MacMus

Fjernsynsvaner - hvornår er det tændt?

26 indlæg i dette emne

I tråden "de gode husregler", så fik jeg lige skrevet mig varm på et emne, som jeg gerne ville høre jeres holdning til:

Vi er bare min mand og jeg indtil Maj, hvor vores lille pige gerne skulle komme til verden. Både pga. af hende, men også bare i det hele taget for at få nogle bedre vaner, er vi begyndt at slukke mere for fjernsynet, sådan at det som regel bare er tændt fra om aftenen - måske fra kl. 17, hvor vi begynder at lave aftensmad. Vi har det aldrig helt slukket om aftenen og jeg er heller ikke til at have "skrappe rigide regler" - men jeg vil gerne have gode vaner.

De gode vaner hos os:

Fjernsynet er slukket om morgenen (Vi hører P3 og spiser morgenmad fælles imens)

Fjernsynet er slukket i løbet af dagen (dårlig vane at have det kørende konstant)

Og måske i fremtiden - men ikke nu hvor vi tit "hører nyheder" under aftensmaden: Fjernsynet er slukket mens vi spiser. (Gjaldt i mit barndomshjem)

Jeg synes det var lidt for almindeligt at fjernsynet kørte i løbet af dagen i weekenderne (i hverdagene er vi på job), mens vi gik og lavede forskellige ting. Når vores lille pige kommer til verdenen, synes jeg egentlig heller ikke at fjernsynet skal stå tændt på Nickelodeon gennem dagen - enten til at kigge på eller som baggrundsstøj.

Har I selv ændret nogen vaner? Er der noget I vil ændre på/tænke over uanset om I har børn endnu eller ej?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg så rigtig meget tv før lillemanden kom til verden men nu ser jeg faktisk kun omkring 1 time hver dag. Det er til aftensmaden hvor manden og jeg sidder og ser et afsnit af en serie eller lidt af en film. Jeg ser ikke tv i løbet af dagen da jeg 1. Ikke har meget tid for mig selv (han sover ca 30 min af gangen) og 2. fordi vi herhjemme tror på tv ikke er sundt for børn. Dette er ud fra flere studier der viser at hjerneaktiviteten er lavere end når man sover når man ser tv (også hos voksne) og at babyer og børns udvikling kan blive hæmmet af fjernsyn. Dette er primært ved "voksentv". Kort fortalt siger undersøgelserne af børn har sværere ved at lære sprog da de ikke kan holde styr på alle lydende og talen i tv i forhold til hvis det bare er en person der taler.

Dette er vores valg og ved at det er de færreste der kan følge os. Men kan bare se hvor "langt væk" lillemanden er når han en gang imellem får lov til at se lidt. Han er ikke til at få kontakt med.

Dette er ikke skrevet som en løftet pegefinger til andre men blot en indikation af vores ændrede vaner herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så rigtig meget tv før lillemanden kom til verden men nu ser jeg faktisk kun omkring 1 time hver dag. Det er til aftensmaden hvor manden og jeg sidder og ser et afsnit af en serie eller lidt af en film. Jeg ser ikke tv i løbet af dagen da jeg 1. Ikke har meget tid for mig selv (han sover ca 30 min af gangen) og 2. fordi vi herhjemme tror på tv ikke er sundt for børn. Dette er ud fra flere studier der viser at hjerneaktiviteten er lavere end når man sover når man ser tv (også hos voksne) og at babyer og børns udvikling kan blive hæmmet af fjernsyn. Dette er primært ved "voksentv". Kort fortalt siger undersøgelserne af børn har sværere ved at lære sprog da de ikke kan holde styr på alle lydende og talen i tv i forhold til hvis det bare er en person der taler.

Dette er vores valg og ved at det er de færreste der kan følge os. Men kan bare se hvor "langt væk" lillemanden er når han en gang imellem får lov til at se lidt. Han er ikke til at få kontakt med.

Dette er ikke skrevet som en løftet pegefinger til andre men blot en indikation af vores ændrede vaner herhjemme :)

Utroligt interessant - men også lidt forstemmende. Mon de også havde kategoriseret om der var forskel på Reality og andet tv :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ser ikke tv mens vi spiser aftensmad.. Christian tænder tvet om morgen, når han sidder alene og spiser mogenmad - hvis vi alle tre er oppe, bliver tvet tændt senere på dagen.

Vi har tvet tændt, hvis vi ser noget - som baggrund er vi heldigvis kommet af med den dårlige vane for længe siden ;)

Camille så meget tv som lille - da hun havde skrigeture om aften, var det den måde man lettest kunne få hende til at fokusere på noget andet.

Især fodbold var/er hun vild med ;)

Jeg er ikke til at lave regler for sådan nogle ting.. Jeg ved med mig selv, at hvis jeg fx er syg - så skal det tv bare køre på en eller anden hjernedød seriekanal hele dagen ;) Også ville jeg da gå amok hvis Christian eller Camille til den tid, bad om en forklaring på hvorfor jeg måtte det ;)

Ligesom at jeg også tænker at Camille da med tiden får lov til at se børnetv om morgen, børnetime osv hvis hun vil det - så kan vi stimulere hende på andre måder på andre tidspunkter :) Så længe det ikke bliver en hjernedød barnepige :)

Da jeg var lille ELSKEDE jeg når vi fik lov at se tv mens vi spiste aftensmad.. I min kærestes hjem, har de to pladser som "kan se tv" og de slås altid om dem, og det er ret sjældent at tvet er slukket når vi er derude.. Som regel buldre det også, selvom vi ikke engang er i stuen ;)

Min mor og far var ret skrappe med det og vi måtte max se en time om dagen da vi var små - det var svært at administrere, især fordi "hvis time" var det - når jeg sad og legede i sofaen, og mente jeg ikke så tv, men jo alligevel egentlig gjorde osv.. Sådan noget magter jeg ikke ;)

Man kan også lære sin børn en god tv-kultur. Fx synes jeg det er fantastisk, at min kammerat lærte sine børn at tale om det de så i tv.. Så hvis de havde set noget, talte de altid om det enten imens eller bagefter.. :) Så får man ligesom også øvet noget, og børnene tager stilling til hvad de ser :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ofte tændt, eller computeren på tv2 news.

Jeg kan godt lide at have fjernsynet tændt, nogen gange er det til børnene, andre gange til mig eller min mand. Sebastian kan sagtens sige at nu vil han ikke se fjernsyn og så lege i stedet med legetøj eller gå uden for og lege. Jeg ser ingen grund til at have regler for hans brug af fjernsyn, hvis han kun kunne det var det en anden snak, men jeg ser ikke et problem i det. Min mand og Sebastian hygger sig ofte med at se programmer omkring hvordan noget bliver til, (biler, fly el lign) eller nogle historie programmer om egypterne el,. lign, så fjernsynet bliver også brugt til at lære.

Cassandra kan godt lide at se fjernsyn, og får lov at se lidt, men kan også sagtens lege uden fjernsynet har interesse.

For os har fjernsynet også den fordel at børnene (og jeg :) ) lærer tysk, vi bor i Tyskland men taler dansk i hjemmet, så fjernsynet er en god vej til at få lidt tysk ind i huset.

Idag har Sebastian fået lov at se fjernsyn hele dagen, han er syg høj feber og kvalme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Utroligt interessant - men også lidt forstemmende. Mon de også havde kategoriseret om der var forskel på Reality og andet tv :lol

Jo mon ikke der er noget der ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:blush Vi har ikke noget TV...har ikke haft det i 5 år nu...men ved ikke om det holder når baby er lidt større og man måske liiige vil sove en halv time mere mens baby måske ser noget tegnefilm.... :rolleyes Men det er dejligt uden TV :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:blush Vi har ikke noget TV...har ikke haft det i 5 år nu...men ved ikke om det holder når baby er lidt større og man måske liiige vil sove en halv time mere mens baby måske ser noget tegnefilm.... :rolleyes Men det er dejligt uden TV :)

Hvad "kobler I af med" så? og hvis du er på barsel, tror du så dagene bliver lange uden lidt tv til at underholde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hm, ja, det er et godst spørgsmål.---vi snakker en del, :D og læser. En gang i mellem ser vi også en film på computeren, så tager vi den ned i stuen og laver hjemme bio :wub

Men er de sidste 5 uger på barsel er gået fint uden TV. har lavet en del mad og lavet ting i huset etc. så jeg savner dig faktisk kun meget sjældent :wacko

Men altså hvis dagene bliver for lange så kan vi jo nemt få fat på et TV :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Anna var lille var fjernsynet aldrig tændt, når hun var vågen - hun kunne slet ikke håndtere det og skreg som en sindssyg om aftenen, hvis det havde været tændt. I et par måneder var radioen heller aldrig tændt :(

Da hun blev lidt ældre, var det tændt i 10-15min, hvor hun sad hos enten Søren eller jeg når hun havde fået nattøj på og skulle finde ro i kroppen inden hun skulle ned og sove - det fungerede rigtig godt i en periode.

Nu er det aldrig tændt om dagen (kun, hvis der er noget sport vi gerne vil se som f.eks. håndbold eller tennis) og det er stort set kun tændt i hendes vågentid i ulvetimen og evt. en halv time efter aftensmaden, hvis hun kan rumme det og der er tid til det inden hun skal i seng. I dag har det været noget mere tændt, fordi hun har været syg og hun så godt kan lide at se på det mens hun stener.

Når hun bliver større, så vil tv være okay i ulvetimen, mens der laves mad (de dage hvor hun ikke skal være med ;)) og det vil være okay at se en tegnefilm ind imellem - har da planer om hun skal have både Postmand Per og Peter Pedal på DVD :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste sted vi har koblet tv'et til antenne er i soveværelset. Der betyder, at vi stort set kun se lidt tv når vi går i seng.

Hvis der er et program vi virkelig gerne vil se, kobler vi fjernsynet i stuen til en computer og ser det via nettet. Det er dog maks en eller 2 gange om ugen det sker.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Anna var lille var fjernsynet aldrig tændt, når hun var vågen .....

Er hun et særligt sensitivt barn, siden hun har reageret så kraftigt "bare" på fjernsyn? (forstå mig ret :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt forundret over jer, der i det hele taget enten ikke har fjernsyn og stort set aldrig bruger det :lol

Det kan jeg ikke helt forestille mig. Jeg er nok mere optaget af, at det ikke skal "fylde det hele", men det må gerne være tændt om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:D Det er også lidt underligt ikke at have TV men altså jeg kan jo godt lide at se alle mulige ting, men jeg synes det meste er spild af tid. Det giver mig jo intet at se de fleste ting de sender og det som er interessant for mig/os, som f.eks animal planet, national geographic etc kan vi se på nettet. Det er ikke for at være hellig, fordi når jeg har et TV på hotel, midlertidig bolig etc. så fanger jeg mig selv i at se de værrste tidsrøver som de unge mødre, singleliv etc. og så pludselig har jeg brugt 3 timer på det. Og det synes jeg bare min tid er for kostbar til :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er hun et særligt sensitivt barn, siden hun har reageret så kraftigt "bare" på fjernsyn? (forstå mig ret :) )

Ja, det er hun. Det var ret vildt, da hun var lille - det er heldigvis blevet mindre udtalt (eller vi er bedre til at håndtere det) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt forundret over jer, der i det hele taget enten ikke har fjernsyn og stort set aldrig bruger det :lol

Det kan jeg ikke helt forestille mig. Jeg er nok mere optaget af, at det ikke skal "fylde det hele", men det må gerne være tændt om aftenen.

Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ELSKER at se fjernsyn ;) Men jeg vil gerne begrænse hvor meget det er tændt når Anna er vågen, for hun skal ikke tro jeg hellere vil se tv end være sammen med hende og hvis det er tændt, kan jeg ikke lade være med at kigge og jeg kan selv mærke hvor fraværende jeg bliver. Sådan vil jeg ikke være sammen med hende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores tv er tændt meget. Hvis jeg går og ordner lidt og ikke er i rummet hele tiden kan hun godt blive ked af det men kører tv så hjælper det lidt på det og hun leger videre.

Vi er ikke skrappe omkring tv mn km være det kommer når hun bliver ældre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hverdagene herhjemme, er der ingen tv til morgenmaden, det er der ikke tid til. Det tager længere tid at spise sin morgenmad foran mickeys klubhus end når vi sidder sammen. Hun får lov i weekenderne at se tegnefilm til sin morgenmad og hvis hun vågner kl meget tidligt i hverdagene. Men det er ikke en selvfølge. Nu sover trunten ikke til middag længere, så hun vil gerne se tegnefilm når hun kommer hjem fra dp. Det får hun som regel også lov til for lige at koble af. Men heldigvis lærer de jo noget af de fleste tegnefilm i dag. Især på disney junior. De fleste af os voksne kobler jo også af ved at se tv og det ser jeg ikke noget galt i medmindre det er 24/7 og barnet ikke bliver stimuleret mentalt/motorisk ellers.

Til aftensmaden er musikken tændt og musikken er tændt når der leges. Det er ikke baggrundsstøj.

Da hun var lille og jeg på barsel, ja så var det altså tændt på voksentv, for når hun legede alene kunne hun sagtens koncentrere sig om sit legetøj eller mig når vi legede sammen. hvilket vi jo gjorde det meste af tiden.

Derudover så kan børn godt blive stimuleret af lyd/lys/farver på tv, hvis de fx ikke har lyst til at ligge meget på maven, så kan det hjælpe i små perioder af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har begrænset mit tv-forbrug MEGET!

Tvet bliver tændt om morgenen, for at Maliva kan se morgen-tv imens hun spiser morgenmad. Vi har prøvet at lade være med at tænde fjernsynet om morgenen, men det kan Maliva slet ikke forholde sig til. Hun spiser hurtigere og kan ikke rigtigt koncentrerer sig om maden på samme måde og kræver min hjælp, selvom hun sagtens kan spise selv. :)

Jeg slukker det inden jeg afleverer Maliva i dp og det bliver først tændt igen, når Maliva er hentet.

Fjernsynet bliver tændt kl. 15.30/16.00 og så er det tændt som baggrundsstøj indtil J og jeg går i seng. :) Ofte ser J og jeg en film efter Maliva er puttet, og det er sådan set det tv. jeg ser i løbet af en dag.

Maliva ser ca. 1 til 2 timer om dagen, resten af tiden leger hun på værelset eller hjælper med at rydde op, lave mad o. lign.

Og det syntes jeg er ganske udemærket :)

I weekenderne prøver vi så vidt som det er muligt at lade fjernsynet være slukket om dagen også, men det er ikke altid os der bestemmer det, eftersom Maliva kan finde ud af at tænde for det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den største ændring herhjemme er, at tv'et i soveværelset er røget ud. Jeg savner engang imellem at ligge i sengen og glo en film, men 99% af tiden synes jeg, at det er dejligt at når man går i seng, så er der RO og MØRKT. Og jeg nyder, at jeg aldrig mere vågner kl lort om natten, fordi min mand ikke har kunnet sove og så fandt på, at han skulle se Harry Potter :P

Tv'et i stuen, hmmmm, det er meget forskelligt. Vi kan godt gå en hel dag uden at tv'et er tændt uden rigtig at tænke over det, men vi kan også godt gå en hel dag, hvor tv'et ER tændt uden at tænke over det... Min mand ser næsten altid nyheder om morgenen i hverdagene, det er ret vigtigt for ham. Tilsvarende er det ret vigtigt for mig IKKE at se tv om morgenen, jeg kan slet ikke rumme det. Men jeg står så også sjældent op samme tid som min mand, så det går fint. Så slukker han tv'et inden jeg står op :)

Tv'et er ofte tændt om aftenen herhjemme, men vi slukker det også nogle gange. Det er sådan lidt op og ned. Tit hygger vi med at se noget sjovt, nogle gange ser vi noget, som vi kan sidde og snakke om (f.eks. nyhederne) og andre gange slukker vi helt (f.eks. hvis Valdemar ikke kan koncentrere sig om at spise :D)

Faktisk en interessant tråd :) Sjovt at høre om andres tv-vaner. Jeg kan slet ikke relatere til, at det skulle være skidt for børn at se tv, jeg mener selv at have lært MEGET af at se tv som barn :) (men jeg har selvfølgelig ikke set tv HELE tiden - det tror jeg ikke er sundt for hverken børn eller voksne) Omvendt misunder jeg lidt dem, der slet ikke har et tv - det må være skønt, når man først har vænnet sig til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også reduceret tv-tiden i hverdagene, hvor det ofte blev tændt når vi kom hjem. Men der gik for meget hygge (og for lidt tøjvask!) i det og vi blev trætte af der kun skete noget fornuftigt i weekenderne, så nu har vi indført vi først tænder tv'et efter aftensmaden.

Det er aldrig tændt om morgenen - kun hvis vi har fri i hverdagene så man kan se lidt go'morgen DK, det er der ikke tid (og lyst) til i hverdagene. I weekenderne bliver det tidligst tændt om eftermiddagen hvis manden skal se bold, ellers bliver det ikke tændt før efter vi har spist aftensmad.

Vores tv-vaner har ændret sig efter vi er blevet forældre, men det er ikke grundet Erica, hun kigger aldrig på tv'et i mere end 30sek ad gangen og er på den måde ikke fanget af det. Vi har skåret ned simpelthen fordi vi ikke har den tid vi havde før.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi omlagde vores tv-vaner ret meget, da netflix kom til Danmark. Vi har en appletvbox, som vi ser netflix på, og så har vi diverse nettv-udbydere som viaplay (tv3-programmer), youbio (mest film) og nutv (når jeg skal have et skud de unge mødre), som vi ser på computeren, der snakker sammen med tvboxen, og viser det i fjernsynet.

Det betyder, at vi aldrig tænder fjernsynet for at se, hvad der er, men aktivt vælger at tænde fjernsynes for at se et bestemt program. Og det har reduceret tv-tiden betydeligt, men det har også betydet, at vi ikke bare ligger og "stener" et eller andet ligegyldigt (det kan man selvfølgelig godt, men så har man selv taget det valg ;) )

Så vi ser kun tv om aftenen, efter aftensmaden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er tv? Er det også når man hører/ser musikvideoer eller bevidst sætter en film på?

Jeg ser ikke kabel tv, for gider ikke reality tv, som er ved at være det eneste som er på (okay så cake boss på Netflix, men det var jo kagerne :D )

Vi ser Netflix, serier som vi streamer over media server eller en film.

Ellers står den på vidzone med musik videoer, for jeg kan ikke have når der er helt stille pga tinnitus :( vi har desuden ikke noget anlæg så det skal over tvet og højtalere.

Liva på 6 får lov at koble af en halv time med lidt tv når hun kommer hjem fra skole. Det er bedst for hende på den måde. Så er hun klar til alt muligt bagefter.

Jeg tager det ikke så nøje med om det er præcis en halv time eller mere. Børn i dag er ikke som da vi var børn. Desværre...

Men jo her er tvet tændt en del, for K spiller også en del ps3. Men tæller det?

Er computer og tv ikke det samme, for man er jo ret passiv. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi ser generelt ikke tv om morgen. Det kan ind i mellem godt blive tænkt på Go' morgen Danmark eller for at høre radio, men det er ikke fast rutine. Desuden kan man ikke se tv'et fra vores spisebord, så det kommer egentlig meget naturligt, at vi ikke ser tv.

Når vi har normal hverdag (dvs. når jeg arbejder) kan tv'et godt være tændt lidt om eftermiddagen til lidt afkobling. Men det er ikke hverdag det sker. Men fra kl. 17-18 stykker er tv'et vel nok altid tændt. Vi ser det ikke altid, det er ofte bare baggrundsstøj til når jeg laver mad. På det punkt bruger vi tv som man nok ellers havde brugt radio eller anden musik :)

Vi ser ikke tv når vi spiser. Som sagt kan man ikke se vores tv fra spisebordet. Så hvis der er noget vi prioriterer at se, så må maden med i sofaen. Men det er nu ikke så ofte.

Tv'et kører dog tit i baggrunden når vi spiser.

Og så bruger vi oftest aftner på at se tv til vi går i seng kl. 22-23 stykker :)

Intet tv i soveværelset. Det er aldrig noget vi kunne drømme om at have her i huset! :) Soveværelset er til søvn og hygge - IKKE tv! ;)

Nu hvor jeg så går hjemme ser jeg da nok en del tv i løbet af dagen. Men jeg har også brug for en del hvile til kroppen, men ikke at jeg behøver at sove. Og så er det jo oplagt at smide sig på sofaen og se noget ligegyldigt tv. LOVE IT :D

I weekenderne afhænger det selvfølgelig af hvordan programmet ellers ser ud. Men nogle dage kan vi godt bare fede den på sofaen til noget tv fra først på eftermiddagen til vi går i seng :P

Synes faktisk vi har meget "fornuftige" tv vaner.. Men jeg gad nok godt være bedre til at sætte tv'et på en radio kanal end fx. tv3 når jeg alligevel ikke bare ser det, men bruger det som baggrundsstøj :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ser sjældent tv. Og caro med. Hun gider faktisk ikke, og det er ikke noget der kan underholde i mere end 5 min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER