MacMus

Barselsgaver - ny trend?

25 indlæg i dette emne

Jeg synes der bliver snakket meget om barselsgaver og det er ihvertfald nyt for mig, at man som nybagte forældre direkte ønsker sig gaver der skal gives lige ved fødslen - enten til nyfødt baby eller til de søskende der er der i forvejen, som storebror/storesøster-gave.

Jeg tænker om der er en "generel tendens", der er gået min næse forbi og om "man" generelt bør spørge vordende forældre, hvad de ønsker sig i barselsgave til både baby og babys søkende i stedet for at komme på barselsbesøg med en lille velkommen til verden-ting til den nyfødte.

Nu er der jo nok nogen af os der får hjælp af vores forældre med at samle diverse udstyr og bedsteforældre der direkte har traditioner med at give den første barnevogn og den slags, men det er ikke helt dén slags barselsgaver/økonomisk håndsrækning jeg tænker på her.

Dåben er så dér hvor man reelt ønsker sig noget - på en ønskeliste - og kun til den nye baby - i mit hovede.

Når I andre snakker barselsgaver og barselsgave-ønsker, hvem er det så I forventer at få af?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I min verden er barselsgaver ikke noget man ønsker sig. :) Der kommer det der kommer :) Så kan man ønske sig noget til dåben.

For mig er barselsgaver heller ikke noget stort. Men fx et sæt tøj eller et stykke legetøj/en bamse.

Barselsgaver er nok generelt ikke noget jeg forventer at få fra andre end nærmeste familie og venner, og det er en også bare dem vi har fået fra.

Vi fik godt nok inden fødslen en ret dyr sengerand af min mor. Den havde jeg flere gange snakket om vi godt kunne tænke os. Den kaldt min mor en barselsgave. Men det var ikke sådan at vi havde sagt "vi ønsker os ... i barselsgave".

Gav det mening? Hehe :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er barselsgaver ikke noget man ønsker sig. :) Der kommer det der kommer :) Så kan man ønske sig noget til dåben.

For mig er barselsgaver heller ikke noget stort. Men fx et sæt tøj eller et stykke legetøj/en bamse.

Barselsgaver er nok generelt ikke noget jeg forventer at få fra andre end nærmeste familie og venner, og det er en også bare dem vi har fået fra.

Vi fik godt nok inden fødslen en ret dyr sengerand af min mor. Den havde jeg flere gange snakket om vi godt kunne tænke os. Den kaldt min mor en barselsgave. Men det var ikke sådan at vi havde sagt "vi ønsker os ... i barselsgave".

Gav det mening? Hehe :P

:ditto enig.

Jeg ville aldrig ønske mig barselsgaver, med mindre at jeg bliver spurgt direkte. Mine forældre har dog meldt ud at de gerne vil give os en voksipose i barselsgave :loveshower Hvis jeg selv skal på barselsbesøg har jeg altid haft en lille gave med, som fx. tøj, smartbox, bamse eller lign.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Flere spurgte mig hvad jeg ønskede mig i barselsgave :) Flere bad endda om en "ønskeseddel"...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ønsker mig en barselsgave hvis jeg bliver spurgt. Eller ikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke ønsket mig noget i barselsgave, jeg synes det er lidt underligt at "kræve" gaver. Jeg er heller ikke blevet spurgt hvad vi ønsker os. Jeg tror vi får barselsgave fra mine søskende, vores forældre og de allernærmeste venner, men jeg vil bestemt ikke blive skuffet hvis vi ingenting får.

Vi har lige fået en Stokke bæresele af mine forældre, som jo er en helt vild god gave, som vi havde nævnt vi gerne ville have, og så har de valgt at betale for den. Om det tæller som en barselsgave (og vi dermed ikke får noget efter fødslen) det må vi se. Jeg vil i hvert fald ikke forvente noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes som ikke der er noget "nyt" i det, synes altid det har været brugt at nogen har haft en lille tillykke-ting med hvis man kommer på barselsbesøg, i hvert fald helt tætte venner og familie. Jeg ville dog aldrig forvente noget eller ønske noget bestemt medmindre jeg blev spurgt direkte

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en veninde hvor pengene er små og der vil jeg helt sikkert høre hvad de mangler så de kan få noget de kan bruge.

Jeg vil også lave en liste over ting vi mangler her 2. gang til hvis vi bliver spurgt. Den kan altid gå med dåbsinvitatonerne.

Synes det er meget forskelligt om man bliver spurgt eller ej.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev spurgt efter hvad vi kunne bruge, fordi der var nogle der mente jeg havde købt aaaaalt for meget tøj så det ville de ikke komme med :-P

Jeg valgte at lave en ønskeseddel til dåben, hvor jeg skrev de ting ned vi godt kunne bruge men ikke lige manglede. suttekæder, bamser, legetøj, sengetøj mm i den dur.

Når jeg så blev spurgt efter barselsønsker sagde jeg at jeg ikke forventede noget, men de da gerne måtte se den ønskeseddel vi havde lavet til dåben :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi blev spurgt efter hvad vi kunne bruge, fordi der var nogle der mente jeg havde købt aaaaalt for meget tøj så det ville de ikke komme med :-P

Jeg valgte at lave en ønskeseddel til dåben, hvor jeg skrev de ting ned vi godt kunne bruge men ikke lige manglede. suttekæder, bamser, legetøj, sengetøj mm i den dur.

Når jeg så blev spurgt efter barselsønsker sagde jeg at jeg ikke forventede noget, men de da gerne måtte se den ønskeseddel vi havde lavet til dåben :-)

Smart måde at gøre det på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af de kommende bedsteforældre har vi fået vores fede Teutonia Mistral S, som jeg bestemt regner med de ser som fødsels/barselsgave. Derfor forventer jeg intet fra dem andet end et stykke evt tøj vores mødre ikke kan stå for at købe ;)

Om jeg forventer noget i barselsgave afhænger nok om jeg har fået noget under graviditeten. Ikke at man skal give noget, men synes selv jeg bør. Enten mens hun er gravid eller første gang man ser dem efter fødslen, evt en lille ting begge gange.

Jeg forventer ikke folk spørger hvad vi mangler, men synes det ville være super hvis de gjorde så man ikke får en masse tøj man har eller endnu en bamse :P

Sidst jeg var på barselsbesøg skrev jeg inden og spurgte specifikt om de havde brug for noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde igennem graviditeten lavet en lang ønskeseddel med ting som vi ønskede os til dåben. Den havde min mor fået skrevet af (den hang på vores køleskab) og havde købt barselsgave ud fra (og givet ønsker til familiemedlemmer, som havde spurgt hvad vi manglede). Jeg synes det var super lækkert at vi fik noget vi ønskede os, uden at have ønsket os det i barselsgave ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra hvad I skriver, så vil jeg ikke have dårlig samvittighed over ikke at give andet end en lille sød betænksom ting og ikke noget der tangerer "fødselsdagsniveau" - niveauer er forskellige, så hvis jeg lige skal blive konkret, så er barselsgave omkring 100 og fødselsdagsgave omkring 300.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt nok aldrig spurgt folk om hvad de ønskede sig i barselsgave, men er altid kommet med noget første gang jeg har set baby. Oftest et stykke tøj eller lign., alt efter hvor nær relation man har til dem der har født.

Det ville ikke være naturligt for mig at lave en ønskeseddel til barselsønsker. Der vil jeg bare overraskes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi havde lavet en lille liste over ting som vi tænkte vi kunne komme til at mangle/få brug for når den lille var kommet, og hvis der så var nogen der spurgte(det gjorde min svigerinde og veninde bla.) så nævnte jeg tingene men skrev også at hvad de havde i tankerne til den lille ny var også velkommen.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw, så kan man komme ret langt for relativt få penge, ved at lave en "diaper cake". Jeg lavede en sammen med min svigerinde - til min anden svigerinde, for et par år siden. Vi slog os løs og fyldte rigtigt meget i den, så den samlede pris landede omkring 800 kr, men man kan sagtens lave en for ca. 150 kr :)

post-1934-0-85416100-1363034056_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt nok aldrig spurgt folk om hvad de ønskede sig i barselsgave, men er altid kommet med noget første gang jeg har set baby. Oftest et stykke tøj eller lign., alt efter hvor nær relation man har til dem der har født.

Det ville ikke være naturligt for mig at lave en ønskeseddel til barselsønsker. Der vil jeg bare overraskes :)

:ditto

Eneste undtagelse er, at jeg ønskede at svøb/tæppe og det sagde jeg til svigermor, da jeg vidste hun gerne ville strikke et prinsessesvøb til Anna :biglove

Jeg giver som regel tøj eller et lille stykke legetøj. Da vi fik Anna fik vi stort set kun tøj udover et aktivitetstæppe af mine kollegaer (de havde bedt om en ønskeseddel ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er ikke noget, som jeg har oplevet som en ny trend. Måske at man direkte har en ønskeliste. Men for mig er det meget normalt, at man kommer med en lille ting til barnet/forældrene, hvis det er nogen tæt på en, som har fået et barn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw, så kan man komme ret langt for relativt få penge, ved at lave en "diaper cake". Jeg lavede en sammen med min svigerinde - til min anden svigerinde, for et par år siden. Vi slog os løs og fyldte rigtigt meget i den, så den samlede pris landede omkring 800 kr, men man kan sagtens lave en for ca. 150 kr :)

post-1934-0-85416100-1363034056_thumb.jp

hvor er den bare fin, og en super god og lidt anderledes gaveide... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde ingen liste og bad ikke om gave ved besøg. Hvis folk skrev og spurgte til barselsgave, fik de somregel svaret "ingenting, jeg har fået den største gave og Maliva mangler ikke noget" - dog fik vi en masse gaver alligevel :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er det fuldstændig naturligt at man giver barselsgaver, men ikke nødvendigvis at man ønsker sig dem :) Vi skrev ønskeliste, fordi min mor bad om det (og den så min bror og min mormor så også), men der var mange andre, der kom med gaver uden at vide noget om ønsker. Så gav de bare, hvad de nu synes :) Jeg/vi blev lige glade (ikke ligeglade, men lige glade, hehe) for alle gaverne, så ønskelisten var egentlig mere en "hjælp" til dem der gerne ville have noget at gå efter :)

Selv har jeg indtil videre kun givet barselsgaver, hvor jeg selv fandt på, hvad børn/forældre skulle have, men det kunne aldrig falde mig ind at komme på barselsbesøg uden en gave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min verden er det fuldstændig naturligt at man giver barselsgaver, men ikke nødvendigvis at man ønsker sig dem :) Vi skrev ønskeliste, fordi min mor bad om det (og den så min bror og min mormor så også), men der var mange andre, der kom med gaver uden at vide noget om ønsker. Så gav de bare, hvad de nu synes :) Jeg/vi blev lige glade (ikke ligeglade, men lige glade, hehe) for alle gaverne, så ønskelisten var egentlig mere en "hjælp" til dem der gerne ville have noget at gå efter :)

Selv har jeg indtil videre kun givet barselsgaver, hvor jeg selv fandt på, hvad børn/forældre skulle have, men det kunne aldrig falde mig ind at komme på barselsbesøg uden en gave :)

enig i det markeret

ov og vil lige tilføje, at blomster og mor barn buketter anser jeg også som barselsgaver. Og jeg har direkte sagt til min mand, at når vi får BIF så har han bare at komme med en mor barn buket :) - det er faktisk, det som jeg ønsker mig allermest

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mor barn buket? er det bare en alm buket?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mor barn buket? er det bare en alm buket?

mor barn buket, er den der buket hvor der er en stor buket med tilhørene mindre buket. "Stor til mor og lille til barn"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg tror da ikke der er nogen der laver en egentlig ønskeliste til barsel. :huh Men altså der er da flere der bedt mig melde ud hvad jeg mangler, så har da gemt nogle ting jeg evt kan anskaffe senere, hvis jeg så ikke får det. Har godt nok fået afvide mange gange, at jeg ikke må købe det hele, så der ikke er noget tilbage folk kan give mig i barselsgave.

Derfor ved jeg også, hvad min mor kommer med når jeg har født (silke svøb). Og da jeg en dag nævnte, at jeg ville have mig et odder regnslag til vognen, men at det var lidt dyrt, så sagde min bedstemor (efter at have hørt prisen), da det var da ikke så slemt, og at det kunne jeg da få af hende i barselsgave. Så ikke noget jeg har fået endnu, men som jeg ved kommer når den lille er født. Kan da måske godt være at det er lidt underlig, men det har jeg slet ikke tænkt over.

Min søster meldte ikke ud hvad hun manglede, hvilket faktisk har medført, at hun har leveret den grobag vores mor gav hende, tilbage. Og tror faktisk min mor er blevet lidt ked af det. Men kan se fordelen i at folk ved hvad man kan bruge, så får man ikke noget man er nødt til at levere tilbage. Måske er det det samme som at ønske sig det, det ved jeg ikke.

Min kusine har bestilt noget hjemmestrik, da hun ikke selv kan strikke. Dvs hun har bare nævnt, at nogle hjemmestrikkede dele kunne være dejligt. Så tænker jeg næsten hun hækler noget til mig. Det kan nemlig ikke ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER