de fleste nætter.

Jeg syns hun spiser godt lige for tiden, portionerne er vel ca 1½ dl, og hun vil gerne både mos og grød. Men måske vi skal prøve noget rugbrød snart. Og ja, måske hun også får for meget flaske i løbet af dagen og ku få lidt fast føde der i stedet. Hun er blevet ret god til at drikke vand af kop til måltiderne, så flaske får hun mest når hun er træt (for træt til ske).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også problemer med at Silas ikke sov igennem mere.. og han skulle have 2 gange flaske om natten..

Jeg har samtidig været bange for at at fik for meget at spise til hans måltider... han spiser fx VILDT meget grød når han får det.. men nu har jeg forsøgt at give ham alt det han ville have, og det har hjulpet... Nu kan vi nøjes med en flaske kl 04.30. og så sover han ellers fra kl 19.30 - 06.30/07.00 ca.

Silas får:

08.30 Morgenmad (Grød, en stor portion + Sødmælk kop)

10.30 mellemmåltid (A38 m. frugtmos i + MME)

12.30 Middagsmad (Bondebrød med pålæg + vand af kop)

15.00 Flaske(MME)

17.30 Aftensmad (Kartofler, Grøntsag og Kød/Enkelte dage grød + Sødmælk i kop)

19.15 Flaske (MME)

04.30 Flaske (MME)

Jeg ved ikke om jeg gør det rigtig... men det virker indtil videre.... og når det ikke gør, så skal der nok endnu mere mad ind og noget flaske ud, tænker jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at tilbyde hende 2 dl og brug et kvarter mere under måltiderne - tålmodighed kan gøre rigtig meget til at de lige får lidt ekstra ned (ikke at jeg siger du ikke har tålmodighed) ;)

Rugbrød kan ære rigtig godt til at skabe lidt mere mæthed ja, men hun kan alligevel ikke få tilstrækkeligt hvis ikke hun får flere måltider, så det vil være mit bud. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den med tiden vil jeg godt skriver under til.

Vores datter kan godt finde på at lukke munden og vende hovedet til aftensmaden. Det ar vi altid taget som at hun var mæt. I går sad vi ved bordet længere end normalt, så til sidst tilød vi igen og madison var sørme stadig sulten. Så vi havde været for hurtige til at tro hun var mæt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER