Plumeria

Su og barsel?

18 indlæg i dette emne

Heey ..

Har læst det igennem på SUs hjemmeside og skal bare lige have det helt afklaret..

Når man går på en vidregåendeuddannelse så får man 12 ekstra SU klip, betyder det at det ekstra su er alm su under barsel?

Eller får man 2x SU i 12 måneder under barsel ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Heey ..

Har læst det igennem på SUs hjemmeside og skal bare lige have det helt afklaret..

Når man går på en vidregåendeuddannelse så får man 12 ekstra SU klip, betyder det at det ekstra su er alm su under barsel?

Eller får man 2x SU i 12 måneder under barsel ?

Det betyder alm su i 12 mdr, dobbelt su i seks mdr hvis du nøjes med 6 mdr barsel, og mener de er 12 klip hvis du læser samtidig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv på SU. Der er lidt forskellige måder at gøre det på, hvis du går hjemme på barsel alle 12 mdr, så får du 1x SU i hver mdr.

Men du kan også lave en kombi hvor du starter i skole igen efter f.eks. 6 mdr, så har du i de 6 mdr mulighed for at få 2 x SU udbetalt.

Ved ikke om det er lidt kringlet skrevet, men du har altid ret til 12 mdrs SU, om du starter på op igen lige efter du har født, efter 6 mdr eller efter 12 mdr.

Jeg starter selv op igen efter 10 mdr, så det vil siger at jeg har 2 mdr hvor jeg kan få udbetalt 2xSU.

Du er velkommen til at spørge mere ind hvis det er for kringlet skrevet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okeey tusind tak for hjælpen, så hvis jeg går på barsel i september og får 2x i sep og 2x i oktober og efterfølgende 1x i de restende måneder så ville jeg få su frem til Juni og her starter sommerferien jo, vil jeg så får alm su i juli og august?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og kan min mands 6 måneders ekstra su blive overført til mig så jeg har 2x su i 6 måneder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okeey tusind tak for hjælpen, så hvis jeg går på barsel i september og får 2x i sep og 2x i oktober og efterfølgende 1x i de restende måneder så ville jeg få su frem til Juni og her starter sommerferien jo, vil jeg så får alm su i juli og august?

Jeg tror ikke, at du kan gøre sådan, for hvis du ikke forlængede uddannelsen ville du jo kun få su i en sommerferie og på din måde får du for to... :unsure Jeg er selv væk fra studiet et år og det passer med at jeg får 1x su hele vejen :) Altså juni, juli, august sidste år fik jeg "sommerferie-su" og juni, juli og august i år vil jeg få "barsels-su".

Uanset hvordan du vender og drejer det får du 12 x den almindelige su-sats ekstra, dvs. 12 x (ca. ) 5000. :)

Og kan min mands 6 måneders ekstra su blive overført til mig så jeg har 2x su i 6 måneder?

Som jeg har forstået det, så får din mand ikke 6 mdrs su, men må have lov at få 6 månder af din su. Jeg er dog ikke helt sikker. Det har ikke været aktuelt herhjemme, da min mand er færddiguddannet og derfor har ret til nul og nix fra su-styrrelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke rigtigt Barbamama ;)

Faderen får 6 mdr.s dobbelt SU det første halve år af barnets liv. Det gjorde min kæreste.

Man kan ikke overføre SU til hinanden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

aha okey, men fortsætter jo uddannelsen efter sommerferien,? så ville jo have været studieaktiv hvis ikke der var ferie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får barsels-SU fra den måned hvor du ikke længere er studieaktiv og så 12 mdr. frem.

Når du bliver studieaktiv igen, så går du tilbage på alm. SU. Overlapper de to perioder får du dobbelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke rigtigt Barbamama ;)

Faderen får 6 mdr.s dobbelt SU det første halve år af barnets liv. Det gjorde min kæreste.

Man kan ikke overføre SU til hinanden.

My bad :)

aha okey, men fortsætter jo uddannelsen efter sommerferien,? så ville jo have været studieaktiv hvis ikke der var ferie

Pas. Men det er 12 ekstra gange su du får i hvert fald :) Tvivler på at du kan være væk et år og alligevel få dobbeltsu nogle måneder :unsure (men hvis du kan vil jeg da gerne vide hvordan ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik på sommerferie sidst i juni 2012 og da sommerferien var ovre gik jeg på barsel. Sommerferien sluttede D. 12 aug og jeg havde termin den 21 aug. Altså brugte jeg mit første barselsklip i september.

Jeg er på barsel til og med juni for der starter sommerferien igen, når man har sommerferie er man studieaktiv. På den måde "sparer" jeg to klip som kan udbetales sammen med almindelig SU, i de måneder jeg har lyst resten af min studietid. Det er en SU vejleder der har vejledt mig til at gøre sådan for at få mest muligt ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt ikke at have barsel, så jeg får mine klip oven i den alm SU - så jeg får dobbelt SU udbetalt i 12 måneder, men så skal jeg også være studieaktiv i alle månederne, hvilket betyder, at jeg ikke må afmelde en eksamen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du får 12 måneders fødselsklip som du selv kan bestemme hvordan skal bruges alt efter hvad der passer dig og med dit studie.

Jeg kan bruge mig selv som eksempel:

Jeg studerede til og med marts 2012 og startede på fødselsklip fra april 2012 (1 klip pr. måned). Da det ikke passede med studiet at tage en lidt kortere barsel (skulle have startet i efterårsferien 2012 og syntes hun ville være for lille til institution) besluttede jeg at starte igen her i februar 2013. Så får jeg miksklip (alm + fødsels SU) i februar og marts 2013, hvorefter har jeg brugt alle 12 klip og vil fortsætte med den alm. SU.

Marts 2012 Studerende = alm. SU
April 2012 - januar 2013 Barsel = 10 x fødselsklip
Februar 2013 - Marts 2013 Studerende igen = miksklip (alm. + fødselsklip) i disse to måneder da jeg har 2 x fødselsklip tilbage
April 2013 Studerende = alm. SU

Som andre siger kan du også vælge at tage dobbeltklip i de måneder du har lyst til (2 x fødselsklip pr. måned), men så forkorter du din barsel.

Ved ikke om det her giver mening for dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og din mands SU kan desværre ikke overføres til dig - spurgte jeg også om, da min afsluttede sit studie i juni og dermed ikke kunne nå at bruge alle sine klip. Men man kan vist som mor overføre op til 6 af de 12 klip man får til faren ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis Tille har ret, kan du godt gøre det sådan som du selv foreslår (har bare ikke selv skullet sætte mig ind i om sommerferien talte med eller ej, så kender ikke til det):

September 2013 = Dobbelklip (2 x fødsel)

Oktober 2013 = Dobbelklip (2 x fødsel)

Og med 8 klip tilbage kan du fortsætte barsel med 1 klip pr måned i:

November 2013 - Juni 2014 = Barsel (1 x fødsel)

Juli 2014 - frem = studieaktiv (1 x alm. SU)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja tror jeg nok, det du siger at det jeg har skrevet i #4 så godt kan lade sig gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja tror jeg nok, det du siger at det jeg har skrevet i #4 så godt kan lade sig gøre?

Umiddelbart vil jeg sige ja, men ellers så kontakt SU-vejlederen på din skole, de har styr på hvad man kan og ikke kan :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER