Guest

hvordan lærer jeg min kat ikke at kradse på døren til soveværelset?

14 indlæg i dette emne

Ja som spørgsmålet lyder hvordan lærer jeg min kat ikke at kradse på døren ind til soveværelset?

Han gør det kun når jeg eller min mand er derinde. Han ved godt den er gal for han løber så snart han hører vi rejser os fra sengen. Men 2 min efter er den gal igen. Det er eskaleret over de sidste par måneder og nu kan jeg mærke at jeg er ved at være rigtig godt hidsig for ikke nok med at han vækker os, så vækker han også Mie. Før hun kom til ignorerede vi ham fuldstændig hvilket er mest effektivt og til sidst gjorde han det kun i weekenden når han mente vi skulle komme med mad til ham (vi ventede dog til han holdt op og talte til mindst 100 så han stadig ikke så sammenhængen) men efter Mie er kommet til er det ikke en mulighed for han kan kradse i op til en halv time. Og når man i forvejen er i søvn underskud er det tortur at skulle slås med en kat samtidig med at man kæmper for at få sit barn til at sove, eller endelig lige har fået hende til det.

Vi har prøvet med en vandspray men vi mistænker at han nu ser det som en leg... det er i hvert fald ikke spor effektivt længere, om så vi jagter ham med den hele vejen op i stuen står han og skraber 5 min efter igen!

Grunden er at vi ikke har den samme tid til ham som han er vant til - men det får vi jo bare heller ikke lige foreløbig, men vi leger med ham dagligt og han putter med os i sofaen flere gange om dagen + vi har endnu en kat som han leger rigtig meget med.

Idéer modtages med kyshånd (skal måske nævnes han er indekat).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Okay jeg har nogle ting ;)

Hvorfor må han ikke komme ind i soveværelset? Katte og hunde er sociale dyr, der ser deres mennesker som deres familie/flok. Så han synes jo nok at det er trist at hele familien har lukket ham ude.

Nå, men når det så er sagt, så kan man få en spray der lugter meget grimt for katte og hunde. Vi brugte den på vores væg, da vores hund var hvalp, fordi den kradsede. Det hjalp faktisk :)

Synes ikke I skal jagte ham med en vandspray :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg har nogle ting ;)

Hvorfor må han ikke komme ind i soveværelset? Katte og hunde er sociale dyr, der ser deres mennesker som deres familie/flok. Så han synes jo nok at det er trist at hele familien har lukket ham ude.

Han må ikke komme i soveværelset af flere årsager:

Først og fremmest så vækker han mig, han slikker mig i hovedet og mjaver, han kravler rundt på mig og han vejer 8,8 kg (Maincoon blanding) og pumper med sine spidse klør hvor end han kan komme til, derudover fanger han og bider og kradser i mandens fødder. Så derfor må han ikke komme i soveværelset om natten.

For det andet er kattebakken under trappen i rummet lige udenfor soveværelset og da jeg 2 gange havde fundet kattegrus i sengen :puke så var det også slut om dagen. Det er simpelthen for klamt! Især fordi vi vidste Mie var på vej og han skal ikke kravle op i hendes vugge med store (for det er de) poter han lige har været i kattebakken med.

Og så kan han selv åbne tøjskabet og kravle ind og ligge sig på vores tøj :(

Nå, men når det så er sagt, så kan man få en spray der lugter meget grimt for katte og hunde. Vi brugte den på vores væg, da vores hund var hvalp, fordi den kradsede. Det hjalp faktisk :)

hvor køber man den?

Synes ikke I skal jagte ham med en vandspray :(

Vi har altid praktiseret vandspray og et sprøjt eller 2 har været rigeligt til at de forstår at det må de ikke (og vi rammer faktisk sjældent). De er meget velopdragne og går fx ikke engang på bordene om natten eller når vi ikke er hjemme. De kan sidde pænt på vores skød når vi spiser og de forsøger end ikke fange maden selvom det er lige foran næsen på dem. Vi kan have sækken med kattemad til at stå på gulvet uden de går i den (har sågar glemt at lukke den et par gange) og de få gange hvor de har forsøgt på noget er et enkelt ryst med sprayen (altså uden et sprøjt) nok til at de sætter sig ned. Derfor var det naturligt at bruge en spray for at få ham til at stoppe, men kl 4 om natten efter man har brugt halvanden time med en vågen baby og endelig har fået hende til at sove og han så vækker hende så er der ingen grænser for hvor gal man er - er sikker på at hvis sprayen ikke stod der havde jeg kastet noget efter ham :rolleyes. Men som sagt så er han ligeglad og står der efter 2 min, så så slemt kan det nu ikke være for ham ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citronsaft og sølvpapir.

Det er bedre emd gå væk kat og det har hjulpet så effektivt her hjemme..

Vores kat kradsede i vægge, dørkarme osv. Og efter vi satte sølvpapir op på favoritstederne og strintede citronsaft på vægge og døre er han stoppet.

Jeg har rullet hans kradsetræ ind i baldrian (katte ELSKER baldrian) og så sørger vi får at der altid er lukket i de rum han ikke skal være i - også selvom vi er derinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citronsaft og sølvpapir.

Det er bedre emd gå væk kat og det har hjulpet så effektivt her hjemme..

Vores kat kradsede i vægge, dørkarme osv. Og efter vi satte sølvpapir op på favoritstederne og strintede citronsaft på vægge og døre er han stoppet.

Jeg har rullet hans kradsetræ ind i baldrian (katte ELSKER baldrian) og så sørger vi får at der altid er lukket i de rum han ikke skal være i - også selvom vi er derinde.

Hvad gør sølvpapir?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi har noget gå- væk-kat til at stå. Det må du gerne låne, hvis du vil prøve det af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør sølvpapir?

Katte hader at røre og høre på sølvpapir.

Og så er det ubehageligt at kradse i.

Så hænger du et stykke sølvpapir på døren, hvor han kradser, så vil han højest sansynligt stoppe...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi har noget gå- væk-kat til at stå. Det må du gerne låne, hvis du vil prøve det af :)

Det vil jeg gerne!!!

Og så prøver jeg da lige at hænge sølvpapir op med det samme!!! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sølvpapiret er nu modbevist... det tog under et minut fra jeg lagde det foran døren til katten larmende havde formet det til en sølvpapirs skål med huller fra hans klør... men fandt citron saft i køleskabet og det er nu smurt på døren! Har noget mynte olie som jeg også kan prøve med hvis citron ikke virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers er peber også en mulighed. De kan simpelthen ikke li' lugten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sølvpapiret er nu modbevist... det tog under et minut fra jeg lagde det foran døren til katten larmende havde formet det til en sølvpapirs skål med huller fra hans klør... men fandt citron saft i køleskabet og det er nu smurt på døren! Har noget mynte olie som jeg også kan prøve med hvis citron ikke virker.

Sølv papir virker heller ikke her den ene af vores katte er helt vild med det og stamper rundt og ruller sig på det han elsker åbenbart lyden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Citron har begrænset effekt, vil prøve med min mynte olie i dag og se om det virker!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke helt lade være med at grine af jeres terrorist kat, men kan selvføelig godt se at han er drøn irriterende når han gør sig sådan bemærket.

Har desværre ikke lige nogle gode råd til hvordan I får han til at holde op med sådan at kradse og gøre ved på jeres dør ind til soveværelset.

Har I nogle gode huler, og et godt kradsetræ til ham. Måske skulle I gøre det spændende for ham, hvis I ikke allerede har gjort det, de steder hvor han må være.

Og hvis I har et udebur/voliere til katte, så vil det jo være super så han kan få brændt noget krudt af, så han bliver naturlig træt.

Har I prøvet, at gå med ham ind i soveværelset, hvor I bare er der stående så han oplever at det soveværelse ikke er så spændende. Og så lukke døren når I går ud igen.

For kan godt forstå I ikke vil have sådan en bandit i soveværelset og da slet ikke når der sover en baby derinde også. Der må jeg indrømme der sætter jeg også selv grænsen.

Men ellers har jeg ikke lige de guldkorn der kan få ham til at holde op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må hellere lige give en update - han er holdt op med at kradse på døren men mjaver stadig ude foran døren (der er smurt ind i mentol olie og citron).

Det er ikke fordi han væser kløer, men han vil have opmærksomhed. Og det er oftest når det kun er den ene af os der er derinde, hvis manden fx ligger på sofaen og har masser af tid til ham, kan han stadig finde på at mjave foran soveværelsesdøren.

Han skal ikke ind i soveværelset (overhovedet) han ved godt hvad der er derinde og det vil bare forværre sagen.

Vi vil gerne aktivere ham, men ikke efter han har stået dernede og mjavet, for han skal ikke tro at hvis han gør det så udløser det leg. Så vi vil prøve at aktivere ham INDEN jeg går ned i seng og gerne imens jeg går der ned. Måske det er det han efterspørger. Det er bare mystisk for vi leger jo som sagt med ham i forvejen, han har en "storebror" der gerne leger og de har 2 kradsetræer i kælderen, 1 kradse "tårn" med huler og et lille kradsetræ i stuen og et stort kradsetræ i entréen, samt diverse legetøj ofte spredt ud over hele lejligheden - så de har alle muligheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



LOG IND HER