Guest Amina

Hvad må baby 4 mdr IKKE få?

11 indlæg i dette emne

Nu er der ikke så længe til at Ayah og mig begiver os ud i madverdenen, så derfor er jeg gået igang med at researche lidt :)

Men hvad må baby på 4 mdr absolut ikke få?

Her tænker jeg i forhold til mos - både grøntsager og frugt.

Jeg ved godt at hun ikke må få kød, fisk mm, rugbrød, havregrød eller andet med højt gluten indhold, og æg og mælkeprodukter venter vi også med :) og banan tager vi også lidt senere, vil ikke have hun bliver forstoppet.

Men må hun få alle slags grøntsager? Alle slags frugter?

Jeg har tænkt mig at starte LANGSOMT ud, med majsgrød som det første. Og efterfølgende lidt sød kartoffel osv. Alt sammen som små smagsprøver, men vil gerne lige være sikker på hvad hendes tarme kan klare.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Undgå spinat, selleri, rødbede og fennikel pga nitrit/nitratindhold

Undgå bønner, linser og kål (udover blomkål) pga proteinindhold

Kun bær og banan i små mængder

Majs- og boghvedegrød kan godt virke rigtig tung for de fleste nyopstartere og det er ikke altid de bliver taget super godt imod. Ris- og hirsegrød er lidt lettere i konsistens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men pas på med ris grød - det er det eneste der kan give Mie hård mave og hun har ellers tendens til meget løs mave!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undgå spinat, selleri, rødbede og fennikel pga nitrit/nitratindhold

Undgå bønner, linser og kål (udover blomkål) pga proteinindhold

Kun bær og banan i små mængder

Majs- og boghvedegrød kan godt virke rigtig tung for de fleste nyopstartere og det er ikke altid de bliver taget super godt imod. Ris- g hirsegrød er lidt lettere i konsistens.

Broccoli er vel også en tilladt kål-type? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undgå spinat, selleri, rødbede og fennikel pga nitrit/nitratindhold

Undgå bønner, linser og kål (udover blomkål) pga proteinindhold

Kun bær og banan i små mængder

Majs- og boghvedegrød kan godt virke rigtig tung for de fleste nyopstartere og det er ikke altid de bliver taget super godt imod. Ris- og hirsegrød er lidt lettere i konsistens.

Tusind tak :kiss

Med hensyn til grød, så har jeg bare hørt at risgrød godt kan give forstoppelse, så det ville jeg vente lidt med. Og hirse er jo lidt grovere i det, da det jo er flager. Eller kan man godt få hirsemel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men pas på med ris grød - det er det eneste der kan give Mie hård mave og hun har ellers tendens til meget løs mave!

Det har jeg nemlig også hørt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ogsaa en god hjemmeside her - du skal lidt ned for at finde listen med no-gos ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Broccoli er vel også en tilladt kål-type? :unsure

Ja selvfølgelig, det har du ret i Susanne :)

Men pas på med ris grød - det er det eneste der kan give Mie hård mave og hun har ellers tendens til meget løs mave!

Risgrød kan være forstoppende - men er det langt fra altid. Det kommer an på hvor tyk man laver den, og hvor meget væske et barn generelt indtager. Dvs. der er ikke noget i risgrøden alene der indikerer at den ikke må gives til en baby på 4 mdr.

Det er lidt det samme med banan. Men det betyder ikke, at de ikke må den. Det kan jo også være ens barn får løs mave af sveske, men det er ofte noget individuelt.

Så se barnet an.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og nej, hirsegrød er helt glat og fin, når den er færdiglavet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay det lyder bare super godt. Jeg har nemlig købt hirseflager ind men tænkte bare at det nok blev lidt "grovere" i det når det er flager, og ikke fint mel.

Men så tror jeg at jeg starter med det, nu når jeg alligevel har det hjemme. Venter dog lidt endnu :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt hirsemel i en helsekostforretning, og det fungerer rigtig godt. Tror vi gav ca 50 kr for et kg, og vi bruger 1-2 skefulde til en portion :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER