Nitzen1987

Arbejsløs efter barsel - hvad så? usikker og frustreret

8 indlæg i dette emne

Jeg er arbejdsløs folkeskolelærer (færdiguddannet i 2011) Jeg er forresten 26 år :)

Jeg har været på barsel siden 4. maj 2012 og har sidste barselsdag d. 25. april, men regner så med at bruge de feriedage jeg har ved min A-kasse frem til d. 30. april.

Inden at jeg gik på, barsel arbejdede jeg som tilkalde-lærervikar for Randers kommune her fik jeg at vide, at jeg er velkommen tilbage dertil, når min barsel slutter. Men det er jo nok begrænset hvad jeg kan få af vikartimer så tæt på sommerferien (og hvad så med de 6 uger skolerne holder sommerferie?) + jeg gerne vil spare lidt på mine supplerende dagpenge-uger, da jeg kun har 10-12 uger tilbage af dem.

Men hvilke muligheder har jeg så? Jeg har sendt et par jobansøgninger og det bliver jeg ved med at gøre. Jeg er sikker på, at jeg efter sommerferien vil kunne få vikartimer nok, hvis jeg da ikke er så heldig at finde et job inden da.

Men hvor lang tid skal jeg regne med at jeg kan få lov til bare at gå og søge jobs uden at blive sendt i aktivering?

Jeg har ikke noget imod aktivering, men vil helst arbejde med noget der kan fremme mine muligheder for at få et job som lærer.

Er selvvalgt uddannelse/kursus en mulighed? Synes det er lidt usikkert at skulle vende tilbage til arbejdsløshedskøen her efter barsel.

Del dette indlæg

Du kan udskyde aktivering ved en selvvalgt kursus. Aktiveringen er der regler på efter alder. Jeg blev aktiveret efter 3 mdr ledig som 28 årig.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det er MEGA frustrerende, at vide at man er arbejdsløs efter barsel.

Jeg troede jeg havde en elevplads, men de kan ikke have mig alligevel pga. økonomi.

Og jeg har indtil videre sendt lidt over 20 ansøgninger ud(søger hver dag!) Men har fået en del afslag, og det gør mig altså totalt opgivende...

Jeg ved ikke hvad jeg skal tilbage til, efter endt barsel(barsel på KH) men jeg vil KÆMPE for at få en elevplads.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kender frustrationerne jeg er også arbejdsløs og aner ikke hvad jeg skal efter endt barsel, jeg ved at jeg skal melde mig arbejdsløs den første dag efter barsel, så regner ikke med at der sker noget den første uge i hvert fald. Derudover var jeg før Barsel tilknyttet et eksternt jobcenter hvor de var rigtig gode til at hjælpe, jeg kom der 1-2 gange i ugen og fik hjælp til jobsøgning, formuleringer og råd til samtaler, hvis jeg bad om det. De fik sendt mig i aktivering efter en rigtig god samtale hvor vi fandt ud af hvad der var relevant for mig. Jeg er uddannet pædagog og de foreslog at de sendte mig job med løn tilskud som lære assistent på en skole. Det var super relevant og jeg var på sin vis rigtig glad for det. Desværre er det bare rigtig svært at affinde sig med ikke at må noget når man har en uddannelse og for nogles vedkommende noget mere erfaring med børn (jeg har arbejdet med børn siden 2005 så over 10 års erfaring - 2 år som færdiguddannet pædagog med ansvar for op mod 30 børn. Så det var svært at være "degraderet" til stikirenddreng selvom jeg fik lov til meget mere end de fleste (fx vikar timer, selvom jeg ikke rigtig måtte - så tog jeg gladeligt imod dem) så havde jeg ingenting at skulle have sagt til møderne, i planlægningen eller den overordnede håndtering af børnene. Men som jeg ser det var det stadig bedre end at gå hjemme.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg kender frustrationerne jeg er også arbejdsløs og aner ikke hvad jeg skal efter endt barsel, jeg ved at jeg skal melde mig arbejdsløs den første dag efter barsel, så regner ikke med at der sker noget den første uge i hvert fald. Derudover var jeg før Barsel tilknyttet et eksternt jobcenter hvor de var rigtig gode til at hjælpe, jeg kom der 1-2 gange i ugen og fik hjælp til jobsøgning, formuleringer og råd til samtaler, hvis jeg bad om det. De fik sendt mig i aktivering efter en rigtig god samtale hvor vi fandt ud af hvad der var relevant for mig. Jeg er uddannet pædagog og de foreslog at de sendte mig job med løn tilskud som lære assistent på en skole. Det var super relevant og jeg var på sin vis rigtig glad for det. Desværre er det bare rigtig svært at affinde sig med ikke at må noget når man har en uddannelse og for nogles vedkommende noget mere erfaring med børn (jeg har arbejdet med børn siden 2005 så over 10 års erfaring - 2 år som færdiguddannet pædagog med ansvar for op mod 30 børn. Så det var svært at være "degraderet" til stikirenddreng selvom jeg fik lov til meget mere end de fleste (fx vikar timer, selvom jeg ikke rigtig måtte - så tog jeg gladeligt imod dem) så havde jeg ingenting at skulle have sagt til møderne, i planlægningen eller den overordnede håndtering af børnene. Men som jeg ser det var det stadig bedre end at gå hjemme.

Men det lyder jo så også til at være en meningsfuld og relevant aktivering i forhold til din uddannelse :) Min frygt er bare at ende i aktivering i fx Føtex :( Har ikke noget i mod Føtex og dem der arbejder der, men vil gerne noget der har relevans for min uddannelse og måske kan hjælpe mig et skridt videre med at finde et job :) Og har det også sådan lidt, at jeg er ked af at have brugt 4 år på at læse til lærer, hvis jeg fx ender i Føtex, Netto mv. men nu skal jeg jo heller ikke tage sorgerne på forskud :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Tror ikke de kunne finde på at sætte dig til at lave noget helt andet end det du er uddannet til, det gjorde de i hvert fald ikke ved mig

Del dette indlæg

Annonce ♥

Da jeg var arbejdsløs var aktivering for dem med en uddannelse bare kurser. Så tror ikke du skal være nervøs for det :) Og det er da super fedt at du regner med at kunne få vikartimer nok efter sommerferien :glad

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg blev sendt i aktivering 6 uger efter endt barsel.. I esbjerg kommer man hurtigt afsted når man er under 30.. Min aktivering bestod af et 2-4 ugers jobsøgningskursus og derefter skulle man i praktik 4 uger et sted.. Man var selv med til at finde praktikstedet så det var relevant i forhold til ens uddsnnelse

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER