Barbamama

HpV-vaccine når man ammer?

13 indlæg i dette emne

Åhr, jeg har egentlig skrevet i min kalender, at jeg skal HPV-vaccineres til sådan noget "åben vaccine" hos min læge på torsdag...

Jeg ved, at nogle læger siger, at man godt må få den mens man ammer, og nogle siger, at man bør lade være. Min egen læge nævnte vaccinen for mig, da Valdemar var 5 mdr og blev fuldammet, og der blev vi enige om, at jeg skulle have den i marts, fordi så fuldammede jeg ikke længere + så kunne jeg nå at få den gratis. Det virkede som en god løsning dengang, men nu er jeg i tvivl.

På den ene side har jeg virkelig ikke lyst, så længe jeg ammer, heller ikke selvom jeg ikke fuldammer længere. På den anden side tænker jeg, at jeg burde få den - den kan jo strengt taget redde ens liv :unsure

Aner ikke, hvad jeg skal... Hvad har I andre valgt/hvad ville I gøre? :help

(Info: Jeg ammer ca. 5-6 gange i døgnet og Valdemar vil ikke tage flaske, så kan ikke bare lige "skippe" en amning)

Del dette indlæg

Jeg fik to af vaccinerne, mens jeg ammede og jeg har ikk dårlig samvittighed over det. Min læge sagde at der skete intet ved det og det holdte jeg mig til plus at jeg læste på ssi.dk om det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik også første og anden del af min mens jeg stadig ammede David. Ifølge min læge skulle der ikke være nogle problemer med det.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil ikke tro det kan skade at vente et par måneder endnu... Den beskytter jo primært overfor sexuelt overført hpv (fik jeg i hvert fald at vide), så medmindre nogen af jer er sammen med andre er faren for lige at vente jo ikke så stor eftersom i jo allerede har været sammen :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vil ikke tro det kan skade at vente et par måneder endnu... Den beskytter jo primært overfor sexuelt overført hpv (fik jeg i hvert fald at vide), så medmindre nogen af jer er sammen med andre er faren for lige at vente jo ikke så stor eftersom i jo allerede har været sammen :)

Altså jeg har jo ikke været sammen med andre end Brian i snart et årti, og går da ud fra at det også gælder den anden vej :D Men min læge snakkede om, at hvis jeg skulle nå at få den gratis, så skulle jeg have den første i marts - og det er jo værd at tage med, kan man sige... Men omvendt, tænker jeg også på at "satse" på at jeg stadig kan nå at få den gratis senere - eller alternativt bide i det sure æble og betale selv, men tilgengæld være helt rolig i forhold til amningen...

Omvendt skal jeg jo en eller anden dag være gravid igen, regner jeg da med... Så jeg skal heller ikke "nøle" så længe, at det kunne falde sammen med det. For så vil jeg da hellere vaccineres som ammende end som gravid i hvert fald...

Del dette indlæg

Annonce ♥

Aha gratis! Så kan jeg godt se dilemmaet! Jeg gav jo 3500 eller sådan og fik den lige inden jeg blev gift... Kan huske min laaaange samtale med lægen om at jeg virkelig synes det var åndssvagt at få den da den jo primært var mod seksuelt overført hpv og jeg jo stod og skulle giftes med en jeg bestemt ikke regnede med ville være mig utro haha... Men fornuften vandt (da mine forældre valgte at betale :D )

Del dette indlæg

Annonce ♥

Har lige været inde på ssi's hjemmeside og kigge... Du skal jo "bare" have de tre stik inden for 6 måneder, og have fået det sidste inden udgangen af 2013, så kan ikke forstå at det skal være i marts?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Altså jeg fik at vide af sygeplejersken, at det ikke var nogen problemer at få vaccinen, mens man ammer, men du må ikke få den under en graviditet. Jeg har indtil videre fået to stik. Det første fik jeg mens jeg stadig fuldammede.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har selv valgt at jeg venter til jeg ikke ammer mere! Så jeg når ikke at få den gratis. Jeg ved, at mange mener, at man sagtens kan få den, men jeg er skeptisk i forhold til det og vil ingen chancer tage. Jeg må selv punge ud når den tid kommer - selvom det er dyrt:( og indtil da nøjes med celleforandringsprøverne hos min læge.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har lige fået 1. hpv stik, og jeg var også meget i tvivl om om jeg skulle vente, da jeg også stadig ammer 6-7 gange i døgnet. Men min læge sagde at det kun er under graviditet man ikk må få den, der er ingen problemer i at få den når man ammer. Så jeg stolede på det var ok :)

Men som en anden også har skrevet, så skal man jo bare have 3. stik indenfor 6 mdr efter 1. stik, så du kan sagtens vente et par mdr hvis du har det bedst med det :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg har ligesom mange af de andre fået den mens jeg stadig ammede, da lægen sagde god for det, og mangler nu den sidste her i slutningen marts. Men du må jo gøre op med dig selv hvad du har det bedst med. Hvis du føler at det er en dårlig ide mens du ammer, så vent :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik mit første stik igår.

Hvad skulle det ske ved at du får den mens du stadig ammer?

Btw kan se i Sophias vaccinationshæfte at hun selv skal have den når hun bliver ældre :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Jeg fik mit første stik igår.

Hvad skulle det ske ved at du får den mens du stadig ammer?

Btw kan se i Sophias vaccinationshæfte at hun selv skal have den når hun bliver ældre :)

Jeg ved ikke som sådan, hvad der skulle ske ved at få den mens man ammer, men der er jo nogle ting, man bør undgå mens man ammer (f.eks. alkohol) så min tanke er vel, om noget kunne gå over i mælken og gøre skade... Jeg er nok bare generelt lidt vaccineskeptisk :P

Årh, kan ikke finde ud af, hvad jeg vil :unsure Det med at vente, jeg tror, min læge mente, at det skulle være i marts af hensyn til hvornår man kan blive vaccineret hos dem. Eller måske bare for en sikkerheds skyld i tilfælde af at der skete noget, så en vaccine trak ud, at så var det bedre at få det gjort nu end at vente-agtigt. Jeg ved det ikke... Men jeg hælder nok til at vente :unsure

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER