Guest

Danmarks indsamlingen HOT or NOT?

25 indlæg i dette emne

Et lille debat oplæg:

På facebook florerer denne besked:

Kære venner

Tænk lige over den her inden i donerer til røde kors indsamlingen.

I Danmark har vi børn der går i seng uden at spise.. Ældre og syge der ikke får medicin.. psykisk syge der ikke får behandling.. Tropper uden ordentligt udstyr.... Men vi donerer millioner til andre lande, i stedet for at hjælpe vores egne først!

Burde man i stedet donere de penge til lokal samfundet og hjælpe de svagest stillede i vores eget samfund? eller kan man ikke sammenligne da det handler om liv og død?

Ligger fx. Afrika for langt væk? eller er vi forpligtede til OGSÅ at tage os af de svage i andre lande?

Er det fuldstændig grotesk at firmaer donerer til sådan noget for at får publicity? eller er det helt i orden, formålet er jo godt?

Hvad er jeres holdning?

(hold den gode tone TAK - selvom man ikke er enig)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er faktisk først i dag, at det er gået op for mig der var Danmarks indsamling.. IGEN.

I princippet, synes jeg det er helt okay; Jeg synes det ville være mærkeligt pludselig IKKE at hjælpe, og det står jo frit for at "Hjælpe hvor de vil/kan".

Dog tænker jeg.. Hvornår kommer så den "Danmarks indsamling" - til noget andet? Hvorfor sætter de ikke fokus på andre emner, end lige "sulte børn i Afrika".. Hvornår samler vi ind til os selv?

Hvornår kommer der en Danmarks indsamling for psykisk syge unge? Eller for handicappede? Eller hjemløse? Eller.. de arbejdsløse? ;) Ja, jeg synes i princippet det er fint. Synes bare ikke det virker til at være særlig længe siden der sidst var en "Danmarks indsamling", og jeg synes ofte, når jeg tænker tilbage, at det er små sultne børn i Afrika, der ender med at få glæde af de indsamlinger... (Jeg har dog ikke ndersøgt dette, det er udelukkende udfra hvad jeg mener at kunne huske!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det synes jeg simpelthen er noget fis at skrive, jeg synes sagtens man kan hjælpe begge ting...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det synes jeg simpelthen er noget fis at skrive, jeg synes sagtens man kan hjælpe begge ting...

Det er jeg også enig i - Altså, det ene udelukker ikke det andet, og det står jo alle frit for at vælge om de vil bidrage. Men jeg savner stadigvæk, at man også samlede ind til andre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jeg også enig i - Altså, det ene udelukker ikke det andet, og det står jo alle frit for at vælge om de vil bidrage. Men jeg savner stadigvæk, at man også samlede ind til andre..

Men det er jo fordi Afrika har så store problemer, og fordi der er så mange faktorer, som spiller ind i forhold til at afhjælpe disse problemer, som vores klimaproblematikker, der gør at der er tørke osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det ene udelukker det andet

Men i DK har vi et socialt system som vi alle betaler til, for at hjælpe dem der har brug for det. Når vi betaler skat, betaler vi jo også til de fattige børn, syge ældre mm. Det er da helt sikkert muligt, at det ikke er effektivt nok i DK, men man KAN få hjælp så man har tag over hovedet og mad i maven. Der er mange danskere der hver dag gør en stor indsats for at hjælpe de mennesker i DK der har brug for hjælp.

I afrika er der bare ikke de samme muligheder.

Jeg betaler glædeligt 100 kr til danmarksindsamlignen, hvilket er væsentligt mindre end jeg betaler i skat. Så kan godt blive lidt harm over dem, der har ondt i r'ven over at jeg sender en 100-mand afsted. Jeg kunne selvfølgelig også bruge pengene på en pizza og en cola, der er der vel ingen der ville blive sur over

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det ene udelukker det andet

Men i DK har vi et socialt system som vi alle betaler til, for at hjælpe dem der har brug for det. Når vi betaler skat, betaler vi jo også til de fattige børn, syge ældre mm. Det er da helt sikkert muligt, at det ikke er effektivt nok i DK, men man KAN få hjælp så man har tag over hovedet og mad i maven. Der er mange danskere der hver dag gør en stor indsats for at hjælpe de mennesker i DK der har brug for hjælp.

I afrika er der bare ikke de samme muligheder.

Jeg betaler glædeligt 100 kr til danmarksindsamlignen, hvilket er væsentligt mindre end jeg betaler i skat. Så kan godt blive lidt harm over dem, der har ondt i r'ven over at jeg sender en 100-mand afsted. Jeg kunne selvfølgelig også bruge pengene på en pizza og en cola, der er der vel ingen der ville blive sur over

:)

ENIG

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Folk må give til hvad de har lyst til - enig.

Her i huset giver vi ikke til DK indsamlingen, men donorer gladeligt når Røde Kors, Folkekirkens nødhjælp, kræftens bekæmpelse er ude med raslebøtterne.

Men vi giver især til lokal samfundet, såsom de lokale spejdere der sælger lodder og blomster, eller når den lokale skole samle ind for at kunne sende 2.klasserne i Givskud Zoo eller når idrætsforeningen samler ind til fodboldturer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det ene udelukker det andet

Men i DK har vi et socialt system som vi alle betaler til, for at hjælpe dem der har brug for det. Når vi betaler skat, betaler vi jo også til de fattige børn, syge ældre mm. Det er da helt sikkert muligt, at det ikke er effektivt nok i DK, men man KAN få hjælp så man har tag over hovedet og mad i maven. Der er mange danskere der hver dag gør en stor indsats for at hjælpe de mennesker i DK der har brug for hjælp.

I afrika er der bare ikke de samme muligheder.

Jeg betaler glædeligt 100 kr til danmarksindsamlignen, hvilket er væsentligt mindre end jeg betaler i skat. Så kan godt blive lidt harm over dem, der har ondt i r'ven over at jeg sender en 100-mand afsted. Jeg kunne selvfølgelig også bruge pengene på en pizza og en cola, der er der vel ingen der ville blive sur over

:)

ENIG!

Jeg synes altså på ingen måde man kan sammenligne dem der har det svært i Danmark, med dem der har det svært i Afrika! Jeg bliver sgu lidt harm over dem der har ondt i r**** over, at vi hjælper dem der seriøst ikke er sikre på at gå mætte i seng, overleve en fødsel eller har været ude for seriøse krigstraumer, som INGEN i lille sikre Danmark kan sætte sig ind i! :angry

Myliona: Det er præcist et år siden der var det show sidst - det har været en årlig begivenhed siden 2007 :) Og de støtter ikke kun fattige i Afrika - de støtter Afrika på mange forskellige måder - læs evt. selv HER

Vi har det så afsindigt godt i Danmark ift. afrikanerne og jeg giver gladeligt 150 kr. - det er jo INGENTING for os, i forhold til hvad det kan gøre for dem; som Pumpkins siger, svarer det jo stort set til en pizza og 1½ l cola eller een cocktail i byen lørdag nat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et lille debat oplæg:

På facebook florerer denne besked:

Kære venner

Tænk lige over den her inden i donerer til røde kors indsamlingen.

I Danmark har vi børn der går i seng uden at spise.. Ældre og syge der ikke får medicin.. psykisk syge der ikke får behandling.. Tropper uden ordentligt udstyr.... Men vi donerer millioner til andre lande, i stedet for at hjælpe vores egne først!

(hold den gode tone TAK - selvom man ikke er enig)

Lige præcis denne status har jeg også set enkelte af mine venner dele. Og helt ærligt, så får det mig vitterligt til at genoverveje mit facebookvenskab med dem.

Pengene der bliver indsamlet er jo 100% fra firmaer og folk der GERNE vil donere, og så synes jeg det er at tage pis på dem, at skrive sådan noget. Jeg synes det er så superflot, at vi i lillebitte Danmak kan samle så mange penge sammen, og gøre en kæmpe forskel for de mennesker som ikke har andet valg end at leve i fattigdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg synes er ærgeligt ved de indsamlinger er at donationer kan fratrækkes i skat.

Så virker det ret hult når firmaer donerer flere tusinde for bare at trække det fra i skat.

Så giver de jo ikke, men det er da nærmere staten som gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste jeg synes er ærgeligt ved de indsamlinger er at donationer kan fratrækkes i skat.

Så virker det ret hult når firmaer donerer flere tusinde for bare at trække det fra i skat.

Så giver de jo ikke, men det er da nærmere staten som gør.

Ej, sådan er det jo ikke helt ;) Mån trækker ikke bare det fulde beløb fra i skat. Det kan indgå i almindelig resultatopgørelse, men det er jo ikke sådan, at hvis firmaet skal betale 100.000 kr i skat, men har doneret 100.000 kr, at så de ingenting skal betale ;) Bare lige en indskydelse ;)

Vi har ikke givet denne gang. Vælger I år at give til andre mere egoistiske formål, som små foreninger der hjælper handicappede eller syge børn (præget af egen egoistiske situation) Donerer ca 3000 kr om året til velgørende formål, og har ingen følelse af, at jeg snyder nogen i skat, fordi jeg kan trække noget fra. I øvrigt er skatteeffekten kun ca 33% af det donerede beløb, og det tænker jeg egentlig ikke på, når vi vælger at donere noget. Mht de statusopdateringer, bliver jeg meget træt. Har da heldigvis ikke rigtig nogen i min egen vennegruppe der skriver sådan noget. Hvor meget kan man pille i egen navle? Vi får da heller ikke hvad vi ønsker af kommune/stat ift vores datter, men det betyder da ikke man ikke ønsker bedre tilværelse for andre. Og helt ærlig, så tvivler jeg på der er nogen i DK der dør af sult- men mindre det er selvvalgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ENIG!

Jeg synes altså på ingen måde man kan sammenligne dem der har det svært i Danmark, med dem der har det svært i Afrika! Jeg bliver sgu lidt harm over dem der har ondt i r**** over, at vi hjælper dem der seriøst ikke er sikre på at gå mætte i seng, overleve en fødsel eller har været ude for seriøse krigstraumer, som INGEN i lille sikre Danmark kan sætte sig ind i! :angry

Myliona: Det er præcist et år siden der var det show sidst - det har været en årlig begivenhed siden 2007 :) Og de støtter ikke kun fattige i Afrika - de støtter Afrika på mange forskellige måder - læs evt. selv HER

Vi har det så afsindigt godt i Danmark ift. afrikanerne og jeg giver gladeligt 150 kr. - det er jo INGENTING for os, i forhold til hvad det kan gøre for dem; som Pumpkins siger, svarer det jo stort set til en pizza og 1½ l cola eller een cocktail i byen lørdag nat!

Ja, nemlig, ja.

Så vidt jeg husker blev der også et år samlet ind til afrikanske kvinder, hvilket jeg synes er den HELT rigtige indgangsvinkel til et bedre afrika. Det er i forvejen dem der arbejder (det var i hvert fald det mine øjne så dernede)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må sige, der hvor kæden hopper af for mig, er når det ikke længere bliver et valg om man vil støtte... Nogle mennesker - og jeg snakker ikke om nogen i denne tråd - lægger op til at hvis man ikke donerer til Danmarks indsamlingen, så er man et ufølsomt fjols...

Jeg synes det er super fint at man laver disse indsamlinger, men det bør altid være et valg hvad man ønsker at støtte, og som MissingLink kan der være grunde til at man støtte andetsteds...

Jeg er helt enig - det er fuldstændig op til folk selv om de vil undlade at støtte lige præcis den indsamling! Ligeså vel, som det er op til folk selv om de VIL støtte - det er der simpelthen ikke nogen andre der skal få ondt i røven over. Det bestemmer man jo altså også selv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke det ene udelukker det andet

Men i DK har vi et socialt system som vi alle betaler til, for at hjælpe dem der har brug for det. Når vi betaler skat, betaler vi jo også til de fattige børn, syge ældre mm. Det er da helt sikkert muligt, at det ikke er effektivt nok i DK, men man KAN få hjælp så man har tag over hovedet og mad i maven. Der er mange danskere der hver dag gør en stor indsats for at hjælpe de mennesker i DK der har brug for hjælp.

I afrika er der bare ikke de samme muligheder.

Jeg betaler glædeligt 100 kr til danmarksindsamlignen, hvilket er væsentligt mindre end jeg betaler i skat. Så kan godt blive lidt harm over dem, der har ondt i r'ven over at jeg sender en 100-mand afsted. Jeg kunne selvfølgelig også bruge pengene på en pizza og en cola, der er der vel ingen der ville blive sur over

:)

Enig!!

Og;

Jeg synes ikke man kan sammenligne DKs problemer med de problemer de har i de fattigste afrikanske lande!

Den solidariske tanke vi har i DK, kan jo ikke stå i kontrast til f.eks Afrika og deres problemer.

Ydermere, så synes jeg egentlig også at hvis man mener at det er et problem at vi samler ind til f.eks Afrika og at der her i DK er folk der mangler hjælp, jamen så kom i gang. Bliv besøgs ven, hjælp den psykisk syge der står på gadehjørnet og råber, i stedet for at kigge væk, rejs dig op for de ældre i bussen, osv. osv. osv. Jeg kunne sagtens remse en masse mere op, men tror pointen kommer igennem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ENIG!

Jeg synes altså på ingen måde man kan sammenligne dem der har det svært i Danmark, med dem der har det svært i Afrika! Jeg bliver sgu lidt harm over dem der har ondt i r**** over, at vi hjælper dem der seriøst ikke er sikre på at gå mætte i seng, overleve en fødsel eller har været ude for seriøse krigstraumer, som INGEN i lille sikre Danmark kan sætte sig ind i! :angry

Myliona: Det er præcist et år siden der var det show sidst - det har været en årlig begivenhed siden 2007 :) Og de støtter ikke kun fattige i Afrika - de støtter Afrika på mange forskellige måder - læs evt. selv HER

Vi har det så afsindigt godt i Danmark ift. afrikanerne og jeg giver gladeligt 150 kr. - det er jo INGENTING for os, i forhold til hvad det kan gøre for dem; som Pumpkins siger, svarer det jo stort set til en pizza og 1½ l cola eller een cocktail i byen lørdag nat!

Enig igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget nåede de at samle ind?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vistnok 76 millioner mod 87 sidste år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nåh så har folk på facebook i min vennegruppe også kommet med lignende kommentarer, og jeg må indrømme, at jeg er meget i tvivl om jeg skal fortsætte venskabet med disse mennesker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må sige, der hvor kæden hopper af for mig, er når det ikke længere bliver et valg om man vil støtte... Nogle mennesker - og jeg snakker ikke om nogen i denne tråd - lægger op til at hvis man ikke donerer til Danmarks indsamlingen, så er man et ufølsomt fjols...

Jeg synes det er super fint at man laver disse indsamlinger, men det bør altid være et valg hvad man ønsker at støtte, og som MissingLink kan der være grunde til at man støtte andetsteds...

Der synes jeg faktisk det er værre med dem der stemmer dørklokker med raslebøsser. Når man sidder hjemme i stuen, er der ingen der kan se om man giver eller ej, men med raslebøsserne skal man aktivt sige nej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg syntes det er drastisk at i seriøst overvejer at slette folk på facebook fordi de har en anden holdning end jer! Det kan ikke være nogen der betyder noget særligt for jer så!

Jeg er enig i at det ene ikke udelukker det andet. Men jeg vil også sige at jeg forstår frustrationen som nogle mennesker har i de her krise tider. Og når SÅ mange deler den holdning må det jo være fordi noget kan forbedres MEGET herhjemme. Jeg tager ikke teksten som ubetænksomhed og egoisme, snarere tværtimod, folk tænker på dem de ser hver eneste dag og ser har brug for hjælp, det kan endda være pårørende. Afrikanerne er så langt væk at det er sværere at forholde sig til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg syntes det er drastisk at i seriøst overvejer at slette folk på facebook fordi de har en anden holdning end jer! Det kan ikke være nogen der betyder noget særligt for jer så!

Meget enig!

Jeg har flere bekendte (bla.a. min chef og min faglige coach) som er virkelig langt fra mig politisk og jeg kan blive virkelig harm og vred, når jeg hører hvad de tænker om f.eks. økologi og indvandrere (for bare at tage et par eksempler). Men derfor kunne jeg da ikke drømme om 'at slette' dem - vi har bare en aftale om, at vi aldrig diskuterer politik!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg syntes det er drastisk at i seriøst overvejer at slette folk på facebook fordi de har en anden holdning end jer! Det kan ikke være nogen der betyder noget særligt for jer så!

Meget enig.

Jeg har dog prøvet at blive slettet af "venner" jeg er langt fra politisk. Nu er jeg ret politisk engageret og liker gerne de status opdateringer jeg er enige i, som de nok så kan se jeg liker. Jeg er blevet slettet af nogle af dem der er langt fra mig politisk. Jeg kunne ikke finde på at slette dem fordi jeg synes de har nogle holdninger jeg slet ikke kan stå inde for, jeg mangler blot en dislike knap ;) og forsøger at afholde mig fra at komme med en kæk bemærkning. De sletninger har dog lagt en dæmper for hvad jeg liker, jeg liker stadig, men er mindre rundhåndet med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg syntes det er drastisk at i seriøst overvejer at slette folk på facebook fordi de har en anden holdning end jer! Det kan ikke være nogen der betyder noget særligt for jer så!

Helt enig! Jeg er også, som andre her i tråden, blevet slettet af folk på FB fordi jeg har haft en anden holdning end dem omkring noget. Jeg blev faktisk slettet sidste år, eller var det forrige år, lige præcis pga. DKs indsamlingen og de status opdateringer der omkring, hvorfor valgte at donere penge osv. Men jeg kan godt debattere uden sure miner og føle mig trådt på osv. Men det har en del på min venneliste ikke kunnet. Jeg er blevet slettet af en del, som ikke har kunnet lide lugten i bageriet, så at sige ;)

Men, som du skriver Maja, så har jeg nok ikke betydet nok for dem ;) Og jeg har det fint med det, fordi jeg er som jeg er og de er som de er!

Jeg har faktisk også en del på min FB venneliste som jeg på INGEN måder er enige med og de kommer også med kommentarer m.m som jeg ikke enige i, men derfor sletter jeg dem ikke. Jeg går ind for mangfoldighed, for ytringsfriheden og enten vælger jeg kommentere og ellers vælger jeg at kigge væk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forstår ikke at man kan være så harm over der bliver samlet ind til Afrika.. De har det trods alt ret skidt, og det kan bestemt ikke sammenlignes med vores forhold herhjemme.

Synes folk skal være velkomne til at starte en indsamling, som tilgode ser de danskere der har det svært. At man samler ind til Afrika udelukker jo for dælen ikke andre indsamlinger..

ENIG!

Jeg synes altså på ingen måde man kan sammenligne dem der har det svært i Danmark, med dem der har det svært i Afrika! Jeg bliver sgu lidt harm over dem der har ondt i r**** over, at vi hjælper dem der seriøst ikke er sikre på at gå mætte i seng, overleve en fødsel eller har været ude for seriøse krigstraumer, som INGEN i lille sikre Danmark kan sætte sig ind i! :angry

Myliona: Det er præcist et år siden der var det show sidst - det har været en årlig begivenhed siden 2007 :) Og de støtter ikke kun fattige i Afrika - de støtter Afrika på mange forskellige måder - læs evt. selv HER

Vi har det så afsindigt godt i Danmark ift. afrikanerne og jeg giver gladeligt 150 kr. - det er jo INGENTING for os, i forhold til hvad det kan gøre for dem; som Pumpkins siger, svarer det jo stort set til en pizza og 1½ l cola eller een cocktail i byen lørdag nat!

Man skal nu ikke undervurdere de ting vores soldater har oplevet i Irak og Afghanistan, og de følger det har/har haft for en del af dem! Min mand inklusiv!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER