Forunderligt

MME 1 og 2 - hvordan er det lige?

13 indlæg i dette emne

Ja Lilly blir jo ½ år om en uge... jeg fatter det ikke, vi har jo lige fået hende :wub

...nå men, i dag var det mærke MME vi bruger udsolgt, så jeg tænkte, ja hun er jo næsten 6 mdr og købte så 2'eren som hedder "fra 6 mdr". Men så står der på pakken "...kan gives fra barnet er 6 mdr som en del af en varieret kost og skal ikke anvendes som modermælkserstatning." :huh øh... Altså syns jo slet ikke Lilly får varieret kost, hun spiser godt af majs- og rismel grød med lidt frugt i, og får forskellige grøntsags- og kartoffelmos blandinger af fx broccoli, gulerod, sød kartoffel mm, og hun får 3 måltider om dagen. Så syns faktisk det er en rimelig simpel/ensidig startkost hun er på stadigvæk. Vil det sige at jeg bør fortsætte med MME 1 indtil hun får mere mad/flere forskellige ting at spise? Og hvad er nu lige forskellen på 1 og 2 er...? Jeg gir hende MME 2 her til aften, mon ikke det går, men tror da jeg skal ud og finde en 1'er i morgen og fortsætte med den lidt endnu. Eller hvad? Hun blir ikke ammet længere, så jeg vil da mene at den mælk hun får i flaske ER modermælkserstatning.

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

2eren er til når deres hovedmåltider er fast føde :)

Altså har du ret i at Lilly skal blive ved at være på 1eren :)

2eren er faktisk alternativet til komælk - dog med lidt flere vitaminer :) Men det er meningen den skal gives ja - som "drikke" og ikke direkte som mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den eneste forskel (mig bekendt) på 1 og 2 er at der er tilsat jern til 2'eren fordi det skal de have fra 6 måneder..... Vi har også skiftet til 2, og brugt det til modermælkserstatning fra 6 måneder, efter "ordre" fra sundhedsplejersken :)

Mon ikke det er skrevet for at passe til nogle offentlige anbefalinger om at man begynder at give barnet andet end modermælk/erstatning ved 6 måneder som supplement?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, er det anderledes for andre mærker end det er for NAN?? Der findes også en NAN 3, som er beregnet som tilskud til hovedmåltider..... Men NAN 2 er bare en "opgraderet" modermælkserstatning.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, er det anderledes for andre mærker end det er for NAN?? Der findes også en NAN 3, som er beregnet som tilskud til hovedmåltider..... Men NAN 2 er bare en "opgraderet" modermælkserstatning.....

Hvor mærkeligt.

Min sundhedsplejerske sagde at 2eren måtte vi først starte med, når hun ikke fik det som måltid, men kun som supplerende. Hun skulle have 4 fulde måltider om dagen med fast føde.

Men der står også at nan 2 er tilskud, og ikke erstatning. Vi skulle fortsætte med Camille, da hun jo blw'er det meste af sin mad, og derfor langt fra får flere fulde måltider om dagen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde det samme dilemma i sidste uge og gav Mie 2eren indtil jeg fandt et alternativ (vi bruger grøn allomin, men der var et lager problem så der var udsolgt i stort set hele DK - derfor købte jeg noget blå allomin)

2eren er NOGET tyndere end 1eren, der er mindre næring i (jeg tjekkede hele ingrediens listen og næringsinholds listen igennem) Mie fik 3 flasker på 2eren (fordi jeg ikke havde andet alternativ) og hun virkede fint tilpas. Men er glad for at den normale er tilbage - hun spiser mere, er bedre tilpas og holder sig mæt i længere tid (hun kan faktisk ikke li den blå)

Alle de åbnede pakker vil jeg bruge til grød for at få det brugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men det er nok et spørgsmål om hvordan sundhedsplejersken vurdere en varieret kost. Må indrømme jeg ikke har kigget på indholdet - blot beskrivelsen, også lyttet til min SP..

Tror grunden til den hedder 6 mdr, er fra da man gik i gang med grød/mos ved 4 mdr.. Der er jo i dag RIGTIG mange babyer som først får en skefuld grød i munden når de er 6 mdr..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mærkeligt.

Min sundhedsplejerske sagde at 2eren måtte vi først starte med, når hun ikke fik det som måltid, men kun som supplerende. Hun skulle have 4 fulde måltider om dagen med fast føde.

Men der står også at nan 2 er tilskud, og ikke erstatning. Vi skulle fortsætte med Camille, da hun jo blw'er det meste af sin mad, og derfor langt fra får flere fulde måltider om dagen..

Sygeplejersken I min institution er af samme mening at 2eren er der langt mindre næring i det er ikke længere at regne som et måltid men kun som supplement/drik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores får ikke fast føde tre gange om dagen da hun ikke har villet spise det, det gik så bedre men nu er vi tilbage på flasken da hun er syg. Men sp sagde at det et helt i orden at give nr 2. De kal jo bare skrive sådan for at sikre dem selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores bliver fint mæt på nr 2. Faktisk mere mæt end på nr 1

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes jeg har læst at på nan 2 æsken at det er når baby spiser 3-4 flasker i døgnet og det gør Marius, så nu starter vi op på nan 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det står der også. Og jeg tænkte det kan vores ikke klare os på når hun nu feks er syg. Men sp sagde at det er vejledende. Bare fordi der står sådan så sker der ikke noget ved de får en eller to flasker mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar - syns godt nok det er lidt forvirrende, også med forskellige beskeder fra forskellige SP'er. Jeg kan se på æskerne af 1 og 2 at der er lidt mere næring og lidt mere fedt i 1 end i 2, og i det hele taget er der en del små forskelle i sammensætning. Syns ikke Lilly har været så veltilpas som hun plejer, men det kan jo skyldes så meget, men i hvert fald har jeg tænkt mig at forsætte med 1 lidt endnu, når jeg kan få fat på det.

:7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER