Guest NinjaMama

barsel?

9 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke helt hvor dette emne hører under, så det landede lige under graviditet :)

Mit første spørgsmål er, hvordan faderen er stillet mht barsel...

Han har ret til 14 dages barsel, men kan han få de 14 dage forlænget og så bruge f.eks 14 dage af "min" barsel, så han sammenlagt får 4 ugers barsel i starten? og hvis han kan holde 14 dage ekstra i starten, hvornår skal det så senest varsles til hans arbejdsgiver?

Andet spørgsmål er, nu hvor jeg er i højrisiko for at føde før tid, vil min kærestes barsel så blive forlænget hvis vi er indlagt i mere end x antal dage, ligesom min barsel vil blive?

og så det sidste spørgsmål.. jeg har kunnet læse mig frem til, at hvis man skal have barselsdagpenge, skal det meldes til kommunen senest 8 uger efter fødslen.. gælder det også når man har et halvt års barsel med fuld løn fra arbejde?

jeg synes virkelig det med barsel er en jungle at finde rundt i, så jeg håber at i kloge piger kan hjælpe mig :help

Del dette indlæg

Ift. din barsel, så burde indberetningen til din kommune i forhold til barselsdagpenge gå automatisk via din arbejdsgiver, så vidt jeg har forstået :) Der skal du lave en barselsaftale senest 8 uger efter fødslen :)

Ift- om faderen kan tage noget af barslen, så er jeg ikke sikker... Han kan ihvertfald tage 14 dage ud af de 32 ugers forældreorlov, og de kan også holdes sammen med dig - men om det skal være efter de første 14 uger eller om han må tage 4 uger ialt efter fødslen ved jeg ikke.

Hvis I er indlagt tror jeg kun det er din barsel som bliver forlænget, medmindre det er påkrævet at I begge er der, fx hvis (Gud forbyde det) jeres lille barn er i livsfare. Hvis baby "bare" er for tidligt født, så skal han søge efter barselslovens § 26 :)

tusind tak for svar :kram2

den der barselsaftale, er det en mundtlig eller skriftlig aftale der skal laves?

Del dette indlæg

Annonce ♥

Herhjemme har manden barsel fra august til april, mod at jeg kun fik 14 uger. Det var noget af en kabale at få til at gå op, men det kunne godt lade sig gøre :)

fra min-barsel.dk

Som Kvinde har du ret til fire ugers graviditetsorlov (Som holdes inden din fødsel, sat ud fra din termin) og herefter 14 ugers barselsorlov.

De første 2 ugers barselsorlov skal holdes. Den næste 12 er frivilligt, men kan ikke udskydes.

Fædre har ret til to ugers fædreorlov, der skal holdes indenfor de første 14 uger efter fødslen.

Når de første 14 uger efter fødslen er gået, har både mor og far hver ret til at holde op til 32 ugers orlov. (Men er kun berettiget til dagpenge i 32 uger i alt)

Der er mulighed for begge forældre at forlænge den 32 ugers orlov med 8 eller 14 uger.

Udover de generelle barselsregler, kan du have ekstra rettigheder i forhold til din overenskomst og ansættelsesvilkår.

Del dette indlæg

Annonce ♥

Vi har et vennepar, som fødte et sygt barn, og var indlagt et par måneder. Her var faren på en slags orlov "indlagt med meget sygt barn", og hans barsel startede først, da de blev udskrevet.

(drengen er rask i dag :7himmel )

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er STOR forskel på et for tidligt født barn og et sygt barn.. det er ikke en parallel man i mine øjne kan drage!

Din mand kan godt holde 14dages barsel (på dagpenge) udover de 14dage han får via arbejdsgiver - Det skal blot varsles.

Drn orlov som forlænges ved indlæggelse er den fælles forælderorlov.. altså den del af orloven som i begge kan benytte jer af :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Der er STOR forskel på et for tidligt født barn og et sygt barn.. det er ikke en parallel man i mine øjne kan drage!

Din mand kan godt holde 14dages barsel (på dagpenge) udover de 14dage han får via arbejdsgiver - Det skal blot varsles.

Drn orlov som forlænges ved indlæggelse er den fælles forælderorlov.. altså den del af orloven som i begge kan benytte jer af :)

hvor lang tid før skal det varsles at han vil holde 14 dage ekstra? :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

hvor lang tid før skal det varsles at han vil holde 14 dage ekstra? :)

Det skal varsles senest 4uger før det afholdes... og senest 8uger efter fødslen - vælger han fx at tage 2uger når jeres barn er 3mdr. Skal det varsles senest 8uger efter fødslen.

Men.. de ordinære 2uger+ de 2 ekstra uget han vil tage i forlængelde skal blot varsles 4uger før de starter :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Det skal varsles senest 4uger før det afholdes... og senest 8uger efter fødslen - vælger han fx at tage 2uger når jeres barn er 3mdr. Skal det varsles senest 8uger efter fødslen.

Men.. de ordinære 2uger+ de 2 ekstra uget han vil tage i forlængelde skal blot varsles 4uger før de starter :)

men... man ved jo ikke 4 uger før man føder :unsure altså, han har sagt til chefen at jeg har termin d. 28 feb, men at der er risiko for at det sker før.. men kan vi så risikere at han SLET ikke kan holde barsel når baby lige er født, hvis f.eks det sker om en uge?

Del dette indlæg

Annonce ♥

men... man ved jo ikke 4 uger før man føder :unsure altså, han har sagt til chefen at jeg har termin d. 28 feb, men at der er risiko for at det sker før.. men kan vi så risikere at han SLET ikke kan holde barsel når baby lige er født, hvis f.eks det sker om en uge?

Nej, han har ret til de 2uger .. som minimum. Medmindre der i hans kontrakt er taget forbehold for noget bør afholdelse af andet barsel heller ikke være noget problem.

Den med de 4ugers varsel er naturligvis 4uger før terminsdatoen, netop fordi man ikke kan forudsige det præcise fødselstidspunkt.

Altså.. føder du imorgen, har han jo varslet sin chef og har dermed sit på det rene i forhold til st afholde barsel :)

Del dette indlæg

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

LOG IND HER